על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  
ערפדי אל.איי.
טלויזיה / רז גרינברג
10/12/02
תגובות: 27  

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
שבת, 04/08/2012, שעה 22:04

על הסדרה (הבריטית) כמעט אנושיים


ערפד, איש-זאב ורוח רפאים גרים יחד בדירה אחת. נשמע כמו התחלה של בדיחה, או סיטקום טיפשי במיוחד. למרבה השמחה, זה אינו המקרה. ג'ון מיטשל וג'ורג' סנדס (שמות בלתי אקזוטיים בעליל) הם ערפד ואיש-זאב שמנסים לשמור על פרופיל נמוך בעולמם של בני האדם. מיטשל, ערפד בן יותר מ-‏100 שנה, מנסה להיגמל מרצח בני אדם ושתיית דמם. ג'ורג', בן עשרים ומשהו, מתקשה לקבל את עול ה''קללה'' כפי שהוא קורא להיותו איש-זאב, והדאגה העיקרית שלו היא שהוא לא יפגע במישהו, או יעביר הלאה את הקללה.
על מנת להיטמע בין בני האדם ה''רגילים'', מיטשל וג'ורג' עובדים כסניטרים בבית חולים. למרות יריבות בת אלפי שנים בין ערפדים לאנשי-זאב, מיטשל וג'ורג' נהיו לידידים. הסדרה מתחילה בכך שהם שוכרים יחד דירה ואז מתגלה הצלע השלישית של החבורה, אנני, רוח רפאים של בחורה בשנות העשרים לחייה, שמתה שבועות בודדים לפני כן כשנפלה במדרגות. אנני לא עברה לעולם הבא, אלא היא ממשיכה לרדוף את הבית שבו מתה. ג'ורג' ומיטשל שמחים לחברה (ובייחוד לתה המצוין שאנני מכינה – עניין שמופיע לאורך כל העונות). אנני מאושרת שסוף-סוף יש לה מישהו לדבר אִתו (בני אדם רגילים בדרך כלל אינם רואים או שומעים רוחות רפאים) ובהמשך אף לגעת בו.

