על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

החייזרים מהמטאור והמפלצת מהביצה
סרטים / רז גרינברג
יום ראשון, 12/08/2001, שעה 16:37

Double Feature: 'שרק' ו'אבולוציה', שני הסרטים האחרונים מבית היוצר של DreamWorks


לכאורה, אין הרבה הגיון באזכור 'שרק' ו'אבולוציה' באותה כתבה. מדובר בסרטים שונים מאד זה מזה: האחד מצויר, השני מצולם; האחד מבוים בידי שני במאים שזו להם עבודת בכורה, השני בידי במאי ותיק למדי; האחד הוא מסרטי המד''ב/פנטסיה המוצלחים של השנה והשני הוא אחד הגרועים שבהם.
ובכל זאת יש ביניהם יותר מנקודת חיבור אחת. על שניהם עבד אותו פסקולן (תעלומה בה נדון בהמשך), אך יותר מכך – שניהם נעשו באותה חברת הפקה. כנראה לא במקרה.
חברת דרימוורקס שמה לעצמה למטרה, כנראה (לא ברור אם במודע או לא), להכניס קצת חיים בז'אנר החמקמק הקרוי ''קומדיית מד''ב/פנטסיה''. יתכן שהסיבה היא עיסוקו הקודם של סטיבן ספילברג, אחד ממקימי החברה (זמן קצר לפני שדרימוורקס נכנסה להילוך גבוה הוא הפיק את 'גברים בשחור'). בכל אופן, בעוד יבול החברה בתחום הרציני של הז'אנר (''פגיעה קטלנית'') רחוק מלהרשים (נצטרך לשפוט אותו מחדש, כנראה, עם בואו של AI בספטמבר הקרוב), הרי שבתחום הקומדיה החלה דרימוורקס ברגל ימין עם 'גאלאקסי קווסט' המשובח. השנה הם ממשיכים עם הקו שהתווה הסרט ההוא בשתי קומדיות ז'אנר – אחת מהן מוצלחת, השניה פספוס.
נתחיל בפספוס.


אילו היה 'אבולוציה' סתם סרט רע – דיינו. הבעיה היא ש'אבולוציה' הוא מקרה נדיר של סרט ששום דבר – אבל שום דבר – לא עובד בו כמו שצריך. אפשר למלא ספר עבה בכמות הליקויים בסרט הזה, אבל החיסרון הגדול שלו בולט לעין כבר מהדקות הראשונות: הוא אמור להיות קומדיה, אך הוא ממש לא מצחיק.
הבמאי איוון רייטמן, שגויס לפרויקט הזה בתקווה שיצליח לשחזר את הצלחת 'מכסחי השדים' שלו מלפני 15 שנה (משימה בה הוא נכשל בעקביות בכל סרט שעשה מאז) לקח את התסריט של 'אבולוציה' – במקור מותחן רציני על פלישת חייזרים לכדור הארץ – והחליט להלביש עליו בדיחות. הרעיון הזה נשמע רע אפילו בתיאוריה, אבל בפרקטיקה הוא גרוע עוד יותר. הרי לכם שתי תיאוריות אפשריות בנושא, ושפטו בעצמכם:
א. רייטמן איבד את יכולתו ליצור שנינויות מוצלחות
ב. השנינויות שלו משנות ה-‏80 לא מצחיקות אף אחד 15 שנים מאוחר יותר
בכל אופן, בקולנוע בו נצפה הסרט לצורך הכנת כתבה זו (עם עוד כ-‏30 צופים אחרים) שררה דממת בית קברות. אף אחת מהבדיחות לא הצליחה להוציא אפילו צחקוק קצר מהקהל. לכל היותר חיוך קל פעמיים או שלוש.
הסרט מתחיל כאשר מטאור מתרסק על כדור הארץ והורס את המכונית של ווין גרין (שון ויליאם סקוט), צעיר לא חכם במיוחד המתכונן למבחן בכבאות. שני מדענים, איירה קיין (דייויד דוכובני) והארי בלוק (אורלנדו ג'ונס) נקראים לחקור את הפרשה, ומגלים שהמטאור הביא עמו לכדור הארץ חייזרים המתפתחים בקצב מואץ. הצבא, בראשותו של גנרל מגלומן (טד לוין) ומדענית מגושמת (ג'וליאן מור), מגרש אותם מהשטח ולוקח את העניינים לידיים, וכן הלאה וכן הלאה, ובינתיים ממשיכים החייזרים להתפתח.
כפי שתקציר עלילתי זה מרמז, עלילתו הסהרורית של הסרט היא בלגן אחד גדול. דמויות נכנסות ויוצאות ללא כל סיבה נראית לעין, תוך דקלום שורות טקסט מצחיקות-בתיאוריה. העלילה מסרבת בעקשנות להתקדם, וכאשר מגיע השלב בו נמצאים החייזרים ברמה התפתחותית מספקת כדי לאכול את בני האדם, הקהל מתפלל לכך בדבקות.

