על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

מסעותיה של יזמת החלל
סרטים / איתי שלמקוביץ
יום שני, 03/12/2001, שעה 15:13

'מסע בין כוכבים – הסרט', גרסת הבמאי


מעט היסטוריה של העתיד:
בשנת 1966 שודר בארה''ב הפרק הראשון של סדרת 'מסע בין כוכבים', סדרה שהפכה לתופעה. סדרה זו, הקרויה TOS בפי מומחים לדבר ואנשים בעלי עודף זמן פנוי, הורדה מהמרקע כעבור שלוש עונות בלבד, אולם בזמן שידורה בסינדיקציה היא פיתחה מאגר מעריצים עצום. אותם מעריצים, מגובים בקמפיינים ענקיים להחזרת הסדרה (חלק מיוזמיהם משתתפים בתפקיד קטן בסרט) שכנעו את צוות ההפקה המקורי, ובראשו היוצר ג'ין רודנברי ('ציפור הגלקסיה הגדולה'), כי יש ביקוש לעוד מסע בין כוכבים. לקראת סוף שנות ה-‏70 החליטו אולפני פאראמונט, שהפיקו את הסדרה המקורית, להקים ערוץ טלויזיה חדש בו תככב סדרה חדשה של מסע בין כוכבים, בשם 'מסע בין כוכבים: שלב 2' ('Star Trek: Phase II'), המתארת את משימת חמש השנים השניה של ספינת החלל אנטרפרייז, בכיכובם של רוב כוכבי הסדרה המקורית ושני אנשי צוות חדשים – קומנדר דקר וסגן איליה הקרחת (אנקדוטה מעניינת: אותו ערוץ של אולפני פאראמונט, UPN, הוקם בסופו של דבר רק בשנת 1995, וגולת הכותרת שלו היתה סדרת מסע בין כוכבים אחרת – וויאג'ר).
אך אז הגיעה ההצלחה הגדולה של מלחמות הכוכבים. עקב ההצלחה הגדולה לה זכה סרטו של לוקאס, החליטו האולפנים לשחרר לקהל הרעב סרט מדע בדיוני משל עצמם, המבוסס על הזכיון הפופולרי שכבר היה שלהם – סרט באורך מלא של מסע בין כוכבים, בתקציב מלא.


הפקת הסרט נעשתה בחופזה. תאריך היעד לשחרור הסרט, ב-‏1979, התקרב בצעדי ענק. סופרים ותסריטאים רבים (כולל לא מעט סופרי מד''ב ופנטסיה מוכרים כהארלן אליסון, רוברט סילברברג וריי ברדבורי) קיבלו הצעה לכתוב תסריט אך לא הצליחו או נדחו. לבסוף נאלץ הארולד ליווינגסטון לכתוב את התסריט ולשכתבו לבדו, ועל כן החלו הצילומים עוד לפני סיום כתיבת התסריט. אל כס הבמאי הוצנח מבחוץ רוברט וייז, בעל הניסיון בסרטים מסוגות שונות. הצילומים החלו, אך רק לאחר מכן הושלם צוות האנטרפרייז, כאשר ליאונרד נימוי (מר ספוק בשבילכם) הסכים, לבסוף, להתעלם מהטייפ-קאסטינג שיידבק אליו מעתה והלאה ולהשתתף בסרט. עקב לחץ הזמן שוחרר הסרט עוד בטרם הושלמו כל האפקטים המיוחדים, לחם חוקו של כל סרט מדע בדיוני. גם העריכה נפגעה עקב כך – היחס בין אפקטים לעלילה הוזז באופן לא בריא לכיוון הראשון (בעיה המלווה סרטי מד''ב עד היום, אך בסרט זה היתה מורגשת באופן מיוחד).
כל הבעיות הנ''ל לא הפריעו לסרט להפוך להצלחה היסטרית, להגדיל את בסיס המעריצים של מסע בין כוכבים ולהפוך את הזיכיון לאחד המצליחים בעולם, עם עשרה סרטים ושש סדרות טלויזיה. עם זאת, למרבה הצער, הן גרמו לסרט להיות מ-ש-ע-מ-ם.


אכן, הסרט המקורי היה משעמם. לא כמו 2001, אבל משעמם. התקציב הגבוה, יחסית, בוזבז על דקות שלמות בהן לא קרה כלום על המסך מלבד אפקטים מיוחדים, אפקטים שהיו לא יותר מאשר ציור על המסך. כיום, בהשוואה לאפקטים ממוחשבים בהם הורגלנו, הן משעממות למדי. בנוסף, התסריט הבלתי מגובש גרם לסצנות להראות תלושות ממקומן ולא מובנות. אך כך שוחרר הסרט – ועם זה הסתדרנו. גם גרסה טלויזיונית, ארוכה יותר, שנוצרה ב-‏1983 והכילה יותר סצנות בעלות דיאלוגים ופיתוח דמויות, לא הצליחה לשפר את הסרט בצורה מורגשת.


