על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

הקומה ה-‏350 (ואולי ה-‏700)
מאמרים / אהרון האופטמן
יום שישי, 09/02/2001, שעה 15:31

בנייני העל של העתיד


מאמר זה (בגירסה מקוצרת קמעה) הופיע בעיתון ''הארץ'', 8/2/2001

''לא היה שום ספק - הכרך היה שיא השתלטותו של האדם על הסביבה. לא המסע בחלל, לא חמישים העולמות המיושבים...אלא הכרך'' - כך כתב סופר המדע הבדיוני אייזק אסימוב בשנת 1964 בספרו ''מערות הפלדה'', שתיאר מציאות אורבנית עתידנית בה כרכי ענק מכסים את כל כדור הארץ ונופי הטבע נעשים מוצג מוזיאוני. עד כדי כך שהאנושות כולה, הכלואה באותן ''מערות'' פלדה ובטון, לוקה באגורפוביה קיצונית - חרדה מפני מרחבים פתוחים: ''כל תושבי כדור הארץ התגוררו בתוך הכרכים. בחוץ היה הישימון והשמים הפתוחים שאנשים מעטים יכלו לעמוד בפניהם...''
תאורים דומים של ערים עצומות ממדים, המתפרסים על פני הגלובוס כולו, מופיעים בספרי מד''ב רבים אחרים.

חזיון אורבני אימתני כזה אינו בלתי הגיוני אם לוקחים בחשבון את גידול האוכלוסייה המתמשך, צמיחתן הבלתי מרוסנת של ערים גדולות והכרסום הבלתי פוסק של שטחי טבע וחקלאות לטובת הבטון והאספלט. לפי תחזיות האו''ם, בשנת 2010 יהיו בעולם 26 ערים עם אוכלוסייה העולה על 10 מיליון בני אדם. הגדולה שבהן תהיה טוקיו, עם אוכלוסייה שתתקרב ל-‏30 מיליון! חלק גדול מהערים הללו מתפשטות לכל הכיוונים, מחסלות שטחים פתוחים, יוצרות אזורי עוני ופשע, נחנקות מזיהום אוויר ופקקי תנועה, מחוללות ''איי חום'' (תופעה עירונית של עליה ניכרת בטמפרטורה ובלחות), זוללות אנרגיה, פולטות גזי ''אפקט חממה'' לאטמוספרה ומחוללות בעיות סביבתיות קשות.

ומה אצלנו? תל-אביב איננה טוקיו, אבל מרכז הארץ נעשה אחד האזורים הצפופים בעולם והבניה הבלתי מרוסנת של שכונות קוטג'ים ובניינים נמוכים ממשיכה לגזול את שאריות השטחים הפתוחים מהדורות הבאים. המחקר ''ישראל 2020'', של צוות בראשותו של פרופ' אדם מזור מהטכניון, קבע עוד בשנת 1993 שבתסריט של ''עסקים כרגיל'', כלומר בלי שינוי תכנוני יסודי, צפויה עד שנת 2020 ''אזילת רוב הקרקע לבנייה בכל השטח המצוי צפונית לבאר-שבע ואובדן השטחים הפתוחים באזור זה, תוך קריסת מערכות התחבורה והתשתית ופגיעה חריפה באיכות הסביבה.''

אז מה עושים? צריך לחשוב על רעיונות לא שגרתיים. ספק אם עושים זאת אצלנו, אבל כך עושה משרד הבינוי של ממשלת יפן, למשל, המוטרד מחזון הבלהות של 30 מיליוני היפנים המצטופפים בטוקיו בתום העשור. רעיון לא שגרתי כזה, אם כי שנוי במחלוקת, הוא החזון של ''בנייני-על'' -Hyper Buildings. אלה הם בניינים המתנשאים לגובה של 1000 (כן, אלף) מטרים (לשם השוואה, מדובר על מבנה הגבוה פי 2.5 מ''מגדלי התאומים'' של ניו-יורק, ופי 2 מהבניין הגבוה ביותר בעולם הנבנה כיום בטאיפה, טאיוואן, האמור להתנשא לגובה של 508 מטרים לכשתושלם בנייתו בשנת 2003).

