על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

שמו עליהם איקס
סרטים / רז גרינברג
יום שני, 30/10/2000, שעה 1:10

אנשי האיקס מנצחים את הרעים, כמובן מאליו. האם ינצחו גם את במאי ותסריטאי הוליווד?


מאז החלטתה של חברת הקומיקס ''מארוול'' לרענן קצת את זיכיונות ההסרטה שלה, לפני שנתיים בערך, נעשו כמה בחירות נועזות למדי בנוגע לבמאים שיוציאו את הסרטים האלה אל הפועל. את ''בלייד'' ביים סטיבן נורת'ינגטון, בריטי אלמוני למדי, שהסרט הקודם שביים, ''Death Machine'', הפך לקאלט אצל אלה שראו אותו (לא הרבה אנשים). לבימוי ''אקס-מן'' הם לקחו את בריאן סינגר, שהתמחה עד היום בבמוי ''סרטי אומנות'' איטיים ועמוסים עד אפס מקום בדיבורים. ל''ספיידרמן'' שיצא בשנה הבאה, הם שכרו את סאם ריימי, במאי שמסתובב כבר יותר מעשור בשוליים של תעשיית סרטי האימה כשמדי פעם הוא מפתיע עם איזה להיט מזדמן כמו ''Evil Dead'' ו-''Darkman'', (למרות שבשנים האחרונות הוא הפך למפיק מצליח של סדרות טלוויזיה כמו ''הרקולס'' ו''זינה הנסיכה הלוחמת'').
אבל בחירה מסקרנת של במאים, מסתבר, לא מבטיחה סרט טוב. ''בלייד'' היה מיש-מש צעקני של סצינות פעולה, מרהיבות לפרקים, שניסו להחזיק ביחד את אחד התסריטים הכי גרועים בהסטוריה. בהסתמך על הניסיון הטראומטי של הסרט ההוא, הלכתי לראות את ''אקס-מן'' בחששות די כבדים. חלקם (הגדול, אני חייב לציין) התבדו, אך השאר התבררו כמוצדקים.


עלילת הסרט מתרחשת בעתיד לא-רחוק, בו מוטאנטים הנולדים עם כוחות-על (טלאפתיה, טלפורטציה, ראיית חום - אתם מכירים את הרשימה) מתקשים להשתלב בחברה, כיוון שבני האדם מפחדים מהם. סנאטור בשם רוברט קלי (ברוס דייויסון, ששיחק גם בסרטו הקודם של סינגר ''תלמיד מצטיין מדי''), מוביל חקיקה בקוגרס האמריקאי שתחייב את המוטאנטים להירשם ברשויות, כדי ששאר האוכלוסיה תדע תמיד איפה הם ומה הם מסוגלים לעשות. שני מנהיגים של המוטאנטים מנסים להיאבק בהחלטה: צ'ארלס קסאוויר (פטריק סטיוארט) - טלאפת שמקים בית ספר שמלמד את המוטאנטים איך לשלוט בכוחותיהם ולהשתלב בחברה, ומגנטו (איאן מק'אלן, עוד ירושה מ''תלמיד מצטיין מדי'') - מוטאנט בעל שליטה בשדות מגנטיים, שבזמן מלחמת העולם השניה שהה במחנה ריכוז, ועקב כך איבד את האמונה שלו ביכולתה של האנושות לקבל אליה את מי ששונה ממנה. הפתרון, על פי מגנטו, הוא מאבק כוחני אלים שבסופו ישלטו המוטאנטים על האוכלוסיה ה''רגילה''. כל אחד מהם מקים צוות של מוטאנטים כדי לקדם את המטרות שלו. קסאוויר מקים את ה''אקס-מן'' שבו חברים סייקלופס (ג'יימס מארסדן) בעל ראיית חום, ג'ין גריי (פמקה ג'נסן, שזהו המפגש השני שלה עם פטריק סטיוארט - היתה לה פעם הופעת אורח ב''מסע בין כוכבים: הדור הבא'') הטלפאתית, וסטורם (האלי בארי) המסוגלת לשלוט במזג האוויר. בצוות של מגנטו חברים סייברטות' (טיילר מיין) - בריון בעל חוזק על אנושי, טוד (ריי פארק מ''מלחמת הכוכבים: איימת הפאנטום'') - מוטאנט בעל לשון ארוכה מאד ומיסטיק (רבקה רומיג'ין סטאמוס) - המסוגלת להחליף צורה ולהתחזות לכל אדם אחר.
עלילת הסרט מתמקדת בוולברין (יו ג'אקמן) ורוג (אנה פאקווין) - שני מוטאנטים המוצאים את עצמם לכודים במאבק בין שני הצדדים.


