על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  

יותר מהנראה לעין
טלויזיה / רז גרינברג
יום ראשון, 02/06/2002, שעה 12:19

מומחה המדור לענייני טלויזיה ובכלל בקינה השנתית על סדרות המד''ב שהגיעו ארצה. והפעם: 'אנטרפרייז' ו'סמולוייל'


כתבות העבר 'דברים שרואים משם' ו'האיום, הרע והלא-נורא' עסקו, בשנה שעברה ובזו שלפניה, בסדרות מד''ב טלויזיוניות הרצות בארה''ב ומבוששות להגיע לארץ הקודש. גם השנה הנוכחית היתה אמורה לזכות בכתבה מעין זו - אך אז קרה דבר מוזר: ללא שום אזהרה מוקדמת ומתוך הפקרות מוחלטת, החלו הגופים המשדרים בארץ לייבא את רוב סדרות המד''ב שעלו בארה''ב עוד בעונה האחרונה! מצב זה, הגובל בשערוריה, מנע ממחבר הכתבות הנ''ל מלפצוח בתזמורת התלונות השנתית שלו אודות מצבם העגום של צופי הטלויזיה היושבים בציון. ריבוי הערוצים בישראל, מסתבר, בכל זאת עושה את שלו. אך אין סיבה לדאגה – לפי כל התחזיות האופטימיות, רוב גופי השידור בישראל עתידים לפשוט רגל ולהסגר בשנה הקרובה, וכך ניתן יהיה לחזור לשגרה המבורכת של תלונות על מה שיש לצופים בארה''ב ולנו אין.

עד אז, ראוי להעיף מבט בשתי סדרות מעונת השידורים האחרונה בארה''ב שהגיעו לחופינו. במבט ראשון הן לא נראו חדשניות או מעניינות מדי, אך אם נעמיק מעט נגלה כי הן דוקא שוות צפיה.



הספינה המזמרת


הבעיה הגדולה ביותר בה צפויה להתקל סדרת 'מסע בין כוכבים' חדשה נובעת מהעובדה שלפניה באו לפחות שלוש סדרות אחרות, וכל אחת מאלה נמשכה כשבע שנים. המשימה הניצבת בפני האחראים על סדרה כזאת – לשמור על הבסיס אותן יצרו הסדרות הקודמות ובו בזמן למצוא רעיונות חדשים ונקודות מבט מרעננות על החומר המוכר – נעשית קשה יותר ויותר.
בחיפוש אחר נקודת מבט רעננה כזו מוקמה הסדרה 'אנטרפרייז' (המשודרת בימי חמישי בערוץ 10 בשעה 23:35) לפני כל סדרות 'מסע בין כוכבים' האחרות, לפני הקמת הפדרציה, כאשר המסע בחלל היה עוד בחיתוליו. צוות ספינת החלל הראשונה שזכתה לשם 'אנטרפרייז' יוצא למסע אל עבר הלא נודע. צוות זה מורכב מכל החשודים הרגילים להם יצפו הצופים לנוכח הסדרות האחרות: הרופא, המכונאי, קפטן האוכל מטאטאים לארוחת בוקר ועוד כמה דמויות שהתווספו כדי להתאים את הסדרה לרוח התקופה בה היא מתרחשת – מתורגמנית וקצינה וולקנית שנועדה לפקוח עין על בני האנוש הסוררים.
'Broken Bow', פרק הפיילוט של 'אנטרפרייז', יצר רושם עגום למדי. ההגינות והנסיבות חייבו לתת לו הזדמנות נוספת, אך בסופו של דבר אין מנוס מהמסקנה כי זהו פיילוט רע. התסריט מרח סיפור שהיה יכול להיכנס בפרק אחד על גבי שניים, הכיל יותר מדי נאומים מביכים ופתח ברגל שמאל עלילה מתמשכת ומבולבלת אודות נוסעים בזמן. אף בעיות הפיילוט חרגו הרבה מעבר לתסריט. פיילוט אמור להניח יסודות לסדרה, והיסודות אותם הניח 'Broken Bow' היו רעועים במיוחד. גם הצופים שהצליחו לשרוד את השיר שמלווה את כותרות הפתיחה התקשו להתמודד עם תפאורה ואפקטים מכוערים להפליא (אמת, האנטרפרייז בסדרה זו משוכללת פחות מהספינות בסדרות המאוחרות יותר. מדוע אמור הדבר להצדיק עיצוב כשל כיתות בבית ספר יסודי?), משחק מגושם וגרוע של כמעט כל המשתתפים ושלל דמויות מעצבנות וטרחניות, בראשן גיבור הסדרה, קפטן ארצ'ר. דמות זו היא אסון של ממש. יוצרי הסדרה ניסו לאזן בין מנטליות הקאובוי של קפטן קירק מהסדרה הישנה לתקינות הפוליטית הנוקשה שאפיינה את קברניטי הספינות בסדרות המאוחרות יותר, ונכשלו כישלון חרוץ. כאילו לא הספיק הדבר, ארצ'ר מגולם בידי סקוט באקולה, שחקן איום ונורא.

