על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

חזון הרשת הגלובאלית
מאמרים / אלי אשד
שבת, 01/04/2000, שעה 18:30

סיפורי המד''ב הותיקים מלאים בטיסות חלל, מסעות בזמן ומחשבי ענק, אך לא ניתן למצוא בהם כל רמז לרעיון רשת האינטרנט. האמנם?


האינטרנט הוא כיום חלק אינטגרלי ומרכזי כל כך של עולמנו עד שכבר כמעט אפשר לחשוב שהוא ''תמיד היה כאן''. ובכל זאת האינטרנט הוא המצאה צעירה למדי שראשיתה במערכות הניסיוניות של הצבא האמריקני בשנות ה-‏60 (רשת ה''ארפה נט''), שנכנסה לשימוש רחב רק בשנות ה-‏80 וה-‏90. לאמיתו של דבר האנשים האמורים לחזות דברים כמו האינטרנט - סופרי המדע הבדיוני, למשל - לא העלו על דעתם כלל את הרעיון של רשת ענק ממוחשבת וזמינה לכל. וכך, למרות שסיפוריהם מלאים בטיסות חלל, מסעות בזמן ומחשבי ענק המסוגלים לענות על כל שאלה, לא נתן למצוא ביצירותיהם כל רמז למה שאנו מכנים אינטרנט. זאת כמובן, עד לתחילת פעילות הרשת בעולם האמיתי (בשנות ה-‏80). אז החלו להופיע גם רשתות אינטרנט ו''עולמות וירטואליים'' ביצירות של סופרי הסייבר פאנק. (''סייבר פאנק'' הוא כינוי לז'אנר מד''ב שנוצר ע''י קבוצת סופרים במדע הבדיוני של שנות ה-‏80 כמו ויליאם גיבסון, האיש שהמציא את המונח ''CyberSpace'', ויליאם סטרלינג ואחרים. סיפוריהם של אלה כללו מוטיבים של עתיד הנשלט בידי חברות ענק יפניות ורשתות מחשב גלובאליות, והגלישה באינטרנט היא אלמנט מרכזי בחיי גיבוריהם. במדה רבה היתה לסיפורים אלה השפעה על תרבות ה''האקרים'' והאינטרנט של היום, ונתן לומר שבמקרה זה הנבואה הגשימה את עצמה כ''האקרים '' שמחקים את גיבורי סיפוריהם של גיבסון וסטרלינג….)
אולם, כיוון שהאינטרנט כבר היה קיים בתקופה בה סופרי הסייבר פאנק החלו לכתוב את סיפוריהם, אין לומר שתחזיותיהם היו מדהימות במיוחד.

אבל... כבר לפני תשעים שנה היה מישהו שחזה בדייקנות כמעט על טבעית את האינטרנט. היה זה הסופר הבריטי א. מ. פורסטר (E.M. Forster, 1879-1970). פורסטר היה סופר ידוע בתקופתו, שכתב ספרים הנחשבים כיום כקלאסיקה של הסיפורת האנגלית (כמו ''המסע להודו'' וכמה ספרי ביקורת ספרותית מפורסמים). הוא היה ידוע בסלידתו הסנובית מחידושי הטכנולוגיה, ובכל זאת, בסיפור שהופיע בנובמבר 1909 (לפני תשעים שנה!) בשם ''המכונה עוצרת'' (''The Machine Stops''), הוא חזה את האינטרנט ואת השלכותיו על החברה. בסיפור זה (שתורגם לעברית עוד ב-‏1982 בידי גבי פלג במגזין המדע הבדיוני ''פנטזיה 2000'' , גליון 30, משם לקוחים הציטוטים במאמר זה) מתוארת חברה עתידנית מקפיאת דם בה חיים האנשים בבידוד זה מזה, כאשר הם מקבלים את צרכיהם מידי ה''מכונה''. במסגרת הסיפור מתוארת מערכת תקשורת ומידע המאפשרת לכל אדם, למרות היותו מבודד בחדרו, ליצור קשר מיידי עם כל אדם אחר בעולם ולהזמין כל מוצר לו הוא נזקק - מביגוד ומזון ועד מוזיקה.

פורסטר מתאר את התקשורת הבין-אישית במערכת מידע זו: ''צעדה הבא (של גיבורת הסיפור) היה לסגור את מתג הבידוד וכל מה שהצטבר בשלוש הדקות האחרונות ניחת עליה. החדר היה מלא בקולם של הפעמונים ושפופרות הדיבור. מה טיבו של המזון החדש? התוכל להמליץ עליו? האם הגתה רעיונות כלשהם לאחרונה? התרצה לשמוע מה הגו ידידיה? על רוב השאלות השיבה ברוגז - תכונה גוברת בעידן מואץ זה...'' מי שיקרא קטע זה מבלי לדעת מתי נכתב יחשוב שהמדובר בתיאור של צ'אטינג באינטרנט משנת 1999 ולא קטע מספור שנכתב ב-‏1909...
פורסטר ממשיך ומתאר בדייקנות ובקצרה אספקטים אחרים של תרבות האינטרנט של ימינו, כמו קבוצות הדיון (בין השאר הוא מתאר הרצאה המועברת במכונה על החיים במעמקי הים הזוכה לתגובות מידיות של המאזינים), ואפילו מביא טיעונים המזכירים את טענותיהם של תומכי האינטרנט שלועגים לאלה ש''טעו בהבנת תפקידה של המערכת והשתמשו בה כדי להביא אנשים אל הדברים במקום להביא דברים אל האנשים''.
פורסטר חוזה סוף קודר ביותר לתרבות אותה הוא מתאר. בשלב מסויים חלה תקלה ב''מכונה'' העומדת בבסיס הרשת והאנשים, שאינם מסוגלים עוד להתקיים ללא הטכנולוגיה שלה, גוועים כולם. התמונה המוצגת בסיפור - של אנשים המסרבים לצאת מחדרם הקטן ולו גם לצרכים הבסיסיים ביותר, כמו תקשורת עם אנשים פנים אל פנים ולא דרך ה''מכונה'' - היא מדכאת ומפחידה.

כיום, כאשר אני שומע את התחזיות כי אנשים לא יאלצו לצאת מבתיהם עוד (הכל יובא אליהם הביתה), כמו גם סיסמאות של חברות מסויימות בנוסח ''זה פאסה לקום מהכיסא'' (ולכן עדיף להזמין דברים רק בשלט רחוק דרך האינטרנט), נוצר בי הרושם המצמרר כי תחזיתו הספרותית של פורסטר מראשית המאה הולכת ומתגשמת, ויתכן כי העתיד בו יחיו אנשים את כל חייהם בחדרם הקטן עם האינטרנט קרוב יותר משאנו חושבים.



E.M. Forster
המכונה עוצרת טקסט הסיפור
א. מ. פורסטר

 
חזרה לעמוד הראשי

 
הדיון חסר בסיס...
משה גבל יום ראשון, 02/04/2000, שעה 19:25
(3 תגובות בפתיל)
אין צורך להיבהל.
עידו רייף יום שישי, 07/04/2000, שעה 13:27
(3 תגובות בפתיל)
פורסטר, בוש, והאינטרנט
אסף ברטוב יום חמישי, 04/05/2000, שעה 5:05
שכחנו את אסימוב?
סטנלי יום ראשון, 28/05/2000, שעה 14:57
(3 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.