כשבאים לבקר את הסרט חייבים להפריד בין התסריט לבימוי, היות ושני מרכיבים אלה לא רק שלא משתלבים זה בזה, הם ממש מושכים את הסרט לכוונים מנוגדים. יותר מחמישה תסריטאים עבדו על הסרט, בינהם טום דסאנטו (שכתב לסינגר את ''תלמיד מצטיין מדי'') וכריסטופר מקווארי (שעבד עם סינגר על ''החשוד המיידי'') - שניהם לא הצליחו לענות על דרישות האולפן. בשלב מסויים הזמינו את ג'וס ווידון (''באפי ציידת הערפדים'') כדי שיעשה פוליש לדמויות ולדיאלוגים (הוא עשה, כזכור, עבודה מצויינת עם ''טיטאן''). ווידון הסכים, אבל עזב בזעם אחרי יומיים כשהתברר לו שאף אחד לא מתייחס ברצינות להצעות שלו (וחבל - כי ווידון היה הדבר הכי קרוב בהפקה הזו למישהו שמכיר ואף מעריץ את סדרת הקומיקס המקורית). מלאכת כתיבת התסריט נפלה לבסוף בידיו של דייויד הייטר, מדובב סרטים מצויירים(!) במקצועו, שהצליח, אמנם, לסדר את ההתרחשויות באופן הגיוני, רציף, ואפילו מותח, אבל נכשל טוטאלית בכל הדברים האחרים. הדיאלוגים, למשל, גרועים להפליא (והם הופכים לגרועים עוד יותר בתרגום המחריד בגוף הסרט). הייתי יכול למלא את הכתבה הזאת בציטוטים כמו: ''אנשים כמוך גרמו לי לפחד ללכת לבית הספר כשהייתי ילדה!'' או ''איך ידעת מה אני חושב? -כי אני קורא מחשבות!'' והפייבוריט שלי: ''אתה יודע מה קורה לקרפד שחוטף מכת ברק? מה שקורה לכל אחד אחר''. גם הדמויות - להוציא את וולברין, רוג ומגנטו, שנראה שהושקעה בהם קצת מחשבה - ממש לא משכנעות. אבל הבעיה הגדולה: למרות שבחציו הראשון של הסרט הצופים מקבלים בערך כל חמש דקות הסבר להתרחשויות (באופן מכאני וצורם, המדגיש עוד יותר את הבעייתיות בדיאלוגים), לא נעשה כאן ניסיון מינימלי לתת איזו אמינות מדעית להן. זו אולי קטנוניות להתלונן על דבר כזה (כמעט שום סרט מד''ב לא מנסה ליצור אמינות מדעית), אבל לסרט שמנסה להיות קצת יותר מסרט פיצוצים שגרתי, אפשר וצריך היה להשתדל יותר.


הבימוי, לעומת זאת, הוא סיפור אחר לגמרי. סינגר עשה כמה החלטות שקוממו עליו חלק מהמעריצים של הקומיקס, אבל בדיעבד התבררו כנכונות - במיוחד ההחלטה להחליף את התלבושות הצבעוניות של גיבורי הקומיקס בתלבושות כהות יותר, שאכן נותנות תחושה קצת יותר ריאליסטית ויוצרות (ביחד עם התפאורה המסוגננת שהשפעת ''מאטריקס'' ניכרת עליה) חוויה אסתטית מרשימה. הוא גם מפגין יכולת מרשימה ומפתיעה לביים סצינות פעולה, למרות שיש לו פה ושם אי אילו התחלקויות (השילוב של התלבושות הכהות והסטים החשוכים גורם לכך שבכמה קטעים בסרט פשוט לא רואים שום דבר על המסך, וזו בעיה שתהפוך לקריטית כשהסרט יצא בוידאו). סינגר הוכיח בעבר (ב''החשוד המיידי'') שהוא אחד הבמאים המעטים בהוליווד המסוגלים לביים סרט שעוסק בהרבה מאד דמויות ולצאת מזה בשלום, וב''אקס-מן'' (שיש בו בערך אחת-עשרה דמויות שנתן להחשיב כראשיות) הוא מוכיח את זה עוד פעם. הוא אפילו מצליח לתת תחושה של נוכחות לשאר החברים בצוות האקס-מן והצוות של מגנטו - דבר שהתסריט, כאמור נכשל בו. בקיצור - סינגר מצליח לתקן את כל הפגמים שהיו בתסריט.


מצד שני, האולפן לא הביא כנראה בחשבון את העובדה שסינגר ינצל את הסרט הזה כדי לתת דרור לכל היצרים האפלים שלו.
לסינגר יש איזו משיכה חולנית לכוחניות פשיסטית. בסרט ''תלמיד מצטיין מדי'' (שהופץ בארץ ישר לוידאו) הוא עקב אחרי מערכת יחסים שמתפתחת בין פושע מלחמה נאצי לילד מתבגר, שמגלה אובססיה לצד האפל של הנאציזם. הכישלון (המסחרי, הביקורתי והאומנותי) של הסרט ההוא נבע מהעובדה שסינגר פשוט לא נתן, לאורך כל הסרט, איזושהי תחושה שהאובססיה הזאת היא משהו לא בריא ואפילו מסוכן. להפך: נדמה היה שסינגר עצמו מתלהב מהאפשרות לשלוח אצבע מחטטת למעמקים האפלים של הרוע האנושי. הצופים, לעומת זאת, הצביעו ברגליים - גם אם הבמאי מזיל ריר על דברים מסוג זה, רוב הצופים לא שותפים לו. ''אקס-מן'' מרוסן מעט יותר במובן הזה (כי בכל זאת הסרט מיועד גם לקהל של ילדים בני 12) ועדיין: התחושה העולה מהסרט היא כי סינגר יושב בצד של מגנטו - הפתרון היחיד הניצב בפני המיעוט המדוכא הוא הפיכה אלימה, שבסופה הוא זה שידכא את הרוב (ואם יש קורבנות בדרך - נו, אלה החיים). אולי זו הסיבה שמגנטו וחבר מרעיו מצולמים בסרט בזויות המחמיאות והנוצצות ביותר, בעוד שהאקס-מן מופיעים כחבורת לפלפים ליברליים, ומנהיגם כטרח זקן המנותק מהמציאות. רק לקראת סוף הסרט, בו האקס-מן מאמצים את הטקטיקה של האויבים שלהם (כלומר, מלחמת חורמה), גורם להם סינגר להראות מעט יותר טוב. אולם - כדי שלא יהיה מקום לספק - האפילוג של הסרט ממחיש מי לדעת סינגר הוא הצודק כאן. המסר המבהיל הזה בולע פחות או יותר את כל הדברים האחרים בסרט (במיוחד את הניסיון לעצב פואנטה מפתיעה אה-לה ''החשוד המיידי''), ומשאיר תחושה מאד לא נעימה.


