על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

עוד מספר
ספרים / ענבר גרינשטיין
שבת, 19/02/2011, שעה 15:22

ביקורת על הספר אני מספר ארבע


''אני מספר ארבע'' הוא ספר מדע בדיוני לבני נוער שנכתב על ידי ''פיטקוס לור'', שם העט של צמד סופרים – ג'יימס פריי (ששלושה מספריו הקודמים תורגמו לעברית) וג'ובי יוז, שזהו ספרו הראשון. הספר יוצא לאור במקביל ליציאת סרט שנעשה על פיו, והגדילה לעשות ההוצאה בעברית, שהוסיפה לעיצוב הכריכה האחורית של הספר את הקרדיטים של הסרט.
נתחיל בחדשות הרעות. ''אני מספר ארבע'' הוא אוסף של קלישאות. חייזרים רעים וחייזרים טובים מנהלים מלחמת חורמה דווקא בכדור הארץ. הרעים רעים מאוד. הם מכוערים, גדולים, חיוורים ובעלי שיניים מחודדות. הם מלאים בתאוות הרג והרס, הם מסריחים, לא אקולוגיים, וכל מה שמעניין אותם הוא לבזוז את משאבי הכוכבים מקיימי החיים. הטובים טובים מאוד. הם נראים בדיוק כמו בני אדם רגילים, אבל חזקים יותר, מהירים יותר ובעלי כוחות-על שמתפתחים בהם עם ההתבגרות. הם דואגים לסביבה, אוהבי חיות, וכל מטרתם היא לחזור לכוכבם ההרוס ולשקם אותו. בין לבין שזורים המיתוסים הרגילים: מעטים מול רבים, אסור לאבד תקווה גם כשהכול אבוד, האהבה תנצח. אפילו מקומה של המיתולוגיה היוונית לא נפקד, ובכלל זה מוזכרים באופן מפתיע ''חצאי אלים'' וכימרות, שמתוארות באופן שגוי כחיות מחליפות צורה.

הספר נפתח במותם של גבר ונער. פתיחה זו משרתת שתי מטרות – האחת היא להראות כמה רעים וחסרי לב הם הרעים, והאחרת לספק צילום טוב לפתיחת הסרט. לאחר מכן אנחנו מתוודעים לעלילה המרכזית – תשעה ילדים בעלי כוחות-על מלווים בצופים, סליחה, חונכים, מבוגרים, שלהם אין כוחות מיוחדים נמלטים לכדור הארץ לאחר שהכוכב שלהם נבזז ממשאביו. מסיבה לא ברורה, הרעים רודפים אחריהם ומנסים להרוג אותם על פי סדר שנקבע מראש. הספר מתמקד ב''מספר ארבע'', נער מתבגר שמנסה לשרוד בכוכב זר, והחונך שלו הוא כל עולמו.
בבסיסו, מעבר לכסות המדע בדיוני / פנטסיה שלו, הספר הוא סיפור התבגרות אמריקאי קלאסי. הגיבור החי בעיירה קטנה מתאהב בחברה היפה של כוכב הפוטבול ולא נעדר מהסיפור גם הסיידקיק הגיק שזוכה לחיים חדשים ברגע שהוא מסיר את המשקפיים. למרות שהסיפור מוגדר ונראה כמו מדע בדיוני קלאסי, הוא למעשה פנטסיה לבני נוער במובן הפשטני של המילה. גיבור הספר מושלם כמעט מכול בחינה. הוא חזק, מהיר, אמיץ, יפה, חכם וטוב. הקנאה והשנאה זרות לו. מי לא מפנטז להיות מושלם ובעל כוחות-על, להציל את העלמה במצוקה ולזכות באהבתה? כפי שאופייני לספרים מסוג זה, ההורים לא נוכחים או מסולקים הצדה כשזה נוח לעלילה, כדי לאפשר לנערים להיות הגיבורים האמיתיים.
החדשות הטובות הן שמכל סלט הקלישאות, איכשהו נוצר ספר נעים ומהנה לקריאה. אף-על-פי שכמעט שאין הפתעות או מפנים בעלילה, נשאר מתח מסוים שמדרבן את הקורא לא להניח את הספר מהיד. אף-על-פי שהגיבור מושלם-מדי, הוא מעורר הזדהות. התרגום הטוב של ארז אשרוב מוסיף להנאת הקריאה, אבל נגוע פה ושם באינגלוזים מיותרים.
הספר לא מתאים לילדים צעירים מאוד - אין בו מינון גבוה של אלימות, אבל יש להניח שסיפור האהבה לא יעניין ילדים מתחת לגיל 12. מי שעושה את צעדיו הראשונים בעולם המדע הבדיוני ייהנה ממנו מאוד, מי שמכיר את כל הקלישאות אולי יהנה פחות, אבל בכל מקרה מדובר בקריאה מהנה במשקל נוצה. הספר השני בסדרה אמור לצאת לאור באנגלית באוגוסט 2011, ונותר רק לחכות ולראות אם הכותבים ישכילו לפתח את הדמויות לעומק, או שהסדרה תישאר פשטנית ורדודה.



אני מספר ארבע
פִּיטָקוּס לוֹר
תרגום: ארז אשרוב
הוצאת כנרת, 2011
348 עמודים



 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
לפי מה שכתבת פה  (חדש)
יעל שבת, 19/02/2011, שעה 22:20
הספר בהחלט טוב מהסרט. לא שזה קשה. זה היה מאוד מפתיע אותי אילו הוא היה מצליח להיות יותר גרוע מהסרט.
   כתוב תגובה
לפי מה שכתבת פה  (חדש)
נחום יום שני, 11/04/2011, שעה 7:14
בתשובה ליעל
לא ראיתי את הסרט, אך קראתי את הספר.
אפשר לוותר.
   כתוב תגובה
לוותר על הסרט? בהחלט.  (חדש)
יעל שבת, 16/04/2011, שעה 20:10
בתשובה לנחום
ולמען הספר ספק, הנה ביקורתו של הדג האדום, והוא צודק בכל מלה!

   כתוב תגובה
ממש לא  (חדש)
אלמוני יום שני, 06/06/2011, שעה 17:43
בתשובה לנחום
הספר הוא ספר יפה מאוד ומתעלה בהרבה על הסרט, נכון שיש חייזרים ושכולם מכירים את הסיפור הכללי אבל בכל ספר יש משהו שונה. והספר הזה הכי מקורי ממה שאני קראתי
   כתוב תגובה
על מה אתם מדברים  (חדש)
איתי יום ראשון, 25/03/2012, שעה 14:16
הספר הזה הוא אחד הטובים וגם ככה הטובים
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.