השחקנים, למרבה הצער, לא עוזרים. דוכובני, שגילה אי אלו יכולות קומיות בחלק מהפרקים של 'תיקים באפלה', לוקה בהופעה מנומנמת ונטולת אנרגיה. אורלנדו ג'ונס הוא ההפך המושלם – בהופעה היסטרית, משולחת רסן ואחוזת אמוק הוא מתרוצץ ומשתולל בנסיון נואל למשוך תשומת לב. למרבה הצער, שמים לב. ג'וליאן מור מסתובבת על הסט בחוסר הבנה מוחלט לגבי לתפקידה (לו שותפים גם הצופים התמימים) ונסיונותיה בתחום הסלפסטיק מעוררי רחמים ממש. לסיום נזכיר גם את דן אקרויד, שמן הסתם נגרר להופעת אורח בסרט הזה בתור טובה לבמאי, בתפקיד מבזה במיוחד.
אגב סלפסטיק, גם הבדיחות הויזואליות בסרט הזה – שיא חדש של טעם רע בכל הנוגע לבדיחות על הפרשות – לא עובדות כלל. למרבה ההפתעה, דוקא סצנות האימה אה-לה 'הנוסע השמיני' אפקטיביות. אחראים להן בעיקר הצלם מייקל צ'אפמן (אחד מצלמי האקשן המוכשרים יותר בהוליווד, שעבד עם רייטמן גם על סרטים קודמים) ואיש האפקטים פיל טיפט (שמן הסתם סבר בטעות שהוא עדיין על הסט של 'גברים בחלל'). גם לסצנות בהן מתנפלים החייזרים על בני האדם יש אפקטיביות מסויימת – הן מצליחות להקפיץ מהכסא ובנקודה מסוימת (כשהגיבורים רודפים אחר חייזר מעופף המסתובב בתוך קניון) אפילו להלהיב, אך דוקא האפקט הזה תורם למבוכה הכללית – מה עושות סצנות אימה בתוך קומדיה? היתכן שמדובר בעוד בדיחה מוחמצת?
את רשימת הטענות נחתום בפס הקול חסר ההשראה שהלחין ג'ון פאוול, המעניק מימד חדש לחלוטין לביטוי ''עולה על העצבים''.
עבור החברה שהפיקה את 'גאלאקסי קווסט', סרט כמו 'אבולוציה' הוא צעד גדול אחורה בסולם ההתפתחות של הז'אנר.


דרימוורקס הקימה לעצמה גם מחלקת אנימציה מפוארת, ביוזמת צלע נוספת ממקימיה – ג'פרי קצנברג, מבכירי דיסני לשעבר. היא שמה לעצמה למטרה לנער את האבק מעל תעשיית סרטי האנימציה בארה''ב, אך בניגוד לנסיונות כמו 'טיטאן', 'ענק הברזל' או 'אטלנטיס', החליטו בדרימוורקס ללכת צעד צעד, בלי לטלטל את הספינה יותר מדי. 'עבודת נמלים' היה סרט ילדים שקיפל בתוכו משל כמו-אורווליאני למבוגרים. 'נסיך מצרים' היה, לכאורה, עיבוד במסורת דיסני לסיפור פולקלורי, אך למעשה הראה שגם באנימציה ניתן ליצור אפוסים היסטוריים מפוארים דוגמת 'בן חור'. עם 'שרק' נכנסה דרימוורקס לטריטוריה של 'הסימפסונים'. מדובר בסרט שנראה, נשמע ומתנהג כמו סרט לילדים – הוא אפילו מבוסס על ספר ילדים של ויליאם סטייג – אבל למעשה הנו סאטירה מתוחכמת למבוגרים.
גיבור הסרט הוא מפלץ ירוק ואנטיפת בשם שרק (קולו של מייק מאיירס) המעוניין לשבת בשקט בביצתו המצחינה ותו לא. אך יום אחד, בעקבות טרנספר המוני שהנהיג הלורד פרקוואד (ג'ון לית'גו), נמלאת הביצה כל מיני יצורי אגדות, החל מפינוקיו, המשך בשלגיה וכלה בזאב של כיפה אדומה. פרקוואד מציע לשרק עסקה – אם יציל האחרון את הנסיכה פיונה (קמרון דיאז) על מנת שינשא לה הראשון, יוצאו כל יצורי האגדות מהביצה. בלוויית חמור מדבר היפר-אקטיבי (אדי מרפי), יוצא שרק לשליחות זו.
רבע השעה הראשונה של הסרט בעייתית מעט. היא לא ממש מגובשת, לא ברור מה הולך ומי נגד מי, והבדיחות מכוונות מעט למטה (לא גרוע כמו 'אבולוציה' אך עדיין רחוק מלהרשים). אולם החל מהרגע בו פוגש שרק בלורד פארקווד הופך הסרט לסאטירה משובחת המשגרת מהלומות כואבות לכיוון סיפורי אגדה ידועים, במיוחד בעיבודים של דיסני (נפוצו שמועות זדוניות לפיהן קצנברג הפיק את הסרט הזה כדי להתנקם במעסיקיו לשעבר, אך דרימוורקס הכחישו נמרצות). התזמון של הגגים מוצלח מאד, ומצליח להסיח את דעתם של הצופים מחוסר עלילה מסוים במשך חלקים ארוכים. אבל מה זה משנה? הסרט כל כך מצחיק, עד כי העלילה, לעתים, רק מפריעה.

