על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
• שאלות נפוצות
• פורומי האגודה
• קישורים
• אתר פרס גפן
• עדכוני הוועד והאספה
• העדכון החודשי (דואל)
• צוות האתר
• RSS
• דרושים



חיפוש באתר:
חיפוש מתקדם



פעילויות האגודה

• המימד העשירי - כתב עת
• כנסים ומפגשים
• פרס גפן
• תחרויות כתיבה ויצירה
• הפצת סיפורת עברית
• תרומות ספרים
• מבצעים והנחות לחברים
• מועדון הקריאה
• סדנאות כתיבה
• אייקון 2010

מה קורה כאן?
מידע / המערכת
יום חמישי, 10/02/2000, שעה 23:58

תשובות לשאלות נפוצות


אתר האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה מכיל כמות גדולה של מידע והרבה שירותים ואפשרויות. על מנת לעזור לכם למצוא את ידיכם ואת רגליכם, הכנו עבורכם רשימת שאלות ותשובות:



א. הגדרות כלליות

1. מהו מדע בדיוני?
מדע בדיוני (ובקיצור – מד''ב) הנו ז'אנר ספרותי (וכיום גם קולנועי, טלויזיוני ועוד) המשתמש ברעיונות מתחום המדע כדי להציג באופן הגיוני וריאליסטי זמנים וסביבות שונים מאלה המוכרים לנו או חלופיים להם. זו, כמובן, רק הגדרה אחת מני רבות. למתעניינים, הנה דיון בהגדרות המד''ב.
בניגוד לתדמיתו הידועה בציבור, מד''ב אינו חייב לעסוק בעתיד (גם הווה חלופי ועבר חלופי משתייכים אליו), ואינו כולל בהכרח חייזרים וחלליות.

2. מהי פנטסיה?
פנטסיה הנה ז'אנר ספרותי (וכיום גם קולנועי, טלויזיוני ועוד) שצמח במקורו מתוך סיפורי מיתולוגיה שונים, ואשר נוטה להשתמש במוטיבים כקסם ותופעות על-טבעיות ולהציג בעזרתם זמנים וסביבות שונים מאלה שלנו, או חלופיים לאלה שלנו. בניגוד לתדמיתה הידועה בציבור, פנטסיה אינה חייבת להתרחש בעולם דמוי ימי-הביניים ולכלול ממלכות, נסיכות במצוקה, טרולים רשעים או פיות. ספרי ז'אנר הפנטסיה האורבנית, למשל, מביאים פעמים רבות את הקסם אל הסביבה העירונית המודרנית המוכרת לנו.



ב. האגודה

1. מהי האגודה? מהן מטרותיה?
אגודה ישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה היא עמותה רשומה כחוק בישראל, המוקדשת לקידום נושאי המדע הבדיוני והפנטסיה בארצנו. עוד על האגודה, אופן פעולתה, מטרותיה, חבריה ובעלי התפקידים בה תוכלו למצוא בעמוד 'על האגודה'.

2. כיצד מנוהלת האגודה? מיהם בעלי התפקידים?
מידע על דרך ניהול האגודה ופירוט בעלי התפקידים בה נמצאים בעמוד 'על האגודה' המובא בסעיף הקודם.

3. מהו תקנון האגודה?
פעילות האגודה מוגדרת על ידי מטרותיה, אותן ניתן למצוא בעמוד 'על האגודה', ראו שני הסעיפים הקודמים. פרט לכך, האגודה מנוהלת על פי תקנון מצוי של עמותה.

4. באילו פעילויות עוסקת האגודה?
האגודה מקיימת כנסים, הרצאות, הקרנות סרטים ועוד פעילויות שונות. בעבר הוציאה האגודה לאור כתב עת – המימד העשירי – וכיום היא מוציאה לאור את אסופת הספרות הספקולטיבית ''היֹה יהיה'' ומפרסמת מגזין רשת מקוון, הלא הוא אתר זה. למידע נוסף, עיינו בעמוד 'פעילויות'.

5. למה לי להצטרף לאגודה? מה יצא לי מזה?
החברים באגודה מקבלים מנוי חינם לכתב העת למד''ב ולפנטסיה 'המימד העשירי', הנחות משמעותיות בכנסים המאורגנים על ידי האגודה, הנחות קבוצתיות ומבצעים ברכישת ספרי ומוצרי מד''ב ופנטסיה (כמו גם ברכישת 'חלומות באספמיה' – כתב עת ישראלי למד''ב ולפנטסיה המוקדש לסיפורים ישראליים מקוריים), מידע רציף על אירועים בתחום באמצעות מכתב חודשי ואתר האגודה, ועוד ועוד. אך משמעותה העיקרית של החברות באגודה היא קידום תחום המדע הבדיוני והפנטסיה בישראל. זו מטרתנו, ונשמח אם תצטרפו אלינו להשגתה.

