על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

היפהפיה הנמה
סרטים / רז גרינברג
יום שישי, 23/09/2005, שעה 18:00

על סרט האנימה 'The Place Promised in Our Early Days' של מקוטו שינקאי



אין מצב גרוע יותר לאמן כלשהו, כנראה, מהכתרתו בתור ''הדבר הגדול הבא''. כשזו באה מיד לאחר היצירה הראשונה שלו, המצב גרוע עוד יותר – הסיכויים שיצירתו הבאה תהיה אכזבה כואבת, ללא כל קשר לאיכותה, עולים בטור הנדסי. מצבו של מקוטו שינקאי, בהקשר זה, הוא מסוכן במיוחד.
שינקאי החל את דרכו כאנימטור מצליח בתעשיית משחקי הוידאו המשגשגת של יפן, אבל הרגיש שהוא שווה הרבה יותר מקטעי-אנימציה קצרים בהם צופים השחקנים בהפוגות שבין הלחיצות על כפתורי הג'ויסטיק. בצעד שרבים היו מכנים ''התאבדותי'', הוא התפטר מעבודתו, הסתגר בסטודיו שלו, ובמשך כשנה של עבודה מאומצת השלים את העבודה על סרט האנימציה ''Voices of Distant Star'' – יצירת מופת באורך של קצת פחות מחצי שעה, על בחור ובחורה המתקשרים ביניהם מקצוותיה המנוגדים של הגלקסיה בעזרת טלפון סלולרי. הסרט, שנעשה כולו במחשב המקינטוש הפרטי של שינקאי (לצורך הקלטת הדיבוב הוא גייס כמה חברים קרובים), כבש את פסטיבלי-האנימציה ביפן בסערה, גרף פרסים מתחת לאפן של הפקות יקרות ומושקעות מבית האולפנים המבוססים, ובכך אפשר לשינקאי להפוך לראש צוות אנימטורים איתם הוא החל לעבוד על סרטו הראשון באורך מלא. עכשיו מגיע הסרט – ''The Place Promised in Our Early Days'' – גם ל-DVD בליווי תרגום.


הסרט מתרחש במציאות חלופית בה יפן שלאחר מלחמת העולם השניה מחולקת לשניים – האיים הדרומיים הנמצאים תחת חסותה של ארה''ב, והאי הצפוני הוקאידו הנתון תחת חסותה של ברית המועצות. גיבורי הסרט הם שני נערים, הירוקי וטאקויה, המתגוררים בחלקו הצפוני של האי הונשו, ממנו ניתן לצפות במתרחש בצדו השני של הגבול, בהוקאידו. מעבר לגבול ניצבת טירה מסתורית המציתה את דמיונם וסקרנותם של השניים. בזמנם הפנוי, בין הלימודים והעבודה במשרה חלקית בבסיסי הצבא הפזורים באזור, הם מתחילים לבנות כלי-תעופה קטן, איתו הם חולמים לחצות את הגבול ולבקר בטירה. מצטרפת אליהם גם סאיורי, נערה המתיידדת איתם, ואשר מבקשת להצטרף אליהם כאשר הם יממשו את תוכניתם לחצות את הגבול. אך כאשר סאיורי שוקעת בתרדמת מסיבה לא-ברורה, זונחים הירוקי וטאקויה את החלום שלהם. שלוש שנים לאחר מכן, הירוקי נודד ברחבי המדינה, רדוף על ידי חלומות בהם מופיעה סאיורי, בעוד טאקויה עובד כמדען במכון-מחקר צבאי. השניים נפגשים ומחליטים לנסות להציל את סאיורי, על הרקע המלחמה הקרה, ההולכת ומתחממת בין הצפון לדרום.
למרות המלחמה, ולמרות עברו של שינקאי בתחום משחקי הוידאו, כמות האקשן בסרט היא מינימלית. ''The Place Promised in Our Early Days'' הוא דרמה איטית, שקטה, החודרת עמוק לתוך עולמם הפנימי של הגיבורים המיוסרים שלה. למרות שלא מדובר בסערת-הרגשות המתפרצת המצויה בסרטו הקודם של הבמאי, גם בסרט הנוכחי הוא מצליח לשרטט בקווים עדינים דמויות רגישות ומורכבות, ואת הפער שבין הרגש והמחויבות שלהן. תורם לכך גם הפסקולן טנמון (פליט נוסף מעולם משחקי הוידאו), והנעימות הקלאסיות המלוות את ההתרחשויות מצליחות לגעת בנקודות הרגישות של התסריט בלי לצרוח באוזני הצופים כיצד הם אמורים לחוש בכל סצנה.