'שרק' נעשה באנימציה ממוחשבת, אך בניגוד לכל שאר הסרטים שנעשו עד היום בטכנולוגיה זו ובחרו ללכת על בטוח על ידי הנפשת דמויות לא אנושיות (צעצועים, חרקים וכו'), הוא הולך צעד אחד קדימה – רוב הדמויות בסרט הן אנושיות. לפעמים זה לא עובד: באנימציה שלהן יש עדיין משהו נוקשה מעט בהשוואה לשאר הדמויות, וכך, באופן אבסורדי, יצורי אגדות כמו פינוקיו, איש הג'ינג'רברד ודרקונית נימפונית סגולה (המספקת לסרט כמה מהבדיחות הויזואליות היותר מוצלחות שלו) נראים הרבה יותר חיים ומשכנעים מאשר דמויות כמו שרק או הנסיכה פיונה. אבל זה חיסרון שולי – האנימציה מרשימה מאד, עם רקעים מרהיבים (המתפקדים גם הם בתור בדיחה על דיסני).
התעלומה הכי גדולה בסרט היא פס הקול שלו. כיצד קרה שהליווי המוסיקלי של ג'ון פאוול הוא מוצלח, רגיש ומשתלב יפה עם כל שירי הפופ מבית המדרש של גלגל''צ (עוד גורם המזכיר את 'הסימפסונים'), בעוד שב'אבולוציה' הוא מתפקד כסתם רעש רקע מעצבן בהמולה הכללית? לא ברור. אך בסצנה אחת, קריטית, חוצים פאוול ופס-הקול שלו את סף הגאונות, כשהם מובילים לסצנה בה שרה הנסיכה פיונה ביער (הסצנה עם הפאנץ'-ליין המוצלח ביותר בסרט כולו – גם אם הוא יגרום לקרביים של הצופים להתהפך).
הדיבוב בסרט מצוין, למעט יוצא מן הכלל אחד – התפקיד הראשי. מייק מאיירס, במבטא סקוטי כבד, פשוט לא משתלב טוב עם הדמות בסרט. לא ברור מה בדיוק לא עובד פה, אך בכל פעם ששרק פותח את הפה וקולו של מאיירס בוקע, נוצרת הסחה מעצבנת הבולעת לתוכה לא מעט מהשנינויות שלו. החסרון הזה בולט במיוחד בהשוואה לשחקנים האחרים – לית'גו, דיאז ובמיוחד מרפי (בהופעה שמגמדת את כל תפקידיו בסרטים מצולמים) – כל אחד ואחת בביצוע קומי מבריק.
אם 'אבולוציה' מסמן את הכיוון שלדרימוורקס אסור ללכת בו, 'שרק' מסמן את הכיוון הנכון והרצוי עבורם (ועבורנו). למרבה המזל, נראה כי גם הם הגיעו למסקנה הזו – אין להם כרגע עוד תכניות לסרטים מסוגו של 'אבולוציה', אבל את הזכויות ליצור גרסה מוסרטת של סדרת 'הננסים' של טרי פראצ'ט הם כבר רכשו. בהחלט יש למה לחכות.




