על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  

משהו לנעוץ בו שיניים
טלויזיה / רז גרינברג
יום חמישי, 22/11/2001, שעה 14:14

'Ultraviolet' – ערפדים בריטיים אלטרנטיביים


כל מי שמנסה ליצור היום סרט או סדרת טלויזיה על ערפדים נתקל בבעיה הניתנת לתמצות בשלוש מילים: 'באפי קוטלת הערפדים'. קשה, אם לא בלתי אפשרי, לעמוד ברף הגבוה שהציבה התכנית הנ''ל בתחומי התסריטים המורכבים, הדיאלוגים השנונים, הבימוי החד והמשחק המשובח (בעיה בה נתקלה – עם הראש בקיר – סדרת הבת 'אנג'ל'). והנה, מבריטניה, מעוז האלטרנטיבה האיכותית לטלויזיה האמריקאית, מגיעה אלינו (על גבי DVD) מיני-סדרה הקרויה 'Ultraviolet', המתחרה עם 'באפי' במגרשה הביתי, ואשר בחלק גדול מהזמן – תחזיקו חזק – עומדת בכבוד בתחרות. למעשה, יותר מהיות 'Ultraviolet' מתחרה של 'באפי', היא מהווה לה אלטרנטיבה: במקום השנינות הממזרית של 'באפי' היא מספקת אפרוריות מייאשת, במקום ספריות ישנות ומעלות אבק אנו מקבלים דרמת משטרה עם מוצצי דם כחשודים העיקריים, ובמקום לוחמת קונג-פו ארוכה ומתוזמרת, 'Ultraviolet' נושכת למשך זמן קצר – אך נשיכתה מלאה ארס.


גיבור הסדרה הוא מייקל קולפילד (ג'ק דייוונפורט – הזכור בעיקר מן הסרט 'הכשרון של מר ריפלי') בלש משטרה לונדוני, המנהל חיים מסודרים ומשעממים. בלילה שלפני נישואיו של שותפו ג'ק (סטפן מוייר), הוא עונה במקרה לשיחת טלפון ממודיע משטרתי פארנואיד. אותו מודיע דורש בתוקף לדבר עם ג'ק, אך קולפילד, שאינו מעוניין להטריד את שותפו, מחליט לטפל במקרה בכוחות עצמו. הוא מגיע אל אותו מודיע משטרתי ומגלה כי הוא נרצח. יום לאחר מכן ג'ק אינו מגיע לחתונתו ונראה כי הוא נעלם מעל פני האדמה. כל חקירותיו של קולפילד בנושא עולות בתוהו, ונראה כי סוכנות ממשלתית מסתורית מנסה לטייח את הפרשה. כאשר מתבררת לקולפילד האמת, קרי – היעלמותו של ג'ק היא חלק ממזימה של ערפדים לחיסול המין האנושי – הוא מתגייס לאותה סוכנות. אך לא הכל שחור ולבן: שותפיו החדשים הם רוצח מיליטנט וקר מזג (אידריס אלבה) ורופאה צינית ואניגמטית (סוזנה הארקר), הנראים כפועלים ממניעי נקמה אישית, בעוד הערפדים נגדם הם יוצאים, כך נראה, נרדפים על לא-עוול בכפם. בינתיים נהרסים חייו האישיים של מייקל, בעיקר בשל ניסיונותיו להימנע מקירסטי (קולט בראון), ארוסתו הנטושה של ג'ק.