צוות השחקנים עושה עבודה טובה, אם כי לא אחידה ברמתה. מק'אלן מצויין (הדמות שהוא מגלם, כאמור, היא זו עמה סינגר מזדהה ביותר). גם פטריק סטיוארט (בניגוד לרושם שהתקבל מהפרומואים) עושה עבודה טובה, שמעלה זכרונות נעימים מהימים בהם גילם את קפטן פיקארד. ג'קמן ופאקווין מצליחים להעביר את מערכת היחסים שמתפתחת בינהם ברגישות הראויה. ג'נסן ומרסדן, לעומת זאת, לא משתדלים מספיק (במיוחד מרסדן, שמסתובב כל הסרט עם הבעה דבילית על הפנים). כל השאר - תפקידם הוא ללכת מכות, ולכן אין טעם לנתח את יכולת המשחק שלהם (תהיה: האם ריי פארק מנסה לבנות את הקריירה שלו על תפקידים של לא יותר מעשר מילים בסרט?)
וכרגיל בסרטי קיץ, המחמאות מגיעות לאנשים שמאחורי הקלעים. הסטים שעיצב ג'ון מייהר (''אליזבת''), האפקטים החזותיים של ריי מק'מילן (שעבד עד היום בעיקר בטלוויזיה), ובמיוחד מחלקת הסאונד (וזו הפעם השניה בתקופה האחרונה, אחרי ''בלתי נראה'', שאפקטים קוליים מצליחים להציל היבטים ויזואליים בעייתיים של סרט).


בסך הכל, ''אקס-מן'' הוא סרט שווה צפיה, למרות כל הבעיות. יש בו שניים או שלושה קצוות פתוחים שנועדו להוביל לסרטי המשך, ואפשר רק לקוות שהסרטים האלה יבוימו על ידי במאים קצת יותר הומאניים. מצד שני, יש פן חיובי בהיות הסרט הזה ללהיט - דבר שיגרום לסינגר להמשיך ולביים עוד סרטים. אם הוא יפסיק לביים, הוא עוד עלול לפנות לפוליטיקה.



אקס-מן האתר הרשמי של הסרט
אקס-מן האתר הרשמי של הסרט בארץ
אקס-מן אתר מעריצים

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
יש כמה דברים שאני לא מבינה אצלך.  (חדש)
Boojie יום שני, 30/10/2000, שעה 16:06
ראשית, הסרט שדיברת עליו, ''תלמיד מצטיין במיוחד'' או איך שקראו לו בעברית, מבוסס על סיפור של סטיבן קינג, שכידוע נוטה לעסוק בצד האפל יותר של החיים, ואכן אמור להתמקד במשיכה החולנית שיש באנשים (ובמקרה זה בתלמיד) כלפי אותו צד אפל. ככה זה אמור להיות. זה מה שאמור לזעזע בסרט. דומה למה שקיובריק עשה בתפוז המכני, כשבנה הזדהות מאולצת עם אלכס, הפסיכופט הצעיר והחביב. מה בדיוק לא בסדר עם זה?
(ולהבהרה - הסרט עצמו אכן מחורבן. אבל לא בגלל הסיבה הזו).
באשר לאקס מן, יש לי בדיוק את אותה בעיה. מפריע לך ש''רעים'' מוצגים כאנושיים? אתה מעדיף את הצגת השחור-לבן המקובלת?
השאלה מה יקרה אם יתפתח בקרבנו מין חדש, בעל תכונות עליונות, היא שאלה קשה, וזו לא פעם ראשונה שהיא מופיעה. ואכן, סביר מאד להניח שהיא תסתיים במלחמה. ככה פועל הטבע, ככה פועלת האבולוציה, וככה פועל האופי האנושי. מי צודק? זה שתוחב את ראשו בחול ומעדיף לחשוב שהכל יהיה בסדר וכולנו נחיה בדו-קיום, או זה שמאמין שתהיה מלחמה, שאי אפשר להימנע ממנה, ושעדיף להתכונן אליה ככה שהצד שלו ייצא מנצח? קשה לדעת. מוסרית, אנחנו מעדיפים להזדהות עם הצד הראשון. הגיונית, זה לא בהכרח ככה. זה לא משנה את העובדה ששני הצדדים הם עדיין לגיטימיים, ואין שום סיבה לא להציג אחד מהם כאנושי.
אני יכולה להבין שאתה מעדיף שדברים יוצגו לך בשחור ולבן ''זה מוסרי, זה לא מוסרי, ולכן אלה שבצד המוסרי יהיו יפים, ואלה שבצד הלא מוסרי יהיו מכוערים ויצולמו מזוויות לא מחמיאות'', אבל מה לעשות, זה לא ככה בחיים. זה שטחי, זה רדוד וזה ממש לא רציני.
אני מציעה שלקראת הסרט הבא שיביים סינגר, נציע לו שיאלץ את כל שחקני הצד ה''רע'' לחבוש כובעים שחורים, כמו ה''רעים'' בסרטי המערב הפרוע. כך תדע שהמצפון שלו נמצא בצד הנכון, ותוכל לצפות בסרט בשלווה וברגיעה, בלי להעסיק את מוחך בדילמות מוסריות, חלילה.
   כתוב תגובה
פשוט יפה  (חדש)
עומר אלינגר יום שני, 30/10/2000, שעה 19:00
בתשובה לBoojie
תודה רבה על כך
שאמרת את כל
מה שאני ועוד
רבים בדיוק חושבים.