עברו יותר מעשרים שנים. הטכנולוגיות ליצירת אפקטים מיוחדים השתפרו מאז פיתוח מחשב הגרפיקה. כיום משתמשים בכל פרק ממוצע של סדרת בת ביותר אפקטים מאשר בכל הסרט המקורי, אפקטים טובים ו''מציאותיים'' בהרבה. שיפור זה, הידיעה כי הסרט היה יכול להיות טוב יותר לו היה יותר זמן, ומן הסתם גם הגרסה המחודשת של מלחמות הכוכבים, שהוכיחה כי אפקטים הם ברי שיפור, כל אלה הובילו את הבמאי, רוברט וייז, להחליט על עיבוד מחדש של הסרט והוצאת גרסת במאי ל-DVD.
בגרסת הבמאי הכניס רוברט וייז קטעים שנשארו על שולחן העריכה, הוציא וקיצר סצנות ושינה במקצת את אלה שנשארו. בנוסף, צוות של מומחי אפקטים גויס להוצאה המחודשת והפך סצנות שלמות לממוחשבות, כולל עיצוב מחדש של האנטרפרייז, הוספת שמים ושמש לכוכב הלכת וולקן ומתיחת פנים לכדור הארץ. עקרון אחד עמד מאחורי שיפוץ הסרט: הבמאי התעקש לבחור רק באפקטים שהיו יכולים להופיע בגרסה המקורית, לו היה זמן וכסף לכך בעת ההפקה. החלטה זו גרמה לכמה סצנות, כמו קפיצת החללית לוורפ, להשאר כפי שהן – מיושנות להחריד בהשוואה לאפקטים הממוחשבים בהם משתמשים לביצוען בסרטים החדשים. אך הסצנות ששונו נראות יפות ומרשימות, ובהחלט מתאימות לסטנדרטים להם הורגלנו בשנים האחרונות. כמו כן שופץ פס הקול של הסרט לדולבי דיגיטל.
חשוב יותר – הסרט הפך להיות הרבה יותר מעניין. הסצינות בהן לא קורה דבר צומצמו באופן דרסטי. קצבו של הסרט השתנה לטובה והעריכה החדשה גורמת לו להיות הרבה יותר הגיוני ומעניין.
בנוסף, היות והפורמט היחיד בו ניתן להשיג את גרסת הבמאי הנו DVD, מכילה קופסת הסרט שני דיסקים. האחד מכיל את הסרט, כולל שתי רצועות הסברים מאנשים שעבדו על הסרט והנם עדיין בין החיים (או שלא הפכו להיות כוכבים גדולים מדי לפרויקט שכזה), והשני מכיל אוסף של קטעים תיעודיים. אלה מתארים, על ידי סדרה של ראשים מדברים, את שרשרת האירועים שהובילה ליצירת הסרט המקורי, את תהליך היצירה של הסרט עצמו ואת תהליך החידוש של גרסת הבמאי. כולם מכילים פיסות מידע שכל מעריץ יגמע בשקיקה, ומעניינות גם כמראה מול התופעה הקרויה 'מסע בין כוכבים'. בנוסף, מכיל דיסק הבונוס את כל הסצינות שהוצאו או שונו בסרט המקורי ובגרסת הטלוויזיה ומאפשר לראות את כל השינויים שעבר הסרט בזמן העיבוד – חוויה מאלפת.


בניגוד לרוב גרסאות הבמאי בימינו, גרסה זו אינה ארוכה בהרבה מהסרט המקורי ומשתרעת על פני 136 דקות. גם כך, עיקר האורך הנוסף הוא קרדיטים מיוחדים לגרסת הבמאי, כמו גם תוספת נחמדה (אם כי מיותרת) של אוברטורה מוסיקלית על רקע כוכבים בתחילת הסרט, שתפקידה להכניס את הצופה לאוירה.

לסיכום: גרסת הבמאי עדיפה עשרות מונים על פני הגרסה הרגילה. הטרקיז יהנו מהחידוש, אך גם אלה שאינם דוברים קלינגונית שוטפת לא יתקשו לעכל את הסרט בגרסתו החדשה.

(נ.ב. בקטע בו עובר דקר על פני ספינות האנטרפרייז הישנות, נפקדת ספינת האנטרפרייז הראשונה, זו שהופיעה בסדרת 'מסע בין כוכבים' החדשה. טעות מכוונת?...)




