על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

סופה של מסיבה
סרטים / רני גרף
יום רביעי, 17/12/2003, שעה 13:32

''...כי נסתיים העידן השלישי, וחלפו ימי הטבעות. ובא הקץ לסיפור ותמו השירים.''
שר הטבעות: שיבת המלך / ג.ר.ר. טולקין


''רק בעוד שנתיים'', כתב הח''מ לפני שנתיים, עת יצא בעיניים מצועפות מהקרנת ''שר הטבעות: אחוות הטבעת'', ''תיתכן חוות דעת אמיתית על הסרט''. ובכן, חלפו להן שנתיים והפרוייקט של פיטר ג'קסון נראה מרשים מתמיד. היו בו עליות (''אחוות הטבעת'') ומורדות (''שני הצריחים''), אבל ''שיבת המלך'' מצליח להשיב אל המסך את הקסם והרוח של ''שר הטבעות'', ונראה כי הגרסה המורחבת והארוכה עוד יותר (חמש שעות, על פי שמועות לא מבוססות) תהיה מוצלחת אף יותר.

שלוש טבעות למלכי בני לילית במרומם,
שבע לנסיכי גמדים בטירות אבן צל,
תשע לבני התמותה, ילידי האדם,
אחת לשר אופל על כיסאו האפל
בממלכת מורדור בה הצל לא נרדם.
טבעת למשול בם ולאתרם,
טבעת למשוך בם ולקשרם,
בממלכת מורדור בה הצל לא נרדם.
שר הטבעות / ג. ר. ר. טולקין

זה מה שמניע את עלילת ''שר הטבעות'', הטרילוגיה הקאנונית של טולקין, זו שבה טבעת קטנה אחת גורמת למאבק איתנים בין כוחות הטוב והרע. הטרילוגיה שהמציאה את הנוסחה שכה רבים ניסו להעתיקה ושרבים אחרים ניסו להשתחרר ממנה, זו שהשפיעה על סרטים כה רבים אבל הפכה לאירוע קולנועי רב-השפעה רק שנים מאוחר יותר, עד שלפעמים נדמה שהיא הושפעה מהסרטים שהושפעו ממנה ולא להיפך. עתה עומד השיגעון לפני סיום, ובזמן שחברת התעופה הניו-זילנדית הופכת את מטוסיה לכרזות מעופפות ל''שיבת המלך'', ובסרטי ''ניו-ליין'' מקווים שוב לאוסקר מכובד, כדאי להביט בסרט החותם, ובטרילוגיה הקולנועית כולה, ולראות אם כצעקתה.


כמעט שלוש וחצי שעות נמשכת הקרנת הגירסה הקצרה של ''שר הטבעות: שיבת המלך'', ואין בה ולו רגע משעמם אחד. הפרק המסיים את הטרילוגיה השאפתנית של פיטר ג'קסון הוא סרט מרשים ועשוי היטב, טוב בהרבה מ''שני הצריחים'', שעורר בכותב שורות אלה חשש לגורלו של מגע הקסם של פיטר ג'קסון. אמנם יש בסרט חולשות, ואפילו לא מעט, אבל בכללותו הוא מרשים מאד, ומציב את ''שני הצריחים'' במקומו הראוי: מערכה אמצעית חלשה בסרט בן עשר שעות (ואולי שתים עשרה, אם נסכם את הזמן של כל שלוש הגרסאות המורחבות – צפו לביקורת על הטרילוגיה המורחבת בזמן הזה בשנה הבאה).

הכל התחיל לפני שנתיים בסרט שחיכינו לו ימים רבים. ''שר הטבעות: אחוות הטבעת'' ריתק רבים מאתנו אל המסך כעיבוד טולקין שהצליח, סוף סוף, להעביר רוחו של הספר אל המדיום הקולנועי. היו שינויים בעלילה, אבל הם היו לגטימיים, וההפקה המפוארת יחד עם צוות השחקנים הכמעט מושלם הפכו את הסרט לחוויה מלבבת. כך צריך ''שר הטבעות'' להיראות - הפקה שמתייחסת לספר הקאנוני בכבוד אך לא מהססת לשנות פרטים במדת הצורך.

