על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

החינמניה מס' 38
שונות / המערכת
27/09/14
תגובות: 2  
החינמניה מס' 37
שונות / המערכת
12/07/14
תגובות: 1  
הגשת אירועים לאייקון 2014
שונות / המערכת
23/06/14
תגובות: 0  
תיקוצ'יקים ועולמות אחרים
שונות / איתי ליבנה
31/05/14
תגובות: 1  
החינמניה מס' 36
שונות / המערכת
26/04/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 35
שונות / המערכת
08/03/14
תגובות: 0  
פרס גפן 2014
שונות / המערכת
05/03/14
תגובות: 4  
קול קורא להגשת סיפורים
שונות / המערכת
15/02/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 33
שונות / המערכת
03/11/13
תגובות: 0  
קול קורא
שונות / המערכת
29/09/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 32
שונות / המערכת
07/09/13
תגובות: 2  
דיווחים חיים מוורלדקון
שונות / המערכת
24/08/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 31
שונות / המערכת
21/07/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 30
שונות / המערכת
27/05/13
תגובות: 0  
הרועה האחרון - סרט מסע פנטסטי
שונות / המערכת
02/04/13
תגובות: 0  

פנטסיה 2002
שונות / ניר יניב
יום ראשון, 31/03/2002, שעה 13:01

ניר הזועם בדרכים במהדורה
מיוחדת לכבוד פנטסי.קון 2002!


טור אישי, הופיע בגליון מספר 14 של המימד העשירי, אפריל 2002


לפני כמעט שנים-עשר חודשים התקיים כנס פנטסי.קון הראשון וזכה להצלחה מסחררת. בין אבות ואמהות ההצלחה נתן למנות את ש', ע', ה', צ' (שלא בטובתו), נ', ו', א''א, דוק. א', א' עייף וכמובן - מתנדבת ח' המיתולוגית. אך למרות פועלם של כל אלה, הרי מוסכם וידוע הוא כי הגורם העיקרי להצלחת הכנס היה הדווח החי מהשטח שהתפרסם בטור זה בזמן אמת, תוך סיכון אישי ניכר של מחברו. היתה זו דוגמה מופתית של כתיבה עיתונאית אמינה ובלתי מתפשרת, תוך שמירה על סודיות מקורות המידע והפגנה מרשימה של אומץ תחת אש.
השנה הוחלט, עקב לוח הזמנים הצפוף של הכנס ושל כתבנו האמיץ, להכין את המדור מראש. קבלו, אם כן, את


הערת העורך: כל הדמויות הנזכרות אמיתיות כמעט לחלוטין. הכתוב מטה מתאר חוויות סובייקטיביות של המחבר בלבד. פרטים הנוגעים לתוכן הכנס, שמות המשתתפים ותפקידיהם הוסרו על מנת שלא לפגוע באמינות. המחבר מבקש להביע את חיבתו הרבה לכל המזהים עצמם בגוף הטקסט, בכלל זה הוא עצמו.


יום א', 31/3/2002

ראשית

קול נפץ אדיר זעזע את הבניין. להבות אש ארוכות אפפו אותי, מלוות בעשן סמיך ובמטר גיצים. רחש תסיסה ופעפוע, בערה וזעזוע, וביחוד הצליל האפייני לחוטי חשמל שלא חוברו כהלכה המנסים לעמוד בעומס חשמלי גדול מהמתוכנן - כל אלה תקפו את חושי והותירו אותי משתעל, המום, אבוד וחרש למחצה.
יצאתי ממכונת הזמן וכשלתי אל תוך אולם הכניסה של כנס פנטסי.קון2002.


יום ב', 1/4/2002

בוקר
מספר הרהורים נוגים באשר למכונות זמן ומקומן בחברה המודרנית

מכונת הזמן היא, בדומה למנוע הקיטור ולשמלת החישוקים, המצאה ויקטוריאנית טהורה, אם כי, בניגוד להם, לא חלו בה כל שיפורים משמעותיים מאז נוסתה לראשונה על ידי ה. ג'. וולס. השיפור המקורי ביותר של הדגם הבסיסי שייך למרק טוויין בספרו ''ינקי מקונטיקט בחצר המלך ארתור'', שם מגיע הגיבור לעבר לאחר שהוכה בראשו במוט ברזל. אולם שיטה זו, למרות שהוכחה כיעילה, חסכונית ומהירה, ננטשה לאחר ספר אחר בלבד ולא זכתה להמשכים.
מאז נוסו וריאציות רבות של המכונה ושל המסעות האפשריים בה. כאן נתן להבחין בשתי גישות: המטריאליסטית - הדוגלת במכשור מיוחד, עתיר חוטים ופעלולי קול, והניהיליסטית - הדוגלת באי המצאותה של מכונת הזמן במקום האירוע, בדרך כלל מטעמי חסכון בתקציב.
דוגמאות בולטות לגישה הראשונה הן ''מנהרת הזמן'' (על פיה דרושים למסע בונקר תת-קרקעי עצום מימדים, אספקת חשמל כשל העיר ניו יורק ואמונה עזה בחלום האמריקאי) וכמובן - הדלוריאן הכסופה של דוק. בראון מ-''בחזרה לעתיד'' (באחד הראיונות התוודה במאי הסרט כי במקור חשבו לבנות את מכונת הזמן בתוך מקרר. למזלנו הרעיון ננטש לאחר זמן קצר).
בגישה השניה נעשה שימוש בספרים רבים, והיא מקבלת מיצוי מלא ומופגן בסרט ''שליחות קטלנית'' בו, בנוסף על היות המכונה בלתי נראית, הרי שהיא מקפידה להפשיט את כל המשתמש בה עירום ועריה.

