על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

כלא העולם
ספרים / אהוד מימון
שבת, 26/05/2012, שעה 18:35

ביקורת על אינקרסרון מאת קתרין פישר


בעולם שבו מתרחש ''אינקַרסֶרוֹן'' מתחים חברתיים הוליכו למהומות ולמלחמה, שבעקבותיה הוחלט לנסות ולהקים עולם חדש, מושלם. המורדים (שהפסידו) נשלחו לאינקַרסֶרוֹן – כלא עצום שהוא עולם בפני עצמו, סגור ומסוגר, מספק את צורכי עצמו, אין יוצא ממנו ואין בא אליו. אין בו סוהרים וחומות – אינקרסרון הוא כל מה שיש וכל מה שיהיה. אבל אינקרסרון אינו רק כלא, הוא ניסוי חברתי. המטרה שלו היא לאפשר למורדים ליצור חברה מושלמת על פי תפיסתם, וכדי לסייע להם בכך נכנסו אתם לכלא מרצונם גם ''ספיינטי'', מדענים ומשכילים שאמורים לסייע להם ביצירת עולם חדש וטוב יותר. מניעת מגע עם העולם החיצוני אמורה הייתה להבטיח שהאסירים יוכלו לבנות את העולם האוטופי שלהם ללא הפרעה.
למעשה, הוחלט להקים שני עולמות חדשים ומושלמים. על המנצחים, שנותרו מחוץ לאינקרסרון, הוטלו הגבלות טכנולוגיות וחברתיות חמורות לוודא שהטכנולוגיה והקדמה לא יערערו עוד את סדר הדברים והם חיים בממלכה שמבחינה טכנולוגית מקבילה למאה השבע-עשרה בערך. הידע המדעי הופקד בידי הספיינטי שנותרו בחוץ, וגם עליהם הוטלו הגבלות. אינקרסרון, לגבי הממלכה שבחוץ, הוא מקום מיתי כמעט (איש אינו יודע איפה בדיוק הוא נמצא) המתואר כחברה אידילית שיצירתה היטיבה עם שני העולמות. אמצעים אלה נועדו להבטיח שהממלכה תשמור על יציבותה.
גיבורי הספר הם נער ונערה בני שבעה-עשרה לערך, פין וקלודיה, שהם מעין דמויות מראה זה של זה. פין הוא אסיר, אחד מ''ילדי הכלא''. אין לו אב ואם, הוא הגיח מאחד מתאי הכלא שבו ''נולד'' ובו עברו עליו השנים הראשונות לחייו, לפחות השנים הראשונות שהוא זוכר. קלודיה היא בת אצולה, בתו של הרוזן שהוא הסוהר של אינקרסרון, ועתידה כבת אצולה מוכתב לה מראש. שניהם מורדים בגורל שזומן להם ויוצאים למסע לחירות. פין מנסה למצוא את דרכו מתוך הכלא הפיזי מאוד שבו הוא חי, קלודיה מנסה למצוא את דרכה החוצה מן המגבלות והחוקים המלאכותיים שכובלים את עולמה וקובעים את עתידה. ההקבלה הזו היא לב הספר, ולא במקרה הוא כתוב בפרקים המתרחשים לסירוגין באינקרסרון ובממלכה מחוץ לו, והמסעות של פין וקלודיה מגיעים, כמובן, לשיא משותף.
ואת ההקבלה הזו פישר עושה מצוין. היא מצליחה להבהיר היטב את הרעיון המרכזי שלה – שכלא אינו רק מבנה ושאנו יוצרים לנו ולאחרים כלא בכללים החברתיים שאנו כופים על עצמנו. אני מניח שרעיון זה יקסום במיוחד לקהל היעד של הספר, מתבגרים בני גילם של הגיבורים, גיל שבו כולנו נוטים לחוש שאנו חיים בעולם שנכפה עלינו על ידי מבוגרים ומנסים למצוא לעצמנו דרך מתוך עולם זה. אבל הוא מעורר מחשבה ומעניין גם בקרב מבוגרים.
ההקבלה גם משמשת לפישר כדרך להעביר את המסר הזה בצורה מתוחכמת יותר, בלי להידרש לטניקה הגסה של לא מעט ספרי נוער שבהם הדמויות קמות ומכריזות קבל עם ועולם (וקוראים) על המסרים שלהן. היא בוטחת בקוראים שלה שיוכלו ללמוד דבר מתוך דבר ולא חשה צורך להאכיל אותם בכפית. אני מניח (או לכל הפחות מקווה) שאם הספר היה מיועד למבוגרים זה היה נעשה ביתר עידון, אבל גם כך זהו שינוי מרענן בנוף ספרי הנוער הז'אנריים שאנחנו נחשפים להם לאחרונה.
הכלי הספרותי העיקרי של פישר בספר הוא בניית העולם שלה. העלילה של ''אינקרסרון'' אינה מתוחכמת או מורכבת במיוחד, אבל היא כתובה היטב. גם הדמויות בספר אינן מורכבות מאוד, אבל הן מתפתחות במהלך הספר ומתנהגות בשלמות בעולם שאותו הן מאכלסות. עולם זה הוא יצירה מרשימה מאוד. שני העולמות, הכלא והממלכה, מתוארים בצורה מוחשית ואמינה. ניכר שזמן ומחשבה הושקעו ביצירת העולמות האלה, והשילוב שלהם מוצלח מאוד. השלמות שיצרים הניגודים המקבילים האלה, ההיסטוריה הרחבה יותר שהם יוצרים מעבר לעלילת הספר, מסתכמים בשלם הגדול מסכום חלקיו.
השילוב הזה של עולם מרשים מאוד, דמויות משכנעות ורעיונות מעוררי מחשבה מייחד את הספר מספרי מדע בדיוני לנוער אחרים שיצא לי לקרוא לאחרונה. הספר סובל מפגמים של פשטנות האופיניים ללא מעט ספרים לנוער, אבל לדעתי הוא יותר טוב מ''משחקי הרעב'' והמשכיו, אם להשוות אותו לספרים המיועדים לאותה שכבת גיל.
רק מילת אזהרה לסיום – סיפור העולם אינו שלם. המסעות של פין וקלודיה מסתיימים אבל לא כך הסיפור שלהם. יש ל''אינקרסרון'' המשך (''סאפיק''), שגם הוא יצא לאור בעברית לאחרונה.



אינקַרסֶרוֹן
Incaceron
קתרין פישר
מאנגלית: איריס ברעם
הוצאת כתר, 2012
404 עמודים


 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מסכימה. ניגשתי ל ספר ללא יותר  (חדש)
אמבר שבת, 26/05/2012, שעה 20:29
מדי ציפיות, כך שזו היתה הפתעה לטובה.

יש בספר בניית עולם מוצלחת, עלילה מעניינת, ורעיונות מורכבים.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.