שרק – האתר הרשמי
שרק – אתר מעריצים
ויליאם סטייג (מחבר ''שרק'') – אתר רשמי
אבולוציה – האתר הרשמי
אבולוציה – אתר רשמי בישראל

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
כתבה מצוינת, רז  (חדש)
גל  יום ראשון, 12/08/2001, שעה 17:11
לגבי אבולוציה­ כבר דנתי בהפרשה הסינמטית הנוראית הזו
באתר עין הדג ולכן אין טעם לחזור על דברי. ניתן למצוא 
חלק קטן מהן כאן, כתגובה לביקורת של שלמקו על הסרט:
בגדול­ אני מסכים עם כל מילה. סרט מטומטם להחריד
ובתור ביולוג הסרט צרם לי במיוחד בגלל השטויות הכאילו 
מדעיות שמנסים לדחוף לצופים בסרט.
להמנע בכל מחיר!!!

לענין שרק­ רק אציין שזה אכן סרט טוב מאוד.
כדאי לראות
   כתוב תגובה
למעשה  (חדש)
שלמקו יום ראשון, 12/08/2001, שעה 17:42
בתשובה לגל 
את אבולוציה יהיה כדאי לראות (כשיצא לוידאו, לא לבזבז כסף בקולנוע) בשביל להבין כמה גרוע זה יכול להיות

אבל אכן, כתבה נהדרת, רז.
   כתוב תגובה
לא! לא!! לא!!!   (חדש)
גל  יום ראשון, 12/08/2001, שעה 17:53
בתשובה לשלמקו
אני ממליץ להתרחק מהסרט הזה לחלוטין.
לא קולנוע, לא וידאו, לא להקליט מערוץ הסרטים בעוד שנתיים.
(כן, הסרט עשה לי טראומה קטנה). 
   כתוב תגובה
לא! לא!! לא!!!   (חדש)
העורך יום ראשון, 12/08/2001, שעה 18:59
בתשובה לגל 
עכשיו, כשאני יודע מה נקודת החולשה שלך...
הו הא הא הא הא!
   כתוב תגובה
כתבה ראויה, אבל....  (חדש)
פלאי גרייצר יום שני, 13/08/2001, שעה 5:50
לקרוא לביצוע של ג'ון קייל מהוולווט אנדרגראונד לשיר של לאונרד כהן פופ מבית מדרשו של גלגלץ זה גובל בעבירה על החוק.

לא כל מה שמלודי מספיק כדי שישמיעו אותו בתחנה ההיא הוא פופ מהז'אנר הגלגל''צי.
   כתוב תגובה
לא כתבת על הסוף המעצבן של שרק  (חדש)
sany_black יום שלישי, 14/08/2001, שעה 2:31
בסוף נדמה כאילו כל הסרט שבמהלכו הם צחקו על דיסני
הופך לדיסני בעצמו כאשר הם לא טורחים לחשוב על משהו מקורי
{ספויילר}
וכתבו שהנסיכה הופכת למפלצת בלילה
{סוף}
איזה מין סוף זה לסרט שהוא פארודיה על אגדות?!

וגם פישלו בקטע הזה כאשר הראו את הנסיכה בלילה נשארת נסיכה בלילה הראשון שלהם בחוץ
   כתוב תגובה
לדעתי הביקורות על סוף הסרט  (חדש)
רז גרינברג יום שלישי, 14/08/2001, שעה 13:01
בתשובה לsany_black
היו מוגזמות.
נכון, הוא נפילה בהשוואה לשאר הסרט, אבל להגיד שהסוף הזה הופך את ''שרק'' לסרט של דיסני זו חריגה מפרופורציות. דיסני בחיים לא היו עושים סוף שבו - התראת ספויילר -

5
4
3
2
1
-הנסיכה הופכת למפלצת. אם כבר, בסוף טיפוסי של דיסני הנסיכה היתה נשארת יפיפיה לנצח, והמפלץ היה הופך לנסיך יפה תואר או משהו כזה.
   כתוב תגובה
לדעתי הביקורות על סוף הסרט  (חדש)
sany_black יום רביעי, 15/08/2001, שעה 1:47
בתשובה לרז גרינברג
אני לא רואה את ההבדל
בסוף מישהו אחד הופך למישהו אחר
   כתוב תגובה
למה צפיתם מהסוף?  (חדש)
מקלאוד יום חמישי, 16/08/2001, שעה 0:41
בתשובה לsany_black
אמנם סוף הסרט הוא טיפה קיטשי, אבל מה רציתם?

הסרט הוא אמריקאי, כלומר הוא חייב סוף קיטשי.

אבל בכל זאת הסוף לא גורע מהסרט וסצינת השירה בסיום היא מדהימה.

