על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

קריאת העורב - אפריל
מאמרים / אסף אשרי
יום שישי, 30/04/2004, שעה 19:31

מסע במחוזות הדמיון


בטור אישי זה מביא אסף אשרי, עורך המד''ב והפנטסיה של
הוצאת אופוס, מידע והגיגים על הנעשה בתחום בעולם הרחב.



וילונות הומים ברחש צקו לחש, הגו-נחש –
ארגמן יריע משי נף אימתה בהסתר.
להרגיע לב קודח, אל עצמי בקול בוטח
שוב אמרתי : ''זה אורח, הלך-לילה מאחר –
גר אחד תועה בדרך, זר בנשף מאחר –
זהו, זה ולא יותר.''
ובתרגום סימולטני: קיים אורח נסתר, זה שמחכה בחשכת מוחנו להזדמנות להשתלט עלינו.
יש רבים שמפחדים ממנו, יש כאלה שסוגדים לו ויש כאלה שמהעדר ברירה אחרת נכנעים לו, בבחינת אם אינך יכול לנצח אותם הצטרף אליהם. אני מדבר על הדמיון, אותו מושג מעורפל שגורם לילדים לבהות אל המציאות ולקבל את הנזיפה הקבועה ''אולי תפסיק לחלום?'' או '' הילד הזה, הראש שלו בעננים'', או (המודרנית יותר) ''אנחנו צריכים לחשוב על ריטאלין, יש לו הפרעות קשב וריכוז''. חלק מאלה שעדיין זוכרים את הילד הזה או שמעולם לא עזבו אותו יודעים איזה חלק חשוב בחיינו הוא הדמיון.


כללי

מבין כל הנכנעים לדמיון, ישנם כאלה שמשתמשים בו על מנת להביט קדימה. חלק מהם כותבים סיפורת. חלק מהם כותבים סיפורת בתחום הספרות הספקולטיבית. חלק פנו אל אזור המדע הבדיוני. וגם בתוך המדע הבדיוני יש שימושים שונים לדמיון. אבל אני רוצה להתמקד בחלק המקדיש את עצמו לצפיה בעתיד. שירו המפורסם של רוברט פרוסט מדבר על שתי דרכים ביער – דרך מוריקה שמעט פסעו בה ודרך מצהיבה שרבים בטשו בה. בתחילת דרכו פסע המדע הבדיוני בדרך הרעננה והמוריקה ועסק במה שצופן לנו הכיוון העתידני. וורן ווולס דאגו לספק לנו טילים לירח, צוללות, מכונות זמן ואף איים בהם מתבצעים נסיונות השבחה גנטית. שנים חלפו והמד''ב חזר אל אותה הסתעפות ביער האפשרויות. אולם כעת המגמה היא לבחון את מיקומנו הנוכחי ולנסות לראות לאן מובילה אותה דרך מצהיבה בה אנו פוסעים. הסופר הבריטי אלסטר ריינולדס אמר בראיון למגזין לוקוס: ''איננו מנסים לצפות את העתיד אלא למפות את האפשרויות המסתעפות ממקומנו כיום''. ואכן, רבים מהיוצרים בתחום מעדיפים ללכת אל העתיד על מנת לשקף את המציאות שלנו היום ולנסות לבחון לא רק את החברה הקיימת אלא גם את המקומות אליהם נגיע. אלה העושים זאת בכשרון מותירים אותנו פעורי פה ומוריקים מקנאה. הדמיון הוא כוח שניתן לרתום אותו לטובת שימושים רבים. כרגע המגמה היא ויתור על הנסיונות להתמקד בעתידנות לשמה ומבט שתחילתו בעצב שבראיית מקומנו היום מול האפשרויות המתסעפות ממנו. אם רק נביט דרך העדשות הנכונות ולא נבטל את האפשרויות הגלומות בעתיד, אולי הדרך הצהובה היא זאת שתביא אותנו אל המקום הנפלא הזה אליו אנחנו חולמים ומדמיינים להגיע. אחרי הכל, הכמיהה הזאת לרגיעה ולעתיד ורוד לא נמצאת רק בתרבות הגבוהה של שיריו של פרוסט, אלא גם בתרבות פופולארית יותר כגון שירו של הטרובדור העממי מומו בילאדי:
''כן היו אלה חיים טובים, כמו שאומרים האופטימים. ולפעמים חיים מוזרים, כך אומרים, המיסטיקנים הסינים. ואולי אלה חיים גדולים, הרי חיינו אותם בטרוף.''
ואני אומר: קדימה בדרך הצהובה. אחרי הכל, מיליארד סינים לא טועים.


ספרות וכתיבה

החודש הסתיים עידן בהסטוריית כתבי העת והמאגזינים בתחום. גרדנר דוזיאה עזב את אסימוב'ס. הוא ימשיך לכהן במערכת ויעזור למחליפתו, שילה וויליאמס, במלאכת הקודש, אבל זה כבר לא יהיה אותו הדבר.

סדנת הכתיבה המפורסמת והחשובה קלאריון תערך בתאריכים 6/6-16/7/2004, ובין המרצים ניתן למצוא את ג'פרי פורד, ננסי קרס, אנדי דאנקן וקלי לינק.

Black to the Future הוא כנס העוסק בספרות מד''בית שחורה, בהשתתפות, בין השאר, אוקטביה באטלר, סטיבן בארנס, וולוטר מוזלי.


