על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זוכי פרסי גפן ועינת
חדשות האגודה / המערכת
15/10/14
תגובות: 0  
פרוטוקול אסיפה כללית ובחירות
חדשות האגודה / ועד האגודה
15/10/14
תגובות: 0  
בִּדיוֹן מציון
חדשות האגודה / המערכת
04/10/14
תגובות: 2  
מפגש: האלים עצמם
חדשות האגודה / המערכת
29/09/14
תגובות: 0  
היֹה יהיה 2014
חדשות האגודה / המערכת
26/09/14
תגובות: 0  
טיפה בי-ם
חדשות האגודה / המערכת
09/09/14
תגובות: 0  
אספה כללית ובחירות
חדשות האגודה / ועד האגודה
01/09/14
תגובות: 11  
עדכוני הועד 8.8.14
חדשות האגודה / ועד האגודה
24/08/14
תגובות: 2  
פרס עינת 2014: התחרות נפתחת!
חדשות האגודה / המערכת
18/08/14
תגובות: 0  
מפגש: עולם חדש מופלא
חדשות האגודה / המערכת
06/08/14
תגובות: 0  
קרן אמבר נפטרה
חדשות האגודה / המערכת
04/08/14
תגובות: 8  
עדכוני הועד 16.6.14
חדשות האגודה / ועד האגודה
07/07/14
תגובות: 0  
מפגש: אוקיינוס בקצה המשעול
חדשות האגודה / המערכת
01/07/14
תגובות: 0  
''ישראל חוגגת עם הארי פוטר 4''
חדשות האגודה / ועד האגודה
27/06/14
תגובות: 0  
בדיון 2014 - מבט שני: קריאה בעיניים אחרות
חדשות האגודה / ועד האגודה
15/06/14
תגובות: 0  

מכים גלים באירופה
חדשות האגודה / גל חיימוביץ'
יום שלישי, 01/10/2002, שעה 10:29

מעט באיחור, כל מה שהתרחש (אולי) וכל מה שקרה (בערך) לשגרירי האגודה בכנס יורוקון 2002


הקדמה

לפני חודשים רבים, במעבדה נידחת, החליט גל שברצונו להגיע לכנס מד''ב ופנטסיה בין-לאומי. לאחר דיונים עם מומחים בתחום, התקבלה הצעתו של הממסד האפל לטוס לכנס יורוקון 2002, שנערך בעיירה חוטבורז' שבצ'כיה בתחילת חודש יולי.
יורוקון הוא הכנס השנתי של האגודה האירופאית למד''ב. למעשה, לא האגודה מארגנת את הכנס, כיוון שאין לה כוח אדם או כסף לשם כך – במקום זאת היא מעניקה מנדט לאחת מהמדינות החברות בארגון לערוך את הכנס בשטחה. לכן, כנסי יורוקון נערכים לרוב ביחד עם כנס אזורי/ארצי שנתי של המדינה הנבחרת.
על כל פנים, לאחר תחנונים, שידולים ופיתויים שהועמדו בפני גל (שעל מנת למנוע בלבול תקרא מעתה מייפל), נאותה הגבירה להצטרף למסע. למרות בעיות ארגוניות קלות, כגון חוסר פרטים לגבי לינה ותחבורה עד שבוע לפני הכנס והעדרה המוחלט של תוכניה מפורטת עד ליום הכנס עצמו, לא נתייראו הגלים, חדורי אמונה ביכולתם של חובבים, ולא שינו את תוכניותיהם.


פרולוג

היה זה לילה בהיר וקריר עת נחתנו בפראג, בירת הרפובליקה הצ'כית. עמוסים במזוודה לכל גל, התחלנו בקווסט מסעיר בחיפוש אחר האכסניה בה הוזמן לנו חדר, חמושים בנהג מונית אמיץ, כתובת מפוקפקת ותו לא. את הסחרחורת מהסיבובים בשכונה בה אמורה היתה האכסניה להיות החלפנו בתחושת הקלה לכשנמצא המקום. תחושה זו החזיקה מעמד מספר שניות חד ספרתי, שכן מיד הסתבר כי אנגלית אינה נמנית על הלשונות אותן יודע פקיד הקבלה. באומץ ובתבונה, הצליחה מייפל לחלץ מידיו את מפתח החדר שהוזמן ולהגישו אחר כבוד לגל. הגענו בשלום!

