על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  
חיפה, חיפה – עיר עם עתיד
מאמרים / אהוד מימון
18/04/10
תגובות: 0  

''הנוסע השמיני'' פוגש את ''הטורף''
מאמרים / אהרון האופטמן
יום שלישי, 31/07/2001, שעה 16:25

צבא ארה''ב לא מוותר על לוחם החי''ר האנושי, אך שואף להפוך אותו ל'לוחם-על' בעזרת רעיונות שהופיעו בסרטי מד''ב


גרסה שונה במקצת של מאמר זה הופיעה בעיתון הארץ, 30/7/2001


בתחזיות עתידניות ובמד''ב אנו נתקלים מדי פעם בתאורים אוטופיים של עולם העתיד, בו פותרת הטכנולוגיה את כל התחלואים. תאורים אלה מבטאים כמיהה אמיתית לעולם של שלום ושגשוג, בו תבטיח הקדמה הטכנולוגית בטחון ורווחה לכל ובבוא העת גם תשכין שלום עולמי. לעומת זאת, אנו מכירים גם את התאורים הפסימיים, בהם הטכנולוגיה דוקא מקצינה חוליים שונים, ולא רק שאינה מחסלת את המלחמות אלא הופכת אותן לקטלניות ומחרידות יותר. רוב הגורמים הבטחוניים בעולם, באופן לא מפתיע, אינם מתרשמים במיוחד מהעתידנות האוטופיסטית, ומתכוננים במרץ לעולם מוכה מלחמות מסוגים שונים, לפחות במהלך עשרות השנים הקרובות. דו''ח קודר למדי של ה-CIA, סוכנות הביון האמריקנית, שפורסם לאחרונה מתאר עולם העמוס לעייפה בסכסוכים אתניים, מוקדי לחימה בלתי נגמרת ב''עצימות נמוכה'', טרור ומלחמות אזוריות. לא יהיה זה מפליא לגלות כי אזורנו מככב בדו''ח הנ''ל לא בדיוק כמופת של שקט ושלווה.

גם התאורים העתידניים של שדה הקרב העתידי המתנהל במעין ''מלחמת כפתורים'' בחדרים ממוזגים תת-קרקעיים, כאשר הכל מתבצע ע''י מחשבים רבי עוצמה וכלי טייס, שיט, ויבשה רובוטיים, אינם תואמים בדיוק את המציאות אליה מתייחסים הגורמים העוסקים במחקר ובפיתוח בטחוני. הצבא האמריקני, למשל, אכן מדבר רבות על ''שדה הקרב הדיגיטלי'', אך זהו שדה קרב בו לוחם החי''ר, מה לעשות, ממשיך לשחק תפקיד מרכזי. אלא מה? לוחם החי''ר של שנת 2020 הוא מכונת מלחמה מתוחכמת ובלתי מנוצחת כמעט - לפחות לפי החזון של צבא ארה''ב.