זה נראה אולי קצת מטורף ומגלומני, אך לא בעיני היפנים. הם מדברים ברצינות על חזון של ''בנייני-על'' כאלה, עם שטח רצפות כולל של 10 ק''מ רבוע, שיתוכננו לשרוד ולתפקד כהלכה למשך 1000 שנה (על פי התכנון, ייבנה מעין שלד-על שיעמוד 1000 שנים, ועליו יורכבו יחידות שונות שאורך חייהן יהיה קצר יותר, בהתאם לצרכים המשתנים). מי ירצה להתגורר במפלצת אורבנית של 350 קומות, אולי יותר, שבה גרים מאה אלף בני אדם (ובשעות היום שוהים בה אולי 300 אלף)? לא ברור. האנושות עוד לא התנסתה בזה, אך לפני לא כל כך הרבה שנים גם בניין בן 50 קומות היה דבר בלתי נתפש. לפי התפישה היפנית לא מדובר כלל במפלצת אורבנית או בניין גבוה, אלא על ''עיר אנכית'' שכל תכליתה להתקיים בהרמוניה עם הסביבה, תוך ניצול אופטימלי של משאבי הקרקע והאנרגיה, ושמירה מקסימלית על שטחים פתוחים וריאות ירוקות סביב המבנה הענקי (ובמידה מסוימת גם בתוכו).

הפרסומים היפניים מתארים את ''בניין העל'' או העיר האנכית כ-''ארכיטקטורה שתתרום במלואה לחיי החברה בעתיד... כאורגניזם הפועל בתאום והרמוניה עם האורגניזם הגדול יותר - כדור הארץ. בניין שיהיה ידידותי הן לבני האדם והן לסביבה.'' הדגש הוא על איכות חיים: שילוב טכנולוגיות לתחבורה פנימית אנכית ואופקית, בקרה אקלימית, מתקני בילוי, נופש וטיפול רפואי, גישה לאור שמש וניצול מירבי של אנרגיית השמש, שימוש בחומרי בנייה מתקדמים ואמצעים להגנה בפני רעידות אדמה, מערכות תקשורת ומידע משוכללות - כל אלה מחייבים עדיין מחקר ופיתוח, אף שהתפישות העקרוניות כבר קיימות. גם ההיבט הפסיכולוגי - יכולת ההסתגלות לחיים בתוך העיר האנכית - מחייב מחקר. אין עדיין פרויקט קונקרטי לבניית ''בניין-על'', אך תכנונים ארכיטקטוניים מפורטים כבר יש ויש, והיפנים מקווים להתחיל בבנייה נסיונית (בשלב ראשון אולי ''מיני-בניין-על'' בגובה 400 מטרים בלבד) תוך מספר שנים. משרד הבינוי היפני כבר הקים ''ועדה לחקר בנייני-על'', וכן תמך במספר עבודות תכנון של ארכיטקטים ביפן ובארצות אחרות.

אחת ההצעות היפניות ל''מיני-בניין-על'' נסיוני לבחינת טכנולוגיות
הבניה החדשות. (הצינור הספירלי משמש לתחבורה בין המגדלים)


אחד התכנונים המרהיבים והמעניינים הוצע ע''י האדריכל פאולו סולרי, יליד איטליה הפועל היום בארה''ב, ומנסה לקדם מזה שנים רבות תפישות תכנון אורבני חדשניות תוך מודעות גבוהה להיבטים סביבתיים. הוא נושא את דגל ה''ארכולוגיה'' (או ''ארקולוגיה'') - שילוב של ארכיטקטורה ואקולוגיה בתכנון מרחב אורבאני עתידי, שבו, לדבריו ''הולך הרגל הוא המלך, המרחקים נמדדים בדקות ושימוש במכונית הוא חסר הגיון.'' כלי התחבורה היחידים בתוך ''העיר האנכית'' יהיו מעליות (מיוחדות, שינועו גם לגובה וגם לרוחב), מדרגות ומדרכות נעות, קרוניות חשמליות קטנות (כמו בדיסנילנד) ומעל לכל - אופניים. כן, האופניים הישנים והטובים.
סולרי מחזיק בתכנית מפורטת להקים בניין-על שיכיל מאה אלף נפש, במדבר מוהאבי, באמצע הדרך בין לוס-אנג'לס ללאס ווגאס. הוא מעוצב כמגדל מעוגל בגובה קילומטר, מוקף בשני מבנים טבעתיים נמוכים שאליהם מובילים מעברים רדיאליים, תוך שימוש מודע בדימויים ארוטיים: ''המגדל מסמל את הזכר,'' כותב סולרי, ''והטבעות הקונצנטריות את הנקבה, הרחם. החדירה ההדדית שלהם יוצרת את המורכבות והפוריות העירונית''.