בתמיכה מלאה.

עומר
   כתוב תגובה
תגובה ל- Boojie  (חדש)
רז גרינברג יום שני, 30/10/2000, שעה 19:56
קודם כל צר לי - המערכת שאני מחובר אליה כרגע אינה מאפשרת לי להגיב ישירות לתגובות לכתבה, ולכן נאלצתי להשתמש כאופציית ה-''פרסם תגובה לסיפור''.
אז ככה, Boojie,אכן לא הבנת את הטיעונים שלי. נתחיל עם ''תלמיד מצטיין מדי''. לא קראתי את הסיפור הספציפי עליו התבסס הסרט, אבל בהתבסס על היכרותי עם ספריו של סטיפן קינג, אני אהיה מאד מופתע אם האווירה שעלתה מהסיפור זהה לזאת שעלתה מהסרט. הסרט אכן עוסק במשיכה של אנשים לרוע האנושי, אבל הוא לא מצליח *בכלל* לזעזע, כי זו לא היתה המטרה של הבמאי. הבמאי בעצם גילה כלפי הרוע האנושי שמוצג בסרט את אותה משיכה חולנית שממנה הסרט מאור היה להזהיר, ולכן הסרט לא נתן לנו שום רושם שיש משהו לא בסדר במשיכה כזאת - מה שהפך אותו לסרט די דוחה (ובמונחים שקרובים יותר לצופים, לא אפקטיבי ומשעמם להחריד). קובריק ב-''התפוז המכני'' לא חסך מהצופים את ההשלכות השליליות של התנהגות מהסוג הזה, ולכן אפשר (גם בלי להסכים לאידיאולוגיה שמייצג הסרט) לטעון ש-''התפוז המכני'' ערך איזשהו דיון מינימלי בהשלכות המוסריות של מה שהוצג בו. ב-''תלמיד מצטיין מדי'' לא היה שום דיון מהסוג הזה.
לגבי ''אקס-מן'' - לא הפריעה לי העובדה שהרעים (למעשה, רק המנהיג של הרעים, על הרעים האחרים אין יותר מדי מה להגיד בסרט הזה) הוצגו כאנושיים. מה שהפריע לי הוא העובדה שהם הוצגו כצודקים! הם ורק הם! הבימוי של סינגר לא עשה ניסיון מינימלי להציג את העמדות של הצד השני שהם לא ''תמינת ראש בחול'' אלא ניסיון לחנך לדו-קיום (רק שאת זה סינגר כמעט ולא הראה - כי למה לסבך דברים). אליבא דסינגר - מדובר בזבוז זמן טוטאלי שנדון לכישלון. כמובן שהתסריט משך לכיוון אחר לגמרי - אבל מכייוון שהתסריט היה כל כך מחונטרש לא היה לו שום סיכוי מול הבימוי המיומן של סינגר. שוב, בהשוואה ל-''תלמיד מצטיין מדי'' - ניסיון לפתח דיון אין פה, אלא נטייה ברורה לצד אחד. זה לא (כמו שקראתי בביקורות אחרות בכמה עיתונים, וכמו שהבנתי מהתגובה שלך) ניסיון לטשטש את הגבולות בין ה-''טובים'' ל-''רעים'', זה ניסיון לקבוע, חד משמעית, ש-''הרעים'' הם אלה שצודקים (מה שהפך, אגב, את סופו של הסרט, שבו ה-''טובים'' מנצחים, לאנטי-קלימקס הכי גדול שנראה בקולנוע בשנים האחרונות).
את יכולה, כמובן, לטעון שגם העמדה הזאת (כלומר, שה-''רעים'' בסרט, ורק הם, צודקים) היא לגיטימית. אבל האם את עצמך תומכת בעמדה הזאת? כלומר, שבכל פעם שמיעוט עומד בפני סכנה הוא חייב להקדים רפואה למכה ולהכריז על מלחמה אלימה מבלי לבחון אפילו את האופציות האחרות? כי זו האידיאולוגיה שהסרט ניסה להעביר.
   כתוב תגובה
אני חוששת שלא ראינו את אותו הסרט  (חדש)
Boojie יום שני, 30/10/2000, שעה 20:15
בתשובה לרז גרינברג
בסרט שאני ראיתי, אנשיו של מגנטו לא הוצגו כצודקים היחידים. ממש לא. עובדה שהם הפסידו בסוף, אגב. בסרט שאני ראיתי, הוצגה דילמה. דילמה שבה בהחלט היתה נטייה חזקה יותר לצד המקובל יותר כ''מוסרי''. ממש לא ברור לי על סמך מה החלטת שה''רעים'' מוצגים בסרט הזה כצודקים היחידים. לא זכור לי שום דבר שראיתי בסרט הזה ויכול להצדיק את הטענה הזו. למעשה, אני מאד אשמח את תואיל להביא כמה נימוקים לטענה שלך.
באשר לסרט השני, אני חושבת שיש הרבה מאד כוח בסרט שגורם לך להזדהות עם דברים שבמצב אחר היית סולד מהם. מעורר מחשבה יותר מהרגיל. העובדה שהסרט כשל במלאכתו לא נובעת, לדעתי, מהעובדה שהבמאי נמשך יותר מדי אל הרוע, אלא מסיבות אחרות.
אני חושבת שהאידיאולוגיה שלדבריך הסרט ניסה להעביר נמצאת רק בראש שלך. לא זכור לי ששמעתי אדם אחר שחש כי היתה אידיאולוגיה שכזו בסרט. אני עצמי לא מוצאת כל פרט בסרט שיתמוך בדבריך.
   כתוב תגובה
אז אני חושש שפשוט נצטרך להסכים  (חדש)
רז גרינברג יום שלישי, 31/10/2000, שעה 9:22
בתשובה לBoojie
שלא להסכים.
את ואני ראינו בשני הסרטים האלה דברים שונים. קורה.
   כתוב תגובה
שלום  (חדש)
Xמנית לעתיד שבת, 02/12/2000, שעה 14:57
בתשובה לרז גרינברג
מה זה אנטי קלימקס, אפשר לדעת?
   כתוב תגובה
אני ממש לא מבין אותכם.  (חדש)
Narnia's Child יום שני, 30/10/2000, שעה 21:19
אני אישית חשבתי ש''אקס מן'' הוא סרט נפלא.
נכון, אני קצת משוחד, כי בלי קשר לסרט יש לי סנטימנטים חמימים עזים
כלפי אותה קבוצת מוטנטים, ובגלל זה קשה לי אולי לשפוט את הסרט כמו
שהייתי שופט סרט רגיל.
אבל אני ממש לא מבין את הטענות של רז. כלומר, יש בסרט מאבקי כוח
אידיאולוגיים, אבל זינגר ממש לא מעדיף את הצד של מגנטו. להיפך, הוא
מראה את המסוכן שבצד הזה, כיוון שהוא כל-כך כובש. הרי אנחנו לומדים
לאהוב את רוג במהלך הסרט, והוא מוכן להקריב אותה! )וזו טענה מהצד
העלילתי, כיוון שרוחב היריעה כאן אינו מספיק כדי להביא את הטענות
שלי מהצד הויזואלי(.
הדיאלוגים לא מדהימים, נכון, אבל הסרט רציני במידה, ומצחיק במידה,
ואפילו האקשן במידה. יש גם חלקים מרגשים, והדרך בה הוא מציג את כל
הקונספט של האקס מן מוצלח לדעתי.
כפי שאמרתי, בגלל סנטימנטליות לגבי האקס-מן שאינני יכול להיתעלם
ממנה אני די משוחד.
וחוץ מזה, אני אישית מאד מקווה שזינגר יחזור לביים את הסרט הבא.
ושיכניסו את גמביט ו''ביסט''!