חייל החי''ר העתידי לפי איור של DARPA

מרכיבים מסוימים של הציוד האישי לחייל העתידי נמצאים כבר בשלבי פיתוח מתקדמים, חלקם כבר נוסו ויכנסו לשימוש, קרוב לוודאי, הרבה לפני שנת 2020. לדוגמא: קסדה קלה (הדומה לקסדה של טייס קרב), עם תצוגה שקופה ממוגנת בליסטית עליה ניתן להקרין תמונות ונתונים משדה הקרב (מטרות, איומים, נווט) בעזרת מערכת וידאו, מיחשוב ותקשורת אישית.
התמונות יוקרנו לעיני הלוחם בטכניקה של ''מציאות מתוגברת'' (Augmented Reality) - שילוב של תמונה וירטואלית (מופקת ע''י מחשב תוך כדי תקשורת למערכת ניווט לויינית GPS, מפות דיגיטליות, וקישור בזמן אמת למרכזי שליטה ובקרה), עם תמונת העולם הממשי שרואה החייל סביבו. הוסיפו לזה נתונים שוטפים ממזל''טים ננסיים (בגודל של סנטימטרים) אותם יוכל הלוחם לשגר באופן עצמאי בהתאם לצורך, קישור מלא לפיקוד וללוחמים אחרים (לרבות יכולת לראות, אם צריך, את התמונה אותה רואים אחרים בקסדותיהם שלהם, כאשר גם דרג הפיקוד יכול לראות את מה שרואה כל חייל) - ותקבלו מערכת סבוכה, משוכללת, מרושתת, הפועלת באופן מתואם תוך ''התמצאות מצבית'' ברמה חסרת תקדים.
כל הטכנולוגיה המשוכללת הזו אמורה לשרת את שני יעדי העל של הלוחם, בעתיד כמו בעבר: לפגוע באויב בצורה היעילה ביותר, ויחד עם זאת לשרוד במצבים הקשים ביותר. לשם כך יעמדו לרשות הלוחם העתידי כלי נשק יעילים וקטלניים שעד כה נראו, אולי, רק בסרטי מדע בדיוני. אחת הגירסאות המוצעות של הרובה העתידי דומה יותר למשגר טילים ממוזער: מתקן הצמוד לזרוע בעל ארבעה קני ירי, היורה קליעים מונחים בקוטר 15 מ''מ, למרחק של עד 1000 מטר ואולי יותר. הלוחם מניף את הזרוע, ויכול להפעיל את הנשק גם בפקודה קולית (''פגע במטרה הירוקה!''), על סמך המטרות המוצגות בקסדתו. מערכת הנחייה ממוחשבת תביא את הקליע בדיוק למטרה, אפילו אם זו נעה ומתחמקת במהירות.

לוחם החי''ר העתידי על פי חזון הצבא האמריקני: קליעים דמויי טילים מונחים זעירים משוגרים בהינף זרוע ובפיקוד קולי. ביגוד קל, מותאם אישית, עמיד בפני קליעים וחומרים מסוכנים. קסדה עם בקרת אקלים, תצוגת ''מציאות מתוגברת'' ותקשורת וידאו ונתונים (תמונה: מעבדות NATICK של צבא ארה''ב)

השאיפה להפוך את הלוחם העתידי למעין ''סופרמן'' נובעת, בין השאר, מהתרחישים המנחים את מאמצי המחקר והפיתוח של הצבא האמריקני, המייחסים חשיבות מיוחדת ללחימה בשטח בנוי בה ללוחם הבודד, החשוף ללא כלי רכב ממוגנים, יש תפקיד מכריע. הציוד האישי הכולל של לוחם כזה (מיגון בליסטי בפני קליעים, נשק, תחמושת, מיחשוב, מקור כוח, קשר, מים) עשוי להגיע למשקלים בלתי הגיוניים - ביחוד אם עליו להתרוצץ עם כל זה בזריזות. אחד הפתרונות המפותחים הוא ''שלד חיצוני'' - גירסה משוכללת של מתקן מוזר למראה, שכמו נלקח הישר מהסרט ''הנוסע השמיני 2''. בסצנה זכורה לטוב בסרט זה נכנסת הגיבורה ריפלי (סיגורני וויבר) לתוך משהו כמו רובוט גדול בעל רגליים וזרועות ענק, ובעזרתו מכריעה את המפלצת. ''השלד החיצוני'', אותו יש כוונה לפתח במציאות, הוא משהו דומה: זרועות ורגליים מכאניות המולבשות על הגוף, מופעלות על-ידי תנועות גוף טבעיות של החייל, עם הגברת כח בעזרת מנועים מיוחדים. השלד החיצוני אמור לאפשר ללוחם להתרוצץ עם משקל הכבד פי 10 מהרגיל ללא מאמץ מיוחד. רעיונות כאלה מוצעים כבר שנים רבות, אך רק לפני כחודש הכריזה DARPA (הסוכנות למחקר בטחוני מתקדם של ארה''ב) על תכנית מחקר חדשה, בת חמש שנים, לפיתוח ''שלד חיצוני'' מתקדם.

