על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  

מנהרת הזמן
טלויזיה / אלי אשד
יום שישי, 22/02/2002, שעה 13:35

מסע אל העבר, אל שנות השישים העליזות, שאז נכנסו אבותינו אל מנהרת הזמן לראשונה – שלא על מנת לצאת


גרסה מקוצרת של מאמר זה הופיעה בגליון נובמבר 2001
של מגזין ''יס''


בראשית שנות השבעים הוקרנה בישראל פעם אחר פעם סדרת מדע בדיוני מוזרה, אולי הראשונה מסוגה להופיע בארץ. לא היתה זו סדרה מאריכת ימים כ-''מסע בין כוכבים'', שהוקרנה גם היא באותו זמן. בארה''ב מולדתה היא זכתה רק להצלחה מועטה - עונה אחת ושלושים פרקים. אך מסיבות שונות, בהן עצם ראשוניותה ושידוריה החוזרים הבלתי פוסקים, היא נצרבה בזכרונו של דור שלם בישראל.


הנוסעים הראשונים בזמן

סדרת ''מנהרת הזמן'' הוקרנה בארה''ב לראשונה בשנת 1966, בו זמנית עם ''מסע בין כוכבים''. הסדרה עסקה בהרפתקאותיהם של שני מדענים - דוקטור טוני ניומן (ג'יימס דארן) הצעיר הרומנטי והאימפולסיבי ודוקטור דאג פיליפס (רוברט קולברט) המבוגר והאחראי יותר - במסעותיהם לתקופות שונות בעבר ובעתיד.
בתחילת הסדרה עמדו השניים בראש הפרוייקט הסודי ביותר של צבא ארה''ב - בניית מנהרה שתוכל לשלוח אנשים לתקופות שונות בזמן לפי בחירתם ובו בזמן תאפשר לצוות השיגור לצפות בכל הקורה להם ואף לשלוח להם עזרה בעת הצורך. אולם למרבה הצער גורם סנטור חטטן לקיצוצים בתקציב המאיימים לסגור את הפרויקט. דוקטור טוני ניומן העקשן משגר את עצמו בזמן כדי להוכיח שהמנהרה המופלאה אכן פועלת ודוקטור פיליפס יוצא בעקבותיו כדי להצילו. השניים מוצאים את עצמם בשנת 1912, על סיפון הטיטאניק, כמה שעות לפני שקיעתה.
מכאן ואילך, במשך 30 פרקי הסדרה, מוצאים השניים את עצמם במגוון של תקופות. בראשית כל פרק הם מגיעים לתקופה חדשה, ובסופו הם נוטשים אותה, הודות לניסיונותיו הנואשים של צוות המדענים העוקב אחריהם להחזירם לתקופתם. אולם נסיונות אלה לעולם לא מצליחים לחלוטין, ושני הגיבורים עוברים תמיד לתקופה אחרת.
כך, במהלך הסדרה, הגיעו השניים אל תקופת הדינוזאורים, לעיר הקדומה טרויה (שם הם עוזרים ליוונים בכיבושה על ידי סוס עץ), אל העיר התנכית יריחו (כמרגלים של המצביא יהושע, אלה שהביאו ללכידת העיר. פרק זה לא הוקרן בישראל משום מה - האם היה כאן רצון למנוע פגיעה ברגשות הצופים הדתיים?...), לימי המלך ארתור (שם פגשו את הקוסם מרלין שהתגלה כבעל כוחות כישוף אמיתיים, ואשר אף הגיע בעקבותיהם אל ההווה ופגש את צוות המנהרה) ולימי רובין הוד. הם ביקרו בתקופת שלטון הטרור של רובספייר בצרפת ובמלחמת האזרחים בארה''ב (שם מנעו התנקשות בחייו של הנשיא לינקולן), במערב הפרוע בארה''ב (שם פגשו בכמה הזדמנויות שונות בגנרל קאסטר ובבילי הנער), באי השדים (ובו האסיר אלפרד דריפוס - אם כי לא היתה כאן שום התייחסות ליהדותו) ובהתקפה היפנית על פרל הרבור (שם פגש ניומן את עצמו כילד ואת אביו). ניומן אף חזר כמה שנים בעבר אל ימי ראשית הפרויקט ופגש את פיליפס בתקופה שזה עדיין לא הכיר אותו.
משום מה לא היתה בסדרה כל התייחסות לפרדוקסים הנובעים ממסע בזמן, וזאת בניגוד לסרטים וסדרות מאוחרים יותר שעסקו בנושא, כמו סדרת ''בחזרה לעתיד''. עצם רעיון המסע בזמן עצמו היה מוזר מספיק עבור המפיקים והתסריטאים, כנראה...
המדענים אף מצאו את עצמם בעתיד הרחוק של שנת 1978, בחללית שיצאה אז למסע המאויש הראשון למאדים (מה שהופך את הפרק הזה, כיום, להיסטוריה חלופית של חקר החלל).
היריבים בהם נאבק הצמד היו לעתים מוזרים יותר מסתם ברברים ורודנים היסטוריים. למשל - רוחו הרצחנית של הקיסר המטורף נירון, בה נאבקו דוקא בזמן מלחמת העולם השניה; בחייזרים מכוכבים אחרים שביקשו לכבוש את כדור הארץ בשלוש הזדמנויות שונות; פעמיים הם נאבקו באנשים מהעתיד, בעלי אמצעי מסע בזמן מתוחכמים יותר, שתכננו להשתלט על תקופות העבר;.הם נתקלו אפילו בכוחות הרשע של המעצמה הסובייטית בת זמנם, שביקשו ליצור מנהרת זמן משלהם.


