על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

ג'אנגל בוגי
ספרים / דידי חנוך
יום שני, 02/07/2001, שעה 0:12

'מלך עכברוש' מאת צ'יינה מייויל


סקירה זו הופיעה לראשונה באתר הממסד האפל של דידי חנוך


כמה דברים ניתן לדעת 'מלך עכברוש' לפני הקריאה. זה הספר הראשון של צ'יינה מייויל, מחבר 'תחנת רחוב פרדידו' המעולה. זוהי פנטסיה אורבנית על לונדון, ויש מי שטוען שהיא מזכירה את 'לעולם-לא-עולם' של גיימן. זה לא הספר של ג'יימס קלאוול בעל השם הזהה, שעסק בשבויים במלחמת העולם השניה. כאן מלך-עכברוש הוא באמת מלך. ועכברוש. יש גם אזכור מעורפל כלשהו של החלילן מהמלין.
הבה נעשה קצת סדר, אם כן. 'מלך עכברוש' הוא ספר פחות טוב מתחנת רחוב פרדידו. הוא כולל את נטייתו של מייויל להתבונן בעולם מנקודת המבט של יצורים דוחים ביותר לכאורה (ולא לכאורה), ונראה ששילובי אנוש-חיה למיניהם הם נושא שמעסיק אותו הרבה. אין ספק שככל שהדברים אמורים בנושא זה, הוא כותב היטב.
אך הספר לא באמת מזכיר את 'לעולם-לא-עולם', למרות נקודות הדמיון השטחיות (לונדון, אורבני, עכברושים, חלק ניכר בעלילה מתרחש בביוב), כיוון שהוא הרבה יותר אפל, וחשוב עוד יותר – חסר את ההומור של גיימן.
ואפשר גם לכנות את הספר בשם ''החלילן מהמלין 2: נקמת העכברושים''. לא מדויק לחלוטין, אבל בהחלט מצביע על האוירה.
כבר בסיפור המקורי החלילן מהמלין הוא דמות מפלצתית למדי. עניין לקיחת הילדים לא מאיר אותו באור סימפטי במיוחד. אבל בספרו של מייויל החלילן הוא מפלצת במלוא מובן המילה, מפלצת אפקטיבית במיוחד. בניגוד לקרופ וואנדמר, הרעים הכה מקסימים של 'לעולם-לא-עולם', מייויל מוודא שלא נחוש טיפה של סימפטיה כלפי החלילן. והוא מצליח.
ומה על ההעלילה? ובכן: סול גראמונד חוזר ערב אחד מקמפינג לדירה אותה הוא חולק עם אביו. הוא הולך לישון מבלי לשוחח עם האב, איתו יש לו קצר תקשורתי ארוך שנים. כשהוא מתעורר, הוא מגלה שאביו נרצח, והמשטרה עוצרת אותו לחקירה, בחשד שהוא הרוצח.
בעודו ממתין להתפתחויות, מגיחה לתא המעצר דמות מסתורית ומשחררת אותו. זהו מלך עכברוש, ויש לו כמה וכמה דברים ללמד את סול על המורשת המשפחתית שלו, על העיר שבה הוא חי, על מותו של אביו ועל שלל נושאים אחרים.
מלך עכברוש הוא הדמות החזקה ביותר בספר. הוא מרתק ודוחה כאחד, מעורר מידה מסוימת של אהדה גם בעודו מספר על מעלליו המזוויעים, והוא לא משעמם לרגע. בכלל, מייויל יודע ליצור דמויות, ולמרות שיש בספר לא מעט קטעים חלשים וקצת מייגעים (במיוחד למי שאינו חובב רציני של מוזיקת ג'אנגל, שהיא מוטיב חשוב בעלילה), הוא כתוב היטב והסוף והאפילוג מצוינים.
הספר אמנם טוב, אבל בזמן הלא רב בין כתיבתו לבין כתיבת 'תחנת רחוב פרדידו' מייויל השתפר באופן אדיר. לכן הספר מומלץ למי שאהב מאד את פרדידו, אבל אין צל של ספק שזה לא הספר הראשון של מייויל שעליכם לקרוא, אלא אם אתם ממש אוהבים עכברושים, ג'אנגל או את לונדון, ועדיף את כל השלושה.



מלך עכברוש (King Rat)
מאת צ'יינה מייויל (China Mieville)
הוצאת Tor Books
416 עמודים



מלך עכברוש
תחנת רחוב פרדידו
הצלקת
הממסד האפל

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.