על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  
מפלצות בע''מ
סרטים / רז גרינברג
06/02/06
תגובות: 4  

מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
יום שישי, 14/05/2010, שעה 22:36

ביקורת על ''דוקטור פארנאסוס''


דוקטור פארנאסוס (כריסטופר פלאמר), בן אלמוות מזדקן, גדול הקוסמים השיכור, שליט עולמות הדמיון העלוב שחולק את שמו עם ההר עליו מתגוררות המוזות במיתולוגיה היוונית, מסתובב בשולי החברה וטווה אגדות בעולם מודרני שאינו מתעניין בהן. במעין במת ירידים מתפוררת שמתקפלת לעגלה רתומה לסוסים, הוא מסתובב ברחבי לונדון ומחפש קהל לסיפורים שלו, אנשים שיעזו לצלול אל תוך עולם הדמיון המופלא שממתין – על פי מיטב המסורת – מעבר למראה. העוברים והשבים בעיקר מתעלמים מהחבורה העלובה שעל הבמה: פארנאסוס; בתו ולנטינה (לילי קול) שנולדה לתוך חיי צוענים אלה וחולמת על חיים נורמליים בסלון ממהגוני; אנטון האסופי (אנדרו גארפילד) שמאמין בקסמי הדוקטור ובעיקר בקסמיה של ולנטינה בה הוא מאוהב עד מעל לאזניים; ופרסי (ורן טרויאר), הגמד שמפעיל את הציוד ומשתדל לשמור על כולם שפויים יחסית. שגרת הקרקס העלובה מופרת עם הופעתם של שני זרים, השטן (טום ווייטס), שמופיע לגבות את התשלום בעבור חיי האלמוות של הדוקטור, והית' לדג'ר בתפקידו האחרון בהחלט – זר מסתורי שאיבד את זיכרונו ומצטרף לחבורה לאחר שהצילו אותו מרודפים לא ידועים.
טרי גיליאם, המאייר של מונטי פיתון בשנות השבעים, במאי של יצירות מופת בז'אנר ומחוצה לו בשנות השמונים והתשעים, ומי שבילה את הכמעט-עשור האחרון ביצירת סרטים שנעו על סולם של משעמם-עד-איום-ונורא, חוזר אל הז'אנר בסרט שמוקף שמועות מבטיחות – הסרט טוב, נשמעים קולות מפסטיבלים. הטריילר טוב, אבל ממתי זה אומר הרבה. הסרט טוב? הייתכן? בלב חרד של מי שסבלה בצורה בלתי רגילה בשני סרטיו האחרונים, אך לעולם לא תשכח לו את חסד ''12 קופים'', ''ברזיל'', ''מונטי פיתון והגביע הקדוש'' ו''פישר קינג'', מאמינה כמעט שכמו במאים טובים אחרים גם גיליאם הדרדר לזקנה שמביישת את נעוריו ואין לו עוד מה להציע, התייצבתי בקולנוע.
גם ההיכרות עם הסיפור שמאחורי הקלעים לא עזרה למפלס החרדה שלי. כמה טוב כבר יכול להיות סרט שהרעש המרכזי שעשה היה בריב מתוקשר עם ''האביר האפל'' על ההגדרה ''סרטו האחרון של הית' לדג'ר''? כמה טוב כבר יכול להיות סרט ששחקן ראשי בו מת לפני תום הצילומים והוחלף באמצעות שכתוב העלילה, כך שלא פחות משלושה שחקנים אחרים יוכלו לתפוס את מקומו? (אם כי זו מחמאה די רצינית להית' לדג'ר, שאת נעליו ממלאים בחלקים שונים של הסרט לא פחות מג'וני דפ, ג'וד לאו וקולין פארל.) לא מספיק שאני מצפה מטרי גיליאם להתעלות על עצמו, להבריק כמו שהוא לא מצליח להבריק כבר שנים, עוד מערימים עליו קשיים? מה הסיכויים?
כל כך רציתי לאהוב את הסרט הזה, שהיה ברור לכל מי שעבר בסביבה שלבי עומד להישבר מאכזבה.
שערו בנפשכם את הפתעתי כשמצאתי את עצמי באגדה מקסימה, מורכבת, מעוצבת להפליא, משוחקת נהדר ומבוימת לעילא. לא ''12 קופים'' ולא ''ברזיל'', אבל בכל זאת מסע אל תוך הדמיון של טרי גיליאם, מקום שאין כמוהו בעולם כולו. גיליאם מנצל את מלוא כישוריו כבמאי ומאייר-בעברו, ועם קצת עזרה מאנשי האפקטים יוצר עבור הצופים עולמות יפהפיים לצלול לתוכם בזמן שהוא טווה לו ברקע סיפור על מספרי סיפורים. סיפור שבו הומור ועצב שלובים זה בזה, שהדמויות באגדות שבו מורכבות ושמינון הקיטש בסיפורי האהבה שבו סביר בהחלט. אגדה עם טוב ורע שאינם מוחלטים וברורים תמיד. גיליאם אמנם מרשה לעצמו לחפף, הוא לא באמת עושה שום דבר מעניין עם אבדן הזיכרון של הזר המסתורי, יוצר דמות נשית שהיא יותר קישוט מדמות מורכבת ושמשתנה באופן פתאומי ולא מוסבר בכל פעם שזה דרוש לעלילה, נופל לקלישאות לעיתים קרובות מדי ולא חוסך בדאוס אקס מאכינה. אבל בתחרות שהסרט מציג בין האגדה הזקנה והמתפוררת של דוקטור פארנסוס לבין העולם המודרני שמביט בו בציניות ביקורתית או שכרות אדישה, פארנאסוס מנצח בנוק-אאוט. נשביתי בקסם. לחלוטין.



דוקטור פארנאסוס - אתר הסרט

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
תודה!
דפנה יום שישי, 28/05/2010, שעה 12:35
סוף סוף ראינו את הסרט
יעל יום ראשון, 04/07/2010, שעה 15:23

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.