אך לאט-לאט, כמתאגרף הקם מהקרשים לסיבוב נוסף, החלה 'אנטרפרייז' להוכיח את עצמה כסדרה ראויה לצפייה למרות, לפעמים אפילו בגלל, כל אותם חסרונות. התסריטים התיישרו והתגברו על רוב הבעיות של הפרקים הראשונים. הפרקים המאוחרים יותר מתהדרים בקצב ובמבנה עלילתי מהודקים ובדיאלוגים סבירים (גם אם הם לא מציבים תחרות ל'באפי'). אמנם נעשה שם שימוש בכל הקלישאות העלילתיות המוכרות של סדרות 'מסע בין כוכבים' האחרות, אך הצמדתן לצוות האנושי הראשון הנתקל בהן מעניקה להן רעננות כלשהי. גם העלילה המתמשכת אודות נוסעים בזמן הפכה למורכבת, מרתקת יותר. העיצוב נותר מזעזע כשהיה, אך דוקא הוא נותן לסדרה איזו מידה של חינניות, שמקורה בתחושה כי הספינה בה נמצאים הגיבורים היא לא יותר מקופסת פח מחוזקת בברגים (אגב, הסרט 'בבילון 5: אגדת הסיירים' עשה שימוש באותו עיקרון בדיוק. טרנד חדש?). הגיבורים החלו, בעל כרחם, לגלות סימנים כאלה ואחרים של אישיות, ויתכן כי יום אחד יצליחו לשכנע כדמויות חיות ונושמות – למעשה, דמותו של הרופא החייזרי החביב כבר הצליחה לעשות זאת, לפחות בכל הנוגע לכותב שורות אלה. אפילו – שומו שמיים – שיר הנושא של הסדרה נשמע לפתע... סביר? לא רע? מתאים לאוירה? כנראה שנתן להתרגל אליו, לאחר מספר צפיות.

כמו סדרות 'מסע בין כוכבים' האחרות, 'אנטרפרייז' תישאר, כנראה, עוד כמה שנים טובות על המסכים, ויש לקוות כי מגמת השיפור תמשך. רוב סדרות 'מסע בין כוכבים' המחודשות (כלומר, החל מ'הדור הבא') החלו את דרכן בצורה מעוררת דאגה וטיפסו משם למעלה. אין שום סיבה שלא לתת ל'אנטרפרייז' להנות מאותו ספק.



הכפר הגלובאלי


'הרקולס', 'זינה' ו'באפי' החלו את המגמה לפני כמה שנים, אך בשנתיים האחרונות הפך הדבר למגיפה של ממש בארה''ב: הסופר גיבורים השתלטו על המסך הקטן. כבר שנים לא נראתה על גבי מסכי הטלויזיה כמות כה בלתי מתקבלת על הדעת של נשים וגברים בעלי יכולות על-טבעיות המבלים את זמנם בהיאבקות חפשית עם הרשעים של העולם. בנוסף לסדרות שכבר הוזכרו, עלו בעונה האחרונה בארה''ב (והגיעו גם אלינו) 'פרויקט איקס' האיומה והנוראה, 'הטיק', שלא החזיקה מעמד, 'ויצ'בלייד' ו-'Justice League'. בשנה הקרובה צפויות להצטרף אליהן לפחות עוד שתי סדרות חדשות. 'סמולוייל', המשודרת בערוץ 3 בימי חמישי ב-‏21:15, היא המצליחה מבין הסדרות שעלו בעונה האחרונה, ויש לה הרבה מן המשותף עם 'אנטרפרייז': שתיהן מהוות קדימון למיתוס אמריקאי ידוע. לעומת היוצרים של 'אנטרפרייז', המנסים בסך הכל להמציא מחדש את זכיון 'מסע בין כוכבים', היוצרים של 'סמולוייל' החליטו ללכת על כל הקופה: הם ימציאו מחדש את... סופרמן.
הסדרה מתרחשת בעיירה הכפרית סמולוייל, בה התרסקה החללית שנשאה את קלארק קנט (תום וולינג) מהכוכב קריפטון לכדור הארץ. קנט, לימים סופרמן, מאומץ על ידי זוג בעלי חווה בעיירה. אך יחד עם קנט הגיעו לסמולווייל גם כמה מטאורים מאותו כוכב, ואלה גורמים לכל מיני תופעות מוזרות, למשל: תושבים המפתחים כוחות-על ויוצאים לסגור חשבונות ישנים וחדשים עם תושבים אחרים, תוך גרימת נזק חמור לסביבתם. גם חייו של קלארק אינם בדיוק גן-עדן: מסתבר כי קנט, אותו מציגה הסדרה בזמן לימודיו בתיכון, הוא החנון השכבתי - הבנות לא מזכות אותו ולו במבט, וכל התלמידים המקובלים מנבחרת הפוטבול מכניסים לו מכות בזמנם הפנוי.

