על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

קריאת העורב - פברואר
מאמרים / אסף אשרי
יום ראשון, 29/02/2004, שעה 19:05

והחודש – מד''ב בראי האקטואליה


בטור אישי זה מביא אסף אשרי, עורך המד''ב והפנטסיה
של הוצאת אופוס, מידע והגיגים על הנעשה בתחום בעולם הרחב.



מי על סמל ראש אתונה, כה בליל, חזה ציפור –
עוף מוזר, קודר כחושך, עז-מראה, קדמון, שחור
ונקרא ''אל עד-אין-דור''?
ובתרגום סימולטני: בכלל התכוונתי לכתוב טור אחר, שלא קשור לאתונה, חוכמתה ומנהגיה הקדומים, אבל איכשהו היה משהו עז מראה, קודר כחושך ושחור משחור המרים את ראשו בכל דור ותוקף שוב את המיעוט התורן. פתאום, מטור חודשי אחר עם המון תקווה לעתיד ורוד, יצא משהו תוהה ולא מבין איך ההווה הוא כזה אם העתיד (לפחות לפי הספרות) והעבר (לפחות לפי האתונאים) כל כך שונים.

כללי

לקראת סוף החודש ישבתי לכתוב על קבוצה שהיתה פעם מיעוט במד''ב ואשר כרגע היא שותפה כמעט שווה במשחק מבחינת היקף הכתיבה ובוודאי מבחינת האיכות והמשקל הסגולי לספרות הספקולטיבית – הנשים. אבל אז התחילו לזלוג דרך חרכי הרשת כל מיני דברים הנוגעים לראש עיריית סן פרנסיסקו ולבוש ולמושל-המחסל של קליפורניה, ומאוחר יותר ויכוח בטונים גבוהים, באותו נושא, בין שר הרווחה לשר הפנים שלנו. תהיתי מדוע עניין הגדרת ההעדפה המינית, שנמצא במרכז או בשוליים של ספרי ז'אנר רבים מאד, נתפס הרבה פעמים כ''בסדר'' אצל הרבה מהיוצרים בתחום? איך זה שבהרבה מקרים העובדה שמישהו מעדיף את בני מינו כשותפים למיטה מצליחה לעבור במד''ב ללא התייחסות מיוחדת?
אולי זה רק מקרה שבספרים של דילייני (בכמה מיצירותיו) דיוויד ברין (Glory Season), ג'ף ראיימן (Was) ססיליה טאן (Wired Hard), גווינית' ג'ונס (Bold as Love), תומס דיש (334) וננסי קרס (An Alien Light) החברה העתידית נתפסת כנאורה וליברלית יותר? אולי העובדה שגיבוריהם וגיבורותיהם של אלן קושנר (Swordspoint), סטיבן הרפר (בחלום) ושרה זאטל (Playing God) מצליחים לתפקד בחברה עתידנית או בחברה דמיונית מהעבר מעידה על כך שאפשר להתייחס למיעוט באופן סובלני יותר ולהשאיר את השיפוטיות והדעות הקדומות בצד? או שמא ההומוסקסואלים והלסביות של היום הם בעצם הכושים והנשים של פעם, ובעוד כמה עשרות שנים לא נבין איך הם קיבלו את היחס לו הם זוכים היום?
אני גם זוכר, די בברור, את התזוזה הלא נוחה במושבי אולם הקולנוע בכל פעם שהנושא עלה בהקשר הפנטסטי (ומכאן אף מילה על הסרט הרווי בסצינות הומו-אירוטיות שעומד לזכות באוסקר, או על ווילו וטארה שהיו כידוע רק חברות טובות ופשוט אהבו להתנסות, אוקיי?). אני זוכר את הדוגמאות לכתיבה של הדור הישן והשמרן כלפי אותם יצורים מעוותים, פריקים של הטבע שהעזו לדחוק את גבולות הטעם ה''טוב''. אין ספק שהמדע הבדיוני לא תמיד הציג באופן חיובי את תופעת ההעדפה החד-מינית. הפתיחות וקבלת האחר, שהיו אמורים להיות סטנדרט בז'אנר שדוחק גבולות ומציע אלטרנטיבות חברתיות, לא עמדו במבחן התוצאה בתחילת הדרך. אבל כפי שניתן ללמוד מהסופרים שבאו בהמשך, יש רוח חדשה של שינוי בהתייחסות לנושא במסגרת הז'אנר.
ומי יודע, אולי אנשי אתונה, ערש התרבות המודרנית, אלה שיחסי המנטור-תלמיד שלהם לא היו ממש אפלטונים, ידעו משהו ששכחנו על היחס למיעוט או לתופעות חברתיות שונות מ''המקובל''? אולי החיים על האי לסבוס היו סידור לא רע לחלק מהבנות? ואולי בעתיד אף טור אישי לא יצטרך להתייחס לנושא שיהפוך לנון-אישיו? אולי.


ספרות וכתיבה

האתר greatsfandf.com החליף לבוש והנו כעת ידידותי יותר למשתמש. האתר עוסק בביקורת ספרות ובדיונים על איכויות ספרותיות ואיכויות של יוצרים וסופרים בז'אנר. הוא לא נמוך מדי ולא גבוה מדי, ככה הוא באמצע. נחמד לבקר בו, ויש בו כמה כלים טובים לביקורת.

מאמר על מסעות בזמן – בעקבות רב המכר של אודרי ניפנגייר '' 'The Time Traveller's Wife''', שכבר נקנה לתרגום על ידי אחת מההוצאות בארץ, הופיע מאמר הכולל ראיון עם הסופרת ודיון בנושא המסע בזמן בספרות ובתסריטאות בעת האחרונה.

