על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
מפלצות בע''מ
סרטים / רז גרינברג
06/02/06
תגובות: 4  

הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
יום שני, 03/04/2006, שעה 10:23

כוחניות ואלימות ב'ונדטה', על פי הקומיקס 'V for Vendetta' מאת אלן מור ודיויד לויד


'ונדטה' הוא סרט ססגוני ומהנה. 'ונדטה' הוא גם סרט המעלה לדיון, לכאורה, נושאים חשובים במסווה של יצירה ליברלית ואמיצה. 'ונדטה' הוא סרט מדע בדיוני דיסטופי השואב ממקורות כמו '1984' ועליית הנאציזם מחד, ומאגדות רומנטיות נוסח 'פנטום האופרה' או 'היפה והחיה' מאידך. אבל מעל לכל זהו סרט שמרני הנושא בחובו מסרים ימניים ראקציונריים ואשר מסווה בתוכו אידאולוגיות כוחניות מבית היוצר של הימין הקיצוני באשר הוא, סרט שההנאה ממנו מזכירה הנאה מסרטים כמו 'נצחון הרצון' או 'אולימפיה' של לני ריפנשטל.


עלילת הסרט מתרחשת באנגליה טוטליטארית בעתיד הלא כל כך רחוק. בעקבות שורה של מעשי טרור נגד המערב (ובמיוחד אנגליה וארה''ב), עולה לשלטון באנגליה עוצר תאב כוח (ג'ון הרט) המטיל את אימתו על התושבים. הוא מחסל את הפרטיות, מטיל עוצר בשעות הערב ומכריח את אמצעי התקשורת לשפץ את החדשות ולהתאימן לאינטרסים העליונים של המפלגה היחידה. מסרים מפלגתיים מושמעים השכם והערב ברשת הרמקולים הפרוסה בכל רחבי המדינה, ובתמורה למניעת זכויות האזרח הבסיסיות ביותר מעניק העוצר לתושבים את מה שנראה כשלום ובטחון. אלא שלא הכל שקט כפי שנדמה – המפלגה והעוצר מסתירים כמה סודות אפלים במיוחד, ויש במדינה לוחם חופש עז אחד העוטה גלימה, עזרים המסתירים גוף מעוות במיוחד, תוצאה של שריפה מיתולוגית במתקן ניסויים אכזרי השייך למפלגה/מדינה, ומסיכת גאי פוקס. גאי פוקס היה דמות היסטורית אמיתית – הוא זמם לשרוף את בתי הפרלמנט של אנגליה במאה ה-‏17, וכעונש עלה על המוקד בעצמו. כיום נחגג יום גאי פוקס בכל רחבי אנגליה בתהלוכות לפידים מרהיבות ופיצוח ערמונים בכל 5 בנובמבר.
וי, לוחם החופש שבסרט, הוא למעשה טרוריסט, ומעשיו שנועדו לשחרר את האזרחים מידו העריצה של המשטר הם מעשי טרור לכל דבר וענין. כאשר הוא פוגש את איווי, אשה צעירה ושברירית (נטלי פורטמן) שהוריה הועלמו על ידי המשטרה החשאית, הכל משתנה. הוא מתאהב בה, אבל מעולל לה דברים איומים ונוראים, טרור אישי אם תרצו, כדי 'לשחרר' את נפשה. יחד הם זוממים להפיל את המשטר הרצחני באמצעים מתוחכמים, והשיא מגיע בסצינת הסיום הקתרזיסית בעלת האפיונים הפשיסטיים.