בניין-על של פאולו סולרי: מאה אלף איש במגדל של ''ארקולוגיה'' ארוטית


אפילו התכנון הנועז של סולרי מתגמד לעומת היצירה המדהימה הנקראת
''X-seed 4000''; תכנון קונספטואלי סופר-עתידני של חברה יפנית בשם Taisei, גרנדיוזי אפילו במושגים של יפן, ונכון להיום ככל הידוע איש לא חושב לממשו במציאות: זהו מבנה-על בגובה של 4000 מטר, כגודלו (וגם כצורתו) של ההר פוג'יאמה שביפן. הוא אמור להכיל לא פחות מ-‏700,000 נפש!

פרויקט X-seed 4000


אכן, לא קל להחליף את חלום הבית הקטן עם הגינה בדירה בקומה ה-‏350 (ואולי ה-‏700) בעיר האנכית. אבל הדורות הבאים יחשבו, אולי, אחרת. יתכן גם שלא תהיה להם ברירה. האם ריכוז כל גוש דן בחמישה-שישה בנייני-על, שביניהם וסביבם פארקים ושמורות טבע, נשמע כרעיון יפני מדי?



תאור בנייני על באתר משרד הבינוי של ממשלת יפן
בניין-העל ה-''ארכולוגי'' (והארוטי) של פאולו סולרי
פרויקט X-seed 4000 : בניין בגובה 4000 מטר...
X-seed 4000
מידע על בנייני-ענק : קיימים, מתוכננים, עתידניים