אך מבחינת המבנה העלילתי, מסתבר, לשינקאי עדיין יש מה ללמוד כאשר הוא בא לביים סרט באורך מלא. ב-‏90 הדקות של הסרט אפשר היה להציג סיפור מהודק יותר, עם קצת פחות חזרות על מרכיבים עלילתיים שכבר הובנו, לחבר את הסצנות השונות זו לזו באופן קצת יותר מוצלח, ולהעניק טיפול טוב יותר לכל המימד המד''בי של התסריט. זוהי כנראה המכשלה הגדולה ביותר של הסרט, במיוחד בהשוואה לעבודה המצוינת שנעשתה בתחום בסרטו הקודם: העיסוק של ''The Place Promised in Our Early Days'' בעולמות מקבילים ומציאויות חלופיות נראה מוסבר יתר על המידה, ובה-בעת נותר לא מובן בסופו של הסרט.

החזותיות המהממת ביופיה, שהפכה לסימן ההיכר של שינקאי עוד בתקופת משחקי הוידאו שלו, נוכחת בסרט במלוא-הדרה. חלקו הראשון של הסרט, המתאר את התבגרותם של הגיבורים, הוא שיר-אהבה בצבעים עזים למחוז אאומורי בו הוא מתרחש. לעתים נדמה כי הצופים מסוגלים להריח את הצמחיה ולחוש ברוח המנשבת על פניהם של הגיבורים. עם התקדמות העלילה, סביבת ההתרחשויות הופכת לקודרת ועגומה יותר, אך לא מפסיקה לרגע להרשים. עיצוב הדמויות, שהיה אחת החולשות העיקריות בסרטו הקודם של שינקאי, עבר מתיחת-פנים רצינית, ומצליח להשתוות לעבודה שנעשתה על הרקעים. שינקאי מצליח כאן במקום בו רבים אחרים נכשלו: לשלב בין אנימציה מסורתית ותלת-מימדית כדי להציג על המסך סביבה ודמויות חיות ונושמות, במקום לנסות ולהשוויץ בצעצועי הגרפיקה העומדים לרשותו.
למרות שיפן סיפקה לעולם האנימציה כמה מהבמאים הגדולים שלו, שינקאי עשוי להיות הראשון מביניהם שצמח בדור החדש: דור הטלויזיה, המחשבים והטלפונים הניידים. הוא מוכיח שבניגוד למה שנדמה לפעמים, הדור הזה לא שכח את חשיבותם של יחסים בין-אנושיים ורגשות. ''The Place Promised in Our Early Days'' אמנם לא מכתיר אותו בתואר ''המיאזאקי הבא'' (שהוצמד לו על ידי מחלקת יחסי הציבור של הסרט), אך עדיין הוא מעיד ששינקאי יגיע למעמד הזה, ככל הנראה, בעתיד הלא-רחוק. בינתיים, למרות פגמיו, מומלץ מאד לצפות בסרט.


הקרנה חגיגית של הסרט תיערך במהלך איקון 2005.



האתר הרשמי של הסרט (יפנית)
האתר הרשמי של הסרט (אנגלית)
Voices of Distant Star - ביקורת
מקוטו שינקאי - אתר מעריצים
איקון 2005

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
נשמע מעניין.
דחליל נודד יום שלישי, 18/10/2005, שעה 0:57
היה מעניין
איתי יום שני, 07/11/2005, שעה 21:53

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.