בונה המנהרה

את הסדרה יצר והפיק אירווין אלן, מפיק טלויזיה אמריקני מפורסם שנודע בסרטי המדע הבדיוני שלו מראשית שנות השישים. בין הפקותיו - ''העולם האבוד'' על פי ספרו של ארתור קונן דויל ו-''חמישה שבועות בכדור פורח'' על פי ז'ול וורן. אך עיקר פרסומו בא לו מסדרות המדע הבדיוני שלו, שהיו פופולאריות בהרבה מ-''מסע בין כוכבים'' בשנות השישים. על אלה נמנו ''מסע אל מעמקי הים'' - עלילות צוותה של צוללת גרעינית הנלחם בכל פרק במפלצות, חייזרים, רוחות רפאים וסוכנים זרים, ''אבודים בין כוכבים'', ככל הנראה סדרתו הידועה ביותר, על משפחה המתנחלת בכוכב אחר ונלחמת (בעזרת הרובוט שלה) במפלצות, חייזרים, וצמחים תוקפניים (על פיה נעשה לאחרונה סרט קולנוע עתיר פעלולים), ''ארץ הענקים'', שעסקה באנשים המגיעים לעולם מקביל בו הכל ענקים, ואשר מבלים את כל זמנם בבריחה מפני הענקים המבקשים ללכוד אותם.
אף אחת מסדרות אלה לא התבלטה (בלשון המעטה) באיכותה הרעיונית, אם כי לזמנן הן נודעו בפעלוליהן המתוחכמים יחסית. כיום הן נראות מגוחכות למדי, כמובן. עם זאת, במבט לאחור, דומה כי הסדרה הטובה ביותר של אירווין אלן, לפחות ברעיונה הבסיסי, היא ''מנהרת הזמן''.


השראה, גבורה וגיבורה

את ''מנהרת הזמן'' יצר אלן בהשראת שני מקורות שונים. האחד - ספריו מורי ליינסטאר, סופר מדע בדיוני ידוע (מהאנשים הראשונים שחזו את האינטרנט בסיפור מדע בדיוני). ב-‏1964 כתב ליינסטאר ספר על מסע בזמן - ''Time Tunnel'', וב-‏1966 חיבר ספר נוסף לילדים בשם ''Tunnel Through Time''. הוא כתב גם את עיבודי הסדרה עצמה לספרים (שאינם קשורים לספריו המקוריים, אך אחד מהם נקרא, באופן מבלבל למדי, ''The Time Tunnel ''). שני הספרים שכתב על פי הסדרה היו סיפורים חדשים לחלוטין, בהם הגיבורים והצוות שמאחוריהם עובדים במפורש על שינוי העבר כדי להפוך את העולם למקום בטוח יותר לדמוקרטיה ופחות לקומוניזם, דבר שאותו נזהרו יוצרי הסדרה הטלויזיונית מלהזכיר במפורש.
מקור השראה נוסף לסדרה היה סרט מדע בדיוני שכוח בשם ''The Time Travellers'' (מ-‏1964), אותו ביים איב מלכיור. סרט זה נוצר בהשראת ''מכונת הזמן '' של ה. ג. וולס והסרט שנעשה בעקבותיו בראשית שנות השישים. עלילתו היתה דומה מאד לזו של פרק אפייני של ''מנהרת הזמן''. הסרט עסק בקבוצת מדענים לבושי חלוקים לבנים (כמו צוות ''מנהרת הזמן'') העוברים דרך מכשיר דמוי מנהרה אל העתיד שלאחר שואה גרעינית. שם הם מגלים את שרידי המין האנושי המסתתרים מתחת לאדמה ביחד עם הרובוטים שלהם, תוך שהם נאבקים במוטנטים רצחניים ועסוקים בבניית חללית שתיקח אותם לאלפא-קנטאורי בתקווה למצוא שם עולם טוב יותר לישוב. הסרט הסתיים בצורה מתוחכמת מאד ופסימית למדי, כאשר הגיבורים חוזרים ל-‏1964 בידיעה שאינם מסוגלים לשנות את העתיד. בנוסף לכך, כמה מהם נלכדים במעין לולאת זמן הכופה עליהם לחזור על מעשיהם ועל העלילה אינסוף פעמים, נושא שאליו יחזרו סדרות מד''ב שונות רק שבנות ה-‏90. ב-‏1967 נוצרה גירסה חדשה של הסרט הנשכח הזה, בשם ''''Journey to the Center of Time , בו נסעו הגיבורים בזמן לא רק לעתיד (כדי לחזות בכדור הארץ המושמד בידי חייזרים) אלא גם אל התקופה הפרהיסטורית, ואל ההווה, שם פגשו בעצמם.
סדרת ''מנהרת הזמן'' השתמשה בקו העלילה הכללי של הסרט המקורי אך לא נגעה ברעיונות המתוחכמים יותר שבו (לולאת הזמן, למשל). רוב המסעות היו לעבר, והמדע ואפשרויות המסע בזמן הוצגו באופן אופטימי יותר.

