על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  

להתחיל מחדש
טלויזיה / רז גרינברג
יום ראשון, 11/08/2002, שעה 22:15

מבחן שטח לשלוש סדרות מד''ב חדשות: The Dead Zone, Jeremiah ו-Odyssey 5


זה למעלה משנתיים נראה כי סדרות המד''ב והפנטסיה בטלויזיה האמריקאית מקרטעות. סדרות חדשות כגון 'אנטרפרייז' ו'סמולווייל', עליהן דווח כאן בכתבה קודמת, הן בינוניות במקרה הטוב. רוב הסדרות האחרות בוטלו או מחשבות את קיצן לאחור ('פיוצ'רמה' היא הקרבן האחרון של תהליך זה). 'באפי', היחידה שנותרה על המסך מתור הזהב של סדרות המד''ב הטלויזיוניות בשנות התשעים, סיימה בשנה האחרונה עונה מאכזבת במיוחד. האם כלו כל הקיצים? האם מתו כל סדרות המד''ב הטובות בטלויזיה?
לא – הן פשוט עברו דירה.
הכיוון בו צועדות סדרות המד''ב בטלויזיה האמריקאית בשנה האחרונה, כיוון אותו סימנה 'פארסקייפ' במידה רבה, הוא המעבר לתחנות הכבלים. אלה האחרונות התגלו כבית נוח יותר מרשתות השידור הגדולות. כיוון שהן מבוססות על דמי מנוי, תחנות אלה תלויות ברייטינג פחות מאשר רשתות השידור, והן פונות בדרך כלל לקהלי נישה מסוימים – הצפייה בהן נמדדת לפי יכולת ההגעה שלהן לאותם קהלים, במקום לכלל האוכלוסיה. גורמים אלה הפכו את תחנות הכבלים למעוז של הטלויזיה האיכותית בארה''ב ('הסופרנוס' ו'אוז', למשל, הן סדרות כבלים), וכך לא חלף זמן רב בטרם מצאו סדרות המד''ב האיכותיות את דרכן אליהן. שלוש סדרות כאלה עלו על המסך בארה''ב בחודשים האחרונים: The Dead Zone, Jeremiah ו-Odyssey 5.


The Dead Zone (''האזור המת''?)


האירוניה הגדולה ביותר בנוגע לסדרה The Dead Zone נעוצה בכך שהיא היתה יכולה להיות משודרת באחת מהרשתות השידור הגדולות. למעשה, היא כמעט היתה כזו: הסדרה נוצרה במקור עבור רשת UPN, הידועה בחיבתה לסדרות ז'אנר ('באפי', 'אנטרפרייז', ו'סמולווייל' משודרות בה), הפיילוט שלה זכה לציונים גבוהים מאד בהקרנות המבחן, אבל הרשת החליטה לוותר על הסדרה – שמצאה את עצמה ברשת הכבלים USA. אחרי צפיה בפרקי הסדרה אפשר לומר בבטחה ש-UPN לא ידעו מה הם מפסידים.
הסדרה מבוססת על ספר של סטיבן קינג (שכבר עובד לסרט קולנוע בשנות ה-‏80, בבימויו של דייויד קרוננברג) וגיבורה הוא ג'וני סמית' (אנתוני מייקל הול), מורה כריזמטי ואהוד בבית ספר תיכון בעיירה קטנה. שגרת החיים השלווה של ג'וני נקטעת כאשר הוא נפגע בתאונת דרכים קטלנית ושוקע בתרדמת. כאשר הוא מתעורר, הוא מגלה כי העולם סביבו השתנה: אמו מתה, ועל נכסיה שולט כעת כומר חלקלק בשם פארדי (דייויד אוגדן סטיירס), אתו היא התרועעה לפני התאונה. ארוסתו של ג'וני, שרה (ניקול דה-בואר, דאקס מ-''חלל עמוק 9''), נשואה לשריף העירוני (כריס ברונו). ומעל לכל – התאונה הפעילה את 'האיזור המת' במוחו של ג'וני. כאשר הוא נוגע באנשים, הוא מסוגל לראות את העבר והעתיד שלהם. בעזרתו של ברוס (ג'ון ל. אדאמס), עובד בבית החולים בו הוא היה מאושפז, מנסה ג'וני לשקם את חייו ההרוסים.
בניגוד לסדרות קודמות בז'אנר, בהן אנשים בעלי כוחות על טבעיים מסוג זה התמודדו בעיקר עם חוטפים, רוצחים סדרתיים ושאר נחמדי העולם, הדגש ב-The Dead Zone הוא על הדרמה האנושית – הניסיונות של גיבור הסדרה להתמודד עם סביבתו – שחלקה הגדול רואה בו (ובכוחותיו) מטרד – ולהסתגל למצבו החדש.

