על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

מחול שדים מרהיב
ספרים / אהוד מימון
שבת, 25/06/2011, שעה 18:05

ביקורת על פנדמוניום מאת דריל גרגורי


לפני כמה שנים חיפשתי יצירות מדע בדיוני שעוסקות בקניבליזם לצורך הכנת הרצאה, ונתקלתי בסיפור ''דמשק'' של דריל גרגורי, היצירה הראשונה שלו שקראתי ואחד הסיפורים הטובים שיצא לי לקרוא אי-פעם. ''דמשק'' אומנם עוסק בקניבליזם, אבל גם בהרבה יותר מזה. הסיפור עוסק בדת ובהתגלות (כפי שאפשר להבין משמו), בזהות ובתודעה, בבחירות ובמחיר שמשלמים עליהן, ביחסי יחיד וחברה וביחסים בין הורים וילדים. וכל זה בפחות מ-‏12 אלף מילים. אפשר לכן לשער שהתיאור של ''פנדמוניום'' כספר שעוסק באנשים רדופים על ידי שדים הוא רק אפס קצהו של העושר שיש בספר הזה.

פנדמוניום מתרחש בעולם דומה מאוד לשלנו, אלא שבעולם זה יש שדים שמפעם לפעם אוחזים בבני אדם. אלה אינם השדים הטיפוסיים שמוצאם בגיהינום ובפולקלור, אלא מעין ארכיטיפים של התנהגות שגורמים לאנשים לפעול בדפוסים קבועים ואז עוזבים אותם. ''האמת'' גורם לאנשים ללבוש מעיל ארוך ומגבעת, להתחמש בוג אקדחים ולנקום במי שמשקרים; ''המלאך הקטן'' אוחז בילדות בלודיניות מתוקות בנות עשר בערך ומביא באמצעותן מיתת נשיקה לחולים סופניים סובלים; ''הצייר'' גורם לאנשים לצייר אחת מכמה תמונות החוזרות על עצמן. דל פירס, גיבור הספר, סבל כשהיה בן חמש מדיבוק של ''הקונדסון'', מעין דני שובבני, וחייו נשתנו לחלוטין מאז. בעת התרחשות הסיפור, כעשרים שנה מאוחר יותר, הוא מנסה להחזיר לעצמו את חייו. זהו ניסיון אישי מאוד, שיוביל אותו למעמקי הזהות והנפש שלו עצמו. אך באופן בלתי נמנע הוא יוביל אותו גם למסע שבו ינסה לברר את טבעם ומקורם של השדים הרודפים את האנושות, ולחקירה של טבע האנושיות עצמה. החיפוש מוביל אותו בכל רחבי החברה – ממדען העוסק במדעי המוח דרך קבוצת יונגיאנים קיצונים ואל אנשים שמאמינים שהשדים הם חייזרים ו/או השלב הבא באבולוציה האנושית. במובנים מסוימים ''פנדמוניום'' הוא התגלמות הספרות הספקולטיבית במיטבה. גרגורי משכיל לתאר בספר עולם שלם השונה משלנו, ולתאר איך העולם השונה הזה נוצר כתוצאה מהשפעת הגורם הספקולטיבי, דרך סיפורו האישי של דל פירס.
גרגורי טווה ב''פנדמוניום'' עלילה מרתקת, אבל עיקר כוחו אינו בהכרח בעלילה ובחידות שלו. מי שמצפה לתשובה מוחלטת וחד-משמעית בסוף מסעו של דל עתיד להתאכזב, אבל גרגורי יוצר דמויות בלתי נשכחות באנושיות שלהן. האמירה שדמויות אמתיות לעולם אינן מושלמות היא קלישאה, אבל נדמה שגרגורי מצליח שוב ושוב להצדיק את האמת היסודית שבקלישאה הזו. כל אחת מהדמויות שלו נושאת עולם מלא מאחוריה, וכולן מעוצבות כך שאנו יכולים להבין את הדרך שבה הן פועלות ואפילו להזדהות אתן, גם אם אנחנו מנידים לעתים בראשנו ומצרים על כך שהן לא בוחרות בדרך אחרת, ''טובה'' יותר. הדמויות של ''פנדמוניום'' רדופות כל אחת בדרכה שלה, ולא רק על ידי השדים שלהן. זה נכון לא רק לדמויות הראשיות כמו דל או מרייט אוקונול, אלא אפילו לדמויות משנה כמו ברטרם והצורך הנואש שלו להבין את העולם סביבו המוביל אותו לאמונות המיוחדות שלו. אלתרמן דיבר על אנשים ה''טְבוּעִים אִיש בְּמוּם צִבְיוֹנוֹ'', כאלה הם הגיבורים של גרגורי. לכל אחד מהם ''שריטה'' משלו, אם לנקוט בסלנג מודרני, הדוחפת אותו קדימה ומביאה אותו לעשות מה שהוא עושה, וזה מה שעושה אותם אנושיים כל כך. תכונה זו מאפשרת לקורא להזדהות עם הדמויות ולעקוב אחריהן בנשימה עצורה גם בקריאה שנייה ושלישית. ואולי לכן התשובות הלא שלמות שגרגורי מביא בסוף ''פנדמוניום'' מתאימות כל כך לספר. סוף ברור, מוחלט ומובהר היה נוגד את חוסר השלמות האנושי של הדמויות.
גדולתו של גרגורי גם בעדינותו. אותם דיונים שהזכרתי, אותן חקירות, אינם מובאים כהרצאות או כמונולוגים פנימיים פומפוזיים או כדיאלוגים של בני פלוגתא חוצבי להבות (חוץ ממקרה אחד, ושם זה מתאים לסיטואציה). הם משולבים כחלק אינטגרלי של העלילה ועוזרים לקדם אותה ולהעמיק את הדמויות והמצבים. כך גם ההומור שלו, שארוג לתוך הכתיבה ומעלה חיוך על השפתיים ללא מאמץ וללא צורך לרמוז לקורא שהנה מגיעה בדיחה.
לחובבי מדע בדיוני ממתינים פינוקים מיוחדים בספר. הוא מכיל מחווה מקסימה, אוהבת ומענגת לפיליפ ק' דיק ודיון בטבעם של המדע הבדיוני והפנטסיה. הוא מכיל גם התייחסויות אחרות למדע הבדיוני שלא אפרט אותן כאן כדי לא לגזול מהקוראים את הנאת הגילוי.

