על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  

החומר ממנו עשויות האגדות
טלויזיה / רז גרינברג
יום שני, 25/03/2002, שעה 19:01

עם נחיתת 'בבילון 5: אגדת הסיירים' על חופינו, כמה הבהרות והסברים בעניין ג' מייקל סטרזינסקי ובכלל


מאז ביטולה בטרם עת של 'קרוסייד', סדרת הבת של 'בבילון 5', עבד יוצרה, ג' מייקל סטרזינסקי, על מספר פרויקטים אחרים. הוא ביסס את מעמדו, בין השאר, כאחד מכותבי הקומיקס המובילים כיום, ולאחרונה עלתה בארה''ב סדרת טלויזיה חדשה בהפקתו – 'Jeremiah' (שאינה קשורה ל'בבילון').
ובכל זאת, מותה בטרם עת 'קרוסייד' הותיר את חובבי 'בבילון' בתחושת מחסור קשה, אותו לא הצליחו לספק גם ספרי המדיה שענו על הרבה שאלות שעלו הן ב'בבילון' והן ב'קרוסייד'. הסרט 'בבילון 5: אגדת הסיירים' (Babylon 5: Legend of the Rangers), ששודר לפני כחודשיים בתור פיילוט פוטנציאלי לסדרה חדשה ביקום של 'בבילון', עשוי בהחלט לספק את החסך הזה.


הסרט מתרחש כשלוש שנים לאחר סופה של 'בבילון' (וכשנתיים לפני 'קרוסייד'). הגיבור הוא דייויד מרטל (דילן ניל), סגן הקברניט על ספינה בכוח הסיירים – מגיני הברית הבין-כוכבית שנוסדה בעקבות האירועים בסדרה. מרטל לא קורץ מהחומר ממנו עשויות האגדות, לא בדיוק. בתחילת הסרט ניצבת הספינה עליה הוא משרת בפני התקפה קשה, וקברניטה נהרג. הספינה עצמה כמעט יוצאת מכלל שימוש, ובפני מרטל ניצבת בחירה – לצאת להתקפת התאבדות או לסגת ולהציל את עצמו ואת יתר הצוות. הוא בוחר באפשרות השניה, מה שנתפס אצל הממונים עליו כפחדנות ובגידה בעקרונות הסיירים. רגע לפני הדחתו של מרטל, מתערב לטובתו סוכן הברית ג'קאר (אנדרס קצולאס, השחקן היחיד מהסדרה המקורית המופיע בסרט). מרטל מקבל המתקה בעונשו: במקום הדחה, הוא נשלח לפקד על הליאנדרה – ספינת חלל ישנה ומתפרקת, אשר כל אנשי צוותה האחרון נהרגו בנסיבות מסתוריות. המשימה הראשונה המוטלת עליו היא ללוות קבוצה של שגרירים לועידה חשובה בכוכב מרוחק, וכצפוי – כל מה שיכול להשתבש אכן משתבש.


עלילת הסרט מזכירה מאד קווי עלילה קודמים בסדרה (במיוחד מלחמת הצללים), אך היא אינה מתקשרת ישירות לאף אחד מהם. צופים המחפשים תשובות לשאלות שלא נענו בסדרות ובסרטים קודמים צפויים לאכזבה. עם זאת, הסיפור מעניין ומותח ואף מצליח להרחיב את היקום של 'בבילון' למספר כיוונים חדשים. הסיטואציה הבסיסית, צוות על סיפונה של חללית המסייר באותו יקום המוכר לנו כבר מהסדרה הקודמת – סיטואציה שלא ממש הצליחה להמריא ב'קרוסייד' – עובדת טוב הרבה יותר ב'אגדת הסיירים'. אולי ההחלטה לשים את הגיבורים בספינה חלודה ומתפוררת, במקום בהתגלמות שיא פאר הטכנולוגיה (כמו ב'קרוסייד') היא מתכון לדרמה טובה יותר.
התסריט אינו חסר בעיות. הדיאלוג, כרגיל אצל סטרזינסקי, נע בין ''טוב'' ל''מתחת לכל ביקורת'', כאשר חצי השעה הראשונה של הסרט נוטה בעיקר לקצה השני. הדמויות דהויות ואנמיות. סטרזינסקי אמנם מילא את הסרט בגלריה של גיבורים משלל גזעים ותרבויות, אך הוא לא נתן להם יותר מדי עיסוקים או מקום להפגנת אישיות כלשהי. תחום זה יזדקק לשיפוץ רציני אם אכן תופק סדרה על פי הסרט. אך בסופו של דבר, התסריט מעניין מספיק כדי להתגבר על הבעיות האלה, לפחות למשך 90 הדקות של הסרט.


בהתחשב בזמן הקצר בו נעשה הסרט, עבודת הבימוי (של מייקל וייג'ר, מותיקי 'בבילון') טובה מאד. סצנות הפעולה מרשימות (להוציא כמה רגעים מביכים בהם קצינת הנשק מגנה על הספינה בעזרת מתקן של מציאות מדומה) ומגובות באפקטים איכותיים, כמיטב המסורת של הסדרה. הצילום והתאורה החשוכה מצליחים ליצור אוירה סגורה ומלחיצה, המזכירה מאד סרטי-צוללות. הליווי המוסיקלי של כריסטופר פרנק (החוזר ל'בבילון' לאחר היעדרות מ'קרוסייד') מרשים כרגיל. הבעיה הגדולה היא בתחום המשחק: קצולאס מצויין כהרגלו וניל עושה עבודה סבירה, אך רוב השחקנים המקיפים אותם אינם מספקים את הסחורה. על פי כמה שמועות נראה כי אם אכן יוחלט להפיק סדרה שתמשיך את אירועי הסרט, יוחלפו מרבית השחקנים – ולא תהיה זו אבידה גדולה מדי.

'אגדת הסיירים' איננה האגדה המוצלחת ביותר אשר יצאה ממעבד התמלילים של סטרזינסקי, אך היא בהחלט מצליחה לספק 90 דקות של בידור מהנה, הן עבור חובבי הסדרה המקורית והן עבור צופים חדשים. לפעמים גם זה מספיק.




אגדת הסיירים – האתר הרשמי
בבילון 5 – אתר מעריצים
פנטסי.קון2002 – שם יוקרן הסרט ברוב עם

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
קצר ולעניין
עידו יום שני, 25/03/2002, שעה 19:53
(13 תגובות בפתיל)
ועכשיו אחרי שראיתי את הסרט
נועה יום ראשון, 31/03/2002, שעה 23:38
(8 תגובות בפתיל)
הודעה חשובה
עידו יום שני, 08/04/2002, שעה 19:55
(7 תגובות בפתיל)
ולמרות הכל יש תשובה לבבילון!
צביקה יום שני, 06/05/2002, שעה 14:18
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.