כאמור, The Dead Zone היתה יכולה לעבור בקלות באחת הרשתות הגדולות. אין בה שום דבר מהפכני או מזעזע מדי. הייחוד שלה, להבדיל מרוב סדרות הז'אנר שעלו בשנים האחרונות, הוא העובדה שהיא עשויה טוב – ללא פשרות. כותבי הסדרה, ובראשם מייקל פילר (מותיקי סדרות 'מסע בין כוכבים' המחודשות), מצליחים ליצור סדרה של דילמות מרתקות בהן עומד הגיבור, ואלה מגובות בדיאלוגים אמינים ומשכנעים. התסריטאים, יאמר לזכותם, נמנעים מלתת פתרונות קלים לאותן דילמות. גם הדמויות בסדרה אינן הסטריאוטיפים עשויי הקרטון להם ניתן היה לצפות – אפשר לחוש שמדובר בדמויות חיות ונושמות. מסייע בכך גם צוות השחקנים: אנתוני מייקל הול, המשדר סימפטיה רבה בתפקיד הראשי, ניקול דה-בואר, ירושה מוצלחת מאד אותה הביא אתו פילר מהסדרה הקודמת עליה עבד. בתפקידים הקטנים בולטים לטובה גם דייויד אוגדן-סטיירס (לאחרונה ניתן היה לשמוע את קולו בסרט 'לילו וסטיץ'') בתפקיד הכומר וקירסטן דלטון בתפקיד עיתונאית אינטרסנטית. הצוות מאחורי הקלעים של הסדרה אלמוני ברובו, להוציא מספר במאים שהתנסו בעבר בבימוי פרקים ל'מסע בין כוכבים', 'תיקים באפלה' ו'באפי'. הם מצליחים לתת לסדרה אוירה מתאימה של עיירה קטנה, שלווה לכאורה, שמתחתיה רוחשים סודות אפלים. גם החזיונות אותם חווה גיבור הסדרה מבוימים באופן מרוסן ושקול ולא בהיסטריה האופיינית, בדרך כלל, לסצנות מסוג זה. The Dead Zone אמנם לא מחדשת הרבה, אבל היא מתהדרת בשלמות ביצוע שקשה למצוא בסדרות אחרות.


Jeremiah (''ג'רמיה''?)


צופים רבים טוענים כי ג' מייקל סטריזנסקי, יוצרה של 'בבילון 5', לא הקדיש תשומת לב מספקת ל'אגדת הסיירים', הסרט האחרון בסאגה ההיא. הסיבה לכך, כנראה, היא היותו שקוע בסאגה אחרת – סדרת טלויזיה חדשה המשודרת בארה''ב בערוץ הכבלים Showtime. הסדרה, Jeremiah, מבוססת על סדרת קומיקס של האומן הצרפתי הרמן הופן. היא מתרחשת בעולמנו שלנו, לאחר שנפגע ממגיפה ביולוגית שהרגה את כל בני האדם הזקנים מגיל 15. עשור לאחר אותה מגיפה, הניצולים (שהתבגרו בינתיים, ולא מתו – ולכן הם מסיקים כי אותה מגיפה עברה מן העולם) מנסים לשרוד במה שנשאר מארצות הברית. אחד מהם הוא ג'רמייה (לוק פרי), ויש לו שליחות אישית: לפני מותו שלח אותו אביו לחפש אחר מקום בשם ''סקטור ולהאלה'', ממנו הגיעה, כנראה, המגיפה. בחיפושיו של ג'רמיה אחר אותו מקום מצטרף אליו קרדי (מלקולם-ג'מאל וורנר), נוכל וגנב, הנשבה בקסמי האידיאליזם שלו. כבר בפרק הראשון מוצאים עצמם שני גיבורי הסדרה עם שליחות נוספת, חשובה לא פחות.
בניגוד לסדרה הקודמת שהוזכרה כאן, Jeramiah בפירוש לא היתה מוצאת את דרכה לאף אחת מהרשתות הגדולות. על תחנות כבלים לא מוטלות אותן הגבלות המוטלות על רשתות ארציות, וכך ניתן לחזות בסדרה בשלל סצנות המכילות עירום חזיתי, שלא לדבר על שימוש נרחב במילים Fuck ו-Shit על הטיותיהן השונות – אך השוני הוא גם מתחת לפני השטח. בניגוד לסדרות ז'אנר אחרות, ב-Jeramiah יש מעט מאד אופטימיות. הגיבורים חושבים, אולי, להציל את העולם, אך הם מנסים בעיקר לשרוד אותו. כל פרק במסעם המדכא של שני הגיבורים לאורך היבשת מפגיש אותם בהיבט מכוער אחר של ההתנהגות האנושית. החברה האנושית המוצגת בסדרה היא אלימה, פרנואידית ואופורטוניסטית, ולמרות שגיבורי הסדרה פועלים למען הפיכת העולם למקום טוב יותר, מרחפת ברקע התחושה כי חבל על המאמץ. אולי אותה מגיפה היתה צריכה להשלים את עבודתה עד תומה.