אחד התכנונים של ''שלד חיצוני'' ללוחם העתידי: הגברת כוח השרירים פי 10 (איור: DARPA)

בטווח רחוק יותר, ייתכן שהצורך בשלד החיצוני יפחת, כאשר התוצרים העתידיים של הננו-טכנולגיה והמערכות הננו-אלקטרו-מכאניות (NEMS) יעשו את הכל קטן וקל יותר. למשל: בד מיגון בליסטי המבוסס על ''ננו-צינוריות פחמן''. זהו חומר בעל חוזק פנטסטי, שעשוי להוביל בעתיד לאפודי מגן חסיני-קליעים, במשקל שאינו עולה בהרבה על חולצה רגילה. וזאת רק ההתחלה של הסיפור. כחלק אינטגרלי של מדי העתיד ישוזרו באריג רכיבים אלקטרוניים והתקנים לאספקת כח שיהפכו אותם למערכת היי-טק מתוחכמת ומרובת תפקודים. חיישנים מיוחדים ינטרו באופן שוטף את מצב בריאותו של החייל, ישדרו את הממצאים למרפאות, ובשעת צורך אף יפעילו אמצעי טיפול מסוימים. מערכת פנימית של בקרת-אקלים תצנן את הגוף בהתאם לצורך. האריג העתידי יגן על הלוחם בפני חומרים כימיים וביולוגיים מסוכנים, אך יחד עם זאת תאפשר לחום הגוף ולאדי הזיעה להיפלט החוצה. בנוסף לכל זה, יהפכו מדי העתיד את הלוחם לכמעט בלתי נראה. ''הסוואה פעילה'' הוא המושג המקצועי - הכוונה לשילובם של רכיבים ננו-אופטיים מיוחדים, המודדים את סביבת הרקע ומשנים את גוון הבגד תוך התאמה מושלמת לסביבת הרקע באופן העולה בהרבה על רמת פעולתה של זיקית. מי שראה את סרט המדע הבדיוני ''הטורף'' ידע מיד למה הכוונה.

הסוואה אקטיבית: שילוב רכיבים ננו-אלקטרו-אופטיים במדי הלוחם העתידי יוכלו לעשותו לבלתי נראה תוך התאמה מיידית לכל סביבה – בדומה ל''טורף'' בסרט המדע הבדיוני בשם זה (תמונה מהסרט 'הטורף', בהפקת 'פוקס המאה ה-‏20')

כל הרעיונות הללו אינם ממש חדשים, אך ההתפתחויות המצופות מהננוטכנולוגיה יקדמו את מימושם באופנים שקודם לכן קשה היה לדמיין. הננוטכנולוגיה מאפשרת מניפולציות בחומר ברמה של מולקולות ואטומים, ובכך ליצור חומרים והתקנים עם תכונות מופלאות. הנושא מהווה מוקד לעניין הולך וגובר במערכות הבטחוניות, במוסדות מחקר ובתעשייה.
החדשה האחרונה היא הכרזת הצבא האמריקני (לפני לפני שבועות אחדים) על הקמת מרכז אוניברסיטאי שייקרא ''ננוטכנולוגיה לחייל'' (Soldier Nanotechnology). תפקידו יהיה להפוך את הרעיונות שתוארו מעלה למציאות, ולקדם רעיונות מהפכניים עוד יותר.



הלוחם העתידי – באתר של מעבדות הצבא האמריקני
השלד החיצוני – מאמר בעיתון WIRED
ננוטכנולוגיה לחייל – מכון המחקר שיוזם הצבא האמריקני
דו''ח ה-CIA על העולם של שנת 2015
ננוטכנולוגיה – כתבה קודמת של המחבר
ועוד אחת

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
חייל אוניברסאלי  (חדש)
אלי יום שלישי, 31/07/2001, שעה 16:37
לי כל זה מזכיר יותר מכל סרט סוג ת' של ואן דם '' חייל אוניברסאלי '' על סופר חייל מהסוג שמתואר כאן.
   כתוב תגובה
חייל אוניברסאלי  (חדש)
גל  יום שלישי, 31/07/2001, שעה 16:53
בתשובה לאלי
נדמה לי ששם זה היה חייל מהונדס גנטית להיות יותר
חזק, מהיר, עמיד וכו'.
כאן, אהרון מדבר על חייל רגיל, כמוך וכמוני (או כמו שאהיה
בעוד שלושה שבועות במילואים), אבל עם תוספות טכנולוגיות.
כלומר כמו שמתואר לדוגמה בלוחמי החלל של היינליין.
   כתוב תגובה
בדיוק התכוונתי לכתוב את זה  (חדש)
יעל יום רביעי, 01/08/2001, שעה 19:34
בתשובה לגל 
לדעתי צריך להיות רפרנס במאמר ללוחמי החלל של היינליין (הספר כמובן).