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
גדול ביפאן  (חדש)
רז גרינברג יום שישי, 09/02/2001, שעה 16:48
ראשית, אני חייב לציין שהמחשבה הראשונה שעלתה בראשי כאשר קראתי את המאמר של אהרון ב-''הארץ'' היתה ''מתי יעלה המאמר לאתר האגודה כדי שאוכל להגיב עליו?'' והנה זה קרה...
מאחר ולפי המאמר מרבית המחקר בתחום ה-''עיר האנכית'' נערך ביפאן, מעניין לציין שברבות מסדרות הקומיקס והאנימציה המד''ביות ביפאן, פיתוח אורבני מואץ הוא כמעט תמיד קטליזטור לקטסטרופה מסוג כלשהו - כר נרחב לכנופיות רחוב וניסויים צבאיים מפוקפקים (''Akira''), פתח להשתוללות של רובוטים בעלי אינטליגנציה מלאכותית שעוסקים בבינוי (''Bubblegum Crisis'' ו-''Patlabor'') ואפילו פלישה של יצורים דמוניים ממימדים אחרים (''Wicked City'' ו-''Demon City Shinjuku'').
בסדרות רבות אחרות מוצגת מטרופוליס עתידנית, שבנויה בצורה דומה מאד לזו שמתוארת במאמר, ושהחיים בה הם פשוט גן עדן - אך למעשה המטרופוליס הזו היא המקום היחיד על כדור הארץ שבו עדיין ניתן לחיות בשלווה, משום שכל שאר העולם הפך לאיי חורבות בעקבות מלחמת עולם שלישית. דוגמאות בולטות הן Battle Angel Alita - סדרת קומיקס מצויינת שעובדה לסרט מצויין, ו-Appleseed, סדרת קומיקס גאונית (יוצר הסדרה, מסמונה שירו, הוא אחד מאומני הקומיקס המעטים שאת עבודתם ניתן להגדיר, לטעמי, כמד''ב ''קשה'') שעובדה לסרט מוצלח הרבה פחות.
שם שמעניין להזכיר בהקשר הזה הוא סיד מיד. מיד, שהחל את הקריירה שלו כמעצב של חברת הרכב פורד, הפך בשנות ה-‏80 לאחד המעצבים המובילים בהוליווד של סביבה עתידנית - הקרדיטים שלו כוללים את ''2010'', ''טרון'' וכמובן ''בלייד ראנר'' - סרט שהעבודה עליו זיכתה את מיד בגדודים של מעריצים ביפאן. הלוק העתידני של ''בלייד ראנר'' שעיצב מיד הועתק בלי הכרה לעשרות (אני לא מגזים) סדרות קומיקס ואנימציה יפאניות (ובכללן רוב הסדרות שהזכרתי קודם).
   כתוב תגובה
ערי המד''ב  (חדש)
אלי יום שישי, 09/02/2001, שעה 17:42
בתשובה לרז גרינברג
העיר ''האולטימטיבית '' של אסימוב אינה זאת שב''מערות הפלדה '' אלא זאת שבסדרת ''המוסד'', כוכב הלכת טרנטור , שהוא כולו עיר ענקית אחת . עיר שאותה תיאר אסימוב בפירוט בספריו האחרונים כמו ''לקראת המוסד '' והיא מזכירה יותר מכל דבר אחר את ניו יורק של סוף המאה ה-‏20 עיר שבה לכל רובע יש את הזהות שלו והוא מעין עולם בזעיר ענפין.
ספר המד''ב הטוב ביותר שאני מכיר על חיים בעיר מאוכלסת מאוד של העתיד הוא ספרו של רוברט סילברברג THE WORLD INSIDE (1971) ספר שמתאר את החיים ברבי הקומות של העתיד ושלדעתי התחזית המתוארת בו של אנשים שחיים כל חייהם באותו ''מגדל '' שהוא עולם בפני עצמו בהחלט יכולה להתגשם במציאות.
ומומלץ גם ספרו של תומס דיש
''''334 מ-‏1972 על חיי אזרחי מנהטן ( ובאופן ספציפי תושבי הבנין בכתובת במנהטן שהיא שמו של הספר) של שנת 2025 , עיר שסובלת מעודף אוכלוסיה והתמוטטות של כל השירותים העירוניים .עוד ספר שלדעתי יש סיכויים טובים שמה שמתואר בו יתגשם ( ומתגשם ) במציאות .
אגב אהרון רק לפני כמה ימים היבעתי את תקוותי בפורום של האתר שתפרסם מחדש את המאמר הזה ( שפורסם כבר במימד העשירי מס' 6) אני שמח שהבקשה שלי התמלאה כל כך מהר . בהזדמנות זאת אני רוצה לציין שיש כמה מאמרים ישנים שלך בפנטסיה 2000 שיש מקום לעדכנם ולפרסמם מחדש.
   כתוב תגובה
ערי המד''ב, ועוד  (חדש)
אהרון האופטמן יום ראשון, 11/02/2001, שעה 10:45
בתשובה לאלי
מובן שתאור ''ערי-עולם'' ענקיות נפוץ מאוד במד''ב, ואת ''מערות הפלדה'' של אסימוב ציטטתי רק כדוגמה.
אגב, אמנם מדובר על אותו נושא, אך המאמר אינו זהה למאמרי הישן שהופיע ב''מימד''.(הפרויקט XSEED 4000 למשל לא הוזכר שם כלל.)
   כתוב תגובה
גדול  (חדש)
g שבת, 10/02/2001, שעה 4:50
בתשובה לרז גרינברג
אם כבר הגעת ל-BladeRunner, הרי שגם יוצרו המקורי של זה, פיליפ ק. דיק, תיאר את החיים בבנייני ענק שכאלה בכמה מקומות, ואת התחרות בין התושבים על הדירות הטובות יותר (בדרך כלל העליונות).
כמו כן אני נזכר לפתע כי פרנק הרברט מתאר מבנה דומה בסדרת ''חולית'' שלו - מבנה בשם ''ברונות'' המוקם בכוכב הלכת גיאדי פריים ע''י בני הארקונן...
   כתוב תגובה
השופט דרד  (חדש)
אלי שבת, 10/02/2001, שעה 7:02
בתשובה לg
וכמובן אין לשכוח את סדרת הקומיקס הבריטית האדירה, '' השופט דרד '' שבה כל האוכלוסייה העירונית של ''מגה סיטי 1'' מרוכזת בבלוקים ענקיים שלעיתים קרובות יוצאים למלחמה זה נגד זה.
סילבסטר סטאלונה כיכב בסרט (לא כל כך מוצלח ) לפי הקומיקס הזה.
   כתוב תגובה
SimCity 2000  (חדש)
Pippin יום שישי, 09/02/2001, שעה 17:34
גם במשחק המחשב SimCity 2000 היוו בניניי על כפטרון לבעייות השטח, באותה צורה שמוצגת בכתבה.
גם במשחק התשאו הבניינים האלו לגובה רב ותפסו שטח ניכר (וזה עוד בלי לדבר על המחיר), אך איכלסו כמות עצומה של אנשים...
   כתוב תגובה
אז מה?  (חדש)
שפן הלוח שבת, 10/02/2001, שעה 20:31
בתשובה לPippin
הרעיון הופיעה גם ב''Dark Rigen'', האלמנט החמישי, מלחמת הכוכבים ובעצם, איפה לא?

