על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

פספוסים בחלל
סרטים / רז גרינברג
יום שלישי, 21/03/2000, שעה 23:50

המטמורפוזה העגומה של 'Wing Commander' בדרך למסך הגדול


למי שלא יודע, 'Wing Commander' היא במקור סדרת משחקי מחשב של קרבות חלל. משחקים אלה הכילו משהו שלא היה קיים (בזמנו) במשחקים אחרים מסוגם: עלילה. למרבה הצער, את העלילות של רוב המשחקים האלה ניתן היה לסכם ב''את כל מה שאני יודע על מד''ב למדתי מצפיות חוזרות ב'ספינת החלל גלקטיקה'''. כדי לכסות על העובדה המביכה הזאת, נוספו למשחקים המאוחרים יותר קטעי קישור מוסרטים בהם השתתפו שחקנים בשר ודם, כאשר בלטו במיוחד מארק ('מלחמת הכוכבים') האמיל, טום ('בחזרה לעתיד') וילסון ומלקולם ('התפוז המכני') מקדאוול. כל אלה החליטו לא להשתתף בגרסה המוסרטת (על פי שמועה אחת מארק האמיל סיפק את קולו של אחד המחשבים בסרט). כריס רוברטס, לעומת זאת, שהיה המוח מאחורי המשחקים, איש מוכשר (חייבים להודות) אבל עם אגו בגודל של כוכב המוות, החליט שהוא לוקח את השלד העלילתי הרעוע של המשחקים והופך אותו לסרט – ומביים בעצמו. מלאכת כתיבת התסריט הופקדה בידיו של קווין דורני (שהיה אחראי לסרט אחר שהתבסס על משחק מחשב – 'מורטל קומבאט'). התוצאה? בערך כמו שזה נשמע.

תקציר העלילה: האנושות נמצאת במלחמה עם גזע חייזרים רצחני ומכוער בשם הקילראטים. בתחילת הסרט, הקילראטים גונבים מערכת ניווט שתאפשר להם להגיע לכדור הארץ. האיש היחיד שיכול לעצור אותם הוא כריס בלייר (פרדי פרינץ ג'וניור) שנעזר בחברו החכמולוג ''מניאק'' (מת'יו לילארד) והמפקדת הפריז'ידית שלו ''אנג'ל'' (ספרון בורוז). יש עוד כמה מרכיבים בסיפור (נסיון מגושם ליצור עלילת משנה על גזענות) אבל את כל מה שחשוב סיפרתי לכם כרגע. עשיתי לכם שירות די גדול, משום שאם תחליטו בכל זאת לראות את הסרט אתם יכולים לדלג עכשיו על 50 הדקות הראשונות שלו שבמהלכן לא קורה כלום. אני רציני. חציו הראשון של הסרט מלא בהרבה ממבו-ג'מבו פסאודו-מדעי, שיחות נפש ברמת המורכבות של אופרת סבון יומית וסתם שאלות שכל הזמן קופצות לראש (באיזה מגרש גרוטאות הקימו את התפאורה הזאת? איפה הם מצאו את המדים המגוחכים האלו? ומעל לכל: אם האנשים בסרט הזה הם מדגם מייצג של האנושות במאה ה-‏27, אולי הקילראטים יודעים מה הם עושים כשהם מנסים להשמיד אותה?) אבל מעבר לזה, התרחשויות של ממש אין פה. בונוס נוסף למדלגים על 50 הדקות הראשונות: זה יחסוך מכם את מה שהוא בלי ספק רצף כותרות הפתיחה המכוער ביותר שנעשה אי פעם לסרט כלשהו.
אבל אם בחציו הראשון של הסרט רוברטס מוכיח שבבימוי סצינות שכוללות בתוכן דיאלוגים או יחסי אנוש יש לו בעיה חמורה, בחצי השני הוא מדגים שבכל הנוגע לבימוי סצינות פעולה הוא נטול כישרון מינימלי כלשהו. הנסיונות לעצב סצינות א-לה 'מלחמת הכוכבים' או 'הנוסע השמיני' פשוט לא עובדים – הם מעוררים צחוק במקרה הטוב ורחמים במקרה הגרוע. עם זאת, האשמה היא לא רק ברוברטס במקרה הזה: האפקטים נראים כמו ספיישל שיגאל שילון היה עושה על סרטי מד''ב.
באשר לצוות השחקנים – קשה לומר שהיו לי ציפיות גבוהות מדי מפרדי פרינץ ג'וניור או מת'יו לילארד. מצד שני, יש כאן ליהוק די מרשים של שחקנים אירופאים שמבזים את עצמם – במיוחד יורגן פורצ'נאו ('הצוללת' – שהסרט הזה מנסה נואשות להיות גרסה עתידנית שלו), טצ'קי קריו ('ניקיטה') ואהובתי הנצחית ספרון בורוז (שהשתתפה בשנה שעברה בסרט פעולה הוליוודי אחר – 'ים כחול עמוק' – אבל שם היא באמת שיחקה).
יש אי אילו נקודות אור בסרט הזה. הצילום של ת'יארי ארבוגסט ('האלמנט החמישי') מציל כמה מסצינות הפעולה מכשלון מוחלט, והמוסיקה של קוין קינר ודיוויד ארנולד היא לא רעה (אם כי הסיכוי לשמוע אותה מעבר לרעש הפיצוצים שואף לאפס).
הכשלון המסחרי המהדהד של הסרט הזה הציל אותנו מסרט המשך פוטנציאלי, אבל עם גל הפוסט מודרניזם ששוטף את העולם, אני ממש לא אתפלא אם, כמו שאחי העיר לי, בעוד כמה שנים אנשים יגידו על הסרט הזה שהוא ''קלאסיקה'', ''יצירת מופת שלא הובנה כהלכה'' או (וזה הטיעון שאף פעם אין מה להגיד נגדו) ''כל כך רע שזה טוב''. אל תגידו שלא הזהרתי אתכם.

