על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

האופנה האחרונה
ספרים / דידי חנוך
יום שישי, 22/11/2002, שעה 0:12

סדרת 'כישור הזמן' מאת רוברט ג'ורדן


סקירה זו הופיעה לראשונה באתר הממסד האפל של דידי חנוך


כישור הזמן היא סדרת הפנטסיה האפית המצליחה ביותר בעולם. אלמלא הילד ההוא ובית הספר לכישוף שלו, היא היתה סדרת הפנטסיה המצליחה ביותר בעולם, נקודה.
תשעה ספרים (בקרוב 18 בעברית), אינספור דמויות ותת עלילות השזורות זו בזו, שלושה גיבורים ושלוש גיבורות (אלה הראשיים ביותר, יש לא מעט אחרים) – כישור הזמן היא ללא ספק סדרת הפנטסיה המורכבת ביותר אי פעם.
שש דמויות ראשיות, עשרות דמויות משמעותיות אחרות, יותר עמודים מכל סדרת פנטסיה אחרת בהסטוריה, עשרות נושאים סותרים המתנגשים זה בזה, ומשתלבים כולם בדרך זו או אחרת בשני הנושאים הבסיסיים – האור והאופל. ג'ורדן מחזיק יותר כדורים באויר, יותר חידות בלתי פתורות, יותר עלילות משנה, מכל סופר אחר אי פעם, וזה מרשים. הוא לא זורק סתם חידות לאויר, כי מספיק מהן כבר נפתרו במהלך הספרים הקיימים באופן שהבהיר כי מדובר כאן בסופר עם תוכנית.
תקציר מתומצת מאד של בסיס העלילה: לפני הרבה זמן נכלא אדון האופל בכלא שהיה אמור להחזיק מעמד לנצח. לוכדיו היו חבורה של מאה מתעַלים, אנשים שמסוגלים להעביר דרך גופם ומוחם את הכוח האחד – מעין מקור אנרגיה בלתי נדלה שהכמות הנשאבת ממנו תלויה בעיקר בכוחו של המתעל. מנהיג החבורה השתגע לאחר שאדון האופל ''זיהם'' את החצי הגברי של מקור הכוח. כתוצאה משגעונו הוא הרג את אשתו האהובה ושבר את העולם. (שבר את העולם? אכן, שבר. ניפץ יבשות וכולי. איש חזק). זמן רב מאד לאחר מכן נולד המנהיג שוב בגופו של אחד רנד אל'תור, ועל פי נבואות סותרות רבות מספור הוא ילחם באדון האופל (אשר, כמובן, לא נשאר כלוא לנצח), ישתגע, ישבור את העולם, וימות – לאו דוקא בסדר הזה.

בניגוד לחלק מהטענות המושמעות כנגדה, יש בסדרה שפע מרשים של רעיונות מקוריים. ג'ורדן בוחן פחות או יותר כל יחס אפשרי לכוחות קסם, הן מצד בעל הכוחות והן מצד הסביבה. קונספט הטא'וורן, אדם שעצם נוכחותו עושה שמות בחוקי ההסתברות, הוא רעיון מצוין.
עוד בניגוד לטענות, ג'ורדן לא מותח את העלילה סתם כך. יש לו סיפור גדול מאד לספר, והוא מעוניין לספר אותו. כל עוד אנשים מעוניינים לקרוא אותו (ומיליון עותקים בממוצע לספר בארה''ב לבדה אומרים שיש, כנראה, כמה מעוניינים), הוא ימשיך עד הסוף – ולא מעבר לו. לסדרת כישור הזמן יהיה סוף, אם כי יהיה זה אתגר רציני לגרום לו להיות מספק.
מדוע? כיוון שחלק מהטענות כנגד ג'ורדן מוצדקות מאד. האיש מבריק, מוכשר ומרשים, אבל הוא יכול להיות גם מייגע. מאד. הוא מתעקש לספר בשלושה פרקים אירועים שיכולים להכנס באופן מצוין בפסקה, הוא מותיר את הקורא בשיא המתח באחת מתת העלילות החשובות אי שם בהתחלה ולא חוזר אליה במשך כל שאר הספר. והחמור ביותר – לאיש יש פַטיש לבגדים. הוא לא מסוגל להפסיק לתאר אותם. כל דמות, ולא משנה עד כמה היא משנית, תזכה לתיאור מפורט של הבגדים לגופה, ודמויות ראשיות יזכו לפירוט מדוקדק של פרטי לבוש ותכשיטים שיכול להוציא לקורא את המיץ. האיש המציא עולם חלומות שבו קורים כל מיני דברים מעניינים, אבל נראה כאילו הוא עשה זאת בעיקר כיוון שאם אתה לא מתרכז כשאתה שם, הבגדים והתסרוקת שלך משתנים מעצמם, וכל שינוי כזה מתואר בפרוטרוט (והנו גם בעל משמעות, כדי שהקורא העצלן לא יוכל לדלג עליו).
למי שרוצה לשקע את עצמו עמוק בתוך עולם פנטסיה מרתק, מורכב ומסובך, ולא אכפת לו מפרקים שנמתחים כמו מסטיק המתארים כמה שעות לא ממש מלאות בפעילות, כישור הזמן מספק תגמול לא מועט. הסדרה טובה יותר מטענות המלעיזים ופחות משבחי המעריצים. ג'ורג' מרטין, למשל, אוכל את ג'ורדן בפיתה בלי מלח – אבל זו לא חוכמה.



סדרת כישור הזמן (The Wheel of Time)
מאת רוברט ג'ורדן (Robert Jordan)



האנציקלופדיה של כישור הזמן
סוסים הם לפעמים געגועים לרוברט
כישור הזמן - תשובות לשאלות נפוצות (למה?!)
רשומות קצף הדרקון או משהו
הממסד האפל

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
קורא נאמן.  (חדש)
עצמון יום שני, 29/08/2005, שעה 18:40
סיימתי את עשרים הכרכים פעם אחת. לפני ארבעה ימים התחלתי לקרוא את הספר הראשון בפעם השלישית. הרוברט ג'ורדן הזה פשוט מדהים.
   כתוב תגובה
פרקים ריקים  (חדש)
קוראת נאמנה לשעבר של הסדרה יום שני, 12/09/2005, שעה 12:34
בזמנו הייתי מאוד מכורה לסדרה עד שניסיתי בלא הצלחה להתמודד עם הפרקים הריקים ומלאי תאור של פרטים טפלים שנאמרו ע''י כותב כתבה זו. לצערי בכרך העשירי באנגלית והתשע עשרה ועשרים בעברית טפלות זו השתלטה על העלילה והקנתה לה אוירה של אופרת סבון. אי לכך הפסקתי עם סדרה זו וחבל מאוד שרוברט ג'ורדן לא ידע מתי להפסיק ולהתחיל לחבר קצוות לסיום נפלא של העלילה כפי שהיתה בכרכיה הראשונים.
מאוכזבת
   כתוב תגובה
פרקים ריקים  (חדש)
אלמוני יום ראשון, 30/12/2007, שעה 2:09
בתשובה לקוראת נאמנה לשעבר של הסדרה
מסכים הסיפור טוב אבל הוא גרר את זה יותר מדי. לא רוצה להשמיט כי הוא ז''ל אבל זה היה םשוט עניין כלכלי
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.