ונסיים בציטוט של ג'וס ווידון, שכאמור עזב את ההפקה בטריקת דלת
)למרות שהבדיחות הטובות שלו נשארו בתסריט(:
''אני כבר לא יכול לחכות לראות את מה הם יעשו עם הסרט הזה, כי
התסריט ממש מחורבן. חוץ מזה, חופש אומנותי או לא חופש אומנותי,
   כתוב תגובה
אני ממש לא מבין אותכם.  (חדש)
נועה יום שני, 30/10/2000, שעה 22:04
בתשובה לNarnia's Child
כמו הכותב למעלה ( תסלחו לי שלא כתבתי את שמו, אבל זה באנגלית...) גם לי יש רגשות חמים כלפי מרוואל וורלד בכלל והאקס מן בפרט, רגשות שמתעצמים, עקב העובדה שההכרות שלי איתם מצומצמת יותר ממה שהיית רוצה שתהיה ועקב חוסר הקומיקסים שלהם בארץ... דבר שגורם לי להיות מאוד בקרותית והגנתית ביחד כלפי הסרט.

הדברים האלו גורמים לי להיות משוחדת ולומר שנהנתי מהסרט
( ואני מניחה שהייתי אומרת את אותו הדבר גם אם הסרט היה הרבה יותר גרוע).
אבל זה גם גורם לי להתאכזב מאוד מכל ההחמצות של הסרט וחוסר העקביות של הסרט עם הקומיקס.
מאוד הפריע לי שעברה של רוג שונה ( אם לא הרבה מאוד , אז קצת יותר מדי) שגילו של בובי, דומה לזה של רוג (בעוד הוא היה באקס מן המקוריים!!! והספיק לבלות תקופה מסויימת עם ספיידרמן, אלא אם הסדרה לא מבוססת על הקומיקס))
שחיה לא נמצא שם ווולברין כן(!?)
ועוד כל מיני דברים קטנים שלא כיף לראות (אם כי הם לא באמת מפריעים לאלו שלא יודעים קצת יותר על הקומיקס)

בקשר למגנטו, גם בקומיקס יש לו את הרגעים שבו הופכים אותו ליותר טוב, רגעים שבו הוא עוזר לאקס מן, אבל אני באמת לא מבינה את התחושה של הסרט שבו אנחנו בפרוש אמורים להיות בצד של האקס מן ועם זאת יש הרגשה שאנחנו בצד הלא נכון...

גם אני די התאכזבתי מג'ין (לא ז'אן, חבר המתרגמים, ג'ין!!)
ומסיקלופס אנחנו יודעים שהוא ענק חד עין מיתולוגי, (זה לא הרעיון!!) שחוץ מהעובדה שגם בקומיקס אני לא ממש אוהבת אותם, לא נראתה שום התעמקות והשקעה בדמות או בקשר בניהם.

התרגום היה פשוט מזעזע!!! הייתי מצפה שחבר המתרגמים יעשה מחקר קל ביותר כדי לאשר שאכן כך קוראים
לדמויות בעברית ( סטורם, סערה? לא חבר המתרגמים יקר שלי, סופה!!)