מה שמתואר שם, זה ממש חליפת הלחימה שלו.

מאמר מעניין, דרך אגב.
   כתוב תגובה
ואז נוכל להלחם כמו שצריך  (חדש)
גל  יום שלישי, 31/07/2001, שעה 16:47
בחרקים המנוולים
:-)
יופי של כתבה, כמו תמיד.
   כתוב תגובה
תודה אהרון!  (חדש)
רז גרינברג יום שלישי, 31/07/2001, שעה 18:25
מאמר מרתק כתמיד, שאף סיפק לי זווית מעניינת להרצאה שאני שוקד על הכנתה כרגע עבור אייקון...
   כתוב תגובה
הארת טריויה  (חדש)
מתן ניניו יום רביעי, 01/08/2001, שעה 9:30
יש לי בבית ספר בשם ''הנוסע השמיני'' פוגש את ''הטורף'' שקניתי משומש פעם :)
חוץ מזה יש כתבה על אקסוסקלטון לאחיות השבוע ב slashdot:
   כתוב תגובה
ברצינות?  (חדש)
אהרון ה. יום רביעי, 01/08/2001, שעה 16:35
בתשובה למתן ניניו
אני לא מאמין. אתה צוחק, או שבאמת יש ספר כזה?
וחוץ מזה, אחד המאמרים שהלינק שנתת מפנה אליו, הוא מאמר משעשע ביותר במגזין הסאטירי ''THE ONION'', המתאר ''שלד חיצוני'' המאפשר למדען סטיבן הוקינג (החולה כידוע בניוון שרירים חמור) להלך ולתפקד כהלכה, והרבה מעבר לכך. הנה הלינק הישיר (מומלץ):
   כתוב תגובה
לא רק ספר  (חדש)
zimorman יום רביעי, 01/08/2001, שעה 21:45
בתשובה לאהרון ה.
מישחק מחשב באותו שם (ובאותו נושא) יהיה תמיד חקוק על ליבי(ובכונן שלי) כאחד הדברים הטובים ביותר שיצאו אי פעם.
   כתוב תגובה
ואני חשבתי לתומי...  (חדש)
אהרון ה. יום חמישי, 02/08/2001, שעה 8:31
בתשובה לzimorman
שהמצאתי שם מקורי למאמר!
שם המאמר כפי שהופיע ב''הארץ'' היה:
''הנוסע השמיני - גירסת המציאות'' (המצאה של העורך, לא שלי). בשביל גירסת האתר, בא לי פתאום הרעיון ''הנוסע השמיני פוגש את הטורף''. לא היה לי מושג שכותרת זו מתנוססת כבר על ספרים, משחקים וכו'. אבל הייתי צריך לנחש שמישהו כבר חשב על זה לפני...
   כתוב תגובה
קלעת לדעת חכמים  (חדש)
אסף רזון יום שישי, 10/08/2001, שעה 20:01
בתשובה לאהרון ה.
אם זכור לי נכון, MGM היא החברה בעלת הזכויות על שני המותגים הנ''ל (''הנוסע השמיני'' ו''הטורף''), והיא איחדה אותם יחד (במלחמה) בסידרת קומיקס פופולארית וגם משחק מחשב.

בזמנו היו דיבורים על כך שהסרט הרביעי בסדרה יהיה זה בדיוק - הנוסע השמיני נגד ''הטורף''. למזלה של אמנות הקולנוע הרעיון הזה לא התקבל. בינתיים....

