על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זוכי פרסי גפן ועינת
חדשות האגודה / המערכת
15/10/14
תגובות: 0  
פרוטוקול אסיפה כללית ובחירות
חדשות האגודה / ועד האגודה
15/10/14
תגובות: 0  
בִּדיוֹן מציון
חדשות האגודה / המערכת
04/10/14
תגובות: 2  
מפגש: האלים עצמם
חדשות האגודה / המערכת
29/09/14
תגובות: 0  
היֹה יהיה 2014
חדשות האגודה / המערכת
26/09/14
תגובות: 0  
טיפה בי-ם
חדשות האגודה / המערכת
09/09/14
תגובות: 0  
אספה כללית ובחירות
חדשות האגודה / ועד האגודה
01/09/14
תגובות: 11  
עדכוני הועד 8.8.14
חדשות האגודה / ועד האגודה
24/08/14
תגובות: 2  
פרס עינת 2014: התחרות נפתחת!
חדשות האגודה / המערכת
18/08/14
תגובות: 0  
מפגש: עולם חדש מופלא
חדשות האגודה / המערכת
06/08/14
תגובות: 0  
קרן אמבר נפטרה
חדשות האגודה / המערכת
04/08/14
תגובות: 8  
עדכוני הועד 16.6.14
חדשות האגודה / ועד האגודה
07/07/14
תגובות: 0  
מפגש: אוקיינוס בקצה המשעול
חדשות האגודה / המערכת
01/07/14
תגובות: 0  
''ישראל חוגגת עם הארי פוטר 4''
חדשות האגודה / ועד האגודה
27/06/14
תגובות: 0  
בדיון 2014 - מבט שני: קריאה בעיניים אחרות
חדשות האגודה / ועד האגודה
15/06/14
תגובות: 0  

בדיון - סיכום הכנס
חדשות האגודה / המערכת
יום שישי, 04/06/2004, שעה 12:46

סיכום כנס הספרות הספקולטיבית הראשון של האגודה, וכן קורות אורח הכבוד שלו, הסופר פול קארני, בארץ הקודש


מדי שנה מקיימת האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה שני כנסים קבועים - איקון ופנטסי.קון. אליהם הצטרף כעת כנס בדיון, שנערך לראשונה בשבוע שעבר.

דוכני ספרים בכנס בדיון

בדיון יועד לאוהבי הספר שבקהילה. לקוראים שעבורם עיקרה של אהבת המד''ב והפנטזיה הוא הספר, הדפים והעולם המקופל בהם. הכנס ניסה למצוא דרכו אל מי שנוהג להפליג אל עולמות ספקולטיביים הנוצרים דרך המילה הכתובה, אל מי שרוצה לשמוע על יצירת עולמות אלו, על תהליכי הכתיבה ועיצוב המציאות, אל מי שחפץ לפגוש בסופרים ולשמוע ממקור ראשון על האלכימיה היוצרת זהב ממקלדת, וכן אל קהילת הכותבים – הזדמנות לחלוק, להקשיב וללמוד זה מזה.

חלומות באספמיה - פאנל כותבים בכנס בדיון

עיקר הכנס היה הרצאות ופנלים בהשתתפות מיטב מומחי המד''ב והפנטסיה בארץ, ביניהם ד''ר עמנואל לוטם, ד''ר אילנה גומל, גילי בר הלל ודידי חנוך.

אורח הכבוד של הכנס היה סופר הפנטסיה האירי פול קארני, מחבר הסדרה המצליחה ''ממלכות האל'', שהרצה על נושאי ודרכי הכתיבה שלו ובכלל.