הסדרה כתובה היטב. הקצב העלילתי שונה מאד מזה אליו רגילים הצופים של סדרות ז'אנר – הוא איטי, מדוד ומהורהר, ומאפשר לבחון את ההתרחשויות לעומק. למרות אופיין המטונף של רוב הדמויות, הסדרה נמנעת מהצגתן כרשעים חד-מימדיים. לרובן יש צד נוסף באישיות, החושף מורכבות ועניין. מבחינת דיאלוגים, סטרזינסקי ביצע כאן קפיצת מדרגה מרשימה לעומת 'בבילון' – הם נשמעים טבעיים מאד.
הבמאים, המעצבים והצלמים (ביניהם ניתן למנות את הנרי צ'אן, שצילם לאחרונה עבור סטרזינסקי גם את 'אגדת הסיירים') מצליחים ליצור בסדרה, באמצעים מינימליים, תחושה אמינה מאד של עולם פוסט-אפוקליפטי – משימה שסדרות טלויזיה אחרות (בולטת בהקשר זה 'Dark Angel') נכשלו בה קשות. גם החיבה הגדולה של הצוות לצילום בחושך מסייעת בבניית האווירה הקודרת והעגומה.
המרכיב החזק ביותר בסדרה, באופן מפתיע, הוא המשחק. שני השחקנים הראשיים, שהופיעו בעבר בסדרות טלויזיה נחותות, מפגינים ב-Jeremiah הופעה בוטחת ואמינה, רגועה מאד. זאת, ככלל, המעלה העיקרית של הסדרה – היא נמנעת מההתלהמות המלווה סדרות אחרות בז'אנר.


Odyssey 5 (''אודיסיאה 5''?)