הרעיון כמעט יכול להחשב כמדע בדיוני עתיק. אבל בכל זאת, באמת אחלה עיצובים, נראה שהם ממש קוראים לבמאי שימצא להם איזו גרפיקת מחשב הולמת.
   כתוב תגובה
המלצה  (חדש)
אהרון האופטמן יום ראשון, 11/02/2001, שעה 10:57
בתשובה לPippin
סתם הערה ''נודניקית'' (מיועדת לא רק לך, אלא לכולנו) - מומלץ להפעיל speller (או לפחות לקרוא את התגובה) לפני ששגיאות הכתיב מופצות לCyberspace.
   כתוב תגובה
קצת מים קרים  (חדש)
אמנון יום רביעי, 14/02/2001, שעה 13:30
בתשובה לאהרון האופטמן
לא נעים לי להפריע לחגיגה אבל יש בעיות מאוד רציניות עם בניני ענק
כמתואר.
הבעיות הפיסיקליות ברורות אני מניח, בודאי לאהרון, אבל בכל
זאת - לחץ רוח, חוזק חומרים, ומה קורה אם יש רעידת אדמה? במיוחד
ביפאן בנין כזה הוא מתכון לצרות.
אבל מלבד זאת, יש בעיות שההתייחסויות לסייברפאנק/מנגה רומזות
עליהן. הבעיות הקיימות כיום בערים עם בנינים ''רגילים'' הן של תשתיות
כמו טיפול בשפכים, תשתיות מים, ועוד. לכאורה בניני ענק יפתרו בעיות
של תחבורה, אבל למעשה תארו לעצמכם שצריך כל יום להכניס לבנין
הענק הזה מזון ומים עבור כל התושבים, והכל נכנס דרך הכמה מאות
מטרים של הבסיס שלו.
ומה עם חשמל? בנין כזה יצטרך תחנת כוח פרטית, ותחנות כוח בעצמן
הן בנינים לא קטנים.
הרעיון של בנין כזה באמצע המדבר הוא בכלל קשקוש, ולו רק מהכיוון
של אספקת חשמל כאמור.
לסיום, הערה קטנה בענין צפיפות האוכלוסין : ישראל רחוקה מלהיות
צפופה, ברגע שלוקחים בחשבון את הנגב. והנגב נמצא רק 20 דקות
נסיעה ממרכז הארץ ברכבת מהירה, שכמוה כבר יש ביפאן, לא צריך
להמציא שום דבר חדש.
   כתוב תגובה
קצת מים קרים-- וגם חמים  (חדש)
אהרון האופטמן יום חמישי, 15/02/2001, שעה 11:11
בתשובה לאמנון
כל הבעיות הללו הן אכן אמיתיות - ולכולן יש (או יהיו) פתרונות טכנולוגיים. מי שיעיין בפרסומים היפאניים לא יוכל שלא להתרשם ממידת החשיבה היצירתית שהושקעה, וממגוון הטכנולוגיות הנחקרות (או האמורות להחקר) כדי לספק את הפתרונות.
בניין-על באמצע מדבר מוהאבי בארה''ב הוא לאו דווקא ''קשקוש''. הוא אמור להיבנות על נתיב רכבת הרחיפה המגנטית העתידית (בין לאס ווגאס ולוס אנג'לס), ויש לזכור שגם היום רוב האנרגיה החשמלית של אזור לוס אנג'לס באה ממרחקים (סכר הובר). חוץ מזה, הטכנולוגיה הישראלית (בשלב זה ''על הנייר'') של ''ארובות שרב'', שגם היא ''מבנה-על'' מעניין בפני עצמו, עשויה להוות פתרון טוב.
הבעיה המרכזית, לדעתי, היא דווקא פסיכולוגית-חברתית. האם נוכל להסתגל לצורת חיים כזו?
ובאשר לנגב- כולנו יודעים שזה הפתרון, ועובדה שלא נעשה כמעט דבר, מימי בן-גוריון ועד היום. (כאן הבעיה היא פוליטית ושל סדר עדיפויות לאומי - ולא ניכנס לזה עכשיו). המציאות היא, שלמרות כל התחזיות וההתרעות, אנחנו יוצרים במרכז הארץ צפיפות אוכלוסין מהגבוהות בעולם, וכפי שכתבתי, אנחנו ממשיכים לגזול את שאריות השטחים הפתוחים מעצמנו ומהדורות הבאים.
   כתוב תגובה
המלצה  (חדש)
אבי יום חמישי, 15/02/2001, שעה 11:40
בתשובה לאהרון האופטמן
זאת לא הפעם הראשונה שמעירים כאן על איות. אנא, הקפידו על איות נכון.