אבל אני מניחה שגלשתי קצת מהנושא המרכזי...
היו כמה אכזבות מהסרט והרגשה שהוא יכל להיות הרבה יותר, אבל אני מקווה שיהיו סרטי המשך שיניחו לצוות להשתפר.

נועה

נ.ב...

בפעם האחרונה שבדקתי לא הילדים המציאו את השם אקס מן... ושם המכון שונה מ גיבטד יאגסטארס ל היאר לרנינג ( סליחה על התעתיק)
   כתוב תגובה
זה פשוט קצת יותר כרונולוגי  (חדש)
עומר אלינגר יום שלישי, 31/10/2000, שעה 5:44
בתשובה לנועה
הסידרה המצוירת
מתחילה כאשר ג'ובילי
מצטרפת לאקס-מן סדרת
הסרטים מתחילה ברוג
ו וולברין בין לבין
מצטרפים: ''חיה'', גאמביט
ו מורף

זה למה בסרט אין אותן עדיין
   כתוב תגובה
אז זהו שלא  (חדש)
Zygon יום שלישי, 31/10/2000, שעה 9:30
בתשובה לעומר אלינגר
בקומיקס קצב הצטרפות הדמיות שונה לחלוטין מאשר בסדרה המצוירת או הסרט,שני האחרונים הם עיבודים של הקומיקס למדיום אחר שלא ממש מעביר את מלוא עוצמת הסדרה.

אבל בכל זאת הסרט היה כייפי ומומלץ ללכת עליו ולא רק בגלל שהוא נותן שבריר מהסאגה העצומה של האקסמן שמאילוצים שונים,קצת לא דומה למקור יותר מהסדרה המצוירת.
   כתוב תגובה
בקשר לתרגום....  (חדש)
גל יום חמישי, 02/11/2000, שעה 4:47
בתשובה לנועה
אני חוששת שאין לי יותר מדי מה לומר על התרגום לעברית, עקב העובדה שראיתי את הסרט בארץ דוברת ספרדית, אבל אני יכולה להעיד על התרגום לספרדית, זהיה לא רע בכלל....

בקשר להעדרות של דמויות מסויימות: זה אכן הפריע... לכל אורך הסרט, עוד הייתה בליבי תקווה שהן יופיעו, או לפחות איזכור שלהן בהמשך הסרט.... והתקווה הזו עוד לא גוועה, אני מקווה שזה יגיע באחד מסרטי ההמשך...

מה שאותי באופן אישי קומם, היה דווקא הקהל (אבל שוב, לא ראיתי את זה בארץ...): הייתי בין השניים היחידים בקהל, שהכירו גם את הסדרה\קומיקס. כלומר: הייתי בין היחידים שצחקו מהבדיחות... כמו ההערה של סייקלופ על המדים של וולברין... (-:. חוצמזה, ביציאה המון אמרו שהם לא נהנו, ואפילו לא ממש הבינו על מה מדובר... כנראה שלאלו שלא מכירים את הסדרה\קומיקס, ההסברים לא היו מספיק טובים....

בכל אופן, נהנתי מהסרט באופן כללי, למרות הפאקים הקטנים... בעקרון, אני תמיד מנסה דווקא למצוא את המעלות, ולא את החסרונות... אני מאמינה שככה נהנים יותר, ושאם תראו את הסרט על הבסיס הזה, תהנו יותר...
(לא את, נועה, השאר).
   כתוב תגובה
  (חדש)
נמרוד רגב יום חמישי, 02/11/2000, שעה 22:32
לאחר שראיתי את הסרט וקראתי את המאמר והתגובות אני מתפלא על דבר אחד: אף אחד לא שם לב שרמת הפעלולים בסרט שואפת לאפס?
מסרט שמבוסס על סדרת קומיקס עשירה באקשן מסוגים רבים, שנעשה לאחר המטריקס ומלחמת הכוכבים-אימת הפנטום, ניתן היה לצפות לכמות אקשן רבה ורמה גבוה של פעלולים מיוחדים, אותם לא ניתן היה למצוא בסרט.
המטריקס ואימת הפאנטום הציבו רף חדש וגבוה לסצינות אקשן מלאות ועשירות שאליו האקס-מן לא מצליח להתקרב. מכל המוטאנטים הלוחמים בעלי הכוחת המדהימים אנו זוכים לקרב אגרופים פשוט בין וולורין לסייבר טות', לקרב מהיר שמצולם באופן כושל בין וולורין למיסטיק, ו''קרב''/הכאה בין סטורם לטוד.
מאכזב מאוד!!!
   כתוב תגובה
זה תלוני בצפיות  (חדש)
עומר אלינגר יום שישי, 03/11/2000, שעה 12:29
בתשובה לנמרוד רגב
אני באתי לסרט בצפייה
לראות סרט אווירה שמבוסס
על קומקיס אהוב ולא התאכזבתי
אם באת לראות סרט פעולה אין
ספק שיש בך אכזבה.
   כתוב תגובה
שלום  (חדש)
Xמנית לעתיד שבת, 02/12/2000, שעה 15:13
בתשובה לעומר אלינגר
אני חושבת שהיו מעט פאשלות בסרט, אבל לא ממש הפאשלות שאתם הזכרתם.
אני לא מבינה למה אתם בכלל מצפים שיהיה אפשר שסרט כ''כ קצר (רק 90 דקות!) יצליח להכיל בתוכו 300 (בערך....) חוברות קומיקס.
חוץ מזה לא הייתה לי שום בעיה עם האקשן שהיה בסדר גמור, ומאוד אהבתי את הסרט.