למרות ההתחלה המבטיחה יחסית, הרי שעלילותיהן של מכונות הזמן החלו ללקות, זמן לא רב לאחר המצאתן, באחידות מחשידה. את זו נתן למצות במהירות - עקבו אחר השבלונות הבאות:
מסע מרתק ומופלא אל העבר: <הכנס שם כאן> חוזר לעבר על מנת לראותו/לשנותו. באופן זה הוא פוגש/רוצח/מעבר בטעות/בכוונה את סבתו/אמו/הדינוזאורים/קנדי/ישו/מוחמד ומשנה את העתיד, אליו הוא חוזר/לא חוזר. לחילופין: לולאת זמן מסובכת מאד, בה איש אינו מוצא את ידיו ורגליו, כולל המחבר.
מסע מרתק ומופלא אל העתיד: <הכנס שם כאן> נוסע לעתיד על מנת לראותו/לשנותו. באופן זה הוא פוגש/רוצח/מעבר בטעות/בכוונה את נכדתו/חייזרית/רובוט/דינוזאור משובט/קנדי/ישו/מוחמד ומשנה את העתיד. לאחר מכן הוא חוזר לעבר. או לא. לחילופין: לולאת זמן מסובכת מאד, בה איש אינו מוצא את ידיו ורגליו, כולל המחבר.

היו, אמנם, חריגות קלות מתבניות אלה, אך רובן לא זכו לתשומת הלב הראויה והסתיימו בתאונה מצערת למחברן. לדעת כותב שורות אלה מדובר בקנוניה עתידית למניעת השימוש במכונות זמן. ראו, לדוגמה, את המקרה העצוב של ד. אדמס, שהשתמש במכונת זמן, במקוריות יתרה, על מנת לצפות בסרטי השבוע שעבר בטלויזיה, ונפטר באופן חשוד רק ארבע-עשרה שנים לאחר מכן. יתכן כי היו גם מקרים אחרים, אך הם לא הגיעו לידיעת כותב שורות אלה. זאת פרט למקרה אחד, בו גרם פיליפ ק. דיק לחבורת מדענים מן העתיד לחזור לעבר, אל כנס מדע בדיוני ופנטסיה, ולחטוף משם את הסופר פול אנדרסון, מתוך אמונה טהורה ביכלתו לחזות את העתיד. אנדרסון הערים עליהם וברח, כמובן.


ערב
מסקנות ביניים

ניסיתי לחטוף את ו' הישר מתוך כנס פנטסיה ומדע בדיוני, מתוך אמונה טהורה ביכלתה לחזות את העתיד. נכשלתי. היא הערימה עלי וברחה, כמובן - לא לפני שהכתה בקדקדי בעותק גדל מידות של כל כתבי פיליפ ק. דיק, אותו לקחתי עמי לצרכי הרגעה.
חייבת להיות כאן קנוניה כלשהי.


יום ג', 2/4/2002

אחרית

יצאתי מאולם הכניסה של כנס פנטסי.קון2002 וכשלתי אל תוך מכונת הזמן.

איזה כנס!

מדהים. פשוט מדהים. נפלא. באמת! סרטים מצוינים, הרצאות משעשעות (ביחוד הפליאו ר' ו-ג', כמו גם ד''ר ל'), ספרים בזול וחוויות סוריאליסטיות בשפע. גם הצ'טים היו מעניינים ביותר, בעיקר זה עם אן מקקאפרי, במהלכו תיקנה ע' את המחשב הסורר בעזרת זעקת קרב ובעיטה במסך. כמו כן ראוי להזכיר את סיפורי הקרבות של א''א (''איך נלחמתי בגמל השוודי כשלעורי רק זוג מגפי עור תחש וסבון כלים''), שרעפיו של צ' (''מישהו ראה איפה שמתי את המרעום? הלו? הלו?'') והגותה של ה' (''לך מפה!'').
אך גולת הכותרת של הכנס היתה, ללא ספק, אירוע הפתיחה המעוצב והמשעשע, על מנחהו המוזר ולהקת הרוק אשר בו.
בקיצור, למרות חסרונם המצער של זיקוקי הפתיחה הזכורים לטוב מן השנה שעברה, הרי שללא ספק יהיה פיצוץ של כנס.
תאמינו לי. הייתי שם.




והמעוניינים מוזמנים לקרוא גם את הדווח המקורי מהכנס הקודם,
דוגמה ומופת לעיתונאות חוקרת במיטבה.



הדווח המקורי מפנטסי.קון2001
פנטסי.קון2002
ניר הזועם בדרכים: אנתולוגיה
המימד העשירי
הבא בתור הוא סוס - הטור הקודם

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
ואו! ענק! איך לא חשבו על זה קודם
Boojie יום ראשון, 31/03/2002, שעה 15:15
(5 תגובות בפתיל)
יקירי, אני מבקשת לא להשתמש
אמבר יום שני, 01/04/2002, שעה 0:09
(2 תגובות בפתיל)
סוף סוף ניר הזועם חוזר
Rogue 7 יום שני, 01/04/2002, שעה 1:24
אז עם מי דיברתי ליד דוכן האגודה?
יעל יום שלישי, 02/04/2002, שעה 18:46
קצת יותר ...
china יום שלישי, 02/04/2002, שעה 21:15
(23 תגובות בפתיל)
הנבואה ניתנה ל...
Preacher יום ראשון, 07/04/2002, שעה 17:54
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.