הערוץ Showtime הוא גם ביתה של סדרה חדשה אחרת – Odyssey 5, שהיא ניסיון לתת טיפול קצת שונה לעלילות המוכרות בסדרות הטלויזיה מהעשור האחרון. בפתח הסדרה אנו פוגשים צוות של מעבורת הנמצא במשימה שגרתית בחלל –צ'אק טגארט, המפקד (פיטר וולר, 'רובוקופ'), ניל, בנו של טגארט, קורט מנדל, רופא מעצבן, אסטרונאוטית נוספת ועיתונאית המסקרת את הטיסה. המשימה מתנהלת כשורה, עד שלפתע מאבדת המעבורת את הקשר שלה עם מרכז הבקרה בכדור הארץ. כמה דקות לאחר מכן כדור הארץ מתפוצץ (כן, מתפוצץ) אל מול עיניהם ההמומות של הגיבורים. עם מעט החמצן שנותר להם, הם מתכוננים למוות איטי, אבל אז נחלץ לעזרתם ''המחפש'' (ג'ון נוויל, 'הרפתקאות הברון מינכהאוזן') – חייזר ידידותי שנדד, במהלך חייו, בין פלנטות שונות, שכולן זכו לאותו גורל כמו כדור הארץ. הוא מציע להחזיר את גיבורי הסדרה חמש שנים לאחור, כדי שיוכלו לגלות מה גרם להרס הכוכב ולנסות למנוע את האסון. אך לגיבורים, מסתבר, יש עבר טראומטי למדי, ועם חזרתם אחורה בזמן הם נקרעים בין הרצון לתקן אותו לבין הצורך להציל את העולם. בנוסף, מסתבר כי מאחורי הרס כדור הארץ עומדת קונספירציה סבוכה.
למרות קלישאתיות מסוימת של העלילה, כמו גם חוסר אמינות המאפיין את חלקו הראשון של פרק הבכורה (הסצנה בה נהרס כדור הארץ נראית גרוטסקית להחריד), השילוב בין מסע בזמן לבין קנוניה המאיימת להחריב את כדור הארץ עובד היטב. הקונפליקט בו נתונות הדמויות מתברר כמתכון לדרמה מרתקת. השאלה הגדולה בנוגע לסדרה היא כמה זמן תוכל להחזיק מעמד עם קו העלילה הנוכחי שלה. בניגוד ל'תיקים באפלה' או 'בבילון 5', שעשו גם הן שימוש בעלילה מתמשכת, לא נראה ש-Odyssey 5 תוכל לסגת לפרקים העומדים בפני עצמם, ויש גבול למתח אותו ניתן ליצור באמצעות סימני שאלה וללא תשובות – אך עוד חזון למועד.
השחקנים עושים עבודה לא רעה, אם כי בהשוואה לסדרות האחרות שנדונו כאן, משחק אינו הצד החזק של הסדרה. לעיתים נדמה כי הדמויות המורכבות של הסדרה היו גדולות מדי למידותיהם של השחקנים שמגלמים אותן. יוצא דופן בהקשר זה הוא סבסטיאן רוץ', המגלם את רופא הספינה האנטיפת באופן משעשע מאד.
בדומה ל-Jeremiah, הצילום בסדרה מרשים ומסוגנן, ריאליסטי מאד ומזכיר סרטי-תעודה. לא מפתיע לגלות כי הנרי צ'אן (כאמור, הצלם של Jeremiah) נמצא בצוות הצילום. הליווי המוסיקלי של לורה קארפמן יעיל מאד, והסדרה אף מתהדרת בעיצוב המרשים ביותר מכל הסדרות שנדונו כאן – החל ממעבורת החלל בפתיחה וכלה בחדרים האפלים בהם מחפשים גיבורי הסדרה רמזים למוצאו של האסון העתיד לפקוד את העולם. קשה לקבוע אם Odyssey 5 תצליח לממש את הפוטנציאל הגלום בה – הדבר תלוי מאד בכיוון אליו יחליטו יוצריה לפתח את הפרקים הבאים – אבל פרק הפתיחה בהחלט מבטיח.

The Dead Zone, Jeremiah ו-Odyssey 5 הן משב רוח רענן הפוקד את סדרות הטלויזיה של ז'אנר המד''ב/פנטסיה. אפשר רק לקוות כי גם גופי השידור בארץ ישימו לב לכך ויביאו אותן אלינו.



The Dead Zone : אתר רשמי
Jeremiah : אתר רשמי
Odyssey 5 : דווח

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
וכדאי כבר להזכיר שפרקי הפתיחה  (חדש)
אמבר יום ראשון, 11/08/2002, שעה 23:36
של ג'רמיה ושל אודיסאה 5 יוקרנו באייקון הבעל''ט.
   כתוב תגובה
  (חדש)
רני מספיילר כהוגן!!! יום שני, 12/08/2002, שעה 0:23
אהבתי מאד את הטריק העלילתי בו

ס
פ
ו
י
ל
ר

ב
ד
ר
ך

אותו חייזר לא מסוגל להחזיר את גופם של אותם אסטרונאוטים אומללים חזרה בזמן, ולכן מחזיר רק את הנפש שלהם לגופס כפי שהיה לפני חמש שנים. כך מוצא את עצמו אחד מהם באמצע מסיבה פרועה בתיכון, אחרת מצויה לפתע באימון בחלל החיצון וכו...

משעשעים במיוחד נסיונותיו של הרופא לנצל את מה שידוע לו על העבר כדי לזכות ב...נו , אתם יודעים.

וכך הם מוצאים את עצמם לא רק מנסים למנוע את השמדתו העתידית של כוכב הלכת שלנו, אלא גם מתמודדים מול סביבה שלא ממש מבינה אותם ואת המוזרויות שהם מפגינים.