גאי גבריאל קיי מעלה בלוג – במסגרת מסע השיווק של ספרו החדש ''Last Light of the Sun'', ניתן לקרוא את הבלוג של קיי באתר המושקע שלו, Brightweavings, שמנוהל ביד רמה ואוהבת על ידי דבורה מגאנג'י הירושלמית.


פרסים ומועמדויות

החודש היו המון משתי הקטגוריות, ולכן ננקוב רק בכמה ונמשיך הלאה:
אגודת סופרי המד''ב ופנטסיה של אמריקה העניקה לרוברט סילברברג את פרס רב-האומן על שם דיימון נייט. ההרשמה והמועמדות לפרסי טיל העץ נפתחת בימים אלה. הפרס מוענק על עשיה בתחומי האינטרנט, כתבי העת, הכנסים ועוד. המועמדים הסופיים לפרס הנבולה פורסמו באתר לוקוס. התפרסמה רשימת פרס גילדת סופרי האימה והרשימה לפרס ארתור סי. קלארק. ואחרון אחרון חביב – נקבעה רשימת המועמדים הסופית לפרס של אגודת המדע הבדיוני הבריטי.


ספרים

ספרים חדשים ובולטים שיצאו לאור במהלך החודש:
Forty Signs of Rain מאת סטנלי קים רובינסון: ספר ראשון בטרילוגיה – התחממות כדור הארץ, פוליטיקה ותגלית מדעית שתשנה את חיינו לעד. זוג נשוי עם שני ילדים במרכז כל הסיפור הזה מגלה שלא די בתגלית מדעית עצמה – צריך לדאוג שהיא תגיע לאנשים הנכונים. זהו ספר חדש ומבטיח של איש עם רעיונות מבריקים.
The Twist מאת ריצ'ארד קאלדר: לאחר פלישה של אנשי נגה לכדור הארץ בשנות החמישים של המאה הקודמת נוצר אירוע פסיכוגיאוגראפי. האירוע גורם למובלעת בה המערב הפרוע ממשיך להתקיים לצד מציאויות מודרניות יותר בכדור הארץ, אולם אין אפשרות לגרור טכנולוגיות אל המובלעת. צעירה בשם ניוטון פוגשת שם אקדוחן בשם טוויסט ואת אהובתו הקטלנית, אשה מנוגה, הניזונה מנשמות אנושיות.
Omnifix מאת סקוט מאקי: רומן מד''בי המספר על מגיפה חייזרית ההופכת אנשים ליצורים סייברנטים.
Robinson Crusoe 1,000,000 A.D מאת טרי סאנבירד: מותחן מד''ב על אחד בשם אלן קירק המתעורר ללא אזהרה מוקדמת במערה מבודדת ובתאריך שננקב לעיל. סיפור מחדש של הסיפור ההוא. ב''ששת'' זה עבד.
New Magics, עורך פטריק נילסן היידן: אנתולוגיה של העורך של הוצאת Tor, שאם היה אליל נוער היה מוצף בבקשות כגון '' פטריק תעשה לי ילד'', המכילה סיפורי פנטסיה לנוער מאת גיימן, קארד, לה גווין, דה לינט, יולן ועוד. כל מה שהאיש עושה מעניין.


סיכום

הייתי רוצה להודות לזאת שעזרה לי למצוא את הספרים בנושא בשמה המלא אבל אני יודע שבהווה הנוכחי זה עלול להיות בעיה. אז תודה לל'. אני מקווה בשבילה ובשביל כל אותם גברים ונשים שלא יעבור זמן רב והפחד מחשיפה או מקרבה לנושא לא יהיו משהו שנצטרך לחשוב על ההשלכות שלו. אמרתי חלק ממה שהיה לי לומר על הנושא שעלה לסדר היום, והשאר נשאר באויר לדיון מאוחר יותר. כל הטור המקורי השתנה, ובפעם הבאה אני אדבר על משהו שאני מבין הרבה יותר (ועם זאת לעולם לא אבין אותו עד הסוף) ושיש לו עתיד הרבה יותר מבטיח במד''ב – נשים.




כל מיני דברים שבין ג'ורג' בוש וגאווין ניוסום
ויכוח בין אורלב לפורז
greatsfandf.com - מקטע מהאתר החדש
מאמר על מסעות בזמן ועל אשתו של הנוסע בזמן
הבלוג של קיי
פרס רב האומן ע''ש דיימון נייט מוענק לסילברברג
המועמדים הסופיים לפרס הנבולה
פרס טיל העץ
פרס גילדת סופרי האימה
פרס ארתור סי. קלארק
אגודת המדע הבדיוני הבריטי – הפרס
קריאת העורב – ינואר

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
בהקשר ההומו-לסבי,
Boojie יום שני, 01/03/2004, שעה 3:01
(14 תגובות בפתיל)
מדע בדיוני ופנטסיה אמורים, מעצם טיבם, להיות ז'אנרים פורצי גבולות
רני יום שני, 01/03/2004, שעה 13:51
(6 תגובות בפתיל)
אגב, תהייה עלתה בי, בקריאה חוזרת,
Boojie יום שני, 01/03/2004, שעה 21:13
הדיון הרציני הראשון
טל כהן יום שני, 01/03/2004, שעה 23:28
מד''ב וליברליזם
דותן דימט יום שלישי, 02/03/2004, שעה 15:25
(11 תגובות בפתיל)
טוב, אני חייבת להוסיף את שני הסנטים שלי
לוסי יום רביעי, 03/03/2004, שעה 19:59
(29 תגובות בפתיל)
twist לא חדש
אורן יום שישי, 05/03/2004, שעה 21:03

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.