כבר בתיאוריה רעיון הסדרה נשמע רע – סלט ביזארי של 'באפי', 'תיקים באפילה' ו'דוסון קריק' המולבש על הסיפור של סופרמן. אך מעבר לזה, יש ב'סמולוייל' משהו שערורייתי, מטונף אפילו. כמו כל אותן כתבות במוספי סוף-השבוע, המנסות לשכנע את הקוראים שלמיליונרים יש חיים קשים ושלהיות כוכב בהוליווד זו עבודה כלל לא זוהרת, 'סמולוייל' מנסה לשכנע את הצופים שלסופרמן היתה ילדות קשה. לסופרמן. כל הניסים והנפלאות האחרים המופיעים בסדרה מתגמדים לעומת התרגיל העלילתי המניפולטיבי הזה. לסופרמן יש, אולי, המון בעיות – אך לבקש מהצופים להאמין שמקובלות חברתית בזמן ההתבגרות שלו היתה אחת מהן זה באמת יותר מדי. גם סדרות פנטסיה טהורה צריכות לדעת למתוח קו במקום כלשהו.
אך גם רעיונות גרועים, מסתבר, יכולים לזכות לטיפול טוב, ו'סמולוייל' מהווה דוגמא לכך. התסריטים, למרות נטייתם לכיוונים אבסורדיים, בנויים טוב מספיק, הדיאלוגים נשמעים טבעיים מספיק, על מנת לגרום לצופים להתעלם מהקונספט הבסיסי שלהם. צוות השחקנים מצליח לתת לדמויות הקלישאתיות להחריד לא מעט סימפטיה, ויש אפילו הברקת ליהוק של ממש: מייקל רוזנבאום (המגלם גם את קולו של הפלאש ב-'Justice League') בהופעה אדירה כלקס לות'ר הצעיר, אויבו בנפש של סופרמן לעתיד. מלבד זאת, אם יש דבר המצליח להעלות את 'סמולוייל' לדרגת הסדרה-מוצלחת-למרות-עצמה, מדובר בעבודת המחלקה הטכנית. הסדרה ניקזה אליה הרבה מאד מפליטי 'תיקים באפילה', ולמרות התחושה הקשה כי חלקם מבזים את עצמם (הלב כואב במיוחד למשמע המלודיות הנחותות של הפסקולן מארק סנואו, שב'תיקים', להבדיל, הצליח ליצור עולם חדש לגמרי של צלילים), הם הצליחו לעשות ב'סמולווייל' את מה שהם עושים הכי טוב: ליצור אוירה משכנעת. החל בתפאורות הזולות להן גורם הצוות להראות כמו מיליון דולר, דרך הצילום המסוגנן וכלה בתאורה. השיא של רבים מפרקי הסדרה - סצינת אקשן המצולמת בחושך סמיך – הוא בפירוש ירושה ראויה ומרשימה מ'תיקים'.




גם 'סמולווייל' וגם 'אנטרפרייז' מצליחות לספק, למרות חסרונותיהן הבולטים, 45 דקות של בידור ראוי מדי שבוע. גם זה משהו. הדבר עדיין לא מצדיק את סקוט באקולה בתור קפטן האנטרפרייז או את סופרמן עם תסביכי התבגרות, אבל לא כדאי, כנראה, לפתח ציפיות גבוהות מדי מסדרות טלויזיה בימים אלה.



''אנטרפרייז'' - האתר הרשמי
''אנטרפרייז'' - אתר מעריצים ישראלי
''סמולוייל'' - האתר הרשמי
דברים שרואים משם - לא רואים על המסך הקטן
האיום, הרע והלא-נורא - סדרות מד''ב בטלויזיה
ליגה לאומית - שובה של ליגת הצדק

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מגיפת הקדימונים:
כליל נאורי יום ראשון, 02/06/2002, שעה 13:08
(5 תגובות בפתיל)
עוד משהו בקשר לסמולוויל
יעל יום ראשון, 02/06/2002, שעה 15:21
(8 תגובות בפתיל)
איזו כתבה!
Preacher יום ראשון, 02/06/2002, שעה 20:45
ובכן,
jadis יום שני, 03/06/2002, שעה 2:10
(8 תגובות בפתיל)
הממ...
Lucy יום רביעי, 05/06/2002, שעה 22:41
(22 תגובות בפתיל)
האנטרפרייז -תרגיל שיווקי מגוחך!
צביקה יום שני, 10/06/2002, שעה 23:54
(12 תגובות בפתיל)
אני בעצם מתנגד לדעה של רז
Sabre Runner נדחה יום שני, 21/10/2002, שעה 14:04
קריסטין קרוק משחקת נפלא
מני יום שישי, 14/11/2008, שעה 13:59

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.