על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  
מפלצות בע''מ
סרטים / רז גרינברג
06/02/06
תגובות: 4  

מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
יום ראשון, 31/01/2010, שעה 22:44

ביקורת על הסרט אוואטר


לא אני הייתי אמורה לכתוב את הביקורת הזו. זו היתה אחותי, היא תמיד היתה זו שכותבת. היא גם לא תוזכר יותר בביקורת הזו, כי כל מה שהיא זו סתם שורת פתיחה מוצלחת. רגש? דילמה? עומק? יואו! תראו! דרקון תלת-ממדי מטיח ספינת אוויר באי מעופף! וואו!
בניגוד למשתמע מהפסקה הקודמת, נהניתי מאוואטאר. אפילו מאוד. הוואו הזה, של תלת-הממד והדרקונים והאיים המעופפים והצמחייה הזוהרת בחושך, אין לזלזל בו. הסרט מעוצב להפליא, והעולם בו הוא מתרחש, גם אם נטול כל שמץ של היגיון, יפהפה. מצדיק, בעיני לפחות, מסע אל מסך גדול במיוחד שיאפשר לי לחוות אותו על כל ממדיו. וזהו. זה כל מה שרלוונטי, בעצם. איך הסרט? מה העלילה? משחק? דמויות? אנחנו מדברים על אותו האוואטאר? האירוע הקולנועי, שובר הקופות האולטימטיבי, הסרט שנועד לקדם את טכנולוגיית האפקטים יותר מאשר להשתמש בה, שהמציא מחדש את תחום האפקטים? אתם בטוחים?

אז נו, כן, לסרט יש מה שניתן לכנות, אם מתעקשים, עלילה: ג'ייק סקאלי (סאם וורתינגטון), בעברו חייל וכיום בכסא גלגלים, מתבקש למלא את מקומו של אחיו התאום, המדען והמוצלח במשימה על הירח פנדורה. הסיבה: האח הנ''ל מת במפתיע, אחרי שהשקיעו הרבה מאוד כסף ביצירת מכשור המותאם ספציפית לגנים שלו – אוואטאר. האוואטאר הוא גוף מהונדס גנטית, הכלאה בין אדם וחייזר מילידי פנדורה, שמסוגל לשרוד באטמוספרה של פנדורה וליצור קשר עם הילידים, שבט לוחמים כחולים שמאמינים שהכול וכולם קשורים, יורים בחיות טרף חצים מורעלים בעודם מוחים דמעה, ורוכבים על סוסים ודרקונים רק אחרי שהשתלטו על מוחם באמצעות נעיצת שיערם לתוכו. הסיבה לבלגן – בני האדם נורא נורא רוצים לכרות על פנדורה את ה''נדיריום'', יסוד מסתורי שנראה שמישהו שכח להחליף את תיאור התפקיד שלו בתסריט בשם אמתי בעבורו. אבל בעצם, הנדיריום מתמצת היטב את הגישה של אוואטאר – זה מגניב, זה מרחף, ואם זה נשמע מגוחך... למי אכפת?
ג'ייק הופך לאוואטאר-החייל הראשון, ומגלה שהילידים מחבבים אותו הרבה יותר מאת כל המדענים יפי הנפש שכל רצונם הוא ללמוד את השפה ולקחת דגימות מהצמחייה המקומית. מכאן והלאה הוא חי חיים כפולים. ביום - הוא רוכב דרקונים כחול ונהדר, בלילה - שוב החייל הנכה, האומלל וממלא הפקודות. עד שמגיעה הדילמה הצפויה מקילומטרים, ועליו לבחור צד. את הדילמה מעצימים בחורה כחולה (נייטירי, בת נ'אבי ממוחשבת שקיבלה את תנועותיה ואת הבעות הפנים מזואי סלדנה) וכאמור, דרקוני-רכיבה. נראה אתכם אומרים לא לשילוב הזה.
וברקע... אח, הרקע. פנדורה הוא עולם ג'ונגל, כולו צמחייה מאירה בחושך שמגיבה לכל תנועה ומגע, חיות טרף ענקיות, איים מרחפים שמהם נופלים מפלים אדירים. ואוואטאר משוויץ בהם ללא בושה, בצילומי נוף ארוכים, נרחבים ובתלת-ממד – בשביל זה יצאנו לקולנוע, לא? טוב, בשביל זה ובשביל סצנות האקשן שלא יאחרו לבוא. מעט העלילה שיש לאוואטאר הייתה מרוויחה מקיצוץ חצי השעה האחרונה שלו, אבל זו בדיוק חצי השעה הרוויה באקשן ומגניבות ברמות שמסוכנות לבריאות. מה שקורה על המסך הוא לא הגיוני עד בלתי אפשרי, ויעצבן כל מי שתחום מומחיותו קשור בדרך כלשהי לאחד העקרונות המדעיים שנזרקים באגביות ובאופן שגוי לחלוטין לאוויר, זה לא הסרט הנכון לאנשים שלא מסוגלים לכבות את המוח לכמה שעות וליהנות מרכבת ההרים של האפקטים. אבל אם אתם לא בטוחים לאיזו קטגוריה אתם שייכים – זה הסרט לגלות את זה באמצעותו.



אוואטר (Avatar)
במאי: ג'יימס קמרון
תסריט: ג'יימס קמרון
שחקנים: סם וורת'ינגטון, זואי סלדנה, סיגורני וויבר, סטיבן לאנג




אוואטר - אתר הסרט

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
לפחות האקולוגיה בסרט עובדת טוב
קרן אמבר יום שלישי, 02/02/2010, שעה 10:11
(3 תגובות בפתיל)
אהבתי את המשפט-
צמח בר יום שני, 08/02/2010, שעה 16:12
(ללא כותרת)
הדס יום שני, 08/02/2010, שעה 23:58

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.