בסך הכל הכתבה היא מעולה אבל יש לי רק השגה אחת, לדעתי הדיבוב הסקוטי של מייק מאיירס הוא מצוין ובצורה מוזרה למדי די מתאים לדמות.

סרט מעולה תלכו לראות.
   כתוב תגובה
שגיאה  (חדש)
יעל יום חמישי, 23/08/2001, שעה 9:55
בתשובה לsany_black
בלילה הראשון לא הראו את הנסיכה, הראו רק עין.

לא היתה פה שום פשלה.

והסוף היה בסדר גמור. נכון, צפוי נורא, אבל אי אפשר היה לסיים את זה בצורה אחרת. דווקא מכיוון שזה פארודיה על אגדה זה חייב להגמר כמו אגדה. יש לך סוף חלופי יותר מוצלח?
   כתוב תגובה
תפקידך להיות מבקר !!!  (חדש)
דוד ש יום ראשון, 19/08/2001, שעה 23:51
לדעתי הסרט שרק היה מצוין ואני לא מסכים עם טיפת ביקורת שלך עליו.חייבת להיות ביקורת כלשהי על כל דבר? הסרט היה נהדר מההתחלה ועד הסוף וגם אם לא הובנה כל פואנטה בסרט אז הסרט אשם? (לדוגמא כשהחמור בורח מהחיילים ביער לפני שהוא מתנגש בשרק יש שם עוד פארודיה הוא נמלט על חייו במנגינת לאסי שובי הבייתה או שגפטו מוכר את פינוקיו) ומי אמר בכלל שלסרט צריכה להיות פואנטה או מוסר השכל?
לסרט יש 2 מטרות או שתהנה ממנו או שתצא ממנו חושב. ואני חושב שהסרט הזה עמד בכבוד במשימה.

החותם בדמע,

מעריץ שבור (!?)
   כתוב תגובה
אכן, תפקידי להיות מבקר  (חדש)
רז גרינברג יום שני, 20/08/2001, שעה 8:06
בתשובה לדוד ש
ומוזר בעיני שזו הכתבה השניה שלי ברציפות בה אני נדרש לנושא...
ובכן, ביום בו יגיעו למדינת ישראל סרטים טובים, כל הסרטים הטובים ורק הסרטים הטובים, גיש לאחר כבוד את התפטרותי מהתפקיד לעורך האתר. אך מאחר ולא נראה לי שישנה סכנה של מצב כזה באופק, אין לי ברירה אלא לכתוב על הסרטים שמגיעים אלינו - טובים וגם רעים (במידה והם שווים התייחסות). לא טענתי בשום מקום ש-''שרק'' הוא סרט רע, כתבתי שיש לו אי-אילו חסרונות מזעריים וציינתי מה הם.
   כתוב תגובה
אכן, תפקידי להיות מבקר ובכ''ז..  (חדש)
דוד ש יום רביעי, 22/08/2001, שעה 2:22
בתשובה לרז גרינברג
הביקורת אכן נכתבה בצורה מקצועית
אבל... לפי איך שהתנסחת לפחות לי היה משמע שלא מדובר בדיוק בחסרונות ''מזעריים''.וחוצמזה אין דבר כזה סרט מושלם.

סרט שאפשר לראות אותו שלוש פעמים רצוף הוא הדבר שהכי מתקרב לקריטריון הזה.ואכן זה קרה...
   כתוב תגובה
מה???  (חדש)
פרייה יום שני, 20/08/2001, שעה 18:18
מצטערת אבל אני אהבתי את אבולוציה ורק בעיקר שהוא כל כך מטומטם שבא לך לבכות.

ובעניין שרק - רק רציתי להגיד שצריך להכיר, אבל ממש להכיר, את סרטי וולט דיסני בשביל להגיד שהסוף הוא כל כך בנאלי ווולט דיסני.
למי שלא ראה וגם למי שראה - הסוף בשרק הוא העתק כמעט מדוייק של הסצנה האחרונה בסרט היפה והחיה (beauty and the beast) של וולט דיסני וזה מבחינתי היה פינאלה אדיר!!! (אם כי כל כך צפוי למי שבאמת שם לב לפרטים).
האמת - כשהלכתי לראות את הסרט אני היחידה שישבה בכל הקולנוע המלא ופשוט צחקה (יותר נכון התגלגלה מצחוק) לכל אורך הסרט וזה כנראה, רק בגלל שאני מכירה כמעט את כל סרטי וולט דיסני המצויירים בעל-פה ואל תשאלו למה.
שאר האוכלוציה צחקה לפי סימן מוסכם שהיה ברור באופן מוחלט על רמיזה לסרט אחר.
ועדיין לאיזה עלילה בדיוק ציפית מסרט מצוייר?
   כתוב תגובה
האם זה מוגזם לבקש מאנשים  (חדש)
רז גרינברג יום שני, 20/08/2001, שעה 19:24
בתשובה לפרייה
*לקרוא* את הכתבה והתגובות לפני שהם מוסיפים את הפנינים שלהם?
אם היית עושה את זה, היית מגלה שאין לי שום בעיה עם הסוף של הסרט (למרות שאנחנו חלוקים - לדעתי הסוף הוא הנגטיב המוחלט של ''היפה והחיה'').

