על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

מוח חובק עולם
מאמרים / אהרון האופטמן
יום שישי, 08/12/2000, שעה 12:10

האם האדם יהיה רכיב קטן ברשת הגלובלית שתתפתח למוח-על?


גרסה שונה מעט של מאמר זה פורסמה בעיתון הארץ, 4/12/2000


כשאנו משתמשים היום באינטרנט אנחנו חייבים זאת במידה רבה לטים ברנס-לי, האיש שהמציא את ה-WEB ב-‏1990, יחד עם שיטת כתובות ה-WWW , ה''לינקים'', טכניקת ה-HTTP, וכל הדברים הטובים המוכרים לכל גולש. ברנס-לי סיפר פעם שהוא הירבה לקרוא סיפורי מדע בדיוני, והתרשם במיוחד מסיפור קצר של ארתור סי קלארק משנת 1963 - ''חייג פ' ותקבל את פרנקנשטיין''. הסיפור תיאר כיצד רשת התקשורת הכלל-עולמית, על כל מחשביה המקושרים זה לזה, עוברת סף קריטי מסויים ומתחילה לתפקד כמו מוח בעל תודעה עצמאית. הרעיון, שהתגלגל בצורות שונות ומשונות לסיפורי מד''ב רבים אחרים, נובע מהדמיון המסויים בין מוח ביולוגי (מיליארדי נוירונים המקושרים הדדית) לבין רשת תקשורת-מחשבים מודרנית (כמות אדירה של מחשבים מקושרים הדדית, ובהם כמות אסטרונומית של פריטי מידע המקושרים זה לזה ע''י ''לינקים''). כאשר מוח ביולוגי מגיע לכמות מספקת של נוירונים מקושרים, הוא מפתח יכולת חשיבה עצמאית. הרעיון שזה מה שעשוי לקרות גם לרשת התקשורת העולמית גירה לא רק את דמיונם של סופרי מדע בדיוני, אלא גם את חשיבתם של מדעני מחשבים והוגי דעות טכנולוגיים.