גרסת הבמאי של 'מסע בין כוכבים – הסרט'
מסע בין כוכבים – הסרט

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הראשים המדברים -  (חדש)
Kipod יום שני, 03/12/2001, שעה 17:49
זאת מחווה לפיוצ'רמה?
   כתוב תגובה
האם הדיסק מכיל ראיון או הערות  (חדש)
רז שואל יום שני, 03/12/2001, שעה 18:00
של סיד מיד (שלימים נודע בתור המעצב של ''בלייד ראנר''), אשר עיצב את אחת הספינות בסרט?
   כתוב תגובה
יש לציין שמהפכת ה DVD המבורכת  (חדש)
Zygon יום שני, 03/12/2001, שעה 20:04
היטיבה עם המד''ב הויזואלי,מלבד כל קטעי הבונוס המשובחים שמופיעים בDVD עצמו המשמשים להעשרה של התוכן המקורי,הרבה מהתוכן עצמו על גבי הDVD נראה יותר טוב מהמקור,אפילו בקולנוע.

דוגמא בולטת מאוד לכך היא שחרור שני החלקים הראשונים של המיני סדרה המקורית של V על גבי DVD ,בתור אחד שראה את המקור כ 20 פעם,החוויה הייתה עצומה.זה היה כמו לראות סרט שהתרגלת לראות אותו בשחור לבן בצבעים עזים.
מומלץ ביותר!

בעוד מספר חודשים (בסביבות אפריל בערך) ישוחרר בבריטניה פרק של סדרת המד''ב הקלאסית Doctor who בשם The Ark in space ב DVD ,החידוש יהיה שלאותו הפרק יוסיפו אפקטי CGI ממוחשבים,למי שראה את הסדרה יודע שהמקור כולל אפקטים שנעשו בתקציב של שני שקל ועשרה,צריך להיות מעניין.ראיתי איזה תמונה או שתים של תחנת החלל מהפרק בגרפיקה ממוחשבת מדהים!!.

יחי הDVD ,מוות לשיטת האזורים.
   כתוב תגובה
מה יש לך נגד שיטת האיזורים?  (חדש)
Kipod יום שני, 03/12/2001, שעה 20:08
בתשובה לZygon
מתי היא אי פעם הגבילה אותך?
אני לא חש מוגבל ממנה, כלל. מה שאני רוצה לקנות ניתן להשגה בדבר הזה, אינטרטנט - וגם ספריות ההשאלה לא מטרידות עצמן.

