על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זוכי פרסי גפן ועינת
חדשות האגודה / המערכת
15/10/14
תגובות: 0  
פרוטוקול אסיפה כללית ובחירות
חדשות האגודה / ועד האגודה
15/10/14
תגובות: 0  
בִּדיוֹן מציון
חדשות האגודה / המערכת
04/10/14
תגובות: 2  
מפגש: האלים עצמם
חדשות האגודה / המערכת
29/09/14
תגובות: 0  
היֹה יהיה 2014
חדשות האגודה / המערכת
26/09/14
תגובות: 0  
טיפה בי-ם
חדשות האגודה / המערכת
09/09/14
תגובות: 0  
אספה כללית ובחירות
חדשות האגודה / ועד האגודה
01/09/14
תגובות: 11  
עדכוני הועד 8.8.14
חדשות האגודה / ועד האגודה
24/08/14
תגובות: 2  
פרס עינת 2014: התחרות נפתחת!
חדשות האגודה / המערכת
18/08/14
תגובות: 0  
מפגש: עולם חדש מופלא
חדשות האגודה / המערכת
06/08/14
תגובות: 0  
קרן אמבר נפטרה
חדשות האגודה / המערכת
04/08/14
תגובות: 8  
עדכוני הועד 16.6.14
חדשות האגודה / ועד האגודה
07/07/14
תגובות: 0  
מפגש: אוקיינוס בקצה המשעול
חדשות האגודה / המערכת
01/07/14
תגובות: 0  
''ישראל חוגגת עם הארי פוטר 4''
חדשות האגודה / ועד האגודה
27/06/14
תגובות: 0  
בדיון 2014 - מבט שני: קריאה בעיניים אחרות
חדשות האגודה / ועד האגודה
15/06/14
תגובות: 0  

אייקון יוצא לדרך חדשה!
חדשות האגודה / המערכת
יום שישי, 21/05/2010, שעה 14:48

מפגש פעילים ביום חמישי ה-‏27 במאי בשעה 18:00


אייקון יוצא לדרך חדשה!

כפי שהסברנו במכתב לפעילים, השנה יתקיים פסטיבל ''אייקון'' בתאריכים 28-26 בספטמבר באולם אשכול פיס שברחוב הארבעה בתל אביב.

העבודה על אייקון 2010 החלה ואנו זקוקים לעזרתכם. אנו קוראים לכל חברי האגודה והפעילים שאייקון יקר ללבם, ולכל מי שחשוב להם לתרום לקידומו של תחום המדע הבדיוני והפנטסיה בארץ, להתייצב ולסייע לנו בהפקת אייקון גדול, קהילתי ומהנה כפי שידענו לעשות תמיד ולהחזיר את אייקון להיות מה שכולנו רוצים שיהיה: חלון ראווה לז'אנר, ליצירתיות ולהנאה.

כדי שזה יתאפשר, אנו מזמינים את כל מי שמעוניינים לסייע לפסטיבל לבוא למפגש פתוח עם הנהלת האגודה ועם מנהל ''אייקון 2010'', תומר שלו. בפגישה תוכלו להשפיע על הדרך שאליה יפנה הפסטיבל השנה, להציע הצעות לשיפורו, וכמובן – להציע את עזרתכם ולסייע לאייקון לחזור אל הדרך הנכונה. ניתן גם להציע את עזרתכם בטופס ההתנדבות.

אם חשוב לכם שימשיך להתקיים אייקון גדול ואיכותי, אך פחות ממוסחר ויותר קהילתי מכפי שהיה בשנים האחרונות, הצטרפו אלינו – שיתוף הפעולה שלכם חיוני לא רק לקיום הפסטיבל עצמו, אלא אף יסייע לעצב את האופן שבו ייראה בעתיד תחום המדע הבדיוני והפנטסיה בישראל. עזרו לחזון לקרות.



פרטי המפגש
תאריך ושעה: יום חמישי ה-‏27 במאי, 18:00 (סיום משוער - 21:00)
מקום: אשכול פיס, רחוב הארבעה, תל אביב.