הקו המנחה של הסדרה כולה הוא פשוט – השלושה מנסים כל אחד בדרכו להתמודד עם השדים הפנימיים שלהם, וכולם יחד מבקשים שפשוט יניחו להם לנפשם לחיות את חייהם בשקט ובפשטות כמו בני אדם רגילים.
מיטשל, כאמור, מנסה להיגמל מדם. דמות זו של הערפד העגמומי אך בעל המצפון אינה חדשה לצופים, היא מופיעה ביצירות שונות, החל מלואי ב''ראיון עם ערפד'', דרך אנג'ל של ג'וס ווידון ועד (ולהבדיל) אדוארד מ''דמדומים''. אולם שלא כמו דמותו של אנג'ל, למשל, שבה יש הפרדה ברורה בין אנג'לוס השד לאנג'ל הערפד בעל הנשמה, אצל מיטשל מתחולל מאבק יום-יומי בו יש ניצחונות, אך גם מפלות כואבות (שבדרך כלל כואבות גם לצד השני). לעתים (אולי אפילו לעתים תכופות למדי) מיטשל נאלץ להתמודד עם רוחות של אנשים שרצח או עם אנשים שהפך לערפדים. כבר בראשית העונה הראשונה מופיעה בחורה שמיטשל הפך לערפדה, שמתגלה כאכזרית במיוחד. לא רק זאת, היא מנסה ללא הרף לפתות את מיטשל לחזור לדרך החיים של הערפד. בסצנה זכורה במיוחד היא מצלמת את עצמה הורגת גבר – כאשר בסרט עצמו היא אינה נראית. אחד היתרונות והחסרונות של היותך ערפד – שאינך מופיע בראי, או בסרט צילום – הופך מרכזי בעונה השלישית.
ג'ורג', אדם רגיל במשך כל החודש למעט לילות ירח מלא, מנסה למצוא דרכים שונות לכלוא את הזאב שבתוכו וגם למצוא אהבה. כאדם, כג'ורג' הוא ביישן, חסר בטחון, חלש (פיזית) ויש לו קול בכייני ומעצבן. אולם, בניגוד לדמותו של מיטשל שכמעט ואינה משתנה לאורך הסדרה, ג'ורג' צובר אט אט ביטחון, ונהיה חזק והחלטי יותר. במהלך העונות ג'ורג' לומד להתמודד עם הזאב שבתוכו, ואפילו איך לנצל את כוחו. הוא מוצא אהבה ומגן עליה בחירוף נפש מפני כל מי שמעז לפגוע בה או בחבריו. ג'ורג' גם נאלץ להתמודד עם רגשות אשמה רבי עוצמה על כך שהעביר את הקללה הלאה.
אנני מתחילה את הסדרה כרוח רפאים חסרת בטחון שכולם רודים בה – ממש כפי שהיתה בחייה – אך מסיימת אותה כחזקה מכולם. בעונה הראשונה, אנני מנסה להתמודד עם היותה מתה ולגלות מדוע לא עברה לעולם הבא. במהלך עונה זו היא מגלה שמותה לא היה מקרי, ונאלצת להתמודד מול רוצחה. ההתמודדות הזו מגבירה את ביטחונה ובעונות הבאות אנני צוברת יותר ביטחון בעצמה וביכולותיה, עוזרת לאחרים ומגנה על חבריה.
בעונה השנייה מצטרפת דמות קבועה נוספת – נינה, החברה של ג'ורג'.
העונה הראשונה מורכבת מפרקים שעוסקים בסיפורים שונים, ללא קו עלילה מתמשך ששוזר אותם יחד, למעט ההתמודדות של כל אחת מהדמויות עם הבעיות האישיות שלה. בעונות הבאות, בנוסף להתמודדות של הדמויות עם בעיותיהן הקבועות או בעיות פתאומיות שצצות, קיים קו עלילה מתמשך שבמרכזו נבל שמתנכל לחבורה, שאותו מנצחים בסוף.


הסדרה מצליחה להתמודד בצורה טובה ואמינה עם הדמויות השונות, אשר אחרי הכול, הן רק בני אדם קצת שונים. ההתמודדות של הדמויות הראשיות (והמשניות) הן אמִתיות, בין אם בנושאים ''גדולים'' כמו התמכרות, אהבה, אשמה, התעללות, נקמה וחברות, או בנושאים ''קטנים'' כמו ריאיון עבודה או יום הורים בבית הספר. גם לעולם שנבנה בסדרה – עולם של יצורים על-טבעיים החיים לצד בני אדם רגילים – תחושה אמִתית מכיוון שהוא נעדר פתרונות קסומים (בדרך כלל). כך למשל, ערפדים מצליחים להתחמק מעונש בזכות מספר ערפדים המשרתים בתפקידי מפתח במשטרה ובפרקליטות. העונה הרביעית היא היחידה שקצת יוצאת דופן, בכך שהקו המרכזי של העלילה עוסק בנבואת ערפדים עתיקה.

דמויות המשנה בסדרה מצליחות גם הן לעורר עניין. בין דמויות המשנה ניתן למנות את הֶריק – ערפד-שוטר ומנהיג קהילת הערפדים המקומית שממרר את חייו של מיטשל בעונה הראשונה והשלישית; אב ובנו שהם אנשי-זאב שצדים ערפדים (הופיעו בעונה השלישית והמשיכו גם לעונה 4); ערפד בעל הפרעה אובססיסית לדומינו; נערת-זאב גיקית במיוחד; סקובוס שאינה מודעת לכוחה המיני; מדיום שאיבד את יכולתו לדבר עם רוחות; רוח רפאים של רוצח סדרתי; מדען מרושע ועוד. ראוי לציון נער-ערפד שהופיע לשני פרקים בלבד, אך בהמשך קיבל סדרת ספין-אוף אינטרנטית משלו, בשם Becoming human, שגם בה חוזר המוטיב של ערפד/רוח/איש-זאב שמשתפים פעולה, הפעם בתיכון.