כל מי שצפה בסדרה 'Neverwhere' מבין את התסכול הנלווה להרבה סדרות מד''ב/פנטסיה בריטיות: תסריטים מבריקים – עם תפאורות מקרטון ודיקט. ב-'Ultraviolet' בעיה זו לא קיימת – הסדרה נראית מצוין. הסטים הסגריריים – סמטאות חשוכות, מגרשי חנייה אפלים, מחסנים נטושים – מצולמים להפליא (בפילם!) באופן מסוגנן ומלא אוירה המזכיר את 'תיקים באפלה' בימיה הטובים. גם המוסיקה של סו יואיט מזכירה את הלחנים המבריקים שהלחין בשעתו מארק סנואו ל'תיקים'. הסדרה מנווטת היטב במסגרת התקציב הלא-גדול שלה בתחום האפקטים: הם אמנם באים בחבילות קטנות, אך בדיוק במקומות הנכונים. הם אף נראים מושקעים מאד. לכל אלה מתווסף צוות השחקנים – דייונפורט, אלבה, הארקר וגלריית השחקנים המרשימה המקיפה אותם – כולם עושים עבודה משובחת.
אך הפנינה האמיתית של הסדרה היא התסריט. הבמאי והתסריטאי ג'ו אהירן (שכתב וביים גם פרקים בדרמה הקומית המהוללת This Life) לא הסתפק בכתיבת סתם עוד פנטסיית אימה על ערפדים – הוא גם מושך, בכוח, לכיוון המד''ב. הסדרה בונה את כל מיתולוגיית הערפדים מחדש ומסבירה אותה בצורה מדעית. מדוע הערפדים נפגעים מאור השמש? למה הם זקוקים לדם כדי להתקיים? למה כל כך קשה להרוג אותם? התסריט של אהירן (כמו גם הבימוי הבוטח שלו) מספקים הסברים מדעיים לשאלות אלה, הסברים המשתלבים באלגנטיות בתסריט. מלבד זאת, התסריט פשוט כתוב מצוין – מותח, מורט עצבים ומלא בדמויות מרתקות המקיפות את עצמן בחומת מגן של דיאלוגים ציניים.


הדרך הטובה ביותר לצפות בסדרה היא להזמין מחו''ל את ששת הפרקים על גבי שני דיסקים (הביקורת הנוכחית נכתבה לאחר צפייה בדיסקים של איזור 1 שהוזמנו מארה''ב). להוציא את האיכות המרשימה, הדיסקים כוללים גם כמה בונוסים מעניינים. חוץ מהאפשרות לגשת בנפרד לנקודות ספציפיות בכל פרק, יש בהם גם תקצירים מפורטים של הפרקים, פירוט על הרקע המדעי של הסדרה וביוגרפיה של כל הדמויות – ממש כמו אתר מעריצים מושקע באינטרנט. בנוסף, הדיסקים כוללים גם שני ראיונות אודיו עם יוצר הסדרה, בהם הוא מדבר על היבטים שונים של ההפקה ועל הקושי בבימוי סדרת מד''ב/פנטסיה בצל הסדרות המופקות בארה''ב, כמו גם עצות כיצד להתגבר על הקושי הזה (לתשומת ליבם של העוסקים במלאכה בארצנו). זו דוגמה מצוינת לצורה בה צריכים להיעשות בונוסים על דיסקים, בלי יותר מדי רעש וצלצולים. בכל זאת תלונה קטנה – הגישה לתפריט הבונוסים המיוחדים מבלבלת מאד (של מי היה הרעיון המבריק להחביא אותו בסוף תפריט החלוקה לסצינות?).


'Ultraviolet' היא בפירוש הרכישה המומלצת על גבי DVD לכל מי שרוצה להנות מחמש שעות קצרות מדי של סדרת מד''ב ופנטסיה משובחת. לא נותר אלא לסיים בנימה מאכזבת מעט – בראיון האמור על גבי הדיסק ציין אהירן כי אין לו כרגע תוכניות להפיק סדרת המשך (אולי סרט, יום אחד, כשיהיה לו זמן). יוצרי 'באפי' יכולים לנשום לרווחה.




האתר הרשמי של הסדרה

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
זהו רז, הלכה ההקצבה החודשית שלי
רני יום חמישי, 22/11/2001, שעה 14:28
(6 תגובות בפתיל)
כתבה מאוד מעניינת
יעל יום חמישי, 22/11/2001, שעה 14:46
(4 תגובות בפתיל)
לעזאזל, אין לי מזל
יו יום חמישי, 22/11/2001, שעה 21:54
רז
נועה יום חמישי, 22/11/2001, שעה 23:20
(10 תגובות בפתיל)
למי שיכול...
מיקי יום שישי, 23/11/2001, שעה 2:28
האמת היא, שגם אם ערפדים
Kipod יום שישי, 23/11/2001, שעה 16:50
(7 תגובות בפתיל)
(ללא כותרת)
אירית שבת, 24/11/2001, שעה 22:59
(ללא כותרת)
שרון יום שני, 26/11/2001, שעה 13:23
אם כבר ערפדים בריטים,
mermit יום שני, 26/11/2001, שעה 14:39
(4 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.