אבל הוטרדתי קשות מהתגובה שלך על ''איזו עלילה ציפית מסרט מצוייר''. אני מטיל עליך בזאת משימה - נא לצפות ב-''Ghost in the Shell'', ''הנסיכה מונונוקי'' ''Perfect Blue'' ו-''ענק הברזל'' (האחרון כדי שלא יגידו שאני עושה פרוטקציות רק ליפאנים) ולהניח על שולחני דו''ח צפייה מפורט עד סוף החודש.
   כתוב תגובה
אני עדיין עומדת בדעתי  (חדש)
פרייה יום שלישי, 21/08/2001, שעה 15:18
בתשובה לרז גרינברג
ראיתי גם את ענק הברזל וגם את הנסיכה מונונוקי, כמה וכמה פעמים.
ואני חוזרת על שאלתי...
לאיזה עלילה אתה מצפה מסרט מצוייר???
אני לא זוכרת עלילה מרשימה בענק הברזל למרות שהוא סרט מאד יפה וגם לא בנסיכה מונונוקי. לשניהם יש סיפור עם עם מוסר השכל מאד ברור בסופם, האם לזה אתה קורא עלילה???? זה יש גם בכל אחד ואחד מסרטי וולט דיסני. ואני לא רואה אותך משבח את הסרטים האלה.
   כתוב תגובה
אני עדיין עומדת בדעתי  (חדש)
נועה יום שלישי, 21/08/2001, שעה 18:38
בתשובה לפרייה
ואני שואלת אותך, לאיזה עלילה את מצפה מסרט לא מצוייר?

אני לא מבינה לא בסרטים מצויירים ולא בסרטים''רגילים'', אבל נראה לי שמשני הסוגים צריך לצפות לכמה שיותר טוב.

זה שסרט הוא מצוייר לא אומר שאין להתייחס למה שהוא מנסה להגיד ברצינות.
   כתוב תגובה
את זה אני לא אמרתי  (חדש)
פרייה יום חמישי, 23/08/2001, שעה 17:04
בתשובה לנועה
פשוט טענתי, שאין לצפות מסרט מצוייר לסאגה עלילתית כגון בן חור.
אין זה אומר שלסרטים מצויירים מסויימים אין עלילות טובות, ראו את סרטיו של ג'ים הנסון (לא כולל החבובות). או אם את רוצה משהו יותר עדכני, אז מרד התרנגולים למשל, שאני אישית חשבתי שהוא גדול. שם יש עלילה כמעט כמו בסרט לא מצוייר. קורה שם משהו מלבד נסיך שהולך להציל נסיכה ובדרך את היקום (משום מה עולה לי מעוף הדרקונים לראש), או ילד קטן ואמיץ שמתחבר לרובוט עם בעיות זכרון (לא ראינו את זה כבר פעם??).
לא אמרתי שהנסיכה מונונוקי או איש הברזל לא סרטים טובים, רק אמרתי שהעלילה שלהם לא מרשימה במיוחד, כבר ראינו את זה קודם בשלל וריאציות שונות.
מסרט מצוייר אני מצפה למשהו חדש, שלא יגרום לי לחשוב שראיתי את זה כבר. יש מעט מאד סרטים מצויירים כאלה.
   כתוב תגובה
אם את לא זוכרת  (חדש)
רז גרינברג יום שלישי, 21/08/2001, שעה 19:39
בתשובה לפרייה
עלילה ''מרשימה'' (מה זה?) ב-''הנסיכה מונונוקי'' אז צר לי, אבל את פשוט לא זוכרת מספיק טוב.
וגם העלילה ב-''ענק הברזל'' היתה יותר אינטלגנטית מכל סרטי דיסני שיצאו בחמש השנים האחרונות גם יחד.
   כתוב תגובה
זו בדיוק הטעות שלך...  (חדש)
פרייה יום חמישי, 23/08/2001, שעה 17:18
בתשובה לרז גרינברג
אתה מתייחס לסרטי דיסני כסרטים שפונים לכל הקהל, בעוד שהם הצהירו בכמה וכמה הזדמנויות שהסרטים שלהם מיועדים לילדים. נכון, הם אומרים שאלה סרטים לכל המשפחה, ועם זאת הם אומרים באותו משפט: סרט לילדים.