שנה לאחר מכן עלה לאקרנים ''שר הטבעות: שני הצריחים'', והתחושות היו מעורבות: מצד אחד הוא חסר את תחושת הקסם של ''אחוות הטבעת'', רצף סצינות פעולה מרהיבות שהשתלטו על הצד הדרמטי ופיתוח העלילה, ומצד שני הוא הציג לנו את גולום, והגולום של סרטי ''שר הטבעות'' הוא הגולום האולטימטיבי, בגילומו של אנדי סארקיס האחד והיחיד. השנה, אולי, הוא יזכה בפרס האוסקר שכה מגיע לו.


''שיבת המלך'', שנפתח בסצינה נפלאה עם אנדי סארקיס, הוא בעצם שני סרטים בכרטיס אחד: הראשון, הנמשך קצת למעלה משעתיים, מסיים את מסעם של של פרודו וסם אל הר האבדון, (והסצינה המסיימת את החלק הזה בסרט מזכירה מאד את סצינת השמדת כוכב המוות ב''מלחמת הכוכבים'' הראשון. לא פלא בהתחשב בכך שלוקאס קרא יותר מפעם אחת את ''שר הטבעות'' לפני שניגש לצלם את סרט הפנטסיה שלו. לוק הוא פרודו, אובי וואן הוא גנדלף ואתם יודעים מי הם האן סולו, הנסיכה ליאה וצמד הרובוטים החמודים... כך נוצר מצב אירוני בו סצנות מסוימות ב''שר הטבעות'' מזכירות סצנות מסוימות מ''מלחמת הכוכבים'', שבעצמו הושפע מ''שר הטבעות'' וחוזר חלילה). הסרט השני, המתפרש על פני קצת פחות משעה, מוקדש כולו לסגירת קצוות, שגם אם הופיעו באופן דומה בסיום הספר, עדיין מעניקים תחושה של סיום הוליוודי מן השורה, על כל המשתמע מכך.

הסרט, ממש כמו הספר, גם מבסס סופית את מעמדו של סם כגיבור האמיתי של הטרילוגיה. פרודו, מי שפתח את הסיפור באותה סצינת מסיבה שחיכו לה ימים כה רבים, הופך לדמות חיוורת יותר ויותר (ודווקא כאן משתלב לו היטב אלייז'ה ווד – בחירת הליהוק המשונה ביותר בהפקת הטרילוגיה שבאופן כללי השתבחה בבחירת שחקנים מוצלחת) המושפעת יותר ויותר מנטל הטבעת, ואילו סם, שהחל כמעט כ''סיידקיק'', הופך להיות הגיבור האמיתי: זה שמציל את המצב, המקבל את ההחלטות הנכונות ברגע הנכון.


''שיבת המלך'' מאפשר גם הצצה ראשונה לאחד הפרוייקטים הקולנועיים המרשימים ביותר של השנים האחרונות: ''שר הטבעות'' כסרט אחד ארוך. הצצה ראשונה בלבד משום שרק הגרסאות המורחבות, אלה שאנו יכולים לראות רק במכשיר ה DVD, הן הסרטים האמיתיים שפיטר ג'קסון רצה ליצור. ''אחוות הטבעת'' המורחב הוא סרט מרשים ומקיף בהרבה מזה שראינו בבתי הקולנוע, וכך גם ''שני הצריחים'', למרות היותו החלש בטרילוגיה. ''שיבת המלך'', שגרסת בתי הקולנוע שלו היא זו שתעלה הערב, הוא כבר סרט רחב (וארוך) מקודמיו. הפעם לא היתה ברירה: אי אפשר היה שלא לסיים את הסרט, גם בגרסתו הקצרה (''רק'' 201 דקות) ללא הסיומים והמפגשים המופיעים בסרט. גם כך ויתרו פה על אחת הסצינות החשובות ביותר בספר (מי שקרא יבחין בחסרונה מיד), אך רצף העלילה של הסרט והקצב שלו אינם נפגעים. להיפך: למרות שהוא הארוך שבסרטי הטרילוגיה, הזמן החולף לא מורגש. העיצוב האמנותי מרהיב (ובמיוחד זה של מינאס טירית), האפקטים מרשימים כתמיד (אם כי מדי פעם עולה חשד קל לדיגיטציית יתר) והחשוב יותר מכל: גיבורי הסרט חוזרים להיות אנושיים (כן, גם בני הלילית) ופגיעים במאבקם ברוע המוחלט.