פראג

חלק א' – טיול קסום בפראג

הערה – הכנס חולק לשני חלקים. הראשון, שיועד לאורחים
מחו''ל בלבד, כלל יומיים וחצי של טיול בפראג והסביבה.
החלק השני היה הכנס עצמו, שחולק לתת-כנסים לפי נושאים:
יורוקון, אבאלקון (הכנס הצ'כי השנתי), פראצ'טקון, סטאר
טרק קון וכו'.

למחרת בבוקר, עייפים אך מתרגשים, חיכינו למדריכי הטיול בפתח הבניין. חיכינו. חיכינו עוד קצת.
''אה, סליחה,'' שאל גל חובב פוטנציאלי, ''אתה יודע מתי הטיול יוצא?''
''אוי, הם יצאו לפני חמש דקות.'' ענה החובב, שלימים יתגלה כיו''ר האגודה האירופאית למד''ב. ''בואו, אני אסביר לכם איך לתפוס אותם...''
לאחר מרדף לוהט בעזרת אוטובוס אחד ושתי תחנות מטרו, תפסנו את הקבוצה ומצאנו כי היא מונה כתריסר אנשים ומורכבת מחובבים מכל רחבי אירופה והעולם, ואחד גרר''מ. גם כמה מדריכים, בחולצות כתומות בוהקות, היו שם. הזכרנו כבר את גרר''מ?
פראג היא עיר מדהימה ביופיה: בניינים עתיקים מעוטרים בשלל גוונים וסגנונות, צריחים תמירים, חומות, גשרים וטירות נישאות. למרבה הצער, יאן – המדריך – הקריא את הסבריו מתוך ספר תיירות, באנגלית מגומגמת. אין פלא, אם כן, שבמהרה התחלנו לנהל שיחות שונות ומשונות על מד''ב ובכלל, למרות חוסר הידע שלנו בנושאים עליהם דיברנו, אותו יזהה מיד כל אנתרופולוג מתחיל.
ארוחת הצהריים היוותה קרקע פוריה לשיחה בנושאי בלשנות, בעוד שהסיור בעיר הביא לדיון מעניין עם גרר''מ על ארכיטקטורה וחיילי צעצוע. פרנק מבלגיה קבל על המצב הנורא של מד''ב בארצו (''רק כנס אחד בשנה!'', ''ילדים קוראים רק הארי פוטר!'' וכו') ואילו לאנס מבולטימור חלק עמנו פרטי טריוויה רבים. הידעתם שיש בבולטימור ''חנות'' שמחלקת ספרים בחינם? ההגבלות היחידות הן שאסור למכור אותם, ושלא ניתן לקחת יותר ממאה-אלף ספרים ביום...
המשך הסיור הביא את החבורה העליזה לארמון עתיק ובו מוזיאון לכלי נשק ולשריונות. שם מצאנו בחור נחמד שנתן לנו לירות בקשת מוצלבת (Crossbow). הסתבר כי הדבר דומה למדי לירי באמ-‏16. למרבה הצער, לא הצלחנו לשכנע אף אחד מהמקומיים להתנדב לעמוד במקום המטרה עם תפוח על הראש.
לאחר מכן, בארוחת הערב, שמענו את וידויו המרגש של גרר''מ על חסך נוראי של שנות צעירותו: הוא מעולם לא התאכסן באכסניית נוער ומעולם לא היתה לו נערה שוודית!