עוד דבר שאני לא מבינה זה למה כותב הביקורת התלונן על כך שלא מציגים, כמו בד''כ, את הרעים כרעים מוחלטים ואת הטובים כטובים מוחלטים, מגנטו הוא רע שאי אפשר לשנוא אותו, ויותר מזה- אפילו להבין אותו. זה אני חושבת היה אחד הדברים היותר יפים בסרט.

כמו שכתבתי בהתחלה- יש כמה פאשלות, כמו הגיל של רוג שמישהו החליט לשלב אותה עם קיטי פרייד או ג'ובלי. גם סייקלופס צעיר מדי וקשה להאמין שהוא וג'ין חברים.

בכלל, יש עוד כמה טעויות ואי-אילו בעיות בסרט, אבל הוא בסך הכל סרט מומלץ ביותר וכייפי שאני האחרונה שאתלונן שהלכתי אליו.
   כתוב תגובה
לא בדיוק אבל יפה  (חדש)
גיא יום חמישי, 14/12/2000, שעה 18:56
אני מאוד מסכים עם מה שרשמת למרות שאין לי התמצאות בסגל היוצרים אכן רואים שאין כאן הרבה מהקומיקס(למשל הפיכתו של קלי למוטאנט?). אני מצטער שלא השקיעו עוד קצת בפיתוח הדמויות(במיוחד של ה-brotherhood of evil mutants)וחורה לי החוסר התאמה בגיל של כמה מהדמויות(כמו בוביICEMAN תלמיד תיכון בסרט ואחד מה X-MEN המקוריים בקומיקס) וחסרונם של כמה כגון BEAST וGAMBIT.
אבל העיקר הוא שהסרט מיועד לקהל רחב שלא מכיר את הX-MEN והוא בהחלט גורם לאנשים להתעניין בנושא ומעודד את פיתוח הקומיקס בארץ, ולכן אני חושב שהסרט עשה עבודה טובה.
   כתוב תגובה
דעה מכיוון קצת שונה  (חדש)
יאיר יום חמישי, 14/12/2000, שעה 23:31
בתשובה לגיא
יש לי 2 דברים להגיד בזכות הסרט:
1)אני חובב קומיקס לא קטן. יש לי ערימה גדולה של קומיקסים. אף אחד מהם הוא לא של מרוול. אני גם רואה טלווזיה מושבע (מס' שעות הצפייה שלי מוערך בערך כמס' הספרות שיש לערך פאי), אבל כמעט ולא צפיתי בסידרה X-MEN. לא יודע למה, משהו פשוט נראה לי לא מעניין וילדותי בזה. הסרט הצליח בשבילי איפה שה-‏2 הקודמים נכשלו. בפעם הראשונה הבנתי למה WOLVARIN מריר ותוקפני, למה MAGNETO רוצה להרוס את המין האנושי, וכו'.
העומק שהגיעו אליו בסרט, בשבילי, היה יותר טוב ואמין מהקומיקס והסידרה.
2)אני ראיתי את הסרט בבכורה שלו בארה''ב. בארה''ב לכל סרט יש קהל יעד ספציפי, באם מדובר בדת, גזע, מין או גיל (מי שלא ראה את ''שאפט'' באולם מלא, כשהוא האדם הלבן היחיד, לא ראה את הסרט כראוי...). X-MEN הוא אחד הסרטים הבודדים שהייתי בו (והייתי בהרבה) שהקהל שלו היה מכל שכבות הדת, גזע, מין וגיל. הרעיון של סרט X-MEN חי, לא אנימצייה, קסם לכ''כ הרבה אנשים, מכ''כ סוגים. במהלך הסרט היו הרבה לחשושים של ''הנה וולברין'', ''אה-כן, אני זוכר'', וכו'. ובסיומו של הסרט, הלחשושים בקהל היו חיוביים.

אז בתור צופה סתמי, אני יכול להגיד שהסרט שירת את מטרתו ויצר בי עניין לקומיקס. בי, ובשאר הקהל. ובשורה האחרונה, זה מה שחשוב.
   כתוב תגובה
רוברט סינגר הו גאון!  (חדש)
רועי יום שישי, 15/12/2000, שעה 0:09
קודם כל שלום לכולם...
אני הלכתי לסרט אקסמן בעיקר בגלל סינגר וטיפה בגלל ההיכרות שלי עם הסדרה

קודם כל אני רוצה להגיד שאני משוחד מכיוון שאני חושב שסינגר הוא אחד הבימאים הטובים ביותר בהוליווד . בעיקר בעקבות יצירת המופת שלו ''החשוד המיידי'' שהוא הסרט הכי טוב שאני לפחות ראיתי בעשור האחרון.

בחזרה לנושא...
סינגר לקח דמויות קומיקס שכביכול אמורות להיות שטוחות וניסה להעניק להם עומק שאולי אין להם זה לדעתי הכישלון הכי גדול של הסרט. ובקשר לדעה שלך שכיכול הוא ניסה לצייר את ''הרעים'' בתור הצודקים בסיפור אני מסכים לחלוטין . אני מסכים גם למסקנה שלך שלסינגר יש צד אפל אבל פה נעוצה הגאוניות שלו... לצייר את מגנטו בתור ניצול שואה לי לפחות עשה כמעט את כל הסרט...

רועי
   כתוב תגובה
אוי בולשיט!  (חדש)
Xמנית לעתיד יום שישי, 15/12/2000, שעה 17:44
בתשובה לרועי
איך הגעת למסכנה הגאונית שאין לדמויות עומק?!?
נכון, אין להן בסרט- אבל מה עם הקומיקס והסידרה (שלמרות גילי המתקדם אני צופה סופר אדוקה שלה)?

