על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

צעד חשוב
ספרים / אהוד מימון
שבת, 02/01/2010, שעה 21:17

ביקורת על הספר ''עם שתי הרגליים עמוק בעננים''


אילו המסה ''על דברים שלא יעלו על הדעת'' של גיל הראבן הייתה המאמר הטוב היחיד בקובץ ''עם שתי הרגליים עמוק בעננים'', היא לבדה הייתה מצדיקה את הספר הזה. זו מסה משעשעת, מאירת עיניים ומרתקת העוסקת בספרות, בפנטסיה, בספרות הפנטסיה העברית ובהיעדרה של זו. פסקאות הסיום שלה הן מהטובות שיצא לי לקרוא אי פעם. למרבית השמחה זה אינו המאמר הטוב היחיד בקובץ.
חשיבותו של ''עם שתי הרגליים עמוק בעננים'' עולה על כל מאמר יחיד שהתפרסם בו, ואפילו על הסכום של כולם גם יחד, שכן הספר הזה הוא שלם הגדול מסכום חלקיו. חשיבותו נובעת מתוכנו, שבו אגע מיד, אך גם מעצם פרסומו. הספר הינו המדע הפופולרי של ספרות הפנטסיה העברית, אחד הספרים היחידים בשוק שמעזים להתייחס אל הפנטסיה העברית כאל עולם חי, מתפתח מעניין וראוי לדיון רציני ומעמיק מצדדים רבים. יתר על כן, אף שהספר נערך אקדמית על ידי ד''ר דניאלה גורביץ' ושרבים מכותביו אנשי אקדמיה, ואף שהוא הופק בשיתוף עם מכון הֶקשרים של אוניברסיטת בר-אילן, הרי הוא מתפרסם מחוץ לגבולות הצרים למדי של הפרסומים האקדמיים. הצירוף של מאפיינים אלה הופך אותו ליצירת תרבות ייחודית וראשונית ועשוי להעניק לו חשיבות עצומה בשינוי הדרך שבה הציבור מתייחס ליצירה הפנטסטית בארץ.
בזכות המגוון העצום של הנושאים הנדונים בו, אוסף המאמרים החדש הזה מציע מבט רענן על הפנטסיה העברית. מאמרים אלה נעים החל בניסיונו של רבי יוסף דילה ריינה להביא גאולה לעולם וכלה ביצירותיהם של האחים סטרוגצקי. בחינתה של הפנטסיה מנקודות מבט כה רבות מאפשרת לספר להציע מבט חדש על הפנטסיה מבחוץ, ובה בעת לפקוח את עיניהם של חובבים מושבעים, שלעתים נוטים להתגדר בדל''ת אמות של המוכר והידוע, לפנטסיה שלא הכירו קודם.
הרחבה זו של נקודת המבט בולטת במיוחד בשער הראשון של הספר, שכותרתו ''הפנטסיה מהי? הגדרות, קושיות, לבטים''. שער זה מכיל שני מאמרים העוסקים בהגדרת הפנטסיה וגבולותיה: מאמרה של ד''ר דניאלה גורביץ' הבוחנת את הספרות הפנטסטית בעין אקדמית-טקסונומית ומנסה לזהות בו סוגות ותת-סוגות ומאמרו של ד''ר עמנואל לוטם הסוקר את התפתחותה ההיסטורית של הפנטסיה. יחד הם יוצרים מסגרת מרתקת לדיונים שבאים אחריהם. לצדם נמצאת באותו שער גם המסה של גיל הראבן, שאותה כבר הזכרתי.
המאמרים בשערים הבאים מגוונים להפליא, הן בנושאים שבהם הם עוסקים והן בצורות הכתיבה שלהם. חלקם אישיים-חוויתיים ואחרים אקדמיים, חלקם עוסקים ביצירות בודדות ואחרים מנסים להקיף קורפוסים שלמים של יצירה. הם עוסקים בקולנוע, בתאטרון, בסיפורת, בשירה, בהיסטוריה ובדת. גם אם לא כל המאמרים יעניינו כל קורא במידה שווה, קשה לי להאמין שאדם המגלה עניין בנושא מנושאים אלה לא ימצא בספר מאמר אחד לפחות שירתק אותו.