אז תן למפיצים בארץ לחסוך כסף על כותרים סוג ב', ואתה תחסוך את כספך, ולא תיתן להם אותו. פשוט, לא?
   כתוב תגובה
זה סתם מעצבן ומיותר.  (חדש)
Zygon יום שני, 03/12/2001, שעה 20:11
בתשובה לKipod
צריך למות לא ?
   כתוב תגובה
יש לציין שמהפכת ה DVD המבורכת  (חדש)
שני יום שני, 17/12/2001, שעה 22:36
בתשובה לZygon
איפה אפשר להשיג (להשכרה) את ה DVD של הסדרה V?
   כתוב תגובה
יש לציין שמהפכת ה DVD המבורכת  (חדש)
אלי יום שלישי, 18/12/2001, שעה 9:43
בתשובה לZygon
אני בניגוד לזייגון לא מתפעל כלל מכל תוספות הפעלולים האלה לסרטים ישנים. אז מה אם נראה תחנת חלל בשווי של מיליון שקל במקום שני שקל , זה ישפר במשהו את איכות התסריט או איכות המשחק ?
ואולי זה רק יטשטש אותם כפי שקורה במרבית סרטי המד''ב החדשים שיוצאים לאקרנים ?
דעתי היא שעדיף שהבמאים והתסריטאים והמפיקים למיניהם ישקיעו הרבה ( הרבה ) פחות במחלקת הפעלולים , ויותר במחלקת התסריטאות .
סרט כמו ''מגע '' שבו הושקעה מחשבה לגבי הרעיונות והמשחק הרבה יותר מאשר לגבי הפעלולים אוכל וזולל בלי מלח מבחינתי את כל סרטי ''מלחמת הכוכבים '' לדורותיהם ולנגזרותיהם בכל יום והוא ישרוד הרבה אחריהם. .
   כתוב תגובה
''מסע בין כוכבים -הסרט'' הספר  (חדש)
אלי יום שלישי, 04/12/2001, שעה 12:30
יצא לאור ב-‏1979 בעברית בהוצאת אור עם ותורגם בידי יוסף כרוסט.
על הספר מופיע המפיק ג'ין רודדנדברי כמחבר. אולם כנראה יש ויכוח אם אכן הוא המחבר לאמיתו של דבר . באינטרנט יש טענות שלמעשה הספר נכתב בידי סופר הצללים אלן דין פוסטר שחיבר גם את סיפור הסרט ( מרעיון שניתןלו על ידי רודנדברי שנלקח מצידו מפרק של הסדרה המקורית מאת מישהו אחר , זה סיפור מסובך, שהעשיר עורכי דין אין ספור במשפטים שנעשו על כך בהוליווד ). הנ''ל היה גם סופר הצללים של ג'ורג' לוקאס עבור העיבוד המקורי לספר ( והמצוין ) של ''מלחמת הכוכבים'' שהופיע תחת שמו של לוקאס ( והופיע כך בעברית ).
מצד שני יש מי שטוען שהספר הוא כל כך גרוע בהשוואה לעבודות המיקצועניות שפוסטר עשה בדרך כלל ב''מלחמת הכוכבים '' וב''נוסע השמיני '' וכו' שכנראה רודנדברי אכן כתב אותו בעצמו.
בכל אופן הרעיון של ישות שייתכן שהיא אלוהים או מחפשת את אלוהים העסיק את רודנדברי רבות כפי שמראים פרקים בסידרה המקורית וגירסאות שונות שכתב לתסריטים לסרט המוצע לפני שהתקבלה לבסוף הגירסה הזאת. הוא כתב למשל גירסה שהיא מזכירה למדי את מה שנעשה לבסוף כסרט החמישי ''הגבול האחרון '' בבימוי של שאטנר , אלא שאז הוא כבר התנגד לכל הרעיון שבו אנטרפרייז פוגשת את האלוהים.
ואשר לוג'ר הישות שמופיעה בסרט ושהפכה למה שהיא בידי גזע מכני עליון כל שהוא , היום מקובל לטעון בחוגי החובבים של הסדרה שהגזע הנ''ל היה לא אחר מאשר הבורג.
   כתוב תגובה
''מסע בין כוכבים -הסרט'' הספר  (חדש)
אלי יום שלישי, 04/12/2001, שעה 12:52
בתשובה לאלי
הנה קישור לסופר מד''ב ששייך למיעוט שחושב שהספר היה גרוע מהסרט ( בדרך כלל זה ההפך ) ולכן המסקנה היא שרודנדברי אכן כתב אותו :
ובמקור התסריט היה אמור להוות פילוט לסדרת טלוויזיה חדשה עם הצוות המקורי, הנה קצת חומר רקע על הסדרה הזאת שלא יצאה לפועל :
ועוד משהו על הסיפור מאחורי התסריט
   כתוב תגובה
בחוגי החובבים  (חדש)
שלמקו יום שלישי, 04/12/2001, שעה 17:28
בתשובה לאלי
טוענים גם שנומאד פגש את הבורג. יש לי הרגשה שכל ישות מכנית שנעלמה שכמה מאות שנים פגשה מתישהו את הבורג...
   כתוב תגובה
מאוד מעניין  (חדש)
עידו יום רביעי, 05/12/2001, שעה 21:44
כתבה טובה.
   כתוב תגובה
מאוד מעניין  (חדש)
רבקה יום שני, 28/01/2002, שעה 15:21
בתשובה לעידו
כתבה טובה, אבל כל מי שנכנס לאתר כזה כבר מכיר את ההיסטוריה של מסע בין כוכבים, קצת מיותר לדעתי.
אגב מתי יוצא הסרט הבא? מישהו יודע?
   כתוב תגובה
סליחה? יש לך מידע סטטיסטי  (חדש)
NY מאושר יום שני, 28/01/2002, שעה 15:32
בתשובה לרבקה
התומך במה שאמרת? משהו שאנחנו לא יודעים, שאולי תשמחי לחלוק עמנו? יכולת טלפטית זו או אחרת?
אני *עורך* את האתר הזה, ולי לא היה *מושג* על ההסטוריה של מסע בין כוכבים. מאיפה הגרלת את הטענה המצחיקה הזאת?
   כתוב תגובה
לא יודעת לגבי ההיסטוריה של מס''ב,  (חדש)
Boojie יום שישי, 08/02/2002, שעה 3:21
בתשובה לNY מאושר
אבל מה שברור זה שחלק מהמבקרים באתר הזה לא ממש יודעים הרבה לגבי ההיסטוריה של עורך האתר, ובמיוחד לא לגבי אמצעי הזהירות הדרושים...
מה דעתכם להציב איזה שלט ידידותי למשתמש בכניסה לאתר, ככה, כדי שאנשים יידעו: ''זהירות, עורך נושך''?
:-P
   כתוב תגובה
לאא... עדיף ככה. יותר כיף.  (חדש)
ניר יניב יום שישי, 08/02/2002, שעה 20:19
בתשובה לBoojie
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.