וילהלם גל (מייפל)

למחרת בבוקר יצאנו שוב לטיול. טיפין טיפין, הצטרפו לקבוצה עוד חובבים מאירופה ומהעולם החדש. יש לציין במיוחד את אנדריי ספקובסקי – סופר פנטסיה פולני מצליח מאד (ולא בלי סיבה – הוא אכן כותב טוב) ושיכור לחלוטין. קריאות ''Fuck the English'' שזרק לעבר האירים שבחבורה ילוו אותנו לעד. בששון ובשמחה עלינו על האוטובוס, ולאחר נסיעה קצרה מצאנו עצמנו צועדים בהתלהבות אל טירה מהממת – טירת קרלשטיין. זהו ארמון הנראה כאילו נלקח הישר מתוך ספר פנטסיה: הוא ניצב על ראש הר, מוקף ביער עבות, והדרך המובילה אליו עוברת בכפר ובו בתים קטנים וציוריים (וחנויות מזכרות, שהרסו מעט את האוירה). יש להדגיש את המילים ''צעדנו'' ו-''על ראש הר''. אמנם הנוף היה מקסים, האויר צח ונעים; מרגיע הוא רחש הרוח בין העצים, על פנינו חלפו כרכרות רתומות לסוסים – אבל גרר''מ כבר לא איש צעיר, וגם אינו קל רגליים במיוחד. איננו רוצים לחשוב מה היה קורה אלמלא נשא המדריך באמתחתו מלאי של בקבוקי פאנטה.

טירת קרלשטיין והסביבה

בהמשך היום הגענו לקלמנטינום – מגדל ששימש בעבר לתצפיות אסטרונומיות והיום משמש מוזיאון לכלים אסטרונומיים ולספרים מדעיים מתקופתם של גלילאו וקפלר, הנמצאים בספריה מ-ד-ה-י-מ-ה. הנוף מראש המגדל מ-ד-ה-י-ם אף הוא, וכולנו יצאנו משם אחר כך, אה...נ-ד-ה-מ-י-ם. כן.

את הטיול חתמנו למחרת בכנסיית האוֹסוּאָרי בעיירה קוּטְנָה הוֹרָה – כנסיית אימים אשר קישוטיה עשויים רובם ככולם מעצמות אדם (של בערך 40,000 אנשים). מקום טוב למסיבות!


חלק ב' – זה כנס זה?

''פאבל,'' פניתי לאחד המארגנים בבוקר בו נסענו לטירת קרלשטיין, ''בתוכניה כתוב שאני אמור להרצות מחר בשעה שש בערב, ואילו הטיול של מחר אמור להסתיים בחמש וחצי. יהיה קצת לחוץ, לא?''
למחרת בצהריים הגיע פאבל ואמר לי, בחיוך מאולץ, ''זה היה ברגע האחרון, אבל הצלחנו לדחות לך את ההרצאה לשעה שמונה בערב!''

''אחרי ההרצאה אנחנו צריכים שתטאטאי את הרחבה כאן...''

אכן, ההרצאה הראשונה באנגלית בכנס ניתנה על ידי עבדכם הנאמן (בעזרתה האדיבה של מייפל). היא (ההרצאה, לא מייפל) עסקה בפעילויות המד''ב בארץ, תחת הכותרת ''מד''ב בארץ הקודש'' (ותודה להדס על הכותרת, לאהרון על המאמר ולשאר האנשים שהעלו הצעות לתוכן). עקב תכנון לקוי של המארגנים, רוב האורחים דוברי האנגלית לא הגיעו להרצאה (כי הם היו תקועים במלון בלי הסעה בחזרה לכנס), ולכן נכחו רק כעשרים איש. אולם אל חשש – דאגנו להעביר הרצאות פרטיות לכל מי שהסכים לשמוע – רשימה מכובדת למדי הכוללת את ראשי האגודה האירופאית למד''ב, סופרים, מו''לים ועורכים ממדינות אירופה השונות, וגם חובבים סתם.
הקהל בהרצאה היה נפלא, הביע התעניינות והשמיע קולות מתאימים במקומות הנכונים (Klingons של NY ופריצ'ר היה להיט).