טופס ההתנדבות
מפגש פתוח לקראת אייקון 2010 - האירוע בפייסבוק
מכתב לפעילים

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
חבל  (חדש)
רני שבת, 22/05/2010, שעה 3:29
מאד חבל לי שהאגודה נקטה בצעד שנקטה. לדעתי זו שגיאה איומה. האגודה מתנהלת, כבר כמה שנים, באופן שנוגד את המטרות שלשמן הוקמה: קידום המד''ב בארץ. האגודה מעולם לא נועדה להיות ארגון חברתי וקהילתי. זו רק תוצאת לוואי, מבורכת, לאללה, אבל תוצאת לוואי. האגודה היא לא מטרה בפני עצמה אלא כלי לקידום מטרות אחרות. איקון כפסטיבל גדול ונוצץ, עם פסטיבל סרטים שחושף ממה שנעשה בתחום בעולם, כנס אקדמי וגם כנסים קטנים יותר במסגרתו הוא בדיוק מה שהאגודה - במצב אידאלי - היתה צריכה לקדם, ואורי אביב (נחשוב מה שנחשוב על ההתנהלות שלו) קידם את התחום הזה בצעדי ענק: קשרים עם העיריה, שגרירורויות, משרד החוץ, מפיצי סרטים ועוד הם בדיוק מה שהתחום זקוק לו כדי שיקבל יותר חשיפה במסגרות התרבותיות ה''מיינסטרימיות''. מה שהאגודה עשתה אתמול הוא יריה עצמית ברגל והכרזה שהיא לא רלוונטית יותר כארגון. ועל כך לא נותר אלא להצטער מאד.

כל שאר הנימוקים (למי שייך השם, מי עומד מאחורי הפסטיבל וכו...) חשובים לאנשים שמאחורי הקלעים, אבל לא משנים כהוא זה לקהל שאיקון מנסה למשוך. וממש לא משנה אם למה שיקרה בסינמטק הוא אירועי סוכות ובאשכול יהיה איקון, בשבילי ובשביל עוד הרבה אנשים איקון הוא כל האירועים בכללותם, ולי אין כל כוונה להחרים אירוע כזה או אחר על חשבון האחר. אני פשוט אלך למה שמעניין אותי באותו הרגע.

ועוד משהו: קשה לי לראות נותני חסויות כפולים. מי שיתן חסות לאירוע אחד, לא יתן גם לאחר רק כי המארגנים החליטו לריב באותה שנה
   כתוב תגובה
ואני משכפלת פה את התגובה שלי:  (חדש)
Boojie שבת, 22/05/2010, שעה 3:58
בתשובה לרני
המצב הגיע לידי כך שהאנשים המנהלים את אייקון דחקו, בכוונה וביודעין, את האגודה ממקומה בכנס שהיא עצמה יסדה, וגזלו ממנה כל יכולת השפעה תוכנית או אחרת, וכל רווח שהיא יכלה להפיק מהכנס, תוך התכחשות לכל התחייבות שהייתה להם כלפיה (השיא, נדמה לי, היה בהפעלתו של דמוי-כנס מתחרה לעולמות ולביגור בסינמטק פסח, תוך שימוש במותג ''אייקון'' ללא קבלת רשות, בלי להודיע על כך מראש לאגודה, ובעיצומו של ''משא ומתן'', כביכול, בין הצדדים).

לפעמים צריך למתוח קו אדום. כשהאגודה מאבדת חברים, כוח, כסף, יכולת השפעה על אייקון וכל דבר אחר משנה לשנה, צריך לשים לזה גבול. מילא אם אייקון היה מתקדם לכיוון שאכן נותן תחושה שמקדם את הז'אנר, אבל לא כך המצב. אייקון מתרחק מהז'אנר, ועסוק כל כך בלקרוץ למיינסטרים עד שהוא למעשה מקפיד להעלים את הצד המד''בי ככל האפשר. אני לא חושבת שאייקון, נכון לרגע זה, משפר את מצב המד''ב בישראל, בטח לא במידה שמצדיקה את המחיר.