כבונוס מיוחד לקוראי סיכום זה, אנו מגישים כאן כעת את רשמיו של רני גרף, אחד ממלוויו של קארני בביקורו כאן, מהאיש ומהכנס:



מסעות קארני בארץ הקודש
או: 48 שעות עם עורב וסופר אירי חובב גולדסטאר
מאת רני גרף

חג שבועות, יום אחד לפני פתיחת בדיון 2004, ועבדכם הנאמן מוצא את עצמו מפוהק משהו בנמל התעופה בן-גוריון בשעה 5 לפנות בוקר, ממתין לטיסת ''בריטיש איירוויז'' מלונדון. הטיסה נוחתת מוקדם מהצפוי ופול קארני, שונה מאד מהתמונה ששלח (ושצולמה, כך מסתבר, לפני כשש שנים) יוצא אל אולם מקבלי הפנים עם תיק קטנטן ומזהה את כותב שורות אלה לפני שכותב שורות אלה מזהה אותו. הוא ניגש בטבעיות לדלת הנהג במכונית ורק אז נזכר שהוא כבר לא בקנזס יותר (כלומר: אנגליה, כלומר: צפון אירלנד, כלומר: הממלכה המאוחדת) ועובר למושב השני. הקרח נשבר מיד.

לאחר שאני מוסר אותו לידי פקידת הקבלה החביבה במלון ''סינמה'' החדש והחביב שבככר דיזנגוף, אני נוסע לביתי. בדיוק בצהרי היום אני מגיע שוב לשערי בית המלון, רק כדי לגלות שהאירי בהיר השיער והחביב כבר סיים סיור מסביב לכיכר, מקטרתו בפיו, כולו מוכן לנסיעה לירושלים. הוא ישן רק שעתיים, כך הוא מספר, ומיד ירד לסקור את העיר העברית הראשונה.

עוד לפני שאנו עוזבים את נתיבי איילון נרשמת קריאת ההתפעלות הראשונה: האורח מגלה כי השם ''ירושלים'' רשום על שלט דרכים ירוק, ונפלא מבינתו ששמה של העיר הזו, הכמעט אגדי עבורו, רשום בנון-שאלאנטיות שכזו על שלט דרכים רגיל משל היתה מנצ'סטר או בירמינגהם, או אולי בלפאסט.

את העליה לירושלים אנו עושים דרך מחלף הראל בדרכנו לעין-כרם, והנוף מרהיב. אפילו הח''מ, הסבור באופן אישי שירושלים הוא רק מלה נרדפת ל''העיר הזו שהוקמה בכוונה כדי לבלבל נהגים שפויים מתל-אביב'', מתפעל מהיערות הירוקים ומהמבנים המשובצים בהם. כמה דקות מאוחר יותר אנו אוספים את אסף אשרי, עורך סדרת המד''ב והפנטסיה של אופוס והאיש שעמד בקשר עם קארני עד בואו ארצה, ומאותו רגע נהפוך לשלישיה בלתי נפרדת למשך 48 שעות.

אנו ממשיכים למשכנות שאננים, שם מרואיין קארני על-ידי אורן נהרי למהדורת ''מבט'' שתשודר באותו ערב. רק אז אנו מגלים כי זו לו הפעם הראשונה בטלויזיה, וכי למרות שהסיכוי שהראיון ישודר אי פעם באירופה נמוך משהו, הוא עדיין מתרגש עד מאד. לא שזה ניכר בראיון המשודר.

משם מתחיל מסע הכומתה המפרך שאסף אשרי (להלן: העורב) הכין לנו ללא ידיעתנו. לאחר הפסקת התרעננות קלה במרפסת בית הקפה של הסינמטק הירושלמי אנו מתחילים בטיפוס רגלי תלול אל עבר חומות העיר העתיקה. זהו חג שבועות והחניה ליד החומות כמעט בלתי אפשרית, לכן השארנו את המכונית במתחם הסינמטק.