גל מרצה על מד''ב בארץ הקודש. שימו לב לצג המחשב הפונה
לקהל (המקרן לא פעל) ולמיקרופון חסר השימוש (לא פעל)

אירוע הפתיחה של הכנס, שהתקיים לאחר ההרצאה שלנו, היה משעמם מאד. הוא כלל הרצאות קצרצרות של המארגנים ושל אורחי הכבוד (אשר שיבחו בעיקר את הבירה הצ'כית המצוינת). בין ההרצאות היו מספר קטעי ריקוד מכוערים להפליא של עלמות בנות 12 ושל נערות בנות 18. כנראה שעל הריקוד של הגברות בנות ה-‏60 הם ויתרו. למרות כל זאת, אירוע זה עלה באיכותו עשרות מונים על אירוע הסיום, בו הובאה אטרקציה מרכזית מקורית להפליא – חשפנית.

כמה ממארגנות הכנס בריקוד צ'כי עממי, במהלך אירוע הפתיחה

למרבה הפלא (והצער), רוב הכנס עבר עלינו בבארים אפלוליים במקום בחדרי הרצאות מוארים או באולמי הקרנות חשוכים. כך למדה מייפל את המשפט החשוב ביותר בצ'כית: ''דְוֵה פִּיבוֹ, פְּרוֹסִים'' (שתי בירות, בבקשה). הישיבה בבארים נבעה בעיקר מדלות התכנים באנגלית – היו שעות שלמות בהן לא היה דבר לעשות. כבר בערב היום הראשון הספקנו לשבת בבאר עם גרר''מ וכמה אורחים נוספים. להפתעת כולם, התגלה שנטייתו של אדם לפצוח בדיונים תיאולוגיים עמוקים היא פרופורציונית לאחוז האלכוהול בדמו – תופעה מוזרה אותה מתכוון כותב שורות אלה לחקור בהקדם. במפגש אחר בבאר של הכנס (היה, כמובן, באר מיוחד רק לבאי הכנס), גילה גל שהפולנים והדנים מאד אוהבים את הסרט ''כנר על הגג''. לכו תבינו.

ללא מילים

כאמור, הכנס היה דל באופן מאכזב בתכנים באנגלית. נכחנו במספר מצומצם למדי של הרצאות, רובן של אורחי הכבוד. חלק מן ההרצאות היו מלוות בתרגום ''סימולטני'' לצ'כית, משמע – המרצה האומלל נאלץ להפסיק את דבריו כל כמה משפטים כדי לתת למתורגמן לעשות את עבודתו. הרצאתו של גרר''מ, שהיתה משעממת למדי באנגלית, הפכה לבלתי נסבלת עם התרגום. גרר''מ סיפר הרבה על עצמו ויצירתו וקצת על הגדרותיו למד''ב ולפנטסיה. בשורה התחתונה, לפי גרר''מ, ''ריהוט שולת!!!1'' (תרגום מדויק). כמו כן – אם יש בזה דרקונים, חרבות וכישוף, מדובר בפנטסיה; אם יש בזה חלליות ורובוטים – מד''ב; ואם יש בזה רוחות, שדים וערפדים – זו אימה. תודה לך, ג'ורג'.
הרצאתו של רוברט הולדסטוק היתה מעניינת מעט יותר. הוא דן באספקטים של כתיבת פנטסיה (בעיקר כזו המבוססת על מיתולוגיה, שכן זה מה שהוא כותב), ועל הקשר שבין הסופר ליצירתו (האם, למשל, מעשי אלימות ואכזריות בספר מעידים על כך שהסופר הוא רוצח סדרתי? – כך השתמע מאחת הביקורות שנכתבו על ספרו Ancient Echoes). בנוסף, האיש הוא בריטי חמוד שעשה פרצופים לקהל בזמן שהמתרגם דיבר, דבר שזיכה אותו בנקודות זכות רבות.
חלק מהמרצים האחרים למדו מניסיונם המר של שני אלה וויתרו על התרגום הסימולטני. אין זאת שהרצאותיהם היו טובות יותר. מוירה קאקן, סופרת סייברפאנק גרמניה, נתנה הרצאה של נשיונל ג'יאוגרפיק במקום על מד''ב, ורפאל זימקיאביץ' – סופר פולני – דיבר בעיקר על ספריו (מד''ב פוליטי).
הרצאה אחת ויחידה ראויה לציון לשבח – זו של ירוסלב אוֹלְסַה על מד''ב באסיה ובאפריקה.
אולסה הוא שגריר צ'כיה בזימבבואה, והוא כנראה האדם בעל הידע הרב ביותר על מד''ב אסייתי ואפריקאי. הוא הביא דוגמאות רבות של ספרים ומגזינים מארצות שונות באסיה, אפריקה והמזה''ת. הידעתם, למשל, שבתקופת מלחמת המפרץ יצא תרגום עיראקי של ''אנוכי הרובוט'' של אסימוב?
ההרצאה לוותה גם בהקרנה (ללא קול) של סרט המד''ב הפקיסטני ''שָאני''. הסרט מספר על בחורה שעומדת להתחתן, אך ארוסה מת ואת מקומו תופס חייזר. משפחת הכלה ושאר בני הכפר רודפים אחריו במטרה להרגו, כיוון שהם חוששים שהוא לא מוסלמי. אך לחייזר יש כוחות על, בעזרתם הוא מצליח להתגבר על כולם. בסוף (אותו לא זכינו לראות מפאת קוצר זמן), מוכיח החייזר למשפחת הכלה שהוא מוסלמי – והשמחה רבה.

