על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

מכונת הזמן
סרטים / איתי שלמקוביץ
יום רביעי, 10/04/2002, שעה 15:37

שלמקו מסתבך עם המכונה של ה. ג'. וולס


ינואר 1989: היום ראיתי בפעם הראשונה את ''בחזרה לעתיד''. מיד לאחר מכן הופיע בחדרי מדען סתור שיער, אמר לי שהוא אנימהעתיד, שיש לו מכונת זמן ושהוא ימשיך להפגש איתי מדי פעם. לאחר מכן הוא התפוגג לתוך האויר, והיכן שעמד נשארה רק תמונה של קארי פישר.

מרץ 1997: אנימהעתיד הופיע היום. הוא הביא לי ספר חדש באנגלית. על כריכתו היה כתוב ''מכונת הזמן'' ובפנים היתה חתימה של אחד ''ה. ג'. וולס''. התחלתי לקרוא, אבל בינתיים הספר לא כל כך מעניין. הוא מדבר על מישהו שהמציא מכונת זמן ונוסע לעתיד הרחוק מאד, שם הוא מוצא שהמין האנושי התפצל לשני תתי מינים, אחד מעל פני הקרקע והשני מתחתיה. הוא מתאהב באחת מאלו שלמעלה (ה-''אילוי''), וכשהיא נחטפת לשמש כסטייקים לאלו שלמטה הוא הולך להציל אותה. כמה צפוי.

בניגוד לאמונה המקובלת - זה לא שלמקו. זה ה. ג'. וולס!

נובמבר 1998: אנימהעתיד לקח אותי היום להקרנת הבכורה של הסרט ''מכונת הזמן'' ב-‏1960. נחמד שיש לך מכונת זמן. הסרט של ג'ורג' פאל היה קרוב מאד לספר. העלילה והדמויות זהות - רק הוסיפו כמה עצירות של הנוסע בזמן, בשלוש מלחמות העולם. האפקטים היו ברמה של שנות השישים, והסרט היה נאמן לספר ומשעמם כמוהו. פרט לכך, כל הדמויות שהיו אמורות לבלות את כל חייהן בחוץ היו לבנבנות כמו מכורי האינטרנט של ימינו. וגם לא היתה אפילו ירידה אחת על מסע בין כוכבים.

כרזת הסרט הישן

אפריל 2002: אנימהעתיד צץ לי בחדר אחרי שבוע עמוס כנסים. הוא הביא איתו פופקורן כשר לפסח (נטול תירס!) מ-‏2430, והציע שנלך לראות את מכונת הזמן בבית הקולנוע. כמעט ואמרתי לו שכבר ראינו את הסרט ב-‏1960, עד שנזכרתי שבדיוק יצאה גרסה חדשה, והפעם תחת שרביט הבימוי של סיימון וולס, שבמקרה או לא הוא גם הנין של ה'. ג'.


מספר קווי דמיון קופצים לעין כשמשווים את שני הסרטים. העיצוב הויזואלי של מכונת הזמן בסרט החדש מתבסס על זה שבסרט הישן, בובת חלון הראווה - שהיתה חלק משמעותי מהסרט המקורי - מבצעת הופעת אורח, כמו גם אלן יאנג, ששיחק את פילבי. כמו כן, האפקטים המיוחדים בכל אחד מהסרטים הם מהמשובחים שניתן היה ליצור בתקופתו. בסרט המקורי היתה זו אנימצית בובות, ואילו החדש עמוס לעייפה באנימציות ממוחשבות מרהיבות עין.

אך למרות קווי הדמיון, הסרט החדש שונה מאד מהסרט הישן (או מהספר). הישן היה נאמן ביותר למקור; למעשה, ההבדל המשמעותי היחיד הוא עצירות של הנוסע בזמן במאה העשרים, בזמן שתי מלחמות העולם האמיתיות ומלחמת העולם השלישית (האטומית). יוצרי הסרט השתמשו במבט לאחור שהיה להם על המאה העשרים בשביל להוסיף לספרו של וולס מעט ''היסטוריה'' בכך לחדד מספר שאלות פילוסופיות.
אולם בבואם לצלם גרסה חדשה, לא טרחו יוצריו של הסרט החדש לשמור על קשר לספר. למעשה, הדבר היחיד בו המזכיר את הספר הוא קו העלילה הכללי (מאד) - כל השאר שונה. חלק מהשינויים חיצוניים - מקום ההתרחשות הועבר מלונדון לניו יורק ושמות הגיבורים הוחלפו - אך ההבדל הגדול יותר הוא בסיפור עצמו.


בעוד שבספר אין יודעים כמעט דבר על הממציא ועל הסיבות שהובילו אותו להמצאת מכונת הזמן (הוא קרוי פשוט ג'ורג'- על שם הרברט ג'ורג' וולס), בסרט החדש אנו לומדים הרבה יותר. גיבור הסיפור הוא פרופסור אלכסנדר הארטגן (המגולם על ידי גאי פירס, שלאחר ''ממנטו'' הפך להיות הסמכות הקולנועית בעניין קווי זמן לא לינאריים), פרופסור לפיזיקה, מכניקה ישומית וחדו''א, שסבל טרגדיה קשה: ארוסתו נהרגה בזמן שוד. נחוש למנוע את מותה, הוא ממציא מכונת זמן ממכונית קיטור וחוזר להציל אותה. אך אבוי - גיבורנו תקוע בפרדוקס! אם יציל את ארוסתו בעזרת מכונת הזמן - הוא לא ימציא את מכונת הזמן מלכתחילה! הוא לא מצליח במשימתו, כמובן, ולאחר ניסיון אחד בלבד הוא מתייאש ונוסע לעתיד.