וכל השאר באייקון.
   כתוב תגובה
הספוילר היה ל''אודיסיאה 5'', כמובן  (חדש)
רני מספיילר כהוגן!!! יום שני, 12/08/2002, שעה 0:25
בתשובה לרני מספיילר כהוגן!!!
   כתוב תגובה
סיקור מעניין  (חדש)
עידו יום שני, 12/08/2002, שעה 1:47
אבל לי הייתה דעה שונה *מאוד מאוד* על ''ג'רמיה''.
לניתוח מעמיק נא להעיף מבט:
אני חייב להגיב על כמה דברים: ראשית, הדמויות של הסדרה, לא רק שהן שטוחות, יבשות וקלישאתיות (וחלק גדול גם נראה כמו מיחזור של דמויות מ''בבילון 5'', אלא גם שאף אחת כמעט שאינה נופלת לקטגוריה של ה''ניצול הציני חסר הערכים'' ויותר לטיפוס ה''איש החביב שפשוט לא מבינים אותו בעולם כי הוא לא מחובר מספיק לרגשות שלו\לילד הפנימי שבו'' שאהוב כל כך על הטלוויזיה האמריקקית. המשחק של כולם איום ונורא מלבד פרי עצמו (ציון עובר בקושי) ובמקום פרקים הגורמים לנו לפקפק האם בכלל שווה להציל את החברה האנושית אנחנו מקבלים קשקוש קיטשי ורגשני שמתעקש להתמרח בכל הקלישאות המתקתקות והמצחינות ששראינו כבר אלפי פעמים. יש לי הרגשה שראית רק את הפרקים הראשונים של העונה (שאכן רימזו על פוטנציאל אדיר) ולא את שאר הפרקים המשעממים, המעצבנים והצדקניים ברמה שלרוב נראית רק באופרות סבון המשודרות בצהריים.

זהו, עכשיו שהוצאתי קצת מהזעם אני הולך להרגע...
   כתוב תגובה
ורז, אני רוצה להבהיר  (חדש)
עידו יום שני, 12/08/2002, שעה 1:50
בתשובה לעידו
הזעם שעליו דיברתי הוא לא מכוון אליך (למרות שאני באמת לא מבין איך יכולת לקבל רושם כל כך חיובי על הסדרה הזאת אם ראית אחרי תחילת העונה, ואשמח אם תסביר לי קצת), אלא כלפי הסדרה שנכון לעכשיו היא בזבוז כל כך אדיר וזה מתסכל מאוד.
   כתוב תגובה
עידו, אני רוצה להעיר  (חדש)
רז משועשע יום שני, 12/08/2002, שעה 8:52
בתשובה לעידו
כי בשל הזעם שלך כנראה לא שמת לב לעובדה חשובה: הלינק לביקורת שלך על ''ג'רמייה'' ב-ISF, אותו פרסמת שתי תגובות למעלה, מצוי, במלוא הדרו, בכתבה עצמה תחת ''קישורים'' :-)
   כתוב תגובה
יפה, וטודה  (חדש)
עידו יום שני, 12/08/2002, שעה 13:33
בתשובה לרז משועשע
אבל עדיין לא נתת סיבות לרושם הטוב שלך.
   כתוב תגובה
מה, אתה רוצה גם תשובות ענייניות?  (חדש)
רז בהלם יום שני, 12/08/2002, שעה 15:11
בתשובה לעידו
פה, באתר האגודה? לא יקום ולא יהיה... סתם.
בכל אופן, לצורך כתיבת הכתבה אכן צפיתי רק בחמשת הפרקים הראשונים של הסדרה. הפרקים האלה עשו עלי רושם חיובי מאוד, מכל בחינה אותה ניתן להעלות על הדעת (פירוט בכתבה עצמה). אם אתה אומר שבפרקים הבאים חלה ירידה (ומדבריך משתמע שמדובר בירידה *תלולה* *מאוד*) ברמת הסדרה, לא נותר לי אלא להאמין לך מאחר ועדיין לא ראיתי אותם.
   כתוב תגובה
אולי פשוט תגיד שלך יש טעם  (חדש)
אמבר יום שני, 12/08/2002, שעה 21:17
בתשובה לרז בהלם
יותר טוב וזהו? כי לדעתי זו תשובה הרבה יותר טובה.
   כתוב תגובה
סליחה?  (חדש)
עידו מכווץ את גבותיו בחשד יום שני, 12/08/2002, שעה 21:33
בתשובה לאמבר
את מנסה לרמוז כאן משהו?

לרז באמת יש טעם טוב. בגלל זה לא הבנתי איך קרה שיש לנו דעות כאלה שונות. יש דברים ש(כמעט) כולם מקבלים בלי ויכוח בתור טוב או רע.

עוד מעט יבוא מישהו ויגיד ש''שדה-קרב:כדוה''א'' הוא אחלה סרט שבעולם...
   כתוב תגובה
לא, היא לא  (חדש)
רז בהלם יום שני, 12/08/2002, שעה 21:33
בתשובה לאמבר
כי במקרה שמדובר עליו, פשוט לא ראיתי (עדיין) את הפרקים שעליהם הוא מדבר. איו לי מושג מה תהיה דעתי עליהם, ולצורך העניין, היא עשויה להיות זהה לדעתו.
   כתוב תגובה
ניטפוק קטן  (חדש)
ניר יום רביעי, 14/08/2002, שעה 3:23
עד כמה שידוע לי, ''סמולוויל'' משודרת ב- WB, ולא ב- UPN.