חוץ מזה- איך לעזאזל הגעתם (אתה ורז- כותב הביקורת) למסקנה שהרעים מוצגים כאן כהיחידים שצודקים? אנשים- לנמק!

והערה אחרונה- אקס-מן זה סרט מעולה שבא להציג אקשן טוב (תתפלאו- אבל אקשן טוב לא נמדד בכמות הדם) וגם נשמה.
הסרט הוא שובר קופות שמוצג כסרט אקשן למרות שאין בו בכלל סקס (ובכלל- המגע הגופני היחיד שם הוא בחמש דקות האחרונות של הסרט כאשר רוג שואבת לחבר שלה את כל האנרגיה בנשיקה) ללא טיפת דם, וכמעט ללא מוות (חוץ משניים שוליים והסנטור קלי, שבכלל לא בטוח שהוא מת).

אז תגידו מה שתגידו לדעתי זה סרט מעולה! רק חבל שהוא לא נתן במה לכולם ופיספס הרבה דמויות חיוניות ביותר, כמו ג'ין גריי וסקוט סאמרס (סייקלופס) שהם אבני יסוד בסידרה ובקומיקס.
   כתוב תגובה
רוברט סינגר הוא (עם א!) גאון!  (חדש)
Xמנית לעתיד שבת, 23/12/2000, שעה 13:18
בתשובה לרועי
הנה עוד משהו ששכחתי להוסיף בתגובה הקודמת שלי:

אתה לא יודע הרבה מהחיים שלך

אני ממש שמחה שאתה חושב שסינגר הוא גאון, ושזה שמגנטו ניצול שואה עשה לך את הסרט, אבל הרעיון שמגנטו יהיה ניצול שואה הוא לא של סינגר!!

אני לא יודעת איך הגעת למסקנה הזאת, אבל מגנטו היה ניצול שואה ללא קשר לסרט, הוא ככה גם בסידרה ובקומיקס.

גם אם סינגר הוא גאון, זה לא טמון בזה שיש לו צד אפל והוא צייר את מגנטו כניצול שואה, כי מגנטו ניצול שואה ללא קשר לסינגר!!

עזוב, לך, בפעם הבא תכתוב על דברים שאתה מבין בהם.

דרך אגב- לא אתה ולא רז הסברתם למה אתם חושבים שהרעים בסרט הם היחידים שצודרים, אנא נמקו.

סתם הערה
   כתוב תגובה
רוברט סינגר הו גאון!  (חדש)
עידן יום שני, 08/12/2008, שעה 17:41
בתשובה לרועי
איך שאתה צודק.. מגנטו בתור ניצול שואה זה כל כך אמיתי ונכון שהייתי מאמין אם היו אומרים שזה היה כתוב כבר בקומיקס הראשון
   כתוב תגובה
אחד הסרטים הטובים ש...  (חדש)
אייון יום רביעי, 20/12/2000, שעה 1:58
בקשר לכך שהחליפו את התקידים של ''טוב ורע'' בווכויח הידיאולגי, אני חייב להסכים עם בוג'י, סוף סוף משחררים אותנו מדעות המספר ומאפשרים לנו לבחור צדדים בעצמנו! העם ההשערה הבסיסת
שאומרת ש-''הלקוח הוא טיפש'' מתפוגגת? אני מקווה שכן!
ועם כל הכבוד:
''אנשים כמוך גרמו לי לפחד ללכת לבית הספר כשהייתי ילדה קטנה''
הוא אחד האימרות הכי טובות בסרט!

אבל אני חייב להודות בדבר אחד:
הם היו יכולים להישתמש בג'וס ווידון! חלק מהתסריטים היו פשוט אכזבה.

ולסיכום:
הסרט הזה הוא אחד הטובים שיצאו כבר הרבה זמן! כל עוד לא משווים אותו לקומיקס, אבל השינוי מהקומיקס לסרט רק משפר אותו.
   כתוב תגובה
אחד הסרטים הטובים ש...  (חדש)
יובל שבת, 03/02/2001, שעה 1:13
בתשובה לאייון
לדעתי, אחד המעידות המכוערות בסרט
היה ההיבט המדעי. בתחילת הסרט אחת
מהם נותנת הרצאה קצרה בנושא ובכלל
לא מסבירה את הנושא.
אקס-מן המקורי חובר בשנות ה-‏60 אם אינני טועה. מאחר והסרט הזה הוסרט בשנות התשעים הייתי מצפה שהם יעדכנו את עצמם כלומר לומר לנו איפה נמצאת המוטציה.
זאת לדעתי הבעיה האמיתית של הסרט
   כתוב תגובה
נכון ולא נכון  (חדש)
lord x שבת, 10/03/2001, שעה 12:55
אני מעריץ של הקומיקסים ושל הסדרה המצוירת של x-men. מה שמעצבן בהוליווד, שאין נאמנות לספרות המקורית, אני מקווה שסרטי הקומיקס העתידיים יהו נאמנים לספרות
   כתוב תגובה
אי הבנה פשוטה  (חדש)
יובל יום שלישי, 10/04/2001, שעה 18:33
בתשובה לlord x
אני לא אוהב קומיקס. הבעיה שלי הייתה עם הקטע המדעי שם(אם היה שם). מעולם לא קראתי את קומיקס
''אקס-מן'' המקורי(פרט להצצה חטופה לפני שנתיים!). אפילו ב''ספיידרמן''
הסידרה מסבירים את זה הרבה יותר טוב.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.