טודה.
   כתוב תגובה
חה חה חה  (חדש)
מישל יום שלישי, 20/02/2001, שעה 19:57
בתשובה לאבי
תודה גם לך!
   כתוב תגובה
לא כל-כך מהר!  (חדש)
סנדרה יום שני, 19/02/2001, שעה 19:33
זה ממש מעניין.אם אפשר לפעול למען הסביבה אז סבבה,למה לא.אבל עד שיהיו בינייני ענק יעבור זמן רב מידי ולא יהיה מה לעשות.
לפי דעתי צריך לפעול כבר עכשיו,ובמיוחד פה-בישראל. אין לנו בכלל מפעלי מיחזור והמזבלות הולכות וגדלות,ואנחנו כבר מדברים על בינייני ענק.בסופו של דבר לא יהיו שמורות טבע בחוץ אלא מזבלות גדולות ומסריחות!
אז יעלה, לעבודה!
   כתוב תגובה
ישראלים  (חדש)
בן יום שני, 19/02/2001, שעה 19:47
בתשובה לסנדרה
את צודקת 100%, אבל בואי תראי לי ישראלי אחד שימיין את הזבל שלו כדי שנוכל למחזר אותו.
אם תמצאי לי אחד כזה, חוץ ממך וממני, שימיין את הזבל שלו(והוא ישראלי) אז תודיעי לי,טוב?
   כתוב תגובה
צודק!  (חדש)
סנדרה יום שלישי, 20/02/2001, שעה 19:44
בתשובה לבן
אני מסכימה איתך!
אבל אצלנו זה גם עיניין של חינוך ועצלנות.אנשים כל כך עצלנים שאין להם סבלנות להגיע לפח אז הם זורקים את זה סתם ככה בכל מקום שבו הם נמצאים.זה ממש מעצבן!

ואם אתה לא יודע בשביל למחזר צריך מפעל מיחזור ובארץ אין לנו אחד כזה. אז קודם נדבר על מפעל ואז על האנשים.
   כתוב תגובה
למה ככה?  (חדש)
מישל יום שלישי, 20/02/2001, שעה 19:52
בתשובה לבן
למה אתה יורד על הישראלים?
הרי אתה אחד מהם,זה לא מזיז לך?