מבחינתי, זו הפעם הראשונה בדי הרבה זמן שהאגודה *כן* מצדיקה את הרלוונטיות שלה כארגון. פתיחת הרגליים מול הגחמות של אייקון בשנים האחרונות (וזכורה לנו פארסת השנתון, למשל, או הדרישה המקוממת להחריד שהאגודה תשלם לאייקון עמלה על חברים חדשים שיירשמו במסגרתו, וכולי) כבר הרחיקה הרבה מעבר לסביר, והגיע הזמן שהאגודה תפסיק עם זה. עבור האגודה, אייקון הפך להיות חור שחור שבולע משאבים ולא מחזיר כמעט שום דבר ממה שהוא אמור להחזיר, ורק גורם לכולם מרה שחורה. האגודה יכולה לעשות את אייקון - שלה - רווחי מחדש עבורה, סוף סוף, וגם לקדם את החלק שלה בז'אנר. הפסטיבל בסינמטק מן הסתם ימשיך לקדם את מה שזה לא יהיה שהוא רוצה לקדם, שנכון לרגע זה אני לא לגמרי יודעת לומר מה זה.
   כתוב תגובה
אז אנחנו חלוקים באופן מהותי:  (חדש)
רני שבת, 22/05/2010, שעה 7:56
בתשובה לBoojie
כפי שאני רואה את הדברים כרגע, איקון הוא אחד האירועים החשובים ביותר לקידום הז'אנר בארץ, דווקא משום שהוא קורץ גם למיינסטרים. העובדה שלצד להיטים הוליוודיים הוא מקרין את הסרטים המעניינים ביותר שנעשים בתחום בעולם כולו (רובם לא מסחריים בעליל), העובדה שהוא פיתח במסגרתו כנס אקדמי שמושך אנשים שאינם מקושרים באופן מסורתי לקהילה, העובדה שהוא מצליח לרתום לפרוייקט הזה גופים גדולים כמו משרד החוץ, שגרירויות עירית ת''א ומפיצי סרטים, העובדה שמתייחסים אליו יותר ויותר ברצינות בתקשורת, היא הסיבה שבאים אליו עוד ועוד אנשים. האם רובם ישאר לאחר מכן בקהילה? קרוב לוודאי שלא, אבל תפקידו של אייקון אינו לגייס אנשים נוספים לקהילה אלא לחשוף יותר ויותר אנשים (שאינם מהקהילה) למתרחש בתחום. ואת זה הוא עושה בצורה טובה יותר ויותר בשנים האחרונות, ולא מעט בזכות אורי אביב. נחשוב על אורי מה שנחשוב (וכן, אני יודע שהוא לא הבן אדם הכי נחמד בעולם) הוא יודע להזיז דברים, והוא עושה זאת היטב. האם יש דברים שהיה רצוי שאורי ישפר? המון. האם הוא יעשה זאת? לא יודע. האמת? גם לא כל כך מעניין אותי. אבל מבחינתי האגודה היא כלי לקידום מטרות ולא מטרה בפני עצמה. וכרגע המטרות הללו מקודמות על ידי איקון בצורה מוצלחת יותר מאשר על ידי האגודה.

בנוגע לכל הפוליטיקה הפנימית: מי דחק את רגלי מי, למי הבעלות על השם איקון, וכו: זה לא רלוונטי. כי כרגע אני מביט על הדברים מחוץ לכל הפוליטיקה, אבל מתוך הז'אנר. ומהזוית הזו איקון הוא נכס חשוב שהצליח להגיע רחוק וחבל לחבל בו בגלל דברים שלאף אחד חוץ ממי שמעורב בפוליטיקה הפנימית אכפת ממנו.
   כתוב תגובה
זו אינה רק פוליטיקה  (חדש)
kenny שבת, 22/05/2010, שעה 8:36
בתשובה לרני
בחלק מהצעדים האלה יש פגיעה אמתית ועמוקה באגודה ובמטרות שאותן אייקון אמור לקדם.

