על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

האיש שלנו בחלל
מאמרים / אלי אשד
יום ראשון, 19/11/2000, שעה 20:17

'ראל דארק כובש החלל' – סדרת מד''ב ישראלית למהדרין


עלילותיהם של 'כובשי חלל' למיניהם היו נפוצות מאד, בזמנו, בארה''ב ובאירופה. בדרך כלל סופר על גיבור – ''כובש חלל'' כלשהו - הנאבק בכוחות רשע שונים _פולשים מהחלל החיצון, מדענים מטורפים ועוד) בכוכבי לכת שונים ובמרחבי הגלקסיה. דוגמאות אפיניות הן סדרות כמו 'באק רוג'רס', 'פלאש גורדון', 'קפטין קנדי' מאת ''גרגורי קרן'', ובימינו אלה – 'מסע בין כוכבים' ו'בבילון 5'.
כמה סדרות מעין אלה הופיעו גם בשפה העברית בשנות ה-‏60. סדרה כזו היתה 'ראל דארק כובש החלל' ומחברה היה ''א. בנש''. היא הופיעה בשנים 1968-1970 בהוצאת רמדור והוצגה כמתורגמת מאנגלית – אך למעשה היא אינה ידועה כלל בעולם דובר האנגלית ואינה מוזכרת באנציקלופדיות השונות למד''ב. נראה לי כי הסדרה חוברה בידי כותבים ישראלים שונים, אותם הציגה הכריכה כמתרגמים.
כאן יש לציין שיש מי שחושב שיתכן שמקור הסדרה אכן היה בספרי מד''ב זרים – לא באנגלית אלא בגרמנית – שפה ממנה הרבתה הוצאת רמדור לתרגם באותן שנים, כולל (כנראה) כמה ספרי מד''ב כמו 'עולמות מתנגשים' מאת ''קליף הרינגטון'' ו'פלישה מהחלל' מאת ''שרמן דנבר''. בגרמניה אכן הופיעה במשך זמן רב סדרה בעלת שם דומה, 'Ren Dhark', אך היא שונה בתכנה מהסדרה בה אנו עוסקים. גם בלקסיקוני המד''ב בגרמניה אין שום התייחסות לכותב בשם ''א. בנש''. נראה לי, על סמך ההתיחסויות המרובות לישראל בספרים, כי מדובר בסדרה ישראלית מקורית, בדומה לסדרת 'פלאש גורדון' שיצאה באותה ההוצאה שנים מספר קודם לכן.

גיבור כל ספרי הסדרה הוא האסטרונאוט ראל דארק, אך מאחר וכל אחד מששתם נכתב בידי מחבר אחר, שכנראה לא טרח כלל לקרוא את הספרים האחרים בסדרה, התרחש כל סיפור ביקום שונה לחלוטין מזה של כל האחרים.
בשלושה מספרי הסדרה יש רקע כללי דומה - מערכת השמש במאה ה-‏23, כאשר מושבות בכוכבי הלכת השונים התמרדו בכדור הארץ והשיגו עצמאות - אך הפרטים הספציפיים שונים מאד בין הספרים. בספר הרביעי, לעומת זאת, העלילה מתרחשת במאה ה-‏22 על רקע מאבק בין-גושי על כדור הארץ, ובשני הספרים הנוספים מתרחשת העלילה בעתיד המיידי, כנראה בשנות ה-‏70 של המאה ה-‏20. גם אישיותו וזהותו של ראל דארק עצמו משתנים מספר לספר. בספר הראשון בסדרה הוא ישראלי לשעבר, ברוב הספרים הוא אמריקני, לרוב הוא אסטרונאוט במקצועו - אבל לא תמיד.
הקשר האמיתי היחיד בין הספרים הוא שמו הקבוע של הגיבור - ראל דארק.

ספרי הסדרה הם:


1. קיסר הכוכב הסגול - 1968. הספר הראשון בסדרת 'ראל דארק כובש החלל'.
הראשון והמוצלח בספרי הסדרה, 'קיסר הכוכב הסגול' הוא אותו דבר נדיר מאין כמוהו בספרות המד''ב העברית - ספר מדע בדיוני הומוריסטי.
הספר מתאר את הרפתקאותיהם של ראל דארק (ישראלי לשעבר שנולד, כפי שאנו למדים, ב''עיר גדולה בשם תל אביב, אזור גבול של הפדרציה האסיאנית'') ואנשי צוותו (חבורה אקסצנטרית מאין כמוה) בחלליתם ''הדרקון'' בשנת 2222, כאשר הם יוצאים למערכת פרוקסימה קנטאורי למצוא כוכב בו יוכל המין האנושי להתיישב. משימה זו דחופה במיוחד היות ועל מושבות בני האדם במערכת השמש מאיים כדור הארץ, העסוק במלחמות פנימיות ובהשמדה עצמית, אך גם בהשמדת המושבות.
במסע הארוך נאלץ ראל דארק להתמודד עם שורה של מצבים מדהימים ובלתי צפויים. החללית עוברת בדרכה בכוכב פלוטו המאוכלס ביצורים בלתי נראים אך משוגעים לבירוקרטיה. מסתבר כי מוצאם של אלה באימפריה הגלקטית של כוכב ארקטורוס - אימפריה שדתה הרשמית היא האיסלאם...
לבסוף, כאשר מגיעים ראל דארק וצוותו לכוכב הלכת המיועד, הם מוצאים כי הוא מאוכלס הן בגזע של מפלצות ידידותיות - הסונורים, והן בגזע של גונזילות ענקיות בגובע מאה מטר - הזולוחים. שלושת הגזעים המסוכסכים - הפלוטונים, בני האדם והסונורים - נאלצים לשתף פעולה כדי להילחם בזולוחים.
המאבק מסתבך עם הופעתו הבלתי צפויה של קיסר ארקטורוס, מוסלמי נאמן שבא לבקר במושבה החדשה ומסבך את אנשי כדור הארץ בסבך ביורוקרטי כמעט בלתי נתן לפתרון. כמו כן כוללת העלילה גם פלוטונית בלתי נראית בת כמה אלפי שנים הנחושה בדעתה לאנוס את ראל דארק, אביה השמרן הנחוש בדעתו להביא לנישואי השניים כמיטב מסורת הדת המוסלמית, סונורית הנחושה בדעתה לאמץ את ראל דארק לבן וצמד רובוטים מאוהבים.
זהו ספר מבדח באמת, המזכיר מדי פעם בסגנונו את יצירותיהם של רוברט שקלי ואפילו דוגלאס אדאמס. כל עמוד בו מלא בהמצאות מפתיעות ומבדחות - חבל כי בספר זה, בניגוד לרוב הספרים האחרים בסדרה, לא מופיע שמו של המתרגם/מחבר המוכשר.


2. פלישה מכוכב אומגה - 1969. מתרגם/מחבר: בן יהל
במאה ה-‏23 (הקשר היחיד לספר הקודם, המתרחש, כביכול, גם הוא באותה תקופה) אנשי כדור הארץ מנוונים עד היסוד ושקועים בתענוגות שונים, כאשר לפתע נתקף העולם ברעידות אדמה מסתוריות המשמידות חלקים גדולים מהאוכלוסיה. ראל דארק - נציג מושבות החלל העצמאיות והעוינות את כדור הארץ, שמפקדתן היא ב''ירושלים'' שעל כוכב מאדים (שם הוקמה המושבה בידי ישראלי בשם כהן בעבר הרחוק) - מגלה כי רעידות האדמה אינן טבעיות, ומקורן נמצא בכוכב המרוחק אומגה. הוא טס לשם בחברת נערה יפיפיה מכדור הארץ. ואכן, שם באומגה, הוא מגלה את המקור: זקן מטורף מכדור הארץ הנחוש בדעתו להשמיד את עולם האם שלו. סיום הספר אופטימי: עתה, לאחר שכל בני האדם המנוונים של כדור הארץ הושמדו כולם, יכולים בני מושבות החלל לחזור אליו כדי לישב אותו מחדש. הספר מסתיים: ''עתה פנויה המולדת הישנה לקלוט את בניה החוזרים אליה ברינה'' (אם כי אין זה ברור למה יש להם בעצם לחזור - כדור הארץ מתואר כספוג רדיואקטיביות ורוב שטח היבשה שלו הושמד ברעידות האדמה...)


3. מסתרי השמש הירוקה - 1969. מתרגם/מחבר: ש. פרץ
בשנת 2100 מחולק העולם לשני גושים גדולים - הגוש המערבי הדמוקרטי הטכנולוגי ושוחר השלום, המונהג בידי ארה''ב והכולל, בין השאר, את ישראל ולבנון, והגוש האפרואסיאני הרודני, המפגר ושואף המלחמות המונהג בידי סין. שני הגושים נמצאים במלחמה קרה (אגב - כתחזית לגבי המצב הגיאופוליטי של העולם בראשית המאה ה-‏22, אין זה ניחוש גרוע כל כך). מנהיגי המערב מגיעים למסקנה כי אם לא יהגרו אנשיהם לכוכב לכת אחר תתחולל בשנת 2160 מלחמה נוראה שתשמיד את העולם. האסטרונאוט ראל דארק נשלח, בראשות צוות בינלאומי, לגלות כוכב לכת חדש בו יוכלו בני האדם להתיישב.
במערכת שמש ירוקה מגלה הצוות כוכב לכת בו בני אדם נשלטים בידי חייזרים דמויי סוסים אינטיליגנטיים. מסתבר כי החייזרים זקוקים לגללים של בני האדם (נראה כי מחבר הספר קרא את 'מסעות גוליבר', שם מתואר מצב דומה) וראל דארק משתמש בצורך נואש זה כאמעי מיקוח...
לבסוף הוא מצליח להגיע להסכם עם החייזרים, אשר עוזרים לגוש המערבי בכדור הארץ להביס את הגוש היריב. סוף טוב הכל טוב: המערב כעת דומיננטי אחת ולתמיד, והחייזרים יכולים לקבל מעתה ואילך אספקה אינסופית של המצרך היקר להם מכל. ספר לא רע.