בתוך חומות העיר אנו מתחילים את הסיור בסמטאות הרובע היהודי, הקארדו מצטלם היטב, ומשם לכנסיה אחת, וממנה עוברים דרך הסמטאות הצרות אל עבר כנסיית הקבר, שם האורח מתאכזב לגלות שהיא אינה גדולה כפי שציפה שתהיה, ומשועשע לגלות כתובות גרפיטי גם בתוך חלל הקבר עצמו. מסתבר שהמוני המבקרים האדוקים רואים צורך להשאיר את חותמם במקום. הויה דולורוזה מתגלית כעוד סמטה צרה בעיר העתיקה, וללא הכיתוב על שלטי ההכוונה אין שום דרך להבדיל בינה לבין הסמטאות הירושלמיות האחרות. בשלב מסוים אנו כמעט נלקחים כבני ערובה על ידי סוחר מזרח ירושלמי שמתעקש למכור לנו מתנות חג מולד (או כל חג נוצרי אחר) עבור משפחותינו האדוקות והקתוליות המחכות בשקיקה בחו''ל (מישהו סיפר לאותו סוחר שגם הח''מ מחו''ל והוא חשב שתפס שתי ציפורים במכה אחת. אותו מאן דהוא מכונף בקושי הצליח לחלץ את שלושתינו מצפורני אותו סוחר עקשן, וקארני – למרות שלא ממש התכוון – מצא את עצמו עם שתי מזכרות נוספות, לאחר שהתמקח כיאות והצליח להוריד את המחיר באופן משמעותי. משפחתו הקתולית האדוקה של כותב שורות אלה תיאלץ, כנראה, לבלות את חג המולד הבא ללא מתנות מירושלים).

משם, דרך סמטאות השוק של הרובע המוסלמי, הלכנו אל עבר הכותל המערבי. זהו יום חג והמראה מרשים. גודלו של הקיר הענק מכה את קארני בתדהמה, שהולכת וגוברת ככל שאנו מתקרבים אל הכותל, עד שממש ניתן לגעת בו ואף לראות את הפתקים הרבים הדחוסים בין האבנים. לאחר מספר צילומים הכרחיים אנו מטפסים מעלה עד שניתן לראות את הכותל, כיפת הסלע המוזהבת ומסגד אל אקצה במבט פנורמי אחד. קארני מתרשם כיאות.

מסע רגלי נוסף אל הסינמטק ומשם במכונית הממוזגת אל עבר החומוס המשובח ביותר בירושלים: סניף עין-כרם של המסעדה הלבנונית מאבו גוש, שם אנו מנגבים קדירת חומוס עמוסה בפול וצנוברים כשלידה הלימונדה הטובה בעולם. כך קארני. משם אנו יורדים אל תל-אביב, ואל המסעדה בה נפגש כל צוות הכנס לסעודת היכרות עם האורח. יעל עבאדי, מנהלת הכנס, דואגת שיקבל מתנה רשמית מטעם הכנס – גביעי יין חתומים על ידי האמן שכייר אותם. שם גם מסתבר, לתדהמתם של הנוכחים, שקארני הנו נטול כל נסיון ימי (מי היה מנחש זאת למקרא ספריו?). עקב צירוף מקרים מוזר, לחלק גדול מהנוכחים יש נסיון ימי, וקארני מוצף (תרתי משמע) בסיפורי ים והפלגות – הכנה טובה לקראת מה שאמור לעבור עליו למחרת. לאחר הרבה אוכל, המון בירות ותצלום קבוצתי הכרחי, אנו מתפזרים.

למחרת העורב ואני אוספים את קארני ממלונו בשעה מוקדמת יחסית, כדי שנספיק להפליג לחופי הים התיכון לפני שנגיע לכנס. גיל תגר, מנכ''ל הוצאת ''אופוס'', נותן לקארני (שזוהי לו, כאמור, ההפלגה הראשונה בחייו) לנווט את היאכטה אל מחוץ למארינה, כשהוא מסתפק במשפט הלאקוני משהו ''תזהר שלא להתנגש בסלעים''.