קח את נושא מועדון החברים של אייקון מהשנה האחרונה. ההנחות לאירועים באייקון הם נקודת מכירה חשובה של חברות באגודה. כאשר מחד דורשים מהאגודה לשלם עבור חברים שנרשמים באייקון ומאידך מציעים להם את אותן הנחות בחינם - זה פוגע ישירות באגודה.

או את נושא השנתון. כאשר אוסרים עלינו להציג את השנתנון ולמכור אותו באייקון, ויהיו הסיבות אשר יהיו, זה פוגע ישירות באחת המטרות החשובות ביותר של האגודה ושל אייקון - קידום היצירה המקורית בארץ.
ולא נגענו עדיין בפרסי עינת וגפן.

הכנס האקדמי, שהיו בו דברים מרתקים שהלכתי אליהם בשמחה (ואני יודע שאני יוצא דופן בנושא זה), גם הוא בעייתי משהו. להרצות בפני שבעה אנשים (כפי שעשיתי בפאנל אחד) ולשבת בקהל של שמונה אנשים (כפי שהייתי בהרצאה אחרת) לא מעניק תחושה של מכובדות. כן, אני יודע שזה לא נדיר בכנסים אקדמיים, לפחות בחלק מאלה שבהם אני השתתפתי כשלמדתי, אבל זה לא מתאים לאייקון לדעתי.

ובנושא החסויות ההרגשה שלי לפחות בשנים האחרונות היא שאייקון מוכר את עצמו לכל מי שמוכן לשלם. שגרירות מקסיקו מוכנה לתת חסות? נערוך פסטיבל B movies מקסיקניים. צר לי, אבל אמת המידה לבחירת תכנים צריכה להיות שונה.

לדעתי, סיפור כנס פסח היה ביטוי ראשון למהלכים אחרים שהיינו רואים בהמשך השנה שהיו פוגעים עוד באגודה. הניסיונות להגיע לפשרה, להמשיך לקיים את אייקון במתכונת דומה אך כך שהוא לא יפגע באגודה בצורה אנושה היו ממושכים. אני יכול לומר לך, כמי שהיה מעורב במידה מסוימת בדיונים שהוליכו להחלטה הזו, שהיא לא התקבלה בקלות ראש ולא בשמחה - אבל בתחושה של לית בררה, שאנחנו חייבים לעשות את זה אם האגודה חפצת חיים. כך אני לפחות הרגשתי.

האגודה אינה חפה מחטא בנושאים אלה. בשנים האחרונות נתנו לאייקון להישמט לנו מבין הידיים, אבל המכשולים שהוצבו בפני הניסיון ליצור אייקון שאתו נוכל לחיות היו גבוהים מדי.
   כתוב תגובה
כמו שאני רואה את זה, אייקון  (חדש)
אמבר שבת, 22/05/2010, שעה 11:23
בתשובה לרני
מקדם את הז'אנר כמו שפסטיבל הסרטים בחיפה או זה שבירושלים מקדמים את הז'אנר. כלומר, מעט מאוד אם בכלל.

אייקון עוסק בשנים האחרונות להחביא את הז'אנר ככל האפשר, להטביע אותו בים של סרטי אימה, קשקשת ותכנים שנבחרו בקפידה כדי לרצות נותני חסות או למשוך תקשורת.

וכל זה היה ממשיך רק לעצבן אותנו, אלמלא החליט אייקון להחליף את הפאנדום ואת ארגוני החובבים.