יש עוד מקומות בעולם שבהם לא ממחזרים.למה אתה כזה רע?
   כתוב תגובה
ישראלים  (חדש)
לירון שבת, 24/02/2001, שעה 13:37
בתשובה לבן
אתה ממש טועה!!! אמנם אלה שאיכפת להם מהסביבה מעטים אבל הם ישנם
שאני רואה אנשים מבזבזים מיים ומלכלכים אני כ''כ כועסת ומעירה על זה הבעיה זה אי המודעות למרות הפרסומות צריך לשטוף לאנשים ת'מוח שיבינו איזה נזק הם עושים לעולם כולו ולבסוף לעצמם!!! הבעיה היא גם שאין בכל מקום בארץ פחי מחזור פלסטיק ונייר הם מעטים מאד.
   כתוב תגובה
ישראלים  (חדש)
לירון שבת, 24/02/2001, שעה 13:40
בתשובה ללירון
לפי דעתי צריך לפעול כמו בניו יורק ששם מקבלים קנס על אי מחזור נכון שלצחזור שקית כחולה ושחור זה אורגני
   כתוב תגובה
כל הכבוד  (חדש)
אורי יום שלישי, 27/02/2001, שעה 1:47
סוף סוף מישהו מדבר ברצינות על תכנון אורבני שיחסוך מקום ומשאבים,גם אם יבוא על חשבונם של אינטרסנטים סוציומטים, שאיכות החיים שלהם כאן ועכשיו חשובים
להם יותר מחיי דורות רבים בעתיד.
יישר כח!
   כתוב תגובה
תודה על המאמר  (חדש)
רועי צזנה יום שלישי, 27/02/2001, שעה 21:35
תודה על המאמר, אהרון. מעניין לקרוא על הרעיונות העכשוויים להצלה מפיצוץ אוכלוסין וניצול יתר של משאבי הארץ.
למרות זאת, יש לי כמה תהיות.

א) למה שה'מגדלים' האלה לא יהיו קבועים בתוך הקרקע עצמה? החום בעומק של אלף מטר יהיה גבוה מאד, דבר שיוכל לספק מקור אנרגיה למגדלים הללו. כמו כן, ניתן יהיה להוסיף להם התרחבויות לצדדים. אחרי הכל, זה היה גם רעיונו המקורי של אסימוב (ללא הפרשי החום, אם זכרוני אינו מטעני) - לא מגדלי ענק, אלא מערות ענק.