שעתיים על הים, תוך שאנו זוללים בורקסים ושותים בירה מתנת ''אופוס'', והעורב מגלה כישורים חבויים כנער סיפון כשהוא מתחיל לקפל את המפרשים. הח''מ מסתפק בצילומים. שעתיים מאוחר יותר אנו שבים אל המעגן. העורב ממהר אל הכנס ואני דוהר עם קארני אל יפו העתיקה, בתקווה להספיק להראות לו עוד משהו לפני שאנו מגיעים אל הכנס. בדרך אני מראה לו את ''מייקס פלייס'' ואת הדולפינריום, ורק אז הוא קולט עד כמה הדברים כאן סבוכים ויומיומיים. שנינו מחליטים כי היינו יכולים לגור במוזיאון של אילנה גור (אם היא רק היתה מואילה לפנות אותו) ופול חושב שהבית המקסים היה משרה עליו המון שלווה שאותה היה יכול לנצל לכתיבה. בכלל, הוא סבור שתל-אביב היא עיר בה הוא יכול להתגורר ולהשתלב היטב. הסמטאות של יפו העתיקה והמזח בעל הנוף המקסים של קו החוף התל-אביבי משרים עליו נירוונה שגורמת לו להוציא שוב את מקטרתו תוך שהוא מפנים את המראות.

לאחר ארוחת צהריים קלה אנו ממהרים אל מתחם הכנס. שם מתיישב קארני ליד שולחנו של ארז אברמוביץ', יו''ר האגודה, שדואג להשקות אותו בבירות, בירות ועוד קצת בירות. הוא דווקא מעדיף לטעום את ה''גולדסטאר'' המקומית ולא בירה אירית כלשהי. השולחן הופך למוקד עליה לרגל: עמנואל לוטם חולק עם קארני את דעותיו על פנטסיה (אי אפשר בלי אזכור כלשהו של ''שר הטבעות'', כמובן), הדס ומיכה מעניקים לו מתנה אישית בדמותה של נרגילה גדולה, כאשר טקס מעמד הענקת המתנה מלווה בהסברים מפורטים של מיכה על תהליך ההרכבה כמו גם באזהרות חמורות ביותר לפתוח את כל חלונות הבית (הממוקם בצפון אירלנד, כזכור, מקום מעט קריר בהשוואה למזרח התיכון) בזמן השימוש על מנת להמנע מתאונות ריח. יעל, מנהלת הכנס, מבקרת גם היא ומצטלמת עם האורח, וכך גם עוד חברי סגל ומבקרים שונים. נעמי וינר מפתיעה אותו בידיעותיה במוסיקה אירית, והיא מופתעת מכך שהוא זוכר מי היא ובמה היא מתעניינת.


ואז מגיע זמן העבודה: שולחן מוצב לאחר כבוד במרפסת האולם ותור של מבקשי חתימות מתחיל להתגבש. בתוך כך ממשיכים לבקר את פול אורחים נוספים, ביניהם גם יעל סלע-שפירו, המתרגמת את סדרת ''ממלכות האל'' לעברית, וחמוטל לוין שעורכת את הטקסטים. גם ניר ''הזועם'' יניב מגיע ומחליף דאחקות עם האורח, אבל למרות כל נסיונותיו של זה האחרון, הראשון אינו משקשק מפחד. הזועם יאלץ לשכלל את הטכניקה לקראת האורחים הבאים.

האירוע העיקרי של הערב מתקרב. עוד כמה בירות בחסדי יו''ר האגודה ומגפיו, ואנו נכנסים אל האולם. לאחר מספר דברי הקדמה מפי ארז אברמוביץ' ויעל עבאדי, מציג דידי חנוך (הלא הוא הממסד האפל, מי שהגה את רעיון הכנס הספרותי הראשון בתולדות האגודה ועזר להגשים אותו) את האורח.

