על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

קריאת העורב - ינואר
מאמרים / אסף אשרי
יום חמישי, 29/01/2004, שעה 10:00

העורב מסכם שנה וחודש


בטור אישי זה מביא אסף אשרי, עורך המד''ב והפנטסיה של הוצאת
אופוס, מידע והגיגים על הנעשה בתחום בעולם הרחב.



דוֹם חקרתי והרהרתי, דוֹם בזיו עיניו סקרתי;
מבטו לעמקי-נפש חדרני עד לבעור.
ובתרגום סימולטני: הבטחתי סקירה על המגמות במד''ב בשנה האחרונה, וגיליתי כי המהלך והמגמה נבעו מתהליכים שהחלו עוד בשנים שקדמו לה, ורק עכשיו ניתן לקבוע בברור מה שכבר אמר החכם באדם: '' מה שהיה הוא שיהיה''. הגילוי הבעיר את חמתי, אולם מאחר ואיני נשוי ואני משתמש בה באופן מטאפורי בלבד, היא שכחה חיש קל.


כללי

נדמה היה, השנה, כי האחות הבכירה מתקנאת באחות החורגת, והמגמה שהייתה קיימת שנים בעולם הפנטסיה חילחלה אל המדע הבדיוני - סדרות מבוססות עולם.
השנה יצאו ספרים רבים המתרחשים בעולמות המוכרים לקורא, אך המספרים את סיפורם של גיבורים שונים. כל סופר שמצליח להמציא עולם מעניין ומורכב לא יזנח אותו במהרה, וכך גם המו''ל שלו.
לכאורה מדובר במגמה של התמסחרות - בתי ההוצאות הגדולים לוחצים על היוצרים להמשיך וליצור בעולמות המוכרים ממניעים כלכליים. אולם למעשה המגמה מאפשרת ליוצרים להעמיק ולפרוש בפני הקורא עולם רחב ועשיר יותר. הידיעה כי אין צורך לבנות אקפוזיציה פרטנית של סביבת ההתרחשות, אלא ניתן לפרוש אותה לאט לאט ובאופן טבעי יותר על פני מספר ספרים, מאפשרת חופש אמנותי ניכר ומונעת מצגות דחוסות של חיי שגרה. אם הדבר נשמע לכם מוכר מסדרת ספרי התרבות של איאן בנקס, אינכם טועים, וקיימות דוגמאות רבות נוספות. אולם השנה התפרסה האופנה לרוחב תת-ז'אנרים רבים: מספרי המתח-חלל של ניל אשר ,ריצ'ארד ק. מורגן וב. א. צ'אפיטיס ועד אופרות החלל של אלסטר ריינולדס, סטיבן הרפר ולי הוגן. מהמדע החברתי של סי. גי'. צ'רי וקארין לוואצ'י ועד למד''ב הרך של סטיבן בקסטר. מהאקשן של ג'ימס פ. הוגאן וסימון גרין ועד האיטיות של ננסי קרס ופול די פיליפו.
לאחרונה קיבלה המגמה אישוש נוסף בדמות הספר ''For Love and Glory'' מאת אחד מהמאסטרים הגדולים - פול אנדרסון. הרומן המסקרן הזה מתרחש בעולם אותו הציג אנדרסון בשנות התשעים במאגזין אסימוב'ס, בצמד סיפורים: ''The Diplomacy Guild'' שיצא בשנת 1990 ו-''Phases in Chaos'' שראה אור שנה לאחר מכן. בהקדמה לספר מספר אנדרסון כי הוא חש געגוע לעולם שיצר בסיפורים אלו, ומתוך כך נכתב הספר.
ובכן הגעגועים שולטים כרגע בכיפה, ואולי זה מה שמחזיר את היוצרים הביתה, אל העולמות המוכרים והיצירים שלמדו לחבב. זה כאן וזה כאן כדי להשאר.


ספרות וכתיבה

פרופסור ג'ק ויליאמסון, סופר ואיש אקדמיה, ירצה באחת עשרה במרץ בכנס אודות ''אופרת החלל אז ועכשיו''. המרצים האורחים הם רוברט סילברברג ופרדריק פול. זהו הנושא החם השנה, כאמור, ומאחר וג'ק וויליאמסון מכיר היטב את כתבי א. א. ''דוק'' סמית, אדמונד המילטון, ריי קאמינגס וג'ון וו. קמבל הבן, ונחשב לאחד מחלוצי הז'אנר, צריך להיות מעניין.

מאמר של א. ס. בייאט על אגדות וסיפורי מיתוסים חושף את החוט המחבר לאורך השנים בין אנרסן וגרים לבין טרי פראצ'ט, ויחשוף כמה סופרים קנוניים נחבאי-מיינסטרים שהשתעשעו בפנטסיה ובסיפורי אגדות.