למרות שיש לשער כי טולקין לא כיוון לכך, הרי ששלד העלילה של ספרו מהווה בסיס מושלם לסרט הוליוודי, דבר המורגש במיוחד במהלך השעה האחרונה, שם גם הסצנות שהופיעו בספר נדמות כדביקות מה. לנצח תיזכר הסצנה שכבר זכתה לכינוי ''מסיבת הפיג'מות הגדולה'', במהלכה נפגשים בני חבורת הטבעת מחדש לאחר שנפרדו בסיום הסרט הראשון, והשמחה הסלואו-מושנית גדולה למדי. כך גם השיבה לפלך, ובמיוחד סיומו של הסרט.

למי שיצליח להשאיר את המיניות המובנית מחוץ לאולם, מצפה סרט מושלם. למי שלא, מצפה סרט מרהיב וסוחף שגם אם יעורר פה ושם גיחוך קל, הוא עדיין הפקה מרהיבה שמצליחה להעביר את רוחו של טולקין אל המסך הגדול.

המסיבה שחיכו לה ימים כה רבים הסתיימה אבל לא תמה: עדיין מצפה לנו הקרנה של כל שלוש הגרסאות המורחבות, ורק אז נוכל לשפוט את ''שר הטבעות'' הקולנועי כיצירה שלמה. ב-‏2005, כך אומרים, נזכה גם לראות את עיבודו של פיטר ג'קסון ל''ההוביט''. יש למה לחכות.

אולי מנגד יעמוד
נתיב חדש, או שער סוד;
ואם עברתי בם הלום
הנה יבוא סוף סוף גם יום
אלך בדרך הלבנה
למעון חמה או לבנה.
שר הטבעות / ג. ר. ר. טולקין


שר הטבעות: שיבת המלך (The Lord of the Rings: The Return of the King)
במאי: פיטר ג'קסון
עם: אנדי סארקיס, שון אוסטין, אלייז'ה ווד, ויגו מורטנסן, איאן מקקלן, אורלנדו בלום, בילי בויד, איאן הולם, הוגו וויווינג, ליב טיילר, ברנרד היל, מירנדה אוטו, קייט בלנשט.
ארה''ב – ניו זילנד, 2003, צבע
201 דקות



שר הטבעות: אחוות הטבעת
סרט שחיכינו לו ימים רבים
שר הטבעות: שני הצריחים

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
''המיניות המובנית''?
Kipod יום רביעי, 17/12/2003, שעה 13:50
(6 תגובות בפתיל)
כמו רני..
Liran יום רביעי, 17/12/2003, שעה 14:18
רק הערה קטנה...
פלורי יום רביעי, 17/12/2003, שעה 15:00
אורי
שאלה יום רביעי, 17/12/2003, שעה 21:08
(2 תגובות בפתיל)
שמלת הכלה של גנדלף כל כך יפה!
Boojie מוחה דמעה יום רביעי, 17/12/2003, שעה 21:09
(3 תגובות בפתיל)
הביקורת מעוררת ציפיה....
בייזל יום רביעי, 17/12/2003, שעה 21:19
(23 תגובות בפתיל)
הי רני - הופעה מוצלחת בטלוויזיה אתמול, ושאלה:
מרק יום חמישי, 18/12/2003, שעה 9:33
(2 תגובות בפתיל)
הסרט
איתמר פארן יום חמישי, 18/12/2003, שעה 11:43
(27 תגובות בפתיל)
אולי זו רק אני
לילי דאי יום שישי, 19/12/2003, שעה 15:29
(12 תגובות בפתיל)
טבע ותרגום
חגיגה מתרעמת על שגיאות שבת, 20/12/2003, שעה 14:15
(11 תגובות בפתיל)
זה ממש משונה
טייני הצב יום ראשון, 21/12/2003, שעה 13:06
(2 תגובות בפתיל)
(ללא כותרת)
ולרי יום חמישי, 01/01/2004, שעה 21:39
(7 תגובות בפתיל)
סרט מדהים!!!
מיכל יום רביעי, 04/02/2004, שעה 12:09
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.