על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  

ליגה לאומית
טלויזיה / רז גרינברג
יום חמישי, 04/04/2002, שעה 12:15

שובה של ליגת הצדק אל המסך הקטן


עיבודים מצולמים לסיפורי סופר-גיבורים הם, כידוע, רעיון גרוע להפליא, ואפילו קיומם של שלושה-ארבעה סרטים טובים בתחום, או אפילו איזו סדרת טלוויזיה סבירה, לא יעזרו לשנות את האמת העצובה הזו. מה לעשות - גם לאחר ההתקדמות העצומה בתחומי האיפור, הלבוש, העיצוב והאפקטים, יש דברים שמצלמה פשוט לא מסוגלת להעביר באופן משכנע. אנשים בתלבושות צבעוניות המבלים את זמנם בהחלפת מהלומות עם אנשים אחרים בתלבושות צבעוניות נופלים בקטגוריה זו. דוגמה בולטת - נסו לצפות בסדרה המצולמת ''אשת חיל'' (Wonder Woman), המבליחה מדי פעם בשידורים חוזרים במקומותינו. אמת, הרעיון של ''אשת חיל'' בשר ודם בגודל טבעי אינו בלתי-מושך, אך צפיה בלינדה קרטר, לבושה בבגדי העבודה שלה, מסתובבת ברחוב כשהיא מוקפת באנשים המצוידים במיטב האפנה והתסרוקות של שנות ה-‏70 של המאה הקודמת, גורמת לרוב הצופים של ימינו לפרוץ בצחוק היסטרי. זאת עוד לפני שניגש לבחון את מרכיבי הקאלט האמיתיים של הסדרה הנ''ל - תפאורה, עיצוב ודיאלוגים.
אם כך, מהו הפתרון עבור אלה הרוצים בכל זאת לראות סופר-גיבורים על המסך?
אנימציה.


אנימציה היא המדיום האידיאלי להעברה של סופר-גיבורים - וקומיקס בכלל - למסך הגדול או הקטן. הדבר נראה טבעי בהרבה (כי בשני סוגי המדיה מדובר בציורים), וחשוב אף יותר - באנימציה קיימות הרבה פחות מגבלות מאשר בסרטים או סדרות מצולמות. רוצים לשרוף את ניו-יורק עד היסוד? לארגן פלישה המונית של חייזרים לכדור-הארץ? או אולי צבא זומבים שיקום לתחייה בפיקודו של שר השאול? באנימציה דברים כאלה נראים הרבה יותר משכנעים וגם עולים הרבה פחות כסף.
אחד האולפנים הראשונים שהבינו זאת, בהקשר זה, היו אולפני וורנר. וורנר, הקשורים בקשרים עסקיים הדוקים עם חברת הקומיקס ''די.סי.'' (סופרמן, באטמן ועוד), חוללו בעשור הקודם מהפכה של ממש בכל הנוגע לעיבודים מונפשים של סדרות הקומיקס הנ''ל. הסדרות המונפשות על פי ''באטמן'' ו-''סופרמן'' לא היו רק הומאז'ים מסוגננים לדמות הקלאסית של הגיבורים אלה, אלא גם התהדרו בתסריטים חכמים שנתנו כבוד לצופים הצעירים. אין לזלזל בחשיבות המהפכה הזאת. עד אז דגלה הגישה המקובלת בארה''ב בסדרות לילדים (במיוחד המונפשות שבהן) המתהדרות בעלילות בנאליות, דמויות שטוחות ודיאלוגים דידקטיים. וורנר שינו את כל זה, ואף לא עצרו שם: לאחר הסדרות הנ''ל הגיעה ''באטמן: הדור הבא'' (Batman Beyond) : וריאציה עתידנית מרהיבה על המיתוס של באטמן, שהגדירה מחדש במיליון ואחת דרכים את המושג ''קוּל''. האם מדובר בצירוף מקרים, אם כן, שמאותם אולפני וורנר יצא גם ''ענק הברזל'', אולי סרט האנימציה האמריקאי המוצלח ביותר של אותו עשור? כנראה שלא.


