על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  
קסם העולם האחר
ספרים / אהוד מימון
29/12/12
תגובות: 0  

סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
שבת, 03/05/2014, שעה 20:28

ביקורת על הספר מרוצי העקרב


בחודשי הסתיו האי תיסבי משנה את פניו. סוסי המים הפראיים והפלאיים, הקאפיל אישקה, עולים מ''ים העקרב'' אל החוף, והתושבים המקומיים לוכדים אותם ומנסים לאלפם למרצים הקרויים על שם הים – מרוצי העקרב. במבט חטוף דומים הקאפיל אישקה לסוסי יבשה, אבל למעשה הם יצורים מהירים, מסוכנים ומלאי קסם. סוסי המים הם טורפים הניזונים מבשר, מנסים לצוד את חיות המשק והבר – או האנשים – הנקרים בדרכם ולפגוע בהם, בים או על אדמת האי. הם נמשכים לאוקיינוס, ויכולים להעביר את תחושת הדחיפות לחזור למים לרוכביהם. אם הרוכב לא יהיה זהיר או זריז, הוא עלול למצוא עצמו בים, ננשך על ידי קאפל אישקה ונגרר על ידו מתחת למים.
הספר מסופר בשני קולות: קולו של שון קנדריק, אלוף מרוצים ומומחה מקומי בקאפיל אישקה, וקולה של קייט קונולי (שם חיבה: פאק), בת האי והנערה הראשונה שאי-פעם נרשמה להתחרות במרוצים. שניהם התייתמו בגלל פגיעת סוסי מים. אביו של שון נהרג במרוץ עקרב (בפרק הפותח את הספר), והוריה של קייט נהרגו כשיצאו בסירת הדיג שלהם לים ונטרפו על ידי קאפל אישקה. אנחנו מלווים את השניים בחודש אוקטובר, מן הרגע שבו עולה הסוס הראשון מהאוקיינוס ליבשה ועד אחרי המרוץ.

מגי סטיווטר מספרת סיפור שכבר סופר בעבר עשרות פעמים, אם לא מאות. סיפור על אי קטן וסחוף רוחות ובו מעט תושבים – רובם חוואים ודייגים – הנאחזים במקום ונאבקים לשרוד. בשבוע אחד בשנה, בגלל אירוע מיוחד (מרוץ / קרנבל / תופעת טבע ייחודית), האי מתמלא בתיירים והשגרה מופרת. אלא ש''מרוצי העקרב'' ניצל מגורל הסיפור הקלישאתי בזכות כישרונה של הסופרת. נמצא בו את כל הדמויות המוכרות מסיפורים כאלו: הבריון המקומי, האיש העשיר והיהיר שחלק גדול מהאי שייך לו, האופה ובעל האיטליז; נמצאת בסיפור יפהפיית העיירה, הסוחרת הקשוחה ועוד. אלא שלמרות התנהגותן הצפויה משהו של הדמויות, בנייתן טובה ומעוררת עניין. גם הבחירה לספר את כל הסיפור בגוף ראשון – בעצם שני ''גוף ראשון'' – אינה בחירה ברורה מאליה או פשוטה. אבל דווקא שתי נקודות המבט השונות, ועם זאת האפשרות ''להיכנס לראשן'' של הדמויות, גורמות להזדהות רבה יותר של הקורא.
אבל הגיבורים האמִתיים של הסיפור הם הקאפיל אישקה, סוסי המים. סטיווטר מצליחה להעביר בספר את תחושת החופש והקסם שברכיבה על יצורים קטלניים אלו. היא מצליחה להעביר את תחושת המתח שבקרבה אליהם, את תחושת הסכנה שהם מעוררים ואת הריגוש שבמרוצים. סוסי מים הם דמויות מתוך מיתוסים איריים וסקוטיים, שסטיווטר שינתה כרצונה. התוצאה בהחלט מצדיקה את החופש האמנותי שנטלה. התרגום הקריא והשוטף של יעל אכמון, המעביר את התחושות והתיאורים באופן חי וברור, ראוי למחמאות גם הוא. קראתי את הספר בעודי יושבת מול חלון שנשקפו ממנו כרם גפנים, עצי שקדיה פורחים וכביש סואן – וממש יכולתי להריח את ריח הים ולהרגיש את גרגירי החול מצליפים בי ברוח העזה.
''מרוצי העקרב'' הוא ספר הנשאר אתך גם אחרי שגמרת לקרוא והחזרת אותו למדף. הספר מוגדר כספר נוער, אבל בהחלט מומלץ גם למי שכבר אינו נכלל, כרונולוגית, בהגדרה זו. אני מקווה שספרים נוספים של סוויטווטר יתורגמו, ובקרוב!



מרוצי העקרב
מגי סטיווטר
תרגום: יעל אכמון
כנרת ואיגואנה, 2013
427 עמ'


 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.