על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

להציל חיים בזמן
ספרים / ענבר גרינשטיין
שבת, 18/06/2011, שעה 13:14

ביקורת על ארטמיס פאול - פרדוקס הזמן


''ארטמיס פאול'' היא סדרת פנטזיה לנוער שגיבורה, ארטמיס פאול, הוא נער אירי חכם מדי ועשיר מדי ולא תמיד מתייחס לענייני חוק ומוסר בכובד הראש הראוי. השאיפה המרכזית של ארטמיס בתחילת דרכו היא לנהל אימפריית פשע מצליחה ולצורך כך הוא מרבה לגנוב את הטכנולוגיה הקסומה של עולם הפיות העשיר שרוחש מתחת לפני השטח. העולם של ארטמיס פאול מאוכלס בפיות, לפרקונים, גובלינים, טרולים, גמדים, קנטאורים, ועוד כהנה וכהנה יצורים קסומים, שחיים במחתרת מתחת לפני האדמה, כתוצאה מההרס שזרע האדם בטבע. הספר השישי בסדרה, ''פרדוקס הזמן'', הוא גרסה מודרנית של המעשייה ''פרח לב הזהב''. ארטמיס, שאמור להיות בן שבע עשרה אבל למעשה הוא בן ארבע עשרה לאחר שבילה שלוש שנים בלימבו בספר החמישי, יוצא למסע בזמן ובמרחב כדי להשיג את התרופה היחידה שתציל את אמו החולה. במקרה זה לא מדובר בפרח נדיר, אלא במין נכחד של למור.
כמו ב''פרח לב הזהב'', המסע יוביל אותו למפגש עם שלל דמויות, רובן דמויות המוכרות מהספרים הקודמים – סרן הולי שורט, מאלץ' דיגאמס ואחרים – אבל ההתמודדות המרכזית של ארטמיס היא עם עצמו מן העבר, ארטמיס בן העשר, יריב קשה וערמומי. ארטמיס הבוגר יותר הוא נער שקול, שנוטה לטוב יותר מאשר לרע, בעוד שארטמיס הצעיר יותר חסר מעצורים ולא נרתע מדבר.
המסע מתחיל בקפיצה קטנה, כ-‏2,400 ק''מ דרומה לאירלנד וכשמונה שנים אחורה בזמן. ארטמיס יודע בדיוק איפה וכיצד להשיג את הלמור שיציל את חייה של אמו, וכל מה שהוא צריך לעשות זה להציל אותו מהכחדה ולחזור תוך שלושה ימים. מכאן, כמובן, הכול משתבש.
פרדוקס הזמן מככב בסיפור באלגנטיות, אבל לא משתלט עליו. לקוראים שמכירים את ז'אנר המסע בזמן אין כאן כל חידוש, אבל קוראים שהתחום לא מוכר להם יתרשמו עמוקות. מוטיב נוסף שמאוד בולט בספר, ובסדרה כולה, הוא המשנה ה''ירוקה'' של אואן קולפר. שימור בעלי חיים כמובן, אבל גם מניעת זיהום, חיסכון באנרגיה, ואפילו קיזוז פליטות פחמן דו חמצני – כיאה לשנת 2008, בה נכתב הספר. לטעמי הנושא, החביב והחשוב כשלעצמו, נדחף קצת יותר מדי בכפית לאורך הספר, כמעט כהטפה. היחס לצמחונות, אגב, מעורב.
חולשה נוספת של הספר היא ה''רעים'', שרובם פלקטיים ודו-ממדיים מאוד – ונחלקים לחכמים המטורפים ולטיפשים המגוחכים, בסגנון הרעים של חסמבה או של דנידין.
למרות שני החסרונות העיקריים שהוזכרו לעיל, מדובר בספר טוב, נעים לקריאה, מעניין ומותח במידה. הוא מתאים לבני 10 ומעלה, ואין הכרח להכיר את הספרים הקודמים כדי ליהנות מהספר השישי בסדרה. ארטמיס בן הארבע עשרה מעורר הזדהות רבה יותר מארטמיס בן העשר, ואולי חלק מהקוראים ישמחו לדעת שהוא גם זוכה לנשיקה.
עפרה אביגד עשתה עבודה טובה בתרגום הספר, ורובו ככולו קולח וטבעי בעברית. כמו בכל ספר בסדרה, יש גם תוספת מקודדת בתחתית כל עמוד. לטעמי הטקסט המקודד לא מוסיף יותר מדי לספר עצמו, ואפשר לוותר על קריאתו, למרות שהוא נחמד כמשחק.

ארטמיס פאול – פרדוקס הזמן
מאת אואן קולפר
מאנגלית: עפרה אביגד
הוצאת כנרת, 2011
380 עמודים


 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
  (חדש)
nsh יום רביעי, 13/07/2011, שעה 11:24
מסכים עם רב הנקודות שהעלת בביקורת.
אני לא חושב שהספר השישי בסדרה מתאים למי שלא נחשף עדיין לעלילות ארטמיס. יש רפרנסים להרפתקאות קודמות, וחלקים רבים שמתיחסים ישירות לאירועים חשובים ומספיילרים. הסופר מניח, ובצדק שזו לא הפגישה הראשונה של הקורא עם הדמויות. ההנאה מהספר גדולה יוצר עם לקורא יש ידע מוקדם.

לא מפריע לי שהדמויות מעט פלאקטיות. זה חלק מהיופי של הספר ומתאים למימד הקומיקסי של העלילה.

הדגש הוא בעיקר על ההשלכות של המסע בזמן ופחות על נוסחת ''פרח לב הזהב''
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.