4. מרד על כוכב נוגה - 1969. מתרגם/מחבר: מ. רון
ספר זה הוא מעין אנומליה. בניגוד לשאר הספרים, שאין כל קשר ביניהם, הרי שהוא אמור להיות המשך ישיר של 'קיסר הכוכב הסגול', ומתאר את חזרתו של ראל דארק ואנשי צוותו בחללית ''הדרקון'' למערכת השמש. למעשה, ברור כי את הספר כתב מחבר אחר מזה של 'קיסר הכוכב הסגול', שאף לא טרח לקרוא את הספר המקורי - ולמעשה הוא מתרחש ביקום אחר. ראל דארק וצוותו חוזרים למערכת השמש בשנת 2247 לאחר שיצאו להיאבק בגזע ה''כאריזאנים'' המאיים על מערכת השמש וניצחו. בחזרתם הם מגלים כי מערכת השמש השתנתה מאד - ולרעה. המושבה שעל כוכב נוגה מורדת בשליטה העריץ, המושל מטעם כדור הארץ, וראל דארק וצוותו (שברובו מורכב מהדמויות של 'קיסר הכוכב הסגול', אך הנו חסר חיים למדי לעומת התיאור ההומוריסטי שבספר הקודם) מחליטים להצטרף. הם מביאים להפלת הרודן ולעצמאות לבני נוגה. סיפור משעמם וחסר חיים, ביחוד לעומת הספר שהוא אמור להיות המשכו.


5. תרופת הפלא - 1969. מתרגם/מחבר: מ. רון
העלילה מתרחשת בעתיד הקרוב של ''ימינו'' (שנות ה-‏70). קבוצת חייזרים מצליחה לשעבד את כל המין האנושי - הם משכנעים את מנהיגי העולם להזריק ''תרופה המרפאת את כל המחלות'' לכל תושבי העולם, ורק במאוחר מסתבר כי היא גורמת גם לאבדן זכרון מוחלט. רק קבוצה קטנה של ששה צעירים בני לאומים שונים (שאחד מהם ישראלי, ולא פחות מבנו של רב העיר תל-אביב, שאביו סירב לחסן אותו ממניעים דתיים!) ובראשה ראל דארק נשארת חסינה לתרופה.
קבוצת הצעירים מגלה את הנסיוב לתרופה, מחזירה את הזכרון לבני האדם ומביסה, לבסוף, את החיזרים. בחקירה מסתבר כי החייזרים הם השרידים האחרונים של גזעם, שהושמד בהתפרצות נובה, וכי הם חיפשו לעצמם כוכב חדש להתיישב בו. לזכות המחבר יש לאמר שהם מוצגים בצורה סימפטית, כמעט, ולא כמפלצות מרושעות. ספר חביב.


6. תעלומה במעמקים - 1970. מתרגם/מחבר: ש. פרץ
גם בספר זה מתרחשת העלילה פחות או יותר בעתיד הקרוב של ''זמננו''. ראל דארק - אסטרונאוט מפורסם - מגלה בעת חופשתו עולם תת קרקעי שעד כה איש לא חשד בקיומו. שם שוכנת קבוצת מדענים גאונים (שאחד מהם הוא ידיד לשעבר של ראל דארק) שברחו מבית הכלא, ומשתמשים בהמצאותיהם הגאוניות כדי לבצע מעשי פשע. הם מאיימים להשמיד את העיר ניו יורק בפצצת מימן. ראל דארק גובר על החבורה הקרימינלית ועל המצאותיהם של חבריה (משקפת היורה קרני מוות, למשל) וממשיך בחופשתו.

ההוצאה הבטיחה ספר שביעי ב''סדרה'' בשם 'תבהרה אטומית בקוטב', אך זה לא יצא מעולם.



ספרי סדרת 'ראל דארק' נדירים ביותר כיום, ומרבית חובבי המד''ב בארץ לא שמעו עליהם מעולם. בכל זאת כדאי לנסות לאתר אותם. הספר הראשון בסדרה הוא אחת מיצירות המד''ב העברי המקורי המשובחות ביותר, ושאר הספרים מספקים לכל הפחות הנאה סבירה. ספרים רבים במקומותינו לא מספקים אפילו את זה. חוץ מזה - כמה סדרות מד''ב העוסקות בהרפתקאותיו של ישראלי לשעבר בגלקסיה אתם מכירים?



פלאש גורדון מאת אלי אשד

 
חזרה לעמוד הראשי

 
שכחתי לגמרי
צחי ישורון יום רביעי, 06/12/2000, שעה 22:12
(3 תגובות בפתיל)
אחיו הקוריאני של ראל דארק
אלי יום שני, 22/10/2001, שעה 5:48
ברכות לאיש שלנו בחלל
אלי יום חמישי, 16/01/2003, שעה 19:59
יש את זה עדין למישהו?
לירן יום רביעי, 15/10/2003, שעה 0:46

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.