ההרצאה של קארני על כתיבה מרתקת. הוא מספר על תהליכי הכתיבה שלו, על היחס שלו לדת ועל האופן בו מתבטא יחס זה בספריו. הוא אף מקריא את קטע הפתיחה של הספר הראשון בסדרת ''קבצני הים'' (שם זמני בעברית), הדן בעולם שאלוהיו נטש אותו. נשמע מרתק. הרושם המתקבל הוא של סופר צעיר המתלבט תוך כדי כתיבה, אדם שחש קשר עז אל הדמויות שלו, שלא תמיד יודע מה יקרה בפרק הבא ואשר חייב לכתוב אותו כדי לגלות מה יקרה הלאה. הסיפורים שלו כותבים את עצמם, וכך אנו מקבלים הצצה נוספת אל מוחו של יוצר בזמן שהוא כותב. מי שקרא את ''המסע של הוקווד'' כבר יודע שקארני הוא מספר סיפורים נפלא ומעצב דמויות בחסד. ההרצאה מדגישה את הדרך בה הוא עושה זאת.


האירוע מסתיים והאורח מתעקש לצאת לסיבוב שתיה אחרון לפני שיטוס, לפנות בוקר, בחזרה אל ביתו שעל החוף הסלעי בצפון אירלנד.

יום חמישי בלילה ותל-אביב שוקקת חיים. קארני, העורב ואני מוצאים את עמנו בפאב תל-אביבי המנגן מוסיקה משובחת ומגיש בירה אירית. הוא מתעקש לשתות את התוצרת המקומית דווקא. הח''מ מעדיף בכלל דיאט קולה. לאחר ביקור באבולעפיה, שם הוא טועם בהתפעלות סחלב חם (ומכנה אותו Food of Comfort), אנו מגיעים אל בית המלון שלו אי שם לפנות בוקר, וקובעים מפגש נוסף לפנות בוקר כדי לקחת אות אל נמל התעופה.

בשעה חמש לפנות בוקר אנו פוסעים במסדרונות אולם ההמראות של נמל התעופה, נחושים לראות שצ'ק אין עובר כיאות. בינתיים קארני מספר לנו שהוא מרגיש כאילו היה פה שבוע לפחות, וכי הוא וודאי ישוב לביקור נוסף. הפעם ארוך יותר.
הוא פשוט חייב לראות גם את מצדה ולבלות עוד קצת בתל-אביב.



צילומים: רני גרף, יעל פורמן, איתי שלמקוביץ'



בדיון 2004 - כנס ספרות ספקולטיבית
פול קארני
חלומות באספמיה

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
!Sounds great  (חדש)
Liran יום שישי, 04/06/2004, שעה 13:48
I hope that next year I will be around so I can do more than simply read and hear the stories afterwards..
   כתוב תגובה
קשה לקרוא לזה ''סיכום הכנס''  (חדש)
יעל יום שישי, 04/06/2004, שעה 23:28
זה אולי סיכום הכנס מנקודת מבטו של רני, אבל בפועל זה ''פול קארני בארץ הקודש''.

ועם כל הכבוד לפול קארני - ויש לי המון כבוד אליו אחרי ההרצאה הנהדרת שהוא נתן - בכנס היו עוד דברים מעניינים וחשובים.

אני באופן אישי מאוד נהניתי מההרצאות ומהפאנלים, ואין לזה כלל ביטוי במאמר הזה. מי שיקרא את זה במחשבה שזה ''הכנס'', לא יקבל תמונה אמיתית.

לסיכום: הטרוניה שלי היא על השם שנבחר למאמר, ולא על תוכנו חס וחלילה.