הארגון לקידום ספרות ספקולטיבית הוקם כדי להעלות את רמת הכתיבה של הספרות הספקולטיבית ולבסס את מעמדה כאיכותית. בין המייסדים אפשר למצוא, בין השאר, את נלו הופקינסון ואת טובי ס. באקל.
באתר הארגון ניתן למצוא שם טיפים על כתיבה, על ניהול מאגזינים , על עריכה ומאמרים כללים. האתר עוד בחיתוליו, אך הוא נראה כמאגר מידע שיהיה נחמד לנבור בו בעתיד.


פרסים ומועמדויות

טפסי המועמדות לפרס הוגו בכנס וורלדקון 2004, שיתקיים בבוסטון, הוצגו לקהל הרחב והם זמינים באופן מקוון. אם תרשמו ותשלמו, תוכלו להצביע באחד הפרסים החשובים. נסו ותהנו.
יש לי ניחוש מלומד לגבי הזוכים.

המגזין לוקוס פרסם סקירה מקיפה על מעל לשישים מהפרסים שחולקו השנה. אפשר ללמוד ממנה עוד אודות קטגוריות, פרסים, זוכים ומועמדים.


ספרים

ספרים חדשים ובולטים שיצאו במהלך החודש:

Microcosms, עורך גרגורי בנפורד: אנתולוגיה שתעסוק ב...הפתעה! המיקרוקומוס! בין הכותבים: מייק רזניק, סטיבן בקסטר, ג'פרי לנדיס, רוברט סוייר ורוברט שקלי.
Phobos מאת טי דרגו: רומן ביכורים ומד''ב אקשני במיוחד. שוטרים וטרוריסטים על המאדים נלחמים על שליטה במושבה. באמזון טוענים שדרגו יגיע רחוק.
New Spring מאת רוברט ג'ורדן: נובלה קצרה שפורסמה באסופה ''אגדות I'' והורחבה לכלל רומן, המוביל כרגע את רוב רשימות רבי המכר של הפנטסיה.
The Fairy Godmother מאת מרסדס לאקיי: עולם פיות וכשפים המבוסס על מערכת חוקים סבוכה. לאקיי ידועה כמי שמספרת מחדש אגדות בצורה מפתיעה ומבדרת.
A Perilous Power מאת סאבין א. רוז: חלק שני בסדרה לבני הנעורים. גיבור הסדרה, טרבור בלייק, הוא נער צעיר מגיע לאקדמיה לקוסמים. נשמע מוכר? נכון. אבל כשאנדרה נורטון מכתירה את הסופרת כרולינג הבאה, אולי לא רק העלילה דומה אלא גם איכות הכתיבה.


וכך מתגלגל לו כישור הזמן, ומתחילה שנה נוספת. מי יתן ונזכה לראות בה יצירות מופת, ספרים טובים, ספרים סבירים וספרים שכיף לקרוא פעם אחת בשביל לשטוף קצת את הראש. שנה שבה ביקור של סופר בכיר מתחום המד''ב והפנטסיה יהפוך להיות דבר שבשגרה. שנה שבה אוכל לכתוב על ספרות ישראלית מקורית בניכר ובתרגום ל...
רגע, מה זאת אומרת, השנה כבר התחילה? טוב, אני חייב לעוף. השנה ההיא שנקשה בחלון, היא כבר כאן.




אופרת החלל אז ועכשיו - הרצאה
מאמר מאת א. א. בייאט - מגרים ועד פראצ'ט
הארגון לקידום ספרות ספקולטיבית
טפסי המועמדות לפרס הוגו
סקירה מקיפה על הפרסים שחולקו השנה (לוקוס)

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
סליחה על הבורות, אבל אפשר בבקשה
גל יום חמישי, 29/01/2004, שעה 11:04
(3 תגובות בפתיל)
סדרות מבוססות עולם היו במד''ב מזמן.
Boojie יום חמישי, 29/01/2004, שעה 11:41
(2 תגובות בפתיל)
וואו, הבחור מתמיד.
tirnanog יום חמישי, 29/01/2004, שעה 11:44
רואים כמה אתה אוהב את מה שאתה עושה. תמשיך ככה.
goshdarnit יום חמישי, 29/01/2004, שעה 12:38
(2 תגובות בפתיל)
שני הספרים האחרונים ברשימה
עדי יום חמישי, 29/01/2004, שעה 20:37
יפה יפה אפילו יפה מאד :)
נחום יום חמישי, 29/01/2004, שעה 21:32
(2 תגובות בפתיל)
שאלה לעורב
מספר 666 יום שישי, 30/01/2004, שעה 1:26
(23 תגובות בפתיל)
ספקולציות
לודביג יום שישי, 30/01/2004, שעה 9:52
(12 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.