בקשר לסדרות בכתבה- ''ג'רמיה'' נשמע מסקרן, ''האזור המת'' נשמע כמו קיטש רומנטי במסווה של מד''ב (סטייל ''מהדורה מוקדמת'' וכאלו), ו''אודיסיאה 5'' נשמע כמו זיבלון פוסט- טרקי.
כמובן שבלי לראות קשה להביע דיעה מפורטת, ובהחלט יכול להיות שההתרשמות תהיה שונה לגמרי אחרי הצפייה.

בכללי, סדרות עתידיות שמסקרנות אותי הן
Firefly, ו- Birds Of Prey, שנראות כמו הלהיטים של 2003.

בוא נקווה שנזכה לראות פה בארץ כמה שיותר מהר את הסדרות שצויינו בכתבה.
   כתוב תגובה
אכן, ''סמולווייל'' משודרת ב-WB  (חדש)
רז מהרהר יום רביעי, 14/08/2002, שעה 9:11
בתשובה לניר
טעות שלי.
לגבי השאר:

1) ככלל, רצוי לצפות בסדרות לפני שמעבירים עליהן ביקורת.

2) צפיתי בפיילוט של Birds of Prey ואני חייב לציין שלא התלהבתי בכלל. הסדרה אמנם נראית טוב, אבל זה פחות או יותר הדבר הטוב היחיד שאפשר להגיד עליה.

3) Firefly עושה רושם טוב מהפרומו האחרון שלה, אבל הרבה מאוד אנשים לא נותנים לה הרבה זמן לחיות - משבצת השידור שלה גרועה מאוד והרשת שמשדרת אותה (''פוקס'') ידועה בחוסר הסבלנות שלה כלפי סדרות שלא הופכות ללהיט מיד לאחר הפרק הראשון. מה שממחיש את הטיעון המרכזי בכתבה - העתיד לסדרות ז'אנר הוא כנראה לא ברשתות הגדולות.
   כתוב תגובה
הפרק הראשון של birds of prey  (חדש)
אמבר יום רביעי, 14/08/2002, שעה 9:32
בתשובה לרז מהרהר
ישודר באייקון, ואינשאללה, אי''ה ובלי נדר - גם firefly
   כתוב תגובה
Firefly זה של ג'וס וודון  (חדש)
יעל יום רביעי, 14/08/2002, שעה 11:51
בתשובה לרז מהרהר
וזה אומר הכל! לפחות זה אומר שכל מעריצי באפי השרופים (ויש המון כאלה) יעשו מאמץ לצפות בפרקים הראשונים - אז יש סיכוי.
   כתוב תגובה
הבעייה היא  (חדש)
רז נאנח שבת, 17/08/2002, שעה 12:59
בתשובה ליעל
שגם אם *כל* צופי וצופות באפי יצפו בפיירפליי, או אפילו לא יצפו - רק ישאירו את הטלוויזיה דלוקה על אותו ערוץ באותה שעה כדי להעלות את הרייטינג - זה עדיין לא יספיק.
''באפי'' היא לא להיט ענק מבחינת רייטינג. היא משיגה רייטינג טוב מאוד, מצויין אפילו, בקרב האוכלוסיה שאליה היא מיועדת - בני נוער. בקרב כלל צופי הטלוויזיה, היא ממוקמת בד''כ בין המקום ה-‏90 למקום ה-‏100 במדד הרייטינג. זה היה מספיק טוב, בשעתו, בשביל רשת WB שבה הסדרה התחילה לרוץ ועדיין - אחרי חמש עונות, כשחברת ההפקה באה ל-WB ואמרה לה ''אנחנו חושבים שהתוכנית שלנו שווה תוספת של מיליון דולר לפרק'' התגובה של WB היתה ''הצחקתם אותנו'' (וככה התוכנית נדדה ל-UPN). כשבאפי התחילה לרוץ, רשת WB היתה רשת קטנה, שהספיקו לה הישגים צנועים ברייטינג, ופנייה לקהל-נישה. זה בטוח לא יהיה מספיק טוב בשביל רשת ''פוקס'' שבה תעלה ''פיירפליי''. אין ספק - ג'וס הוא עילוי, אבל היכולת שלו לסחוף קהל במספרים מקבילים לאלה של ''חברים'' עדיין טעונה הוכחה, ולי אישית יש חששות כבדים בנושא.
מה שמוכיח את הטיעון שאתו פתחתי את הכתבה - תוחלת החיים של סדרות מד''ב/פנטסיה היא ארוכה יותר בתחנות שפונות לנישות, במקום לכלל האוכלוסייה.
   כתוב תגובה
זה כמעט קרה עם אנג'ל  (חדש)
עידו יום ראשון, 18/08/2002, שעה 15:05
בתשובה לרז נאנח
בהתחלה לסדרה היה רייטינג ששאף לאפס (מוצדק במקרה הזה כי הפרקים הראשונים היו ממוצעים במקרה הטוב ואיומים רוב הזמן) והכותבים היו חייבים לשפר *מאוד* את הרמה כדי שהסדרה תשרוד. מה שבא להראות שרק חותמת ''תוצרת ג. וודון'' זה לא מספיק כדי להבטיח שבע עונות...
   כתוב תגובה
אני מסכים עם רז.  (חדש)
Sabre Runner מסכים עם רז יום רביעי, 14/08/2002, שעה 17:36
בתשובה לרז מהרהר
אם אתה מחכה ל-Birds of Prey אז באמת משהו לא כל כך בסדר בשיפוט שלך. עדיין לא ראיתי אותה אבל לפי מה שקראתי עליה זה יהיה משהו שיתחרה ב-JLA (שמשודר בימים אלו בערוץ הילדים) מבחינת גריעות.

