על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  
ערפדי אל.איי.
טלויזיה / רז גרינברג
10/12/02
תגובות: 27  

הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
יום ראשון, 14/09/2003, שעה 15:00

עשרים וחמש שנה לסדרת האנימה 'גולדרייק'


1978. סרטו של ג'ורג' לוקאס 'מלחמת הכוכבים' יוצר התעניינות מוגברת במד''ב. סדרות מד''ב פורחות כפטריות לאחר הגשם. באיטליה, בערוץ הממשלתי הראשון, משודרת מדי ערב הסדרה הבריטית 'חלל 1999'. ערוץ 2 המתחרה מעלה לשידור, בתגובה, את סדרת האנימה היפאנית גרנדייזר (Grendizer) או, בשמה האיטלקי, גולדרייק (Goldrake). הסדרה זוכה לפופולריות עצומה, חסרת תקדים. מאמר זה מביא את סיפורה של הסדרה ומנסה להסביר את סוד קסמה השובה, גם כיום, את אלה שצפו בה אז, לפני עשרים וחמש שנה.

גולדוראק, גולדרייק , גרנדייזר

מדובר בסדרה בת 74 פרקים בני כ-‏25 דקות כל אחד. היא שודרה ביפן, צרפת וקנדה (דיבוב צרפתי) באיטליה, כאמור (דיבוב איטלקי, רק 71 פרקים), בירדן, מצרים, איחוד הנסיכויות (ערבית, כמובן), בארה''ב (באופן חלקי ביותר, 26 פרקים בגרסת דיבוב אנגלית, ככל הנראה גרועה למדי), בפיליפינים (אנגלית בגרסת דיבוב שניה; לפחות לפי אחד האתרים באינטרנט, שתי הגרסאות באנגלית גרועות). שמות הדמויות המופיעות בסדרה משתנים מגרסת תרגום אחת לשניה. במאמר זה מופיעים השמות על פי הגרסה הצרפתית.

גולדרייק נוצרה על ידי האמן היפני גו נגאי (Go Nagai). קיהיאושי (גו) נגאי, יליד ספטמבר 1945, החל את דרכו ביצירת סדרות קומיקס ואנימציה אירוטיות. בגיל 25, בשנת 1970, הוא הקים את חברת ההפקה דינמיק פרודקשנז, ושנה לאחר מכן הוא עבר מתחום האירוטיקה לתחום האימה והמד''ב. הסדרה הראשונה אותה יצר היתה דווילמן (Devilman), שעסקה בשדים, אדוני הארץ בעבר, המנסים לשלוט בה מחדש תוך השתלטות על גופם של בני האדם. מכאן עבר נגאי ליצירת סדרות העוסקות ברובוטים. הראשונה שבהן היתה מזינגה זי (1972). סדרות נוספות: גרנד מזינגה (1974), גטה רובוט (1974), גטה רובוט ג'י (1975), גולדרייק (1975), ג'יג רובוט (1975) וגאיקינג (1976). מזינגה זי היתה סדרת האנימה הראשונה בה הוצג הרובוט לוחם המופעל על ידי אדם – נער מתבגר, אחיינו של בונה הרובוט, המציל את האנושות במלחמתה בשד המנסה להשמידה. גרנד מזינגה הציגה רובוט גדול יותר. בפרקים האחרונים של הסדרות הם נלחמים יחד נגד אויבי האנושות. בגטה רובוט הדגים נגאי לראשונה את חיבורם של כלים קטנים יחדיו ליצירת רובוט לוחם אחד גדול. עם סיום הפקת גאיקינג נפרד נגאי מחברת טואיי, שותפתו להפקת הסדרות שלו, ועבר לכיוונים אחרים. נגאי היה זה שקבע רבים מ''כללי המשחק'' של סדרות הרובוטים, גם עבור סדרות החיקוי הרבות שהופיעו בעקבות הסדרות שיצר. הוא קבע גם רף חדש של אלימות ומין בסדרות אלה.


גולדרייק הופקה על ידי חברת ההפקה של נגאי, דינמיק פרודקשנז, בשיתוף עם חברת הצעצועים טואיי (Toei Animations) . בטואיי, שבבעלותה אחד מאולפני האנימציה הגדולים של יפן, עבד על הסדרה צוות גדול למדי. שלושה מעצבי דמויות השתתפו בה: קזואו קומטסוברא (פרקים 1-27), שינגו ארקאי ומיכי הימאנו (פרקים 28-74). כותבי התסריטים היו שוזו אואהרה (פרק הפיילוט), מיטסורו משימה (אחראי לפרקים הבולטים והמפורסמים ביותר באופן כמעט בלעדי), וטטסואו טמורה (אחראי לפרקים חשובים אחרים, כולל פרקי הסיום).
רמת האנימציה בסדרה בינונית למדי – שבע תמונות לשניה (לעומת כעשרים בסדרות של דיסני) ומיחזור של מקטעי אנימציה אשר איפשר ליוצרי הסדרה להפיק כמות פרקים גדולה. עם זאת, העיצוב והעלילה מחפים על החיסכון ברמת ההנפשה.

לסדרה קדם פרק פיילוט בן עשרים וארבע דקות שהוקרן בבתי הקולנוע ביפן ביולי 1975. קיים שוני מהותי בין עיצוב הדמויות בפרק הפיילוט לבין זה שבסדרה עצמה, אולם קווי העלילה זהים. שידור הסדרה ביפן החל באוקטובר 1975, כאשר הפרקים משודרים מדי יום ראשון. הסדרה זכתה שם לפופולריות גבוהה ולאחוזי צפיה נאים.
התחנה הבאה של הסדרה הייתה אירופה: צרפת ואיטליה. מאמר זה מציין, מעט באיחור, 25 שנה לתחילת השידורים בצרפת. הפרק הראשון שודר שם בשלישי ביולי 1978 (השידור האיטלקי החל באפריל באותה השנה. דיווח מדויק על ההתקדמות בשידור הסדרה בצרפת ואיטליה מצוי באינטרנט). באירופה פוצל שידור הסדרה לשלוש עונות, אם כי שידור העונות בצרפת לא חופף למקבילו באיטליה.


העלילה

הגראן סטרטג'ר (Grand Strategeur), שליט הכוכב וגה, רוצה לשלוט בגלקסיה. הוא בונה צי של מכונות מלחמה, רובוטים ענקיים, שהמשובח שבהם הוא מיודעינו גולדרייק. מסע הכיבוש וההרס כולל כוכב הנקרא אאופור (Eeuphor). נסיך המשפחה המלכותית של כוכב זה, אקטרוס (Actarus), מצליח לגנוב את גולדרייק ולהמלט מכוכבו החרב לכדור הארץ. שם הוא מאומץ על ידי פרופסור פרוקיון, אסטרונום המנהל מצפה כוכבים הממוקם באזור כפרי. הפרופסור תומך באקטרוס ברגעי משבר ומשמש לו מחנך ובן שיח. כמדען הוא אף משכלל את כלי הנשק של גולדרייק ומפתח כלי טיס המסייעים לו בקרבותיו. המטרה הבאה של אנשי וגה, לאחר אאופור, היא כדור הארץ. הם מגיעים למערכת השמש ומקימים בסיס בצדו האפל של הירח. אקטרוס נחלץ להגנת כדור הארץ בעזרת גולדרייק, המוסתר בימים כתיקונם מתחת למצפה הכוכבים. מהמצפה גם מגיעות התראות ההתקפה. לעזרתו של אקטרוס מגיע אלקור, צעיר המופיע בפרק הראשון לחקור שמועות על צלחות מעופפות ונשאר בסביבה.
גו נגאי נהג להעביר דמויות בין הסדרות השונות אותן יצר. אלקור, למשל, הוא מפעיל הרובוט בסדרה מזינגה זי, היוצא בסופה לארה''ב ללמוד על יצור צלחות מעופפות ומופיע בגולדרייק בהקשר דומה. היות וגולדרייק שודרה באירופה לפני הסדרות האחרות, קשר זה לא היה ידוע לקהל הצופים.
אקטרוס חי בזהות מוסווית ועובד בחווה ליד המצפה. אלקור, החי שם אף הוא, לומד על זהותו של אקטרוס והופך לחבר בצוות ההגנה על כדור הארץ. הוא בונה שתי צלחות מעופפות שמושמדות בהתקפות אנשי וגה, ולאחר מכן מקבל לידיו כלי טיס שנבנה על ידי פרופסור פרוקיון והנושא את השם אלקוארק, כסיוע לגולדרייק.

פרקי הסדרה בנויים מהתקפת רובוטים על כדור הארץ ומהחלצותו של גולדרייק להגנתו. אורך הפרקים, הגדול יותר מזה של סדרות מצוירות אחרות (כגון ספיידרמן), נותן לסדרה מרחב לפיתוח הדמויות והעלילה, והיא כוללת את שלל המרכיבים הקלאסיים של סדרה עלילתית מתמשכת. למשל – בעל החווה בה חי אקטרוס, מר ריגל, הוא יצור מגוחך למדי, והוא ובנו מיזאר מספקים לסדרה את האתנחתאות הקומיות שלה. מר ריגל הוא אסטרונום חובב המאמין שהרובוטים של וגה הם עב''מים ידידותיים, עד שאלה כמעט ומחסלים אותו. בתו היפה של ריגל, ונוסיה, אחראית להיבט הרומנטי. היא מתאהבת באקטרוס בלי לדעת שהוא מפעילו של גולדרייק. במהלך הסדרה נחשפת גם היא לסוד והופכת, כמו אלקור, למטיסת אחד מכלי הטיס המסייעים לגולדרייק.
יש בסדרה גם שלל דמויות נבלים. אלה הם מפקדי הבסיס של וגה, המתחלפים במהלך הסדרה. המפקד מינוס, למשל, ועוזרו מינאס, דמות קטנה היוצאת מתוך פרצופו הנפתח כמו דלת, ואשר לה דעות נחרצות, בדרך כלל הפוכות מאלה של מפקדה. או הידאגורס, יד ימינו של מינוס, ומחליפו, הגנרל הורוס, הכפוף למינוס אך שווה לו בדרגה, דבר הגורם לקונפליקטים ומעשיר את העלילה.
מעבר לדמויות מצליחים יוצרי הסדרה לשמר את העניין באמצעות מספר מרכיבים:
הראשון שבהם הוא הרובוטים בהם נלחם גולדרייק, שהנם מגוונים מאד. לרוב הם דמויי בעלי חיים, החל בזחלים, המשך בבעלי חיים תת ימיים וכלה בדמויי אדם. גם תכונותיהם שונות ומגוונות: חלקם מיועדים לקרבות תת מימיים, חלקם לקרבות תת קרקעיים, וכולם מיועדים לנצל חולשות של גולדרייק על מנת להשמידו.
מרכיב שני הוא זה האישי והאנושי. בחלק מהפרקים, למשל, מפעיל הרובוט הנלחם בגולדרייק הוא ידידו שגויס לצבא וגה, והדרמה הבין אישית מאפילה אז על הקרב עצמו.
המרכיב השלישי הוא גולדרייק עצמו. לרובוט מגוון רחב של כלי לחימה, מתוכו הוא מפעיל רק נשק אחד או שניים בכל פרק. כך, באמצעות יריבים שונים וכלי נשק מסוגים רבים, מתפתחים קרבות מגוונים ומסקרנים שהם לב לבם של פרקי הסדרה. לגולדרייק יש אף צלחת מעופפת הנושאת אותו ואשר הנה בעלת יכולות קרב משל עצמה. התחברות והתנתקות הרובוט ממנה הן כמה מן הרגעים היפים ביותר בסדרה. זהו גם אחד מרגעי המתח בכל קרב: אקטרוס צריך לבחור את הרגע הנכון לאבד שבע שניות מיכולות הקרב בעת מהלך ההתנתקות. את החולשה הזו מגלים אנשי וגה במהלך הסדרה והם מנצלים אותה לתקיפתו ברגעים אלה.
מרכיב רביעי השומר על עניין הוא התפתחותה ההדרגתית של העלילה. האסטרטגיה של אנשי כוכב וגה משתנה ומתפתחת. בתחילה הם מנסים לאתר את מחבואו של גולדרייק מתוך הנחה שישמידו אותו בקרב עוד על הקרקע. לאחר מכן מגיע נסיון לאתר את חולשותיו של הרובוט בקרב ולנצלן כדי להשמידו (ע''ע שבע השניות). לגולדרייק חולשה בתנועה בתוך מים ומתחת לאדמה, ועל כן גוררים אותו אויביו לקרבות מסוג זה. פרופסור פרוקיון מגייס לעזרתו של אקטרוס את צוות החברים ונוסיה ואלקור, ובונה עבורם שלושה כלי טיס יחודיים (לקראת סוף הסדרה יש גם מפעיל שלישי). למרכיבים אלה נוספים נסיונות ריגול והתנקשות, ונרמוז כי יש בסדרה אף כמה שיאי עלילה, אם כי פירוט שלהם, מטעמים מובנים, לא יובא כאן.


הרובוט ונשקו

גולדרייק הוא, כאמור, רובוט המופעל על ידי אדם – אקטרוס. אחד הרגעים להם מחכים צופי הסדרה בכל פרק הוא דרכו של אקטרוס אל עבר הרובוט: דרך מסדרונות מצפה הכוכבים הוא ניגש לפתח דרכו הוא גולש בצינור לעבר אופנוע הנושא אותו במסלול העובר מעל גולדרייק. בעת המעוף מזנק אקטרוס, מתגלגל באויר, קורא את קריאת הקרב ''מטמורפוז'' (שינוי-צורה), הופך, בהתאם, מאדם רגיל ללוחם לבוש לקרב, ונוחת בתא הטייס.
לגולדרייק מגוון רחב של כלי נשק, וגם לכלי הטיס הנושא אותו לא חסר, החל במגהוולטס (Megavolts), קרני אנרגיה כחולות שמקורן באזור הכיפה שמאחורי תא הטייס, וכלה בשתי צלחות אדומות שבקצות הכנפיים, שהנן בעת ובעונה אחת משגרי טילים וצלחות מעופפות עצמאיות בעלות שיני משור. הרובוט עצמו מחזיק מבחר מגוון של קרני אנרגיה, ובהן קרן דחיה (Retrolaser) וקרן מוות כלשהי הבוקעת, איך לא, מקרניו של הרובוט. זרועו של גולדרייק כוללת שני כלי נשק, קרן אנרגיה וכפפה מחוררת . זרוע זו אף משוגרת לעבר מטרות שונות כטיל רב פעמי. קישוטי הזרוע, מעין משולשים אדומים, מופנים קדימה ומסתובבים במהירות כדי לקדוח דרך שריון האויב. על כתפיו של גולדרייק זוג ''פסים'' לבנים, שהנם למעשה בומרנגים המשוגרים לעבר יריביו, ואף יכולים להתחבר יחדיו ליצירת חנית ארוכה. כל אלה הם רק מקצת מכלי הנשק המרובים בהם מצוידים הרובוט ופמלייתו.


קסם הפופולריות

גולדרייק היא רק אחת מתוך סדרות הרובוטים הרבות אותן יצר גו נאגי. מהו, אם כך, סוד הפופולריות העצומה שלה?
נתחיל בתקופה עצמה, סוף שנות השבעים. מלחמת הכוכבים של לוקאס, סטיב אוסטין, המוסיקה החללית של ז'אן מישל ז'אר. זוהי הקרקע הפוריה אליה צנחה הסדרה. הקהל האירופי פשוט חיכה לסדרות בדיוניות – והתוצאות לא איחרו לבוא. האחראית לשידורים בטלויזיה הצרפתית חששה מ''האלימות החריגה'' בסדרה מצוירת המיועדת לבני הנוער, ולכן נקבע מועד השידור בצרפת לחופש הגדול, בו רוב הצרפתים אינם צופים בטלויזיה. היא טענה שהסדרה נכפתה עליה, אולם תחילת השידורים עשתה, בסופו של דבר, היסטוריה. הסדרה לא דמתה לשום סרט מצויר שהיה מוכר לקהל קודם לכן. העיצוב, הפרטים והגרפיקה היו מרשימים ביחס לתקופה, והיוו חידוש לקהל האירופי. גו נגאי פרץ את הדרך לאירופה באמצעות גולדרייק, וכל הסדרות המוקדמות יותר שלו שודרו באירופה בעקבותיה. ההתייחסות של הסדרה לתחום הטכני והאמינות הטכנית שהיא ניסתה להציג, גם אם במסגרת הבדיונית שלה, היוו גם הם חידוש ותרמו לאמינות הסיפור.
בסדרה צפו ילדים, בני נוער וגם לא מעט מבוגרים. אחד האתרים באינטרנט המתאר את התופעה מציין כי בתום שלושה חודשי שידור בצרפת אחוז הצפיה בתחנה היריבה ירד לאפס. התמונה באיטליה היתה, כנראה, דומה.
במאמר שריונו הנוצץ של אביר העתיד כתב רז גרינברג על התפתחות סדרות הרובוטים ועל החוש העסקי של גו נאגי. הסדרה אכן לוותה באלבומי הדבקה, צעצועים חוברות קומיקס ומה לא. מרכיב המוצרים הנלווים, המוכר לנו היטב בכל סדרה שיוצאת לשוק כיום, ליווה את הסדרה וסייע להטביע את חותמה בתודעת הקהל.
לאחר סיום שידור הסדרה דעכה הפופולריות באופן טבעי. הופעתם של רובוטים גיבורים חדשים הסיטה את תשומת לב הקהל, אך הסדרה לא נעלמה. בראשית שנות השמונים היא הועלתה בשידורים חוזרים באיטליה ובנוסף הופצו קלטות פיראטיות. עם זאת, התחיה האמיתית של הסדרה ושל מעריציה באה מרשת האינטרנט. קיימים אתרים רבים המוקדשים לסדרה, עשרות אחרים המאזכרים אותה, ובאתרי מכירות פומביות ניתן לאתר עשרות פריטים הקשורים בה.


גולדרייק, אם כך, הוא הרובוט היפני המפורסם והאהוד ביותר באירופה, והוא כנראה הניצן הראשון של אהדת הרובוטים היפניים במערב, אהדה שהגיעה למלוא ביטויה כמה שנים מאוחר יותר ומעבר לאוקינוס. אנו, בארץ, לא זכינו לראות את הסדרה בזמן שידורה המקורי. שיטוט קל באחד מאתרי האינטרנט המוקדשים לה יראה לנו מה החמצנו.



שריונו הנוצץ של אביר העתיד רובוטים יפניים באים עלינו לכלותנו!
גולדרייק – אתר באנגלית
גולדרייק באתר האיטלקי של גו נגאי
גולדרייק – אתר מפורט בצרפתית
גולדרייק – באיטלקית
גולדריק – תמונות

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
לזה חיכיתי
אייל מרזין יום ראשון, 14/09/2003, שעה 16:07
אחלה כתבה
Preacher יום שני, 15/09/2003, שעה 15:02
הידד!
דותן דימט יום שני, 15/09/2003, שעה 16:21
ג'ייגנטור - Gigantor
איתמר פארן יום שני, 15/09/2003, שעה 16:45
(4 תגובות בפתיל)
החזרתם אותי לילדות!
עידן יום שלישי, 16/09/2003, שעה 14:53
(2 תגובות בפתיל)
עוד קישורים
דותן דימט יום ראשון, 21/09/2003, שעה 22:01
והיכן יצרני הצעצועים נכנסים לסיפור?
אייל הרובוט הביולוגי יום שלישי, 23/09/2003, שעה 22:23
גרנדייזר
טל שבת, 27/11/2010, שעה 17:05
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.