מזועזע ומפוחד,
- אסף
   כתוב תגובה
תכף זייגון יפרט,  (חדש)
preacher יום רביעי, 01/08/2001, שעה 23:40
בתשובה לאהרון ה.
אבל בקיצור - העניין התחיל מקומיקס כמובן, עבר לספרים ולמחשב, וכבר קראתי על סרט מתוכנן.

והקומיקס היה יותר טוב!
   כתוב תגובה
היי! גם לי יש משהו!  (חדש)
וינסנט יום רביעי, 01/08/2001, שעה 23:09
נכון שאני לא cדיוק היינלין, אבל היה לי סיפור קצר ישן שכתבתי בתקופת הצבא (1995) ונשמע ממש כאילו הוא יצא מהכתבה הזאת...
גרסת WORD:
גרסת HTML:
   כתוב תגובה
שאם אני לא טועה, זכה בתחרות  (חדש)
untitled יום שישי, 03/08/2001, שעה 17:28
בתשובה לוינסנט
סיפורים של התא החיפאי.
סיפור מצויין ביותר.
   כתוב תגובה
אמת - סיפור מצוין  (חדש)
עידוגור שבת, 04/08/2001, שעה 3:35
בתשובה לuntitled
מומלץ מאוד לקרוא
   כתוב תגובה
סיפור טוב.  (חדש)
כליל נאורי שבת, 04/08/2001, שעה 18:42
בתשובה לוינסנט
   כתוב תגובה
היי! גם לי יש משהו!  (חדש)
גלעד יום שני, 20/08/2001, שעה 23:19
בתשובה לוינסנט
יקירי וינסנט
רוברט היינלין כתב את הספר ''לוחמים בחלל'' או בשמו המקורי והטוב הרבה יותר ''starship troopers'', לאחר מכן נעשה סרט טיפשי לחלוטין שקשור לספר רק בשמו.
קרא תהנה ו''תתגייס לצנחנים יא בן-זונה'' (ככתוב בשיר)
   כתוב תגובה
ארר.. אולי תוכל להסביר לי  (חדש)
Afalknon יום שלישי, 28/08/2001, שעה 21:30
בתשובה לגלעד
איזה חלק בסיפור ו/או בתגובה מרמז על כך שהכותב התייחס לסרט המחפיר ולא לספר? מאיפה הצלחת להבין שהכותב לא שמע אל ''starship troopers'' או כי לא קרא את הספר?
לא מוכרחים להפגין עליונות _כל_ הזמן.
   כתוב תגובה
בעיות טכניות ומהותיות  (חדש)
כליל נאורי שבת, 04/08/2001, שעה 18:19
אני לא יודע אם זה רלוונטי לכתבה, אבל ישנן בעיות טכניות ומהותיות רבות בתיכנון חליפות קרב. אתמקד בשתיים:
1. אנרגיה. כן, גם ננו-בוטים משוכללים ושלדים-חיצוניים מתוחכמים צריכים אנרגיה. מה יספק להם את זה? טכנולוגיות של מקורות-כוח ממוזערים, כגון תאי דלק, נראאות כמו פתרון מספק. אבל נשיאת תא דלק נראית לי מסוכנת - כל שצריך האוייב לעשות הוא להתמקד בעקב האכילס הזה, והלך החייל (חליפת קרב ללא מקור כוח היא פשוט שריון-לוחות כבד, לא הדבר בלוחמה מודרנית). לי אישית, כאשר התחלתי לחשוב על כך ברצינות כלשהי, עלה הרעיון של שימוש במאגר אנרגיה ביולוגי. לכל אורך ורוחב החליפה, תשוכן שכבה של בקטריות או אצות חד-תאיות (או שילוב), שיהוו מקור-כוח למערכות השונות. אצות לא נוטות להתפוצץ, ועל האויב יקשה לחסל לגמרי את אספקת-הכוח של חליפת החייל.
2. ל''א. בשביל כל התחכומים בסגנון ג'י. פי. אס., ''מודעות מצבית'' (situational awareness), וכדומה, צריך תקשורת אלקטרונית. אבל מה, שיבוש במזיד של תקשורת יותר קל משידור וקליטה. כל מחשבי ההדמייה שבעולם לא יעזרו לחייל לדעת מה קורה, אם הוא מוקף בהפרעות חשמליות. מה הפתרון? ישנה התורה השלמה של קודים לגילוי ותיקון שגיאות, אבל ההתמקדות שלה היא לרוב בהפרעות אקראיות, ולא בהפרעות מכוונות. במקרה זה אין לי כרגע פתרון טוב (הידע שלי בנושא שולי ביותר), אבל זה דבר שצריך לחשוב עליו.