בתוך כך מעלה הסרט (יש שיאמרו באומץ) סוגיות רלוונטיות על טרור נגד המדינה והמשטר, ויש שיתהו אם טרור שנועד להפיל משטר עריץ הוא טרור מוצדק. הסרט, כך נראה, תומך בכך, ומתעלם לגמרי מהשאלה שעומדת בלב העלילה: האם טרוריסט 'חיובי' אינו, עדיין, טרוריסט? טרור הוא טרור, ואלימות היא אלימות, ולא משנה מי מבצע אותם. הסרט אף מגדיל לעשות ומצייר את אלימות הנגד של וי (הוגו ויוינג, הלא הוא אייג'נט סמית', בתפקיד שבו פניו לא נראות על המסך אפילו לרגע – אולי פיצוי מסוים על סרטי המטריקס, שם היו לו זמן מסך ארוך יותר מאורך הסרט עצמו) כפעולה חיובית שיש להריע לה, ומצדיק את פעולותיו לא רק באמצעות ציור המשטר כאפל באופן קיצוני במיוחד, אלא גם בעזרת ההיסטוריה האישית שלו. האמנם טרוריסט או אפילו סתם רוצח יכול להצדיק את פעולותיו באמצעות עברו רווי הסבל והדברים האיומים שנעשו לו עצמו? התשובה על כך אינה חד משמעית כפי שהסרט היה רוצה שנחשוב. למעשה וי, גיבור הסרט, אינו גיבור חיובי כפי שיוצרי הסרט היו רוצים שנחשוב אלא פסיכופת מטורף הנוקט בשיטות גרועות לא פחות מאלה של אויביו. הסצינה בה הוא מתעלל באשה שבה הוא מאוהב, לכאורה, היא הדוגמה הטובה ביותר לכך (מי שחפץ לראות סרט שדן בשאלות דומות באופן מענין הרבה יותר מוזמן לצפות ב'היסטוריה של אלימות', סרטו האחרון – והלא ז'אנרי – של דיויד קרוננברג, שמצליח לעורר דיון אינטליגנטי ומאד לא חד משמעי במשמעויותיה השונות של האלימות). דוקא השוטר פינץ' (סטיבן ריאה), הנמצא לכאורה בצד של ה''רעים'', הוא הדמות האנושית היחידה בסרט. הוא היחיד שיש בו חמלה על קורבנות המשטר האכזרי שהוא מייצג, ודמותו היא היחידה שאינה נבלעת באידאולוגיות ימניות ומוקצנות המיוצגות הן על ידי המשטר והן על ידי וי. פינץ' הוא הגיבור האמיתי של הסרט, אך נראה כי הדבר קרה במקרה, ויוצרי הסרט לא באמת כיוונו לכך.

'ונדטה' מבוסס על סדרת קומיקס מוערכת מאת אלן מור, אחד מיוצרי הקומיקס החשובים של ימינו ('Watchmen' הוא יצירתו הידועה ביותר), ודיויד לויד. לא קראתי את הקומיקס ואין לי מושג אם הרבדים הפשיסטיים השזורים בסרט קיימים באותה מידה גם בו, אבל זה לא משנה: הקומיקס הוא יצירה אחת והסרט השואב ממנו השראה הוא יצירה אחרת. חבל שהפעם לא נוצר סרט הומאני אמיתי נוסח שני סרטי 'אקס מן', שניצלו את המדיום בחוכמה כדי לדון בנושאים דומים.


ונדטה (V for Vendetta)
במאי: ג'יימס מקטיג
תסריט: אנדי ולארי ושאווסקי, על פי קומיקס מאת אלן מור ודיויד לויד
שחקנים: הוגו ויוינג, נטלי פורטמן, ג'ון הרט, טים פיגוט-סמית', סטיבן ריאה
ארה''ב-בריטניה, 2005, צבע, 138 דקות



ונדטה - אתר הסרט
ונדטה - ב-imdb
היסטוריה של אלימות

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
V for Vendetta
איתמר פארן יום שני, 03/04/2006, שעה 14:36
(11 תגובות בפתיל)
שם הסרט אומר משהו
מיכאל פבזנר יום שני, 03/04/2006, שעה 18:49
V for Vendetta, A for Anarchy
אייל רוזנברג יום ראשון, 16/04/2006, שעה 0:49
(2 תגובות בפתיל)
סרט באטמן כושל למבוגרים ומתבגרים
יהושוע הפרוע יום שלישי, 15/05/2007, שעה 18:10
סרט באטמן כושל למבוגרים ומתבגרים
יהושוע הפרוע יום שלישי, 15/05/2007, שעה 18:10

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.