הגיבור מדלג על פני המאה העשרים כולה ועוצר בשנת 2030, לאחר שראה שלט מאיר פנים - ''העתיד הוא עכשיו!''. שם הוא פוגש בהולוגרמה של ספרן (אורלנדו ג'ונס המצוין), הנחוש בדעתו כי ''מכונת זמן היא מדע בדיוני''. קפיצה נוספת לעתיד, וקטסטרופה נוחתת על כדור הארץ - הירח נהרס. הגיבור מוקפץ לעתיד הרחוק, לשנת 802701, שם הוא פוגש באילוי (שהפעם נראים כאילו הם המבלים את כל חייהם על פני השטח, כלומר - שזופים), מתאהב באחת מהם, וחש להצילה כשהמורלוקים חוטפים אותה. תוך כדי, ישנם מספר קטעי פעולה מעניינים, אפקטים ממוחשבים מדהימים (סצינות זמן מהיר למשל, בהם שינויים גיאולוגיים מתרחשים מול עינינו), ואף מחווה לסיפור של ניבן. הסרט אף נותן הסבר מעודכן להפרדה בין שני גזעי האדם, האילוי והמורלוקים, המתבסס על הרס הירח. הוא אולי אינו מדויק עובדתית, אך בהחלט סביר.


אינני מתיימר לטעון כי הספר רע. להיפך – הוא מהווה בסיס לכל עלילות המסע בזמן שבאו אחריו, ואף טובע את ההנחה כי הזמן הוא מימד בפני עצמו עוד לפני איינשטיין. אך בכך בדיוק נעוצה הבעייתיות שבו: הספר מהווה את התבנית שעליו מבוסס כל מסע בזמן, ועל כן הוא כבר ''שחוק'' לעיני הקורא המודרני - כל הרעיונות שבו כבר נותחו בפירוט רב בעשרות ספרי, סרטי וסדרות המד''ב שעסקו בנושא. גם הסרט המקורי סובל מבעיה דומה. הוא אמנם הראשון שעוסק במסע בזמן, אולם מאז יציאתו כבר יצאו סרטים טובים או מעניינים יותר. היום, העלילות והרעיונות שבסרט ובספר כבר מוכרים ושחוקים, ונחשבים בסיסיים ביותר- ללא לולאות זמן או פרדוקסים.

הסרט החדש מצליח להתגבר על בעיות אלה. הקשר היחיד בין הסרט לספר הוא בעלילה הכללית; כל השאר מעודכן לשנות האלפיים. כיום, עצם המסע בזמן לא מהווה אתגר מחשבתי; לכן, הסרט מתעלם מאתגרים מחשבתיים ומתמקד באקשן ובאפקטים. אמנם לא נלמד שום דבר חדש, אך המסע עצמו מהנה. לטובת אלה העלולים בכל זאת לאמץ את מחשבותיהם הוספו אורלנדו ג'ונס, הפורס את כל פרטי העלילה, וג'רמי איירונס בהופעת אורח, המשמש כמספר כל יודע: הוא טורח להסביר בדיוק את כל התיאוריות והפראדוקסים המעורבים במסע בזמן, כך שהראש פנוי לאקשן ואפקטים.


אמת - על פניו, הסרט החדש רדוד בהרבה מקודמו. היכן שג'ורג' פאל השקיע בפילוסופיה ובמחשבה, סיימון וולס הכניס עוד קצת אקשן. אבל הדבר מהווה היתרון לחובב המד''ב שכבר ראה מספיק. המחפשים דיונים רציניים על אספקטים של מסע בזמן ימצאו אותם בספרי קריאה מומלצים רבים. העיבוד החדש של ''מכונת הזמן'' משמש לבידור.

יולי 2015: לקחתי את אנימהעבר בחזרה ל-‏1892, לונדון. ''הי, הרברט ג'ורג'!'' פנינו שם אל מישהו מוכר. ''יש לנו רעיון נהדר לסיפור!''




הספר ''מכונת הזמן''
''מכונת הזמן'' - הספר
מכונת הזמן - מידע
איך לגנוב מכונת זמן!
הסרט החדש - האתר הרשמי
ביקורת בעין הדג
הנוסע בזמן

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
LOL!
Afalknon יום רביעי, 10/04/2002, שעה 18:19
(2 תגובות בפתיל)
ביקורת מצויינת
עידו יום רביעי, 10/04/2002, שעה 22:05
שאלות
ניר יום חמישי, 11/04/2002, שעה 2:51
(30 תגובות בפתיל)
שמו של הנוסע בזמן
אורי ברוק שבת, 13/04/2002, שעה 13:28
(3 תגובות בפתיל)
אני אהבתי את הסרט
יעל יום שני, 22/04/2002, שעה 16:49
(2 תגובות בפתיל)
נו, קצת מאוחר
עידו יום שלישי, 28/05/2002, שעה 15:24

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.