אתה פשוט לא יכול להשוות סרטים כמו ענק הברזל והנסיכה מונונוקי לוולט דיסני. לסרטים של ג'ים הנסון כן, לסרטים של דריםוורקס כן, אפילו לכמה סרטים של ורנר ברדרז אבל לא לוולט דיסני.
אולי מתישהו תקבל את העובדה שסרטי וולט דיסני, זה לא סטנדרט השוואתי לאיכות סרט.
וכשתתחיל ברצינות, להשוות סרטים מצויירים לכאלה העומדים ברמת איכותם, מלבד המשחקים של וולט דיסני, אז אולי תתחיל לראות שיש על מה לדבר.
   כתוב תגובה
וזו בדיוק הטעות שלך...  (חדש)
רז גרינברג יום חמישי, 23/08/2001, שעה 17:45
בתשובה לפרייה
לא טענתי שהסרטים של ''דיסני'' הם סרטים שאינם פונים לילדים, טענתי שבתור סרטים כאלה, בתור סרטים *מונפשים* כאלה, הם לא טובים (טוב, אני מגזים, יש להם איזה ארבעה-חמישה טובים, אבל הרוב לא). רדי נא מעדן החלון, יש לי דוגמאות קונקרטיות. ''ענק הברזל'' הוא סרט לילדים. היו לו גם תכנים שכוונו לקהל המבוגר (במיוחד הרקע של שנות ה-‏50 בארה''ב) אבל היה לו סיפור מעניין יותר עם דמויות שבלוניות פחות ומוסר השכל שהועבר בקצת יותר אלגנטיות (נדמה לי שכבר חזרתי יותר מדי פעמים על המילים ''דיסני'' ו-''פטישים בראש'' באותו משפט, אז אני לא אעשה את זה עוד פעם). הוא היה סרט לילדים שהיה גם - אבוי - אינטליגנטי. נמשיך במה שהצעת - להשוות לסרטים של ''דרימוורקס''. ובכן, ''עבודת נמלים'' היה סרט לילדים (כמו ''ענק הברזל'' היו בו ג'סטות לקהל היותר מבוגר) ובכל זאת - מעשה שטן - התסריט שלו היה קצת פחות פשטני מהסחורה של דיסני, נתן קצת כבוד לקהל הצעיר, שהחזיר לו באותו מטבע.
וגיחה קצרה אל מעבר לים - להייאו מיאזאקי, הבמאי של ''הנסיכה מונונוקי'' היו סרטי ילדים (למעשה רוב הסרטים שהוא ביים לפני שנות ה-‏90 היו כאלה), ששניים מהם - Kiki's Delivery Service ו-My Neighbor Totoro אף ניתנים להשגה בארץ (קיקי גם שודר לא מזמן ביס). סרטי ילדים? בהחלט. אבל מה לעשות, הם יותר מוצלחים, יותר מורכבים ויותר מעוררי מחשבה (סליחה על המלים הגסות) מהסרטים של דיסני. אכן, דיסני הם לא סטנדרט השוואתי לאיכות של סרט - במיוחד לא של סרט מצוייר. הם שופכים על הסרטים שלהם המון כסף ורעש וצילצולים, והתוצאה (לרוב) היא בינונית ומטה. מה שאני אומר הוא שיש אלטרנטיבה, ודיסני הוא לא משהו שצריך לשאוף אליו.
ובראיה יותר רחבה - המשפט ''זה סרט לילדים'' אינו תירוץ לעשייה קלוקלת. אם הייתי ילד הייתי אוהב את הסרטים שהזכרתי למעלה (''ענק הברזל'', ''עבודת נמלים'' וכו'). עבר הרבה זמן מאז שהייתי ילד, ובכל זאת אני אוהב אותם. לעומת זאת סרטים שנעשו ברמה שהיא מתחת לאדמה בגלל זלזול בסטנדרטים של קהל היעד הצעיר, לא צריכים לקבל אליבי בגלל שהם מכוונים לאותו קהל.
ועוד משהו - ''הנסיכה מונונוקי'' איננו סרט על ''נסיך שמציל נסיכה''. צר לי, אך לא הבנת את הסרט בכלל. גם לא שמת לב יותר מדי למה שהולך שם, אם לשפוט על פי התגובה שלך.
   כתוב תגובה
הודעה זו כוללת ספויילרים.  (חדש)
נועה יום שני, 20/08/2001, שעה 20:59
בתשובה לפרייה
בקשר לסוף.
הוא בהחלט היה כמו של היפה והחיה ועדיין כמו שרז היה, הוא ניגוד גמור שלו.