למרות שהסדרה אינה סדרה קומית, הומור הוא חלק אינטגרלי בה. מזומבית שחושבת שהיא עדיין חתיכה ויוצאת לבלות בפאב ועד לארכיבאי של הערפדים שלובש חולצה של Team Edward, בין בדיחות של הומור שחור להתעסקות בתה, מובטחים לכם צחוקים משולבים בדרמה ובמתח.

הסדרה היתה מועמדת פעמיים לפרסי האקדמיה הבריטית (אך הפסידה לסדרות הטובות לא פחות Misfits ושרלוק), והפופולריות שלה כבר הבטיחה את קיומה של עונה חמישית. לאחרונה הופקה גרסה אמריקאית של הסדרה, אשר לדעת כותב שורות אלה המשחק בה פחות אמין והיא פחות טובה.

לסיכום, ''כמעט אנושיים'' היא סדרה מוצלחת למדי, אינטליגנטית והומוריסטית, עם דמויות מורכבות שמתפתחות במהלך הסדרה, עלילות מעניינות עם דילמות מוסריות והיסטוריה שקושרת בין הדמויות והעלילות השונות. העולם העל-טבעי מתמודד בדרכים מקוריות עם העולם האנושי הטבעי (ולהיפך) ובדרך כלל בלי פתרונות קסם (תרתי משמע), מה שהופך את הסדרה לפנטסיה אורבנית קלה לסיספונד. ארבע העונות הראשונות סוגרות את הסיפור של מיטשל, ג'ורג' ואנני, ובעונה החמישית תהיה שלישייה חדשה שאת חבריה כבר הכרנו בעונה הרביעית.



האתר הרשמי של הסדרה
דף הסדרה באתר ה-BBC
דף ויקי של הסדרה
Becoming Human קטע מתוך הפרק הראשון של סדרת הבת

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
אכן סדרה טובה  (חדש)
חגית יום רביעי, 22/08/2012, שעה 20:38
מאד אהבתי את העונה הראשונה (ראיתי רק את 2 העונות הראשונות).
הדמויות אמינות ומעוררות הזדהות.
נראה שהתסריטאים מכירים היטב את הז'אנר ונותנים תשובה לכל מיני ניטפוקים - כמו איך זה שמיטשל לא רגיש למגן דוד של ג'ורג' (איש הזאב מתברר כיהודי).
זה אגב לא מפתיע - אחד מיוצרי הסדרה כתב גם פרקים לטורצ'ווד.
הדמות של מיטשל מאד מוצלחת לאורך 2 העונות - בניגוד לערפדים האמריקאים (כולל הגרסה האמריקאית הנוראית לסדרה), הוא לא חתיך הורס. הוא לובש בגדים מוזרים וכפפות חצי (מסתבר שלשחקן היה קר במהלך הצילומים), ולמרות שיש בו משהו מושך (כנראה מבט ההאש פאפי) הוא לא סקסי ומפתה כמו שהתרגלנו לראות ערפדים.
העונה השניה הייתה פחות מוצלחת לדעתי, למרות הדמות המוצלחת של נינה.
   כתוב תגובה
נראה מעניין  (חדש)
יעל שבת, 22/09/2012, שעה 10:47
   כתוב תגובה
והשבוע נפתחה העונה החמישית (ספוילר)  (חדש)
גל יום רביעי, 06/02/2013, שעה 7:09
בקול תרועה רמה.

השלישיה החדשה ממשיכה מאיפה שהסתיימה עונה 4 ומתחילה חיים (אחרי המוות?) חדשים יחד.
האל הערפד חובב האדם(נקי מדם כבר 60 שנה!) והנקיון מתגלה כמישהו הרבה יותר עתיק וחזק ממה שחשבנו (ואני מסמפט אותו יותר מאשר את מיטשל) והנבל של העונה מתברר כלא פחות מהשטן בכבודו ובעצמו!
הולכת להיות עונה מעניינת.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.