השער השני בספר עוסק בפנטסיה ביצירה העברית העכשווית, השלישי בפנטסיה חוצת גבולות ובאופן שבו היא נוגעת ביהודים ובישראל והרביעי בפנטסיה במקורות היהודיים. מחזותיו של שמואל הספרי, השימוש הנוצרי בפנטסיה יהודית, הריאליזם המאגי של הספרות הדרום-אמריקאית והפנטסיה במשיחיות היהודית הם רק נושאים אחדים מתוך המגוון הרב שאותו מכיל הספר.
החיסרון הגדול של ''עם שתי הרגליים עמוק בעננים'' הוא במה שאין בו, דהינו התייחסות לספרות הפנטסיה העברית החדשה של 15 השנים האחרונות. יותר מפעם אחת מדובר בו על חסרונה של יצירה פנטסטית בספרות העברית המתחדשת ועל השינוי החל בתחום זה בשנים האחרונות, אך אין לכל אורך הספר ולו מאמר אחד העוסק בפנטסיה שנכתבה בארץ בשנים האחרונות.
כן, הספר כולל מאמר המנסה לגלות את הפנים הפנטסטיים של ''ספר הדקדוק הפנימי'' של גרוסמן וסקירה מרתקת של יצירותיה של נורית זרחי, אך למרבה הצער לצד אלה מופיעים רק אזכורים חולפים של יוצרים כגון שמעון אדף, אסף אשרי והגר ינאי ונעדרים ממנו לחלוטין לביא תדהר, ניר יניב, ורד טוכטרמן, גיא חסון, חגי אברבוך או עידו גנדל. לדוגמה, במרכז המאמר ''ערפדים עושים קידוש? על יהודים, ערפדים ודעות קדומות'' נמצאת הטענה שדימוי הערפדים במחצית השנייה של המאה ה-‏19 וראשית המאה ה-‏20 קשור קשר ישיר לדימוי המקובל של היהודים באנטישמיות, וממנה מנסה הכותבת לעקוב אחרי שינוי הדימוי הזה עד לערפדים המודרניים של ימינו בסגנון לסטאט-אנג'ל-אדוארד. בעיניי יש טעם לפגם במאמר כזה אם הוא נמנע מלאזכר את הערפדים היהודיים של לביא תדהר או אלה של גל אמיר, ולו רק כדי להעיר על המרחק שעבר הדימוי הזה. עם זאת, זו דוגמה בדידה. יותר מהותית העובדה שאין ולו סקירה כללית המוקדשת כולה לאותה ספרות פנטסיה חדשה שהולידה את הספר מלכתחילה.
אך גם עם הפגם הזה, ''עם שתי הרגליים עמוק בעננים'' הוא אחד הספרים החשובים ביותר שיצאו בארץ בשנים האחרונות בכל הנוגע למדע הבדיוני ולפנטסיה.

עם שתי הרגליים עמוק בעננים: על פנטסיה בספרות העברית
עורכת: הגר ינאי
עורכת אקדמית: דניאלה גורביץ'
הוצאת גרף, 2009
325 עמודים


 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
עדיין לא קראתי את הספר
Boojie שבת, 02/01/2010, שעה 22:48
(5 תגובות בפתיל)
את החסר אני אשלים
אורי מאיר יום ראשון, 03/01/2010, שעה 9:37
(ללא כותרת)
דותן דימט יום ראשון, 03/01/2010, שעה 20:24
(2 תגובות בפתיל)
ומי שמעונין לקרוא את מאמרה של גיל הראבן
רני יום חמישי, 14/01/2010, שעה 14:14
ביקורת בידיעות ספרים
שירח'אן יום שישי, 15/01/2010, שעה 21:31
(6 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.