מלבד ''שאני'' היו בכנס עוד סרטי מד''ב רבים, אך למרות שכבר שלטנו ביסודות השפה, בחרנו שלא לצפות בשלל הסרטים המדובבים לצ'כית. העדפנו, במקום זאת, לבלות במקומות אחרים (בארים, כמובן). בכל זאת, הפתעה מעניינת ציפתה לקומץ החובבים אליו גונבה השמועה על הקרנת פרק הפיילוט של סדרת המד''ב החדשה ''אודיסיאה 5'' (באדיבותו של לאנס מבולטימור שהוזכר למעלה). את הקטע בו כדור הארץ מתפוצץ זכינו לראות שלוש פעמים, כי הסרט הוחזר אחורה עבור המאחרים.
מהדוכנים בכנס אנו מעדיפים להתעלם. המבחר הדל של תרגומים לצ'כית אינו כוס התה שלנו. ואם מזכירים תה – מאד נהנינו בבית התה שאורגן לכבוד הכנס. המבחר הרב של סוגי תה משובחים הרווה את צמאוננו במהלך שיחה קולחת על תופעות מוזרות בתרבות המד''ב האמריקאית, כגון סקס-קון, Exotic Alien Slave Auction, Junkyard Wars ו-Furries.

''אנחנו בכלל מהצבא הצ'כי...''

שני אירועים חשובים חייבים להזכיר – אירוע החלפת הכובעים של האגודה האירופאית למד''ב ואירוע הענקת הפרס של הנ''ל, כולל בחירת מיקום כנס יורוקון הבא. באירוע החלפת הכובעים, בריג'יט ווילקינסון – עד עתה יו''ר האגודה – נבחרה כמזכירת הארגון. פיוטר חולבה – עד עתה המזכיר – נבחר, כמה מפתיע, ליו''ר הארגון (אתם חושבים שזה יעבוד אצלנו?). דייב ללי ורוברטו קוואליה נבחרו, בעל כורחם, לאוצֵר ולסגן יו''ר, בהתאמה. אירוע חלוקת הפרס ובחירת יורוקון 2003 היה מעניין כמו שזה נשמע, אם כי יש לציין שני דברים לזכותו: א. לישראל ניתנה זכות הצבעה חד-פעמית; ב. הפינים, שהתמודדו על אירוח יורוקון 2003 מול הצ'כים, חילקו שוקולד פינלנדיה. אבל גם ללא השוחד הנחמד הזה, לא נראה לנו שלצ'כים היה סיכוי לזכות שוב. הכנס ב-‏2004 יהיה כנראה בבולגריה.