אירווין אלן יצר בסדרה כמה פעלולים מרשימים ביותר לזמנם, בראשם הדגם המרשים של מנהרת הזמן עצמה, המתמתחת למעשה עד אין סוף - לעבר ולעתיד. אולם פרט לפעלול זה העדיף אלן לחסוך בעלויות, וקטעים רבים בכל פרק היו לקוחים, למעשה, מסרטים היסטוריים ישנים על התקופות בהן ביקרו הגיבורים...

פרט לגיבורים ניומן ופיליפס התבלטה בצוות המדענית אן מקגרגור (לי מריווטר) שהיתה יוצאת דופן. יתכן כי זו הדמות הקבועה הראשונה של מדענית בצוות סדרה כלשהי בטלויזיה האמריקנית שתפקדה כיותר מצרחנית ומתעלפת לעת מצוא. היתה בכך פריצת דרך מסוימת עבור הוליווד.


ולאחר מכן חיו כולם באושר ועושר?

למרבה הצער לא האריכה הסדרה ימים. היא לא זכתה להצלחה וירדה לאחר עונה אחת בלבד, וזאת כאשר הצמד עדיין ''תקוע בזמן''. בגרסאות מאוחרות יותר הוסיפו המפיקים, שהחליטו לסיים את הסדרה למרות הכל, קטע סיום מלאכותי שלא היה קיים במקור, בו מופיע הקוסם מרלין מאי שם ומחזיר את צמד הנוסעים אל תקופתם, כאשר צוות המדענים כולו עומד קפוא במעמדה כאילו הזמן עצר מלכת. סיום זה אינו משכנע במיוחד, אבל זה מה יש...
אירווין אלן, המפיק, המשיך בקריירה שלו והתפרסם בשנות השבעים הודות לסרטי האסונות שיצר - ''הרפתקה בפוסידון'' ו-''המגדל הלוהט'' - שהפכו לשוברי קופות בינלאומיים. סרטים אלה תיארו את מאבקה של קבוצת אנשים קטנה באסון מאיים, בלתי נמנע לכאורה, המביא למותם של אלפי ניצבים לפני שהכוכבים מצליחים (בדרך כלל) להינצל.
ב-‏1976 אלן ניסה ליצור את ''מנהרת הזמן'' מחדש ולשלב את המסע בזמן עם סרט האסון. הוא יצר סרט טלויזיה בשם ''The Time Travellers'', בו מגיעים נוסעים בזמן אל השריפה הגדולה בשיקגו בסוף המאה ה-‏19. הסרט היה אמור לשמש כפיילוט לסדרת מסע בזמן חדשה, אך הזמנים השתנו, העניין במסעות זמן פחת, והסדרה לא קמה. רק בשנות ה-‏90 זכה רעיון המסע בזמן להצלחה, בסדרת טלויזיה אמריקנית - ''Quantum Leap''.
ב-‏1978 ניסה אלן ליצור ללא הצלחה סדרת מד''ב חדשה בה גיבורו של ז'ול וורן ,קפטין נמו מהמאה ה-‏19, מתעורר מהקפאה בהווה ונלחם בצוללת שלו בפושע גאון המאיים על ארה''ב בסופר-צוללת משלו. לאחר מכן יצר אלן מיני-סדרה, עיבוד של עליסה בארץ הפלאות. הוא נפטר בעיצומם של מאמצים ליצור גרסה קולנועית של ''אבודים בין הכוכבים''.
השחקנים, על כל פנים, לא נשארו תקועים בעבר כמו הדמויות שאותן גילמו. לי מראיווטר התפרסמה מאוחר יותר הודות לתפקיד קבוע בסדרת הבלש ''ברנבי ג'ונס'', בה גילמה את דמות מזכירתו של בלש זקן. רוברט קולברט שיחק במשך שנים רבות באופרת הסבון הידועה ''צעירים חסרי מנוח''. ג'יימס דארן זכה להצלחה רבה בשנים האחרונות בסדרת מדע בדיוני אחרת, ''מסע בין כוכבים - חלל עמוק 9'', שם גילם באופן קבוע דמות וירטואלית שנוצרת ב-''הולודק'' - זמר ומנהל מועדון בלאס ווגאס של שנות החמישים, המיעץ לדמויות הסדרה בענייני הרגש. דמות זו הפכה לפופולארית מאד בקרב הצופים.