והערת סיום למתרגמים: למה תורגם שם הסרט ל'מפקדת כנף'?



Wing Commander אתר הסרט – אם אתם מתעקשים

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
פספוסים בחלל  (חדש)
אסף שבת, 25/03/2000, שעה 23:08
טעון שיפור!
   כתוב תגובה
מפקדת כנף  (חדש)
UltiGOD שבת, 01/04/2000, שעה 12:19
בתשובה לאסף
זה לא התרגום הגרוע ביותר לשם של סרט בשנים האחרונות. זה למעשה תרגום די נכון - אףעלפי שהיה אפשר לקרוא לזה 'להק'. בכלל, קיימת הרגשה שבדרישות הקבלה למשרת מתרגם טלוויזיה / קולנוע / ספרות / כל דבר אחר, קיים התנאי של ''3 יחידות אנגלית לכל היותר''.
   כתוב תגובה
לא הייתי שופט מהר כל כך....  (חדש)
Sabre Runner יום שישי, 07/04/2000, שעה 0:35
כי עדיין לא ראיתי את הסרט. :-)

אבל ב-‏27 כבר תהיה לי דעה גמורה.

לפי מה שראיתי מהקדימונים של הסרט הוא נראה דיי נחמד, או לפחות האפקטים שם.

אני גם ראיתי את הכתבה על זה שהדבר היחידי שאני זוכר ממנה הוא בנאדם שמתאר תגובה לקרבות חלל. הוא אומר שאנשים שראו את הסרט אמרו שהאנימציה מדהימה. והוא אמר להם שהחלליות שהשתמשו בהם עומדות בבניין אם הם רוצים לראות.

לי זה נראה דיי נחמד והאח שלי דיי התלהב מזה.
   כתוב תגובה
מישהו בכלל שיחק במשחק...?  (חדש)
Natan יום רביעי, 01/05/2002, שעה 12:02
אני לא ראיתי את הסרט, אך שיחקתי במשחק (''הנבואה'') האחרון שיצא בסדרה, ולדעתי זה לא כל-כך גרוע אלה דווקא די יפה. העלילה מתבססת על נבואה עתיקה של הקילראטים ''יבוא הזמן שאחד שקילראטי בנפשו אך לא קילראטי נולד יזרים עלינו אש מטהרת. ונ'טראק זמנים של אפילה גדולה יאפפו אותנו''... המדברת על סוף העולם שיובא ע''י גזע הנקרא נפיילם. העלילה (רק למי שיודע אנגלית היא תהיה מובנת) יפה ודרמטית (בעיקר בסוף, חיסול השער ומותו של בלאייר. וגם ההתחלה.), אז לדעתי הסרט גם צריך להיות יפה... הערה: המשחק בכלל (בכלל!!!) לא דומה לאופרת סבון (איכס).
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.