וחוץ מזה, אם אתה The Dead Zone יהיה דומה למהדורה מוקדמת אז בטח שאני אראה את זה. Early Edition היא אחלה סדרה.
   כתוב תגובה
הדימיון נמצא, אבל...  (חדש)
אנטי יום שלישי, 27/08/2002, שעה 8:43
בתשובה לSabre Runner מסכים עם רז
קלוש. מהפרקים שראיתי מ''מהדורה'', יש בסדרה הזו... תמימות מסויימת (ואני לא אומר שזה טוב או רע).

Dead Zone, אופטימית ככל שתהיה, נמנעת בכוונה מתמימות שכזו.

ומה יש לך נגד JL? אתמול התיישבתי לצפות בגרסא המדובבת, ולצד המינוס הברור (הדיבוב...) יש כמה וכמה פלוסים שאני חושב שמושא הסכמתך כבר מנה כאן פעם.

הפרק ששודר, אאל''ט, שודר כאן לפני ששודר בחו''ל.
   כתוב תגובה
אני בעיקרון סולד מהגיבורים של DC  (חדש)
Sabre Runner יום שלישי, 27/08/2002, שעה 17:38
בתשובה לאנטי
הם חזקים הרבה יותר מדי (ע''ע סופרמן), טובים הרבה יותר מדי (ע''ע סופר-מן) ובכלל לא מעניינים כדמויות (ע''ע סופר מן).
הגיבורים של Marvel הרבה יותר מעניינים: יש להם בעיות בחיים, הם לא תמיד מצליחים בהכל ויש להם חסרונות.

דבר שמתלווה לחסרונות שמניתי למעלה הוא הסיפורים הגרועים שנכתבים לסדרה. הדרך היחידה להמשיך ולאתגר את היחידה היא להציג להם אוייבים יותר חזקים ויותר רעים. אני רוצה, בשביל שאני אוכל להזדהות איתם, גיבורים אנושיים יותר.

מה לעשות? הגיבורים הכי נורמלים מבחינתי ביקום של DC הם Batman ו-Flash.
   כתוב תגובה
רגע, אנחנו מדברים על  (חדש)
אנטי יום רביעי, 28/08/2002, שעה 22:51
בתשובה לSabre Runner
Justice League, או על ''סופרמן''?

אם הנושא אינו איש הברזל -

דעתי היא שיחסית לסדרה המיועדת לילדים, משודרת בפורמט בו היא משודרת, ומתברכת בשבע דמויות ראשיות, JL עושה עבודה בכלל לא רעה באיפיון הדמויות שלה.

וכן, ייתכן שמראש אי אפשר היה להגיע לתוצאות מרשימות בתחום הזה. היוצרים בעצמם אמרו זאת כאשר עלתה לראשונה האפשרות של הפקת הסדרה. ועדיין: הסדרה הסבירה, פחות או יותר, מה מניע כל אחת מהדמויות, או נתנה מסגרת שמייחדת אותו מהשאר. כמעט בכל סיפור של הסדרה, גיבור (ולפעמים שניים) נאלץ לבחון מחדש את היחס שלו כלפי עצמו\החבורה\העולם, יהיו התוצאות צפויות ככל שיהיו.