מנהרות זמן כחול לבן

''מנהרת הזמן'' היתה קצרת ימים, אך בישראל, בה היו סדרות מד''ב כה נדירות על מסכי הטלויזיה, היתה לה הצלחה גדולה והשפעה עצומה על ספרות הילדים המקורית. הסופר עודד בצר כתב סדרה של שלושה ספרים על חבורת ילדים הנשלחת לתקופות שונות על ידי מדענים ב-''מנהרת זמן'' (הספר השלישי בסדרה לא פורסם מעולם). הסופרת גלילה רון פדר כותבת כיום סדרה בשם ''מנהרת הזמן'', על ילדים המגיעים במנהרה (לאו דוקא טכנולוגית) לתקופות שונות בתולדות הישוב והמדינה, סדרה הכוללת עד כה 15 ספרים ועוד היד נטויה. הסופר הדתי צבי פישמן כתב ספר בשם ''בר מצוה במנהרת הזמן'', על ילד דתי הנתקל במנהרה באירועים שונים בתולדות ישראל, מימי התנ''ך ועד למלחמת ששת הימים.
סדרת מנהרת הזמן עדיין פופולארית בארץ כיום. אמנם אין בה את העיסוק המתוחכם בפרדוקסי מסע בזמן, אך רעיון המנהרה עצמה חדר למודעות הציבורית בצורה עמוקה ביותר, כסמל המזוהה ביותר עם רעיון המסע בזמן.
כיום שוב מדברים על תחייתה של ''מנהרת הזמן'', אולי כסרט קולנוע או כסדרת טלויזיה חדשה. מסתבר כי שתי רשתות טלויזיה גדולות מתמודדות על הזכויות לכך. על הפופולאריות הבלתי פוסקת הזו ניתן ללמוד, בין השאר, ממבט חטוף בערוץ ההיסטוריה המוקרן ב-''יס'' ובכבלים, ערוץ שסמלו הראשי הוא... מנהרת הזמן.




מנהרת הזמן
מנהרת זמן , ה-
זמן, מנהרת
מנהרת, זמן
זמן ה , מנהרת
מנהרת הזמן (האתר הרשמי)
מנהרת הזמן (אתר בהחלט לא רשמי)
מורי ליינסטאר
מנהרת זמן כחול לבן

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
טוני ודאג זוג גאים ?
אלי יום שישי, 22/02/2002, שעה 14:30
(2 תגובות בפתיל)
ביקורת נחמדה על ''מנהרת הזמן''
אלי יום שישי, 22/02/2002, שעה 14:35
האיש החשוב ביותר שיצא מהסדרה
רז נזכר יום שישי, 22/02/2002, שעה 17:17
מורי לינסטאר ו''מנהרת הזמן''
אלי יום שישי, 22/02/2002, שעה 18:08
(4 תגובות בפתיל)
ניטפוק קצת מאוחר?
כליל נאורי יום שישי, 22/02/2002, שעה 18:19
(4 תגובות בפתיל)
ועוד סדרות על מסע בזמן
אלי שבת, 23/02/2002, שעה 6:07
(8 תגובות בפתיל)
היסטוריה פרהיסטוריה ומדע בדיוני
דודי בן עמי שבת, 23/02/2002, שעה 13:21
(3 תגובות בפתיל)
''מסע אל מעמקי הים ''
אלי יום ראשון, 24/02/2002, שעה 6:00
(3 תגובות בפתיל)
''אבודים בחלל''
אלי יום שני, 25/02/2002, שעה 6:07
(4 תגובות בפתיל)
ביפ
eternally_yours יום רביעי, 06/03/2002, שעה 15:49

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.