6. איך נרשמים לאגודה? כמה זה עולה?
בעמוד 'הצטרפות לאגודה' ניתן כל המידע הנדרש, כולל טופס ההרשמה העדכני ובו מחירי החברות.

7. כיצד ניתן ליצור קשר עם האגודה?
העמוד 'כתבו אלינו!' מכיל מידע מדויק למי יש לפנות בכל עניין שהוא (הרשמה, הצעות, תלונות, משלוח חומר למימד ושאלות כלליות). אתר האגודה כולל את פורום האגודה, בו ניתן לקבל תשובות לשאלות שלא הובהרו כאן או בשאר חלקי האתר. כמו כן, כתובות הדואר האלקטרוני של בעלי התפקידים מצויות בעמוד 'על האגודה'.

8. מה זה 'היֹה יהיה'? איך מגישים לשם חומר?
'היֹה יהיה' היא אסופת סיפורים ספקולטיביים המתרפסמת מדי שנה. מופיעים בה סיפורים מקוריים של סופרים ישראלים, והיא יוצאת לאור מדי שנה מאז 2009. לרשימת הסיפורים שהתפרסמו בשנים הקודמות, לסיפורים לדוגמה ולמידע על משלוח סיפורים לאסופה, בקרו באתר היֹה יהיה.

9. מהו פרס גפן?
פרס גפן ניתן, בכל שנה, לספרי המד''ב והפנטסיה הטובים ביותר, והוא מוענק במהלך כנס איקון. לפרטים נוספים, עיינו בעמוד פרס גפן.

10. כנסים? איקון? פנטסיקון? בדיון? פאן.קון? מה? מי? איפה? מתי?
הקישו כאן.



ג. האתר

1. מה כולל האתר?
אתר האגודה כולל כתב עת מקוון (ובו מאמרים, כתבות, ביקורות, חדשות, פרקים מספרים חדשים ועוד), פורום לענייני האגודה, פורום סיפורים לכותבי מד''ב ופנטסיה, פורום חברתי לחובבי מד''ב ופנטסיה, דפי מידע על האגודה (ראו חלק ב' למעלה) ועדכונים הנוגעים לפעילויות האגודה.

2. מתי מתעדכן האתר?
כתבות ומאמרים חדשים מופיעים, בדרך כלל, אחת לשבוע. במדור החדשות מתפרסמים עדכונים והודעות על פעילויות של האגודה או כאלה בהן יש לאגודה חלק. פרט לכך, בתגובות למאמרים ובפורומים שלנו מתנהלים דיונים על בסיס יום יומי (ענייני תגובות למאמרים מפורטים בחלק ג' להלן).

3. מאמרים מגניבים! מותר גם לי לכתוב?
כמובן! אנו שמחים לקבל חומר בענייני מד''ב ופנטסיה. פירוט מלא, כולל הבהרות ועצות שימושיות, ניתן למצוא בעמוד 'כיצד לכתוב מאמר לאתר?'

4. תגידו, למה אין באתר שום מאמר על הסדרה המדהימה 'החללית של משה'? אתם מתכוונים לכתוב מאמר על הסדרה המשובחה 'החללית של משה'?
נשמח מאד לקבל מאמר על הסדרה המצוינת 'החללית של משה' ועל כל סדרת מד''ב/פנטסיה מצוינת אחרת (בניגוד ל'בית קטן בערבה', נניח). ראו הסעיף הקודם. עד שלא נקבל מאמר על הסדרה הנהדרת 'החללית של משה', לא יהיה באתר שום מאמר על סדרת המופת 'החללית של משה'.

5. מה זה 'התאמה אישית'? למה זה טוב?
התאמה אישית מאפשרת לכל משתמש לקבוע כיצד יתנהג האתר, לנוחותו המירבית. בין השאר, ניתן לבקש שם כי המערכת תודיע בדואר אלקטרוני על תגובות להודעות שכתבתם, לקבוע את כמות המאמרים בעמוד הראשי ולסנן תגובות באופן חסכוני (טוב במיוחד לבעלי מודמים איטיים). כמו כן, התאמה אישית מבטיחה כי המערכת תציג בפניכם רק את ההודעות החדשות, אלה שעדיין לא קראתם. שווה!

6. ראיתי בעמוד הראשי קישור עם המלה 'RSS'. מה זה?
RSS הוא שיטה המאפשרת לך לקבל עדכונים מאתרים שונים ישירות לתוכנה המותקנת במחשבך. אתרי התוכן הגדולים בעולם תומכים בה, וכעת גם אתר האגודה. עוד פרטים אפשר למצוא במאמר ב-Ynet: 'מה זה RSS'.

7. בצד ימין של העמוד הראשי יש טור ובו 'דיונים מתמשכים' ו'דיונים אחרונים'. מה זה?
'דיונים מתמשכים' הם כאלה שקראת ואשר יש בהם תגובות חדשות שעדיין לא קראת. 'דיונים אחרונים' הם כאלה שבהם היו תגובות חדשות לאחרונה, ללא קשר לשאלה האם כבר קראת אותם או את התגובות החדשות.