נציגי המדינות במפגש האגודה האירופאית למד''ב

מאוכזבים מהמספר הדל של אירועים מעניינים בכנס, קיווינו שלפחות אירוע הסיום יהיה פיצוץ. הבטיחו חשפנית, הבטיחו ציורי גוף, הבטיחו הגרלה ואפילו מופע רוק. למרבה הצער, הם קיימו את הבטחותיהם – וזה היה נורא ואיום. אנו מעדיפים לשכוח את כל העניין ולזכור, במקום זאת, את חצי הסרט גאלאקסי קווסט בו צפינו לאחר האירוע.


אפילוג

היה זה יום חם ויבש עת ירדנו מהאוטובוס שהסיענו חזרה לפראג. עמוסים במזוודה לכל גל, עלינו על המטוס חזרה לארץ הקודש. לא ראינו גרמלינים על כנף המטוס, ואף לא גלילים מעופפים זוהרים בירוק. שבנו בשלום!


סיכום ומסקנות

באנו, ראינו, שתינו הרבה בירה, פגשנו הרבה חובבים אבל הכנס עצמו לא היה משהו. אנחנו עושים כנסים יותר טובים.
פראג היא עיר מקסימה, וחבל שבגלל אזלת ידם של המארגנים לא ראינו הרבה ממנה. חבל עוד יותר שהכנס עצמו היה משעמם למדי, דבר שאילץ אותנו לארגן את כל הכיף שלנו בעצמנו. עם זאת, האנשים היו נפלאים, מעניינים ומוכנים להקשיב. קבוצת האורחים מחו''ל היתה מגובשת לאורך כל הכנס, ועם חלקם אף נותרנו בקשר. אבל הכי חשוב – סוף-סוף הקהילה האירופית מודעת לקיום קהילת חובבים בארץ הקודש, ואולי, עם הזמן, אף נוכל להצטרף אליהם.

כמה מסקנות שעלו מהכנס, לכשיהיה כנס בינ''ל בארץ, מתישהו:
א. לא תרגום סימולטני. אסור. פויה!
ב. אורחי כבוד הם לא בהכרח מרצים טובים.
ג. כדאי לארגן יותר מאוטובוס אחד ביום מהכנס למלון ובחזרה.
ד. בירה זולה היא הדבר החשוב ביותר בכנס.

יורוקון2003 יתקיים בפינלנד. מישהו מעוניין להצטרף? הבטיחו שיהיו שוודיות!



כנס יורוקון ‏2002
האגודה האירופאית למד''ב
גרר''מ
רוברט הולדסטוק
אנדריי ספקובסקי
ספרים בחינם
כנסיית האוֹסוּאָרי
Furries
מוירה קאקן
רוברטו קוואליה
יורוקון2003 (פינקוןX)
Klingons ועוד שירי מד''ב מובחרים!

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
המסקנה החותכת מקריאת הכתבה:
רז פרובינציאלי יום שלישי, 01/10/2002, שעה 10:47
(2 תגובות בפתיל)
כמה שאלות:
אמבר יום שלישי, 01/10/2002, שעה 11:02
(17 תגובות בפתיל)
אגב, בריג'יט ווילקינסון מפרסמת
גל יום שלישי, 01/10/2002, שעה 14:58
אהא! איזו הארה.
כליל נאורי יום שלישי, 01/10/2002, שעה 15:13
(3 תגובות בפתיל)
הו, איזו סקירה נפלאה!
אסטרו-נעמי יום שלישי, 01/10/2002, שעה 22:54
נחמד לראות את גל חיימוביץ
רם יאירי יום רביעי, 02/10/2002, שעה 9:32
(3 תגובות בפתיל)
אורחים מוצלחים מול משעממים
דותן דימט יום ראשון, 06/10/2002, שעה 18:48
(12 תגובות בפתיל)
במקרה הגעתי לכתבה על עשור של
גל גאה יום שני, 10/10/2005, שעה 9:03
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.