הגיע הזמן לעשות כנס שבאמת יחשוף את הז'אנר לקהל הרחב. וכן, זה יקח זמן להגיע לחשיפה התשורתית ולחסויות שיש לאייקון ההוא. אבל יש לנו לאן לשאוף.
   כתוב תגובה
ואם אייקון משעמם, זה עוזר לקידום הז'אנר בארץ?  (חדש)
שלמקו יום ראשון, 23/05/2010, שעה 15:31
בתשובה לרני
   כתוב תגובה
בנוגע לפוליטיקה:  (חדש)
גל יום ראשון, 23/05/2010, שעה 16:18
בתשובה לרני
אם איקון פוגע במכוון באגודה (וזה מה שאכן קורה בפועל), וגורם לפגיעה כלכלית הולכת ומתמשכת באגודה, אז האגודה בסופו של דבר תיקרוס ואז איקון יהיה אולי נכס חשוב, אבל הוא גם יהיה הנכס היחיד שישאר בארץ.
האגודה נלחמת כאן לא רק על הנכס ''איקון'', אלא גם על המשך קיומה.
   כתוב תגובה
והרחבה:  (חדש)
Boojie יום שני, 24/05/2010, שעה 13:27
בתשובה לגל
המשך קיומה של האגודה, בעיניי, הוא לא ערך בפני עצמו.

המשך קיומה של האגודה כשהיא הגוף היחיד שמחויב לקידום צדדים מסוימים של הז'אנר - ובפרט אלה שפחות קל להפיק מהם תועלת יחצ''נית או כלכלית - *זה*, בעיניי, הדבר החיוני.

אם אייקון היה מוכיח יכולת ורצון להשקיע בצדדים שהאגודה מרגישה מחויבת אליהם זה שנים, כמו קידום המד''ב הספרותי והיצירה המקורית, הייתי אומרת ניחא. קיומה של האגודה אינו בגדר מטרה בפני עצמה, הז'אנר זוכה לקידום שאנחנו שואפים לו, אז ניתן לאייקון להמשיך לעשות את זה ונעשה דברים אחרים.

אבל אייקון-סינמטק מגלה עניין גדול בהרבה בתחומים שיכולים להוות נכסים יחצ''ניים וכלכליים (כמו מד''ב-מדיה, או כמו נושאים בשולי הז'אנר שעשויים לקרוץ לאקדמיה וכד') - שזה לא דבר רע בפני עצמו, ואלה בהחלט נישות ראויות לקידום ושיכולות להניב תועלת לז'אנר, אבל חייבים להישאר בתמונה גם גופים אידיאולוגיים, לא מוכווני השורה התחתונה ותו לא, שיהיה להם חשוב לקדם גם את התחומים הפחות מניבים. אחרת הז'אנר עובר השטחה, ולמעשה, לא מדובר פה על קידום מד''ב בכלל, אלא על סוג של מיינסטרימיזציה שלו (שהוא לא ממש זקוק לה, לאור העובדה שמד''ב קולנועי זוכה לדי והותר תשומת לב גם ככה).

מלבד התחום הספרותי (שקרוב ללבי) ותחום היצירה המקורית (שגם הוא קרוב ללבי), גם לתחום הקהילתי - שהוא בלי ספק אחת הנישות היותר חזקות של האגודה - נודעת חשיבות. הרבה מהיצירתיות וההתפתחות של הז'אנר בשנים האחרונות מגיעה מתוך הקהילה, וגם כשהיא לא מגיעה מתוך הקהילה, בקהילת המד''ב היא מוצאת קרקע פוריה שהיא לא יכולה למצוא במקומות אחרים. בשום מקום אחר אין רישות כמו בקהילה, אין יצירה של באז, ושאר האספקטים שקהילה פעילה יכולה לייצר וגוף מוכוון השורה התחתונה - לא.

אני מאמינה שהרבה מיצירת המד''ב המקומית של השנים האחרונות לא הייתה מתקדמת בלי חיקה החם של הקהילה, שנותנת לה גב, רקע, בסיס, תמיכה ושאר ירקות. זה עוד דבר שהאגודה מחזקת ושבעיניי חיוני. וברגע שאייקון-סינמטק מחליש במכוון ובמודע את האגודה, אסור לתת לזה להימשך. כי לאגודה *יש* חשיבות.
   כתוב תגובה
count me in  (חדש)
קרן אמבר יום שני, 24/05/2010, שעה 17:57
עכשיו שאייקון חזר לידיי האגודה אשמח לחזור ולתרום כמיטב יכולתי.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.