פרסים ומועמדויות

סקירה על כל הפרסים ומה חולק החודש ואת הזוכים תמצאו בקישורים שבמורד הדף. פשוט חולקו פרסים ביד רחבה. אז קחו נשימה ארוכה ואחרי הנבולה שכבר דווח ודובר בו החודש הנה רשימת הפרסים האחרים: הדיטמאר האוסטרלי, פרס הסיפור הקצר לכותבים חובבים על שם ג'יימס וויט, הפרס הניו-זילנדי על שם סר ג'וליוס ווגל, פרסי בחירת הקוראים של המאגזינים אנאלוג ואסימוב'ס, פרס ספיר (למד''ב רומנטי), פרס אורליוס האוסטרלי, וזהו, כנראה.


ספרים

Cities בעריכת פטר קרות'ר – אנתולוגיה של ארבע נובלות: אחת מאת צי'נה מיוויל, שמספר על לונדון הנחרבת בעקבות פלישה של גזע מהצד השני של המראות, אחת מאת מייקל מורקוק, באנלוגיה לאירועי אסון התאומים, אחת של פול די פיליפו, על עיר לינארית שמתחילה בגן עדן ומסתיימת בגיהנום, ואחת של ג'ף ראיימן, המספר על בית אבות ומציאות בה הזקנים מתעללים בצעירים. לקרוא, מהר.
The Second Coming של ג'ון דלמאס – סיפור מהעתיד הקרוב בו המשיח מגיע והוא גבר שחור שהופך כמובן למטרה להתנקשות והתנגשות עם העולם שבא להציל.
The Swords of Night and Day של דיוויד גאמל (מחבר ''חרב בסערה''), שממשיך את סדרת הדורנאי. גאמל ממשיך לכתוב אקשן מיתי מחוספס וקשוח. סדרת הדורנאי הארוכה והמסועפת כתובה היטב אך ללא הרגש שמלווה את סיפורי הריגאנט.
Smoke and Shadows של טניה האף, אותה זוכרים אוהבי החתולים כסופרת סדרת שומרת השער. זהו סיפור בלשי על ערפד המנסה לפצח תעלומת רצח המתרחש על סט של סדרת טלויזיה על ערפדים. חביב.
Confusion של ניל סטיבנסון הוא החלק השני בטרילוגית הבארוק. הספר אינו עבה כמו החלק הראשון בסדרה, אבל גם שמונה מאות ושלושים עמודים הם כר נרחב לכתיבה הגאונית של סטיבנסון. למיטיבי לכת וקרוא בלבד.
Partial Eclipse and Other Stories של גרהם ג'ויס הוא אוסף סיפורים של הסופר שנע בין פרוזה, אימה, פנטסיה וסתם כתיבה משובחת.
The Fourth Circle של זוראן זיווקוביץ הוא מעשיה סוריאליסטית על חיים וגורלות מקבילים, הכוללת בין השאר הופעות אורח של ארכימדס, הוקינג ושרלוק הולמס. מכוון מאד גבוה ולרוב גם פוגע.
The Year of Our War של סטף סווינסטון הוא מד''ב מוזר מהסוג שראינו מדי-פיליפו, סוואנויק ומיוויל. מביקורות ומידיעות של קוראי דבר הוא מסתמן כספר כתוב היטב עם סיפור טוב שלא מפחד למתוח את הגבולות. זכויות התרגום על הספר נקנו על ידי אחת ההוצאות בארץ.


סיכום

אלברט אינשטיין אמר כי ''הדמיון חשוב מן הידע'', נפוליאון צוטט כמי שאמר ''הדמיון מושל על המין האנושי'', והנרי דיוויד תורו היה זה שקבע כי ''אם בנית מגדלים פורחים באויר עבודתך אינה בהכרח אבודה. זה המקום שבו הם צריכים להיות. עכשיו עליך לבנות את היסודות מתחתיהם''.
בכל התקופות ידעו שועי עולם להכיר בכוחו של הדמיון ובפוטנציאל שלו להפוך את חיינו למענינים יותר. במוצאי חג שבועות, תאריך 27/5/2004, תהיה לנו הזדמנות נאותה לחגוג את החשיבות שאנחנו מייחסים לדמיון בחיינו, בכנס בדיון 2004. בואו לחגוג אתנו.



שירו המפורסם של רוברט פרוסט
הטרובדור העממי מומו בילאדי
גרדנר דוזיאה עזב את אסימוב'ס
קלאריון - סדנת כתיבה
Black to the Future
הדיטמאר האוסטרלי , פרס
פרס הסיפור הקצר לכותבים חובבים על שם ג'יימס וויט:
הפרס הניו-זילנדי על שם סר ג'וליוס ווגל
פרסי בחירת הקוראים של אנאלוג ואסימוב'ס
פרס ספיר
בדיון 2004 - כנס ספרות ספקולטיבית

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מתי יצא ?
אליס יום שישי, 30/04/2004, שעה 20:10
(3 תגובות בפתיל)
אפשר לשאול
ווילקינס יום שישי, 30/04/2004, שעה 21:09
(2 תגובות בפתיל)
אני ארשה לעצמי להיות קרציה כרגיל
Boojie שבת, 01/05/2004, שעה 1:51
(7 תגובות בפתיל)
אם לבוג'י מותר, אז גם אני אהיה קרציה
השועל בכרם יום ראשון, 02/05/2004, שעה 8:54
(4 תגובות בפתיל)
שני שאלות תם:
רועי יום ראשון, 02/05/2004, שעה 15:41
(13 תגובות בפתיל)
קריאת העורב
נועה יום ראשון, 01/08/2004, שעה 16:21
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.