הסיפורים לסדרה אינם מדהימים, אבל קיימות הברקות. פרק המחווה לגיבורי עידן הזהב היה מצחיק עד דמעות, דווקא בשל דבקותו בחומר המקור (אפילו עד הערה גזענית אחת או שתיים).

וכבר באמצע העונה גוייסה ה Injustice Gang, כביכול ביחד ''חזקים'' ו''רעים'' יותר מכל האוייבים שמופיעים גם לאחר מכן. וכן, שלל אקשן וכוחות-על בפרק הזה, אבל העניין, וה''פתרון'' בפרק הזה היה אנושי.

ואם דווקא בסופרמן עסקנינו - הוא באמת משעמם.
   כתוב תגובה
פלדה, סליחה, פלדה  (חדש)
אנטי ממהר לתקן יום רביעי, 28/08/2002, שעה 22:55
בתשובה לאנטי
   כתוב תגובה
אני מדבר על JLA ואני מחשיב את  (חדש)
Sabre Runner שבת, 31/08/2002, שעה 10:22
בתשובה לאנטי
סופרמן בתור המאפיין שלהם.

אני לא יודע לגבי ''מיועדת לילדים'' או לא אבל את הסדרה של באטמן אהבתי יותר. הסיפורים שם היו יותר מעניינים והכל היה קצת יותר אנושי (ואם אני לא טועה, הוא הזמין את סופרמן רק פעמיים). חבל שלא יצא לי לראות את Batman Beyond. ברגע שראיתי שזה בעברית אז כיביתי.

אם היו פרקים של הסברים אז כנראה פיספסתי אותם. אני זוכר שהסבירו את העניין בשביל Green Lantern ואולי גם בשביל ג'ון (איזה מין שם זה למאדימאי?) אבל חוץ מזה אני אפילו לא יודע איך קוראים לבחורה עם הכנפיים.

והתוצאות הם מאוד צפויות. אני צופה אותם ממרחק של חצי פרק או יותר. והסיפורים באמת לא מדהימים, אני שמח שאתה מסכים. בקשר למחווה, אתה מתכוון לפרק עם ה-JGA?

והפתרון חייב להיות אנושי. למה? כי זה חלק מהמנטרה של ''הטוב/האהבה תנצח''. וחוץ מזה, המאבק כוחות שם נמצא איפה באיזור ה-Higher Power אם לא יותר גבוה ועם כזה מאבק כוחות אי-אפשר לפתור את זה בכוח ועדיין להישאר בתחומי ההגיון והסיספונד.

אבל בעיקרון, אני מעדיף את הגיבורים שהם יותר באזור הבינוני כמו Flash (רץ כמו ברק אבל אחר כך מרגיש כאילו הוא לא אכל שבוע) או באטמן (שהוא בנאדם רגיל עם הרבה גאדג'טים נחמדים ואפשר לפגוע בו). וזאת אני חושב הסיבה למה Wolverine הוא אחד מהסופר-גיבורים האהובים ביותר אם לא הכי אהוב.
   כתוב תגובה
חמש שנים?  (חדש)
טל כהן יום רביעי, 14/08/2002, שעה 13:39
מוזר, כשקראתי על אודיסאה 5, התנגן לי בראש ללא הפסקה שיר של דיוויד בואי...
   כתוב תגובה
לי נראה  (חדש)
עידו מגחך יום רביעי, 14/08/2002, שעה 14:37
בתשובה לטל כהן
שנגמרו להם השמות שם בארצות הברית, אז עכשיו הם מכליאים:
אודיסאה בחלל + בבילון 5 = אודיסאה 5

מה עוד מצפה לנו? באפי קוטלת הכוכבים? מסע בין דמדומים? מנהרת האתמול?
   כתוב תגובה
לגבי אודיסאה 5 (ספוילרים לפיילוט  (חדש)
גל יום שישי, 16/08/2002, שעה 10:09
אני ראיתי רק את שני חלקי הפיילוט אז אין לי דעה על שאר הסדרה, אבל הפילוט רע במידה מספקת כדי לגרום לי לא לראות את המשך הסדרה.
סצנת הרס ארץ, כמו שרז כתב, נראית מגוחכת למדי (ומשעשע במיוחד הקטע אחרי, כשהם כולם המומים ולא מאמינים - אז חולפת לידם בחלל מכונית