ד''ר פרנסיס הייליגן, למשל, חוקר בינה מלאכותית מהאוניברסיטה החופשית של בריסל, מדבר בכל הרצינות על אבולוציה של ''מוח גלובלי'', שצורתו ה''עוברית'' היא רשת האינטרנט (יש להניח שאף הוא קרא את סיפורו של קלארק, שבו הרשת הכלל-עולמית המתעוררת לחיים מתנהגת בהתחלה כמו ילד קטן, הצובר נסיון תוך עשיית מעשי קונדס). ''ככל שאני עובד על זה יותר, אני משתכנע שהדבר יתרחש מוקדם הרבה יותר ממה שחושבים'', אמר הייליגן לאחרונה בראיון לעיתון ''ניו סיינטיסט''. הרשת תיעשה בהדרגה נבונה יותר ויותר - ולבסוף תהפוך למרכז עצבים של אורגניזם-על חובק עולם, בו יהווה האדם מרכיב קטן. איך זה יקרה? כתוצאה מהתהליך הבלתי פוסק של גידול המידע ברשת, והשתכללות האמצעים לארגון ''חכם'' של המידע. הייליגן ותלמידו יוהן בולן מעורבים בפרויקט גדול של המעבדה הלאומית בלוס אלאמוס, ניו מקסיקו, בשם ''מערכות מידע מבוזרות'', שמטרתו לבצע קפיצת מדרגה ביעילות של ארגון המידע ויכולת איתור אינטליגנטית של כל מידע דרוש. הם הקימו לשם כך אתר בשם ''פרינציפיה קיברנטיקה'' (Principia Cybernetica Web) ,שם יומרני שלא במקרה מזכיר את שם ספרו של ניוטון ''פרינציפיה מתמטיקה'', אחד מציוני הדרך החשובים של המדע המודרני. הרעיון הוא שהקישורים בין פרטי מידע שונים במיליארדי הדפים שברשת (אותם ''לינקים'' כחולים שעליהם אנחנו לוחצים כדי לגלוש מדף לדף) לא יהיו קבועים אלא ישתנו כל הזמן תוך הסתגלות מתמדת לצרכי המשתמשים, כדי לספק את המידע הרלוונטי ביותר. הדבר ייעשה ע''י ''חיזוק'' אוטומטי של קישורים מבוקשים, יצירה אוטומטית של קישורים חדשים (לפי ניתוח ''ביקושי'' המידע של הגולשים), ו''החלשה'' או ניתוק של קישורים שאין להם ביקוש. התוצאה - מערכת דינמית המזכירה באופן מטריד את המערכת הדינמית המופלאה הקרויה ''מוח'', שגם בה מתחוללים כל העת חיזוקים או דעיכות של האותות המועברים בין טריליוני נוירונים - ''דפי אינטרנט של המוח'', אם תרצו. הייליגן מעריך שתוך 5 שנים טכנולוגיית האינטרנט אכן תגיע לרמה כזאת שהרשת תתארגן מאליה כל הזמן, כמו המוח, תוך הסתגלות מתמדת לציפיות המשתמשים, כך שכל אחד יוכל לקבל תשובה מספקת לכל שאלה, בלי לטבוע בים של פרטי מידע מיותרים. לדבריו, התשתית הטכנולוגית לכך כבר קיימת (למשל כלי תוכנה מיוחדים המכונים ''סוכנים אוטונומיים'') - צריך רק לשכנע את הגורמים המתאימים להשקיע בה וליישמה. אך הייליגן מרחיק לכת מעבר לכך: לדעתו, תהליך השינוי הדינמי העצמאי של הקישורים ההדדיים ברשת שקול למעשה לחשיבה. האם לפנינו באמת מוח חובק עולם המתעורר לחיים, עם תודעה של ממש? חוקר הבינה המלאכותית בן גורצל מחברת ''אינטליגנסיס'' בניו-יורק מאמין שכן. האינטרנט של היום משול בעיניו למוחו של עובר או תינוק. בעוד שנות דור, לדעתו, הוא יתפתח למוח-רשת עולמי העשוי - שימו לב - למזג לתוכו את המוחות האנושיים. רעיון פרוע, שניחוח עז ומשכר של מדע בדיוני נודף ממנו? אכן כך, אך הוא מבוסס על הערכה רצינית של מדענים מכובדים (כמו חוקר הרובוטיקה האנס מוראבק או מדען הדיבור הממוחשב ריי קורצוויל) - הערכה כי בעתיד הרחוק ניתן יהיה ''להוריד'' את תכולתו המנטאלית של מוח אנושי אל תוך מחשב. תארו לכם מה תוכל לעשות יישות כלאיים עתידית כזאת, המאחדת בצורה מושלמת את היכולת האנושית והמחשבית.

את מי שחרד למחשבה על ''מוח-רשת גלובלי'' בעל חשיבה עצמאית ומה שזה עלול לעולל לנו אפשר להרגיע בכך שתמיד אפשר יהיה ''להוציא את השטקר''. מצד שני, סיפורו הישן של קלארק מסתיים בכך שהפעולה הראשונה של הרשת הכלל-עולמית בהגיעה ל''בגרות'' היא למנוע בדיוק את האפשרות הזאת, וזאת ע''י הנתקות ממקורות האנרגיה הארציים, בעזרת רשת לוויינים הנשענת ישירות על אנרגיית שמש.


(ממוח אנוש למוח-על חובק-עולם - האם שלב חדש באבולוציה?
מקור הציור: אתר ''פרינציפיה קיברנטיקה'' של אוניברסיטת בריסל)



פרינציפיה קיברנטיקה

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
המוח
גל יום שישי, 08/12/2000, שעה 16:20
(6 תגובות בפתיל)
''דארווין בקרב המכונות''
טל כהן יום ראשון, 10/12/2000, שעה 12:21
GHOST IN THE SHELL
צחי יום שלישי, 12/12/2000, שעה 18:28
לרדת מההר
אורי שגיא יום חמישי, 14/12/2000, שעה 1:28
(2 תגובות בפתיל)
?
גיא יום חמישי, 14/12/2000, שעה 17:14
(7 תגובות בפתיל)
פחד
אלמוני יום שני, 18/12/2000, שעה 20:03
(3 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.