8. מיהם האנשים האחראים על האתר?
את שמותיהם ותפקידיהם של הנושאים בעול ניתן למצוא בעמוד 'צוות האתר'.



ג. תגובות

1. האם ניתן לכלול קישורים בתגובות למאמרים?
כן. רצוי, להבטחת התוצאה הטובה ביותר, לשים את הקישור בשורה נפרדת.

2. האם ניתן לכלול קוד HTML, קבצים או תמונות בתגובות למאמרים?
לא.

3. כתבתי תגובה למאמר והיא נעלמה. למה?
תגובות שאינן קשורות לנושא, או כאלה המכילות עלבונות, גידופים, עבירות על החוק או תוכן שאינו מקובל מסיבה זו או אחרת על הנהלת האתר, ימחקו לאלתר. כנ''ל תגובות ריקות (ללא טקסט) או חד-הברתיות. אנו מנסים לפתח כאן דיונים מעניינים, והודעות של שורה אחת לאמור ''משעמם לי'' או ''פויה'' לא יתקבלו. כנ''ל תגובות קטנוניות, או כאלה העוסקות באופן ניהול האתר. ההנהלה שומרת לעצמה את הזכות למחוק הודעות ללא התראה מוקדמת וללא הסבר. שאלות בנושאי הודעות שנמחקו או האתר בכלל יש להפנות בדואר אלקטרוני אל מנהל האתר ואליו בלבד.

4. אבל התגובה שלי היתה לעניין, בחיי!
אם כך, יתכן שהיא נמצאת בין התגובות ''המקופלות''. על מנת לחסוך בזמן הורדה, פתילי תגובות שהוצגו כבר, בעבר, ואשר לא כוללים אף הודעה חדשה, מוצגים ''במקופל'', כלומר – רק ההודעה הראשונה בפתיל מוצגת, ולידה ציון של מספר ההודעות הקיימות מתחתיה. לצפיה בפתיל הנדון, יש להקיש על ההודעה הראשונה בו.



ד. הפורומים

1. למה אסור לכתוב על מד''ב ופנטסיה בפורום האגודה?
כי יש מספיק פורומי מד''ב ופנטסיה אחרים, אותם ניתן למצוא בעמוד הקישורים. פורום האגודה, לעומת זאת, מיועד לדיונים בנושאי האגודה בלבד – הודעות על פעילויות, שאלות וכדומה. לדוגמה, השאלה ''מי כאן ראה את מלחמת הכוכבים'' תמחק מיידית מהפורום, ואילו ''באיזו שעה ההרצאה שלכם בירושלים?'' היא שאלה לגיטימית. למידע נוסף, יש לעיין בכללי פורום הדיונים של האגודה.

2. מהו פורום הסיפורים?
פורום הסיפורים הוא מיזם חדשני של האגודה, שהוקם במטרה לעודד את כתיבת המדע הבדיוני בארץ ולשפר את איכותה. בניגוד לפורומי כתיבה יוצרת אלה ואחרים, הפורום שלנו מושתת על כמה חוקי יסוד נוקשים למדי בכל הנוגע לדרך הכתיבה וההגשה של הסיפורים, ועל כן אין לפרסם בו סיפור לפני קריאת הכללים. אלה האחרונים אף כוללים, לטובת הכותבים הטריים, כמה מאמרים מועילים הנוגעים לכתיבת מד''ב ולכתיבה בכלל. רצוי מאד לכותב המתחיל לקרוא את כל החומר הניתן לו בטרם יפרסם סיפור בפורום.

3. פירסמתי סיפור בפורום הסיפורים וקטלו אותי שם. למה?
ע''ע סעיף 2 למעלה.



שאלות שלא נענו כאן, המלצות לשאלות שכדאי להוסיף כאן, מענות, טרוניות, קובלנות, שבחים וזבחים ניתן לשלוח למינהל האתר.



'על האגודה' – האגודה, מטרותיה, מנהליה וחבריה
'פעילויות' – כנסים, הרצאות ומה לא
'הצטרפות לאגודה' – טופס ההרשמה וכל שאר המידע הנחוץ
'כתבו אלינו!' – בנושאי האגודה, האתר, המימד וכל השאר
פורום האגודה – לדיונים בנושאי האגודה בלבד
פורום הסיפורים של האגודה
כיצד לכתוב מאמר לאתר?
אתר המימד העשירי
כללי פורום הדיונים של האגודה
הכללים של פורום הסיפורים
עמוד פרס גפן
הקישו כאן למידע על כנסים וכו'
צוות האתר
מינהל האתר - הקישו כאן לשאלות בענייני האתר
תקנון מצוי של עמותה
עמוד המבצעים לחברי האגודה
הגדרות המד''ב
מה זה RSS ?
הספריה
אתר היֹה יהיה

 
חזרה לעמוד הראשי

 
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.