קורה לנסיכה בדיוק מה שקורה לנסיך ביפה והחיה ( מבחינת הזיקוקים והצורה שבה רואים את הרגליים והשער משתנים )
ההבדל הוא שהיא לא משתנה.

אני אישית, כמו כל מי שגדלה על דיסני חיכיתי לרגע בו האור יעטוף גם את שרק ושניהם ישכבו אחד על יד השני בדמות אדם.
כשזה לא קרה, הייתי מופתעת מאוד.

וכאן בא הניגוד לכל וולט דיסני מצויי.
לפי הבנתי ( המוגבלת משהו ) דיסני רואה את האדם במרכז סרטיה .
כלומר?
כל קללה תשבר וחיה\מפלץ\כל דבר אחר תחזור להיות הנסיך יפה התואר ( כל סרט עם השינויים שלו ) שהיה לפני הקללה.

בשרק זה לא קרה, מה שעושה את הסוף כל כך מיוחד.
מתברר שהם לא נועדו למלוך על הממלכה.
מתברר שהיא לא נועדה להיות נסיכה בת אדם.
זו הביקורת לסרטי דיסני.
שרק מביא פיתרון נעים וקביל על הדעת, אבל זה לא הסוף האידיאלי.
הם לא יחיו בעושר ואושר ( אולי באושר, אבל לא בעושר ).

ולדעתי הסוף מאוד שונה ומאוד לא צפוי ( אני לפחות, לא ראיתי אותו בא.)
   כתוב תגובה
הודעה זו כוללת ספויילרים.  (חדש)
גרומיט יום שלישי, 21/08/2001, שעה 1:22
בתשובה לנועה
הסוף היה דוקא מאוד צפוי. מרגע שנודע לנו למה הנסיכה הופכת בלילה, היה לי ברור למה הנשיקה תשנה אותה. סוף בנלי וצפוי, אבל גם חביב ועשוי היטב.
   כתוב תגובה
הודעה זו כוללת ספויילרים.  (חדש)
נועה יום שלישי, 21/08/2001, שעה 1:45
בתשובה לגרומיט
ברגע שהבנו למה היא נהפכת בלילה אני הבנתי שיש סיכוי שהם יתאהבו יחיו ביחד באושר ואושר, כי הוא ירשה לעצמו להתאהב בה.
לפני זה ציפיתי שהם ילכו עד הסוף עם ההתנגדות לדיסני ושני הגיבורים לא יסיימו ביחד.
   כתוב תגובה
הודעה זו כוללת ספויילרים.  (חדש)
סתיו יום חמישי, 23/08/2001, שעה 0:09
בתשובה לנועה
לדעתי דווקא הסוף כמו שהוא ''הולך עד הסוף'' נגד דיסני. הוא גם נותן מוסר השכל חינוכי להפליא, כביכול במיטב המסורת של דיסני, וגם מראה את הצביעות של דיסני, שאצלם כל הטובים הופכים ליפים ומושלמים בסוף, אם לא היו כאלה מההתחלה.
   כתוב תגובה
אין לי סיבה להגן על דיסני...  (חדש)
איה יום חמישי, 23/08/2001, שעה 1:14
בתשובה לסתיו
אבל האגדות שדיסני משתמשים בהם הן בדרך כלל לא מקוריות שלהם.
האגדות הקיימות הן אלו שבהן תמיד המכוערים הופכים ליפים, הברווזונים לברבורים, המפלצות והצפרדעים לנסיכים.
הסוף הטוב קיים באגדות עצמן, ולדיסני אין תמלוגים על ''סופים טובים''.
:-)
   כתוב תגובה
אין לי סיבה להגן על דיסני...  (חדש)
נועה יום חמישי, 23/08/2001, שעה 3:18
בתשובה לאיה
זה לא רק אצל דיסני וזה לא רק באגדות.

גם בטלויזיה קורה אותו הדבר,בעיקר בתוכניות לגיל הרך.
במקרה יצא לי לראות הרבה מאוד הופ השבוע ושמתי לב להמון דברים מהסוג הזה.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.