המאמר היה מאוד מעניין ובהחלט נתן זוית שרוב אורחי הכנס לא נחשפו אליה בכלל.
   כתוב תגובה
אם תביטי היטב על המאמר תראי שהוא מחולק לשניים.  (חדש)
רני שבת, 05/06/2004, שעה 3:58
בתשובה ליעל
החלק הראשון הוא סיכום הכנס, והחלק השני, שיש לו כותרת נפרדת, הוא על הביקור הכולל של קארני בארץ.
   כתוב תגובה
זה לא סיכום הכנס אלא סיכום התוכניה  (חדש)
יעל שבת, 05/06/2004, שעה 11:48
בתשובה לרני
אבל לא משנה, המאמר עצמו בהחלט מרתק ומעניין.
   כתוב תגובה
מצוין. הידד לרני ואסף על האירוח והידד לאגודה על הכנס המוצלח.  (חדש)
איקארוס שבת, 05/06/2004, שעה 7:12
   כתוב תגובה
סקירה נהדרת, ממש נתנה לי תחושה  (חדש)
the raven שבת, 05/06/2004, שעה 14:12
שהייתי שם יחד עם הכותב וחוויתי איתו את החוייה. כל הכבוד לרני!
   כתוב תגובה
LOL  (חדש)
רני שבת, 05/06/2004, שעה 14:17
בתשובה לthe raven
   כתוב תגובה
עכשיו אני ממש מצטערת שלא הצלחתי להגיע  (חדש)
אליס שבת, 05/06/2004, שעה 16:49
סוף סוף האגודה עושה כנס שמתאים בדיוק למה שאני אוהבת והבוס שלי לא נותן לי יום חופש. אני מאד שמחה שהאגודה החליטה לערוך כמה סוגים של כינוסים שמתאימים לסוגים שונים של קהל ושפונים לטעמים שונים. תמשיכו ככה. כל הכבוד למי שחשב על הכנס וכל הכבוד למי שגרם לו להתקיים.
   כתוב תגובה
עכשיו אני ממש מצטערת שלא הצלחתי להגיע  (חדש)
un-אלפא יום ראשון, 06/06/2004, שעה 6:02
בתשובה לאליס
אני חושב שיש הרבה שמאוד רצו להגיע ולא זכו, מסיבות שונות ומשונות.

אין איזה תימלול של ההרצאה של פול קארני, ושל האחרים, ככה שהיה במה להתנחם?
   כתוב תגובה
כנס מצוין, כן ירבו.  (חדש)
בנימין יום ראשון, 06/06/2004, שעה 10:15
אני אישית לא טרחתי להשאר להרצאה של קארני, שכן אני אף פעם לא קראתי אותו :)
אבל שאר ההרצאות שהייתי בהן היו נהדרות, במיוחד זו על המקורות הספרותיים לפנטסיה.
מצפה בכליון עיניים לבדיון הבא.
   כתוב תגובה
חבל שלא נשארת כי הוא דיבר גם על המון נושאים  (חדש)
יעל יום ראשון, 06/06/2004, שעה 11:24
בתשובה לבנימין
אחרים. נכון, חלק היה על הספרים שלו - אבל הרוב היה על דברים הרבה יותר כלליים. היה מאוד מעניין.
   כתוב תגובה
קח עצה ממני  (חדש)
יאיר הדרקון האמיתי יום שני, 07/06/2004, שעה 20:26
בתשובה לבנימין
אם יש סופר זר בארץ, לא משנה אם קראת אותו או לא. ההרצאה שלו, גם אם היא עוסקת בספרים שלו ומגלה את הסוף שלהם, היא אירוע חד פעמי ששווה להגיע אליו.
זה היה קו המחשבה שלי כשהלכתי בזמנו לאירועים של אורסון סקוט-קארד באייקון 2003, למרות שלא קראתי עד אז אפילו מילה אחת שכתב.
   כתוב תגובה
חותמת על העצה הזאת בשתי ידיים  (חדש)
אמבר יום שלישי, 08/06/2004, שעה 10:01
בתשובה ליאיר הדרקון האמיתי
ההרצאה היתה מרתקת, ועשתה לי חשק לרוץ ולקרוא את כל הספרים שלו. אבל היא היתה מעניינת גם למי שלא קרא ולו מילה אחת של קארני, אלא נתנה מבט מענין על תהליך הכתיבה מנקודת המבט של סופר.
   כתוב תגובה
מה שהם אמרו  (חדש)
גל יום שלישי, 08/06/2004, שעה 12:31
בתשובה לאמבר
גם אני לא קראתי עדיין אף אחד מספריו של קארני, ובכל זאת מאוד נהניתי מהרצאתו
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.