ב) חלק מהמטרה היא לנצל משאבים כדי להגיע לאיכות חיים יותר גבוהה ולהציל את אזורי הטבע מכליה. חייבים לתהות - האם ההוצאה האדירה הכרוכה בהקמת מגדל של אלף מטר תהיה שווה את אכסונם של מאה אלף איש? (או אפילו 700,000, במקרה של ההר המתוכנן). האנשים הללו עדיין עולים במזון, באנרגיה ובמים - ועתה גם בעלות הבניה של מפעל הענק הזה.
האם עלות אדירה שכזו באמת תסייע לצמצם במשאבים שאנו כורים מן הארץ?
   כתוב תגובה
שאלות חשובות  (חדש)
אהרון האופטמן יום חמישי, 01/03/2001, שעה 10:21
בתשובה לרועי צזנה
שאלת כמה שאלות חשובות, ולא לכולן יש תשובות (כנראה גם לא ליפנים) - הרי כל הנושא עדיין בשלבי מחקר ובדיקות.
בכל אופן, הגישה היפאנית דוגלת בהרמוניה עם הסביבה ובאיכות חיים - תוך ניצול מירבי של אנרגיית שמש ומתן אפשרות מירבית לכל דיירי ה''מפלצת'' ליהנות מאור שמש. קשה יהיה להשיג זאת בבניין הקבור באדמה עד עומק 1000 מטר...
ובאשר לעלויות הבנייה - ברור שהן אדירות. אך המאזן(המסובך) שצריך להיעשות הוא: העלויות הללו מול אורך חיי הבניין (1000 שנה, לפי היפנים!), תחזוקתו, והעיקר - הצלת השטחים הפתוחים לטובת הדור הזה והדורות הבאים.
   כתוב תגובה
שאלות חשובות  (חדש)
רועי צזנה יום חמישי, 01/03/2001, שעה 12:43
בתשובה לאהרון האופטמן
אולי יהיה קשה להשיג אור שמש בבניין קבור, אך המטרה היא הרי לאחסן אנשים, לא לשזף אותם.
ידוע לך אם לסופר-בניינים הללו יהיו קולטי שמש עליהם? מגדל בגובה קילומטר, שכולו מוקף מקולטי שמש יכול לייצר די הרבה אנרגיה, נראה לי.
אורך חיי הבניין זה דבר חשוב, אבל אלא אם כן תכניס לתוכו תרנגולת מוטציונית ענקית חולת סרטן ותחצוב ממנה כל יום את מנת הבשר של כל בן-אדם בבניין (אני חושב שפול אנדרסון המציא את הרעיון), הרעיון לא יהיה שווה הרבה. החיות עדיין לא ישרדו - ואיתן הולך כל המאזן האקולוגי, ואז מה כבר נשאר לנו בכלל?
   כתוב תגובה
תרנגולת מוטציונית ענקית  (חדש)
גל יום חמישי, 01/03/2001, שעה 15:54
בתשובה לרועי צזנה
זה לא מתוך סוחרי החלל של פדריק פול וס מ קורנבלות ?
נדמה לי שזה משם
   כתוב תגובה
אופס - טעות בשם  (חדש)
רועי צזנה יום חמישי, 01/03/2001, שעה 19:18
בתשובה לגל
יתכן בהחלט שזה משם. זכרתי רק שזה ספר שנכתב על ידי פול משהו, וישר קפץ לי אנדרסון לראש.
אבל אתה בטוח שקוראים לספר סוחרי החלל?
   כתוב תגובה
די בטוח  (חדש)
גל יום חמישי, 01/03/2001, שעה 21:14
בתשובה לרועי צזנה
אבל צריך לוודא
כש ואם אני אקפוץ הביתה בסופש אני אבדוק
   כתוב תגובה
הכל טוב ויפה  (חדש)
Cereal יום רביעי, 11/04/2001, שעה 1:44
אבל תחשבו עכשיו יש בעיות כמו אספקת מים לקומות גבוהות וכולה
ומה יהיה בבנייינים אלו?
ובמקרה של שריפה מה יעשו התושבים?
צניחה חופשית(אלחוטית!)
   כתוב תגובה
הכל טוב ויפה  (חדש)
אהרון האופטמן יום ראשון, 15/04/2001, שעה 11:06
בתשובה לCereal
אלה בדיוק הבעיות שמטופלות בפרטי פרטים בפרויקטים העוסקים בבנייני-על ביפאן ובמקומות אחרים (בנוסף על בעיות שלא הזכרת, כמו עמידות ברעידות אדמה, תחבורה פנימית בבניין, ועוד ועוד). הכוונה היא שבניינים עתידיים אלה יהיו בטוחים ונוחים מעל ומעבר לבניינים קונבנציונליים.
   כתוב תגובה
תמהני איך השמדת בניני התאומים  (חדש)
אלי יום שישי, 19/10/2001, שעה 19:03
בתשובה לאהרון האופטמן
תשפיע על כל התחזיות שמועלות כאן.
בעולם יש כעת פחד גובר והולך מהשתכנות בבניין רב קומות ודי אם נזכיר שכאן בארץ שגרירויות מבטלות את השכירות שלהם בבנין יזרעלי וכך קורא עם גורדי שחקים אחרים בעולם.
ייתכן שהמצב המשתנה בעולם והפחד המוצדק מטרור כנגד גורדי שחקים יהפוך את כל התחזיות שהוצגו כאן ללא רלבנטיות.
ייתכן שהבנייה בעתיד תהיה כלפי מטה ולא כלפי מעלה. ..
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.