התרגום לעברית מצוין ברובו, אך למרבה הצער המהדורה העברית סובלת מפגמים טכניים אחדים. אחד מהם קטן יחסית – במקומות אחדים התהפך סדר הספרות במספרים (כלומר כתוב 02 במקום 20); האחר חשוב יותר. בעמוד 252 אמור להתחיל אחד מפרקי ה''דמונולוגיה'' המשובצים בספר ומודפסים בגופן שונה, אך בשל תקלה הוא נצמד לסוף פרק 14 ומובא כהמשך ישיר לו. לדעתי ''פנדמוניום'' הוא ספר טוב כל כך שאין בכך כדי לפגוע בהנאה ממנו, אבל כדאי לקוראים לשים לב לכך. ייאמר לזכות אנשי הוצאת ''גרף'' שהוזהרתי מראש לגבי חלק מפגמים אלה כאשר קיבלתי את הספר לידיי (בדוכן שלהם בשבוע הספר) והם מתכוננים לתקן את הפגמים במהדורה הבאה.
דריל גרגורי הוא אחד מסופרי המדע הבדיוני הטובים ביותר שקראתי אי-פעם, ו''פנדמוניום'' הוא דוגמה נהדרת ליכולותיו. הספר משלב עלילה מרתקת עם דמויות אמינות ואמתיות הפועלות בעולם המנצל במלואה את היכולת של ספרות המדע הבדיוני לבחון אותנו ואת החברה שבה אנו חיים.



פנדמוניום
מאת דריל גרגורי
מאנגלית: דוד חנוך
הוצאת גרף, 2011
287 עמודים


 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
אני קורא אותו עכשיו
מיכאל ג יום ראשון, 26/06/2011, שעה 9:50
(8 תגובות בפתיל)
דריל ארונופסקי מתכנן
ניר יום חמישי, 04/08/2011, שעה 13:16
(2 תגובות בפתיל)
ועכשיו שסיימתי לקרוא,
Boojie שבת, 04/02/2012, שעה 23:28
באמת ספר טוב
יעל יום שלישי, 24/04/2012, שעה 23:51
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.