ובקשר לנוסע השמיני והטורף, יש (או היה) משחק וידאו כזה, דומה בסוגו ל-Golden Axe. (רק עם יריות, פיצוצים, וכדומה.) יכולת לבחור לשחק אדם או טורף, ולהלחם בצבאות של נוסעים שמיניים שונים ומשונים. אחי ואני שרפנו שעות (ועשרות שקלים) עליו.
   כתוב תגובה
בעיות טכניות ומהותיות  (חדש)
אהרון ה. יום ראשון, 05/08/2001, שעה 10:58
בתשובה לכליל נאורי
מקורות כוח ממוזערים, בעלי צפיפות אנרגיה גבוהה, אמינים ובטוחים, הם אכן נושא קריטי. לכן אין להתפלא ש DARPA מקדישה לכך תכנית מחקר ופיתוח מיוחדת בשם PALM POWER. אני מניח שאפשר לצפות לפתרונות מעניינים בשנים הקרובות.
אגב, טכנולוגיות כמו תאי-דלק זעירים ואפילו מיקרו-טורבינות (בגודל מילימטרים) מוזכרים כמועמדים אפשריים לרשת את מקומן של סוללות בטלפונים סלולריים, מחשבים ניידים וככו'.
   כתוב תגובה
בעיות טכניות ומהותיות  (חדש)
כליל נאורי יום ראשון, 05/08/2001, שעה 11:13
בתשובה לאהרון ה.
אני עדיין מעדיף מקורות כוח ביולוגיים. חוץ מהיתרון שיש בעובדה שהם למעשה נאנו-מכונות שכבר עובדות, הם גם נוטים באופן טבעי להתרבות, וכך יוכלו לכסות על חורים, שיווצרו בעת לחימה.
   כתוב תגובה
הרעיון מעניין, ללא ספק...  (חדש)
אהרון ה. יום ראשון, 05/08/2001, שעה 11:47
בתשובה לכליל נאורי
השאלה אם הוא אכן ישים באופן פרקטי.
האם יש מידע נוסף כלשהו על בדיקת רעיון זה, ולו ברמה הקונספטואלית?
   כתוב תגובה
הרעיון מעניין, ללא ספק...  (חדש)
כליל נאורי שבת, 11/08/2001, שעה 18:55
בתשובה לאהרון ה.
מצטער על התגובה המאוחרת.

המחקר בנושא מקורות כוח ביולוגיים הוא רק לגבי טיפול בבעיות לב.

נראה לי תמוה - הייתכן שחשבתי על דבר-מה מקורי?
   כתוב תגובה
השמד לך לוחם על.  (חדש)
בלייז יום רביעי, 22/08/2001, שעה 1:15
השמד לך לוחם על.
בדוק בעזרת חיישן חום את מיקומו של חייל העל הבלתי נראה, בתוך הבנין.
הכן לך משגר טילים סטנדרטי.
הכנס טיל נגד טנקים דרך החלון הקרוב.
הלוחם מרוח על כל הקיר.

יום טוב, המטופל הבא בבקשה.

Blaze
   כתוב תגובה
לכל מי שרוצה  (חדש)
Rouge 7 יום שישי, 31/08/2001, שעה 1:54
מידע נוסף והרחבה שילך לקרוא את הספר ''מלחמה ואנטי מלחמה''. (נראה לי שלאחד הסופרים קראו טלר) הוא מביא את כל הרעיונות האלה עוד בשנת 1995 ואני מניח שהוא ועוד כמה מאמרים הם המקור האמיתי למו''פ המדובר.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.