הסדרה המונפשת החדשה של וורנר עוסקת בצוות הסופר-גיבורים Justice League, שכבר זכה לשתי גרסאות מונפשות בעבר הרחוק.
הסדרה נפתחת בקול תרועה רמה כאשר חייזרים פולשים לכדור הארץ ומתחילים להחריב אותו בשיטתיות. כנגד האיום הזה יוצאים בתחילה סופרמן ובאטמן, המגלים כי מאחורי בואם של אותם חייזרים מסתתרת קונספירציה סבוכה. במהרה מצטרף אליהם גם ''הפנס הירוק'' - סופר-גיבור שחור, שהוא נציג כדור הארץ במעין כוח שיטור בין-כוכבי - ובעקבותיו ''נערת הנץ'' - גם היא שוטרת (מעופפת) מכוכב אחר. את הליין-אפ משלימים הפלאש - סופר-אצן המתפקד בסדרה בעיקר כאתנחתא קומית, ג'ון - חייזר ידידותי מהמאדים (כל בני גזעו האחרים הוכחדו בידי אותם פולשים) והאמזונה וונדר וומן - כן, אותה ''אשת חיל'' שאוזכרה קודם (אבל בלי לינדה קרטר ובלי אופנת שנות ה-‏70, תודה לאל). השילוב בין השבעה האלה מתברר כמוצלח, והם מחליטים להמשיך ולשתף פעולה גם לאחר סיום אפיזודת החייזרים.


במבט טכני, הן עיצוב הדמויות והן האנימציה עברו מתיחת פנים רצינית בהשוואה לסדרות קודמות. הדמויות נראות הרבה פחות זוויתיות ושטוחות, וגם האנימציה שלהן מלאה וריאליסטית יותר. יוצרי הסדרה המשיכו בכיוון בו הם הלכו ב-''באטמן: הדור הבא'' וסיפקו שפע של אתגרים לצוות העיצוב. הסדרה נראית, לעיתים, כסיור מודרך בין ממלכות פנטסיה שונות: בית משפט גלקטי, זירת גלדיאטורים עתידנית, היבשת התת-מימית אטלנטיס, אי גן-העדן של האמזונות ועוד ועוד. ההשקעה הגדולה בסדרה מתבטאת כבר בכותרות הפתיחה שלה, העשויות באנימציה תלת-מימדית מרשימה.
ואם בהשקעה עסקינן, הרי שיאוזכרו גם סצינות הפעולה. Justice League היא סדרה אלימה מאד - חלקים נכבדים מכל פרק מכילים קרבות ברוטאליים בין הגיבורים לנבל התורן, המהלכים על הקצה בכל הנוגע למגבלות המוטלות על סדרות מצוירות בארה''ב. צפיה בכל פרק של הסדרה שקולה לצפיה בסרט אקשן מהשורה הראשונה.
דיבוב הקולות של התפקידים הראשיים בסדרה טוב למדי, להוציא את ג'ורג' ניוברן, העושה עבודה איומה ונוראה בתפקיד סופרמן. אולם ההפתעות מסתתרות דוקא בתפקידי האורח: עד כה ביקרו בסדרה, לשמחת הצופים, רוברט ''פרדי קרוגר'' אנגלנד, וג'ון רייס-דייויס (פרופסור ארתורו ב-''גולשים בזמן'', גימלי בסרט ''שר הטבעות'') בתפקיד נבלים. בהמשך צפוי להתארח גם מארק ''לוק סקייווקר'' המיל בתפקיד הג'וקר, אותו כבר גילם בהצלחה בסדרות קודמות.
את הסדרות הקודמות של וורנר הלחינה הפסקולנית המוכשרת שירלי ווקר. מהסדרה הנוכחית היא החליטה למשוך ידה, ואת הליווי המוסיקלי מספקים מייקל מק'קשן ולוליטה ריטמניס, שבסדרות הקודמות ניגנו לווקר כינור שני (תרתי משמע). הם אמנם עושים עבודה פחות מוצלחת מזו של ווקר, אבל בהחלט מספקים את הסחורה.
חיסרון משמעותי יותר מזה של ווקר בצוות ההפקה הוא זה של התסריטאי פול דיני. דיני, שהיה הרוח החיה מאחורי הסדרות הקודמות, הצליח לספק להן מימד מסויים של תחכום. ב-''Justice League'' דיני הלך הביתה ואתו התחכום. הדבר מצער, כי לכבוד הסדרה החליטו היוצרים החליטו לנסות פורמט חדש - במקום סיפור המתחיל ומסתיים בפרק אחד של 25 דקות, העלילות מתמשכות על פני שנים או שלושה פרקים. הרעיון מרתק - והוא מתבזבז על עלילות פשטניות, עם נטייה לצטט ולמחזר סדרות וסרטים אחרים (הקרבנות עד כה: ''מלחמת העולמות'', ''אינדיאנה ג'ונס'', ''גלדיאטור'' ו-''מסע בין כוכבים''). הסדרה כמעט ולא נוגעת בזהויות החלופיות של הגיבורים, ובפרקים הראשונים אין כמעט ניסיון לתת להם אישיות או אופי יחודיים (אם כי בפרקים מאוחרים יותר הבעיה נפתרת). עם זאת, הפרקים עדיין מבדרים ומעניינים, והדיאלוגים נשמעים טוב (אם כי, שוב, לא ברמה של הסדרות הקודמות).
ומה בכל זאת הבעיה של התסריטים? ובכן, הם זקוקים בדחיפות לעורך אכזרי. תסריטאי הסדרה חטאו בכמה פספוסים וולגריים ממש. זמן קצר לאחר תחילת הפרק הראשון, למשל, אומר סופרמן לבאטמן ''אני חוזר למטרופוליס'', כאשר כתובית שהופיעה זמן קצר לפני כן על המסך הבהירה מעבר לכל ספק שהשניים נמצאים ב... מטרופוליס. עוד טעות משעשעת שהצליחה לשרוד את חדר העריכה מתרחשת בפרק בו נערת הנץ אומרת לסופרמן: ''אף פעם לא הבנתי אתכם, בני האדם''. סופרמן? בן אדם? מה לא בסדר אצל הבחורה הזאת, היא לא קוראת קומיקס?


אך למרות הכל, ''Justice League'' היא כרגע הדבר החם בתחום עיבודי הקומיקס למסך. בהתחשב בעונת השידורים האחרונה בארה''ב, שהיתה קטלנית למדי לסדרות מד''ב ופנטסיה, אפשר לומר גם כי מדובר באחת הסדרות המוצלחות יותר בז'אנר במהלך השנה החולפת. הסיכויים לראותה גם על מסכינו - בדיבוב עברי מן הסתם - אינם רעים. למי שאינו מוכן לחכות, תמיד ישנה אפשרות ההורדה באינטרנט, ולמי שאמון על הדיבר ''לא תגנוב'' - שלושת הפרקים הראשונים, המהווים ביחד את הסיפור המתמשך הראשון של הסדרה, יוצאים בקרוב על DVD. שווה בהחלט.




הכותב מודה לעדי כגן על הערותיו ועצותיו.



Justice League : האתר הרשמי
Justice League : אתר מעריצים

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
אחלה כתבה.
ניר יום חמישי, 04/04/2002, שעה 17:42
צ'מע,
עידו יום חמישי, 04/04/2002, שעה 18:27
(5 תגובות בפתיל)
ציער לשמוע
הבדיחה של אלוהים יום שישי, 05/04/2002, שעה 17:05
בקשר ל jla
מקלאוד שבת, 06/04/2002, שעה 2:00
(6 תגובות בפתיל)
מזכיר לי את
דפי יום חמישי, 11/04/2002, שעה 18:17
ראיתי עכשיו את 3 הפרקים הראשונים
tirnanog יום שישי, 12/04/2002, שעה 0:57
למרות שעברו 4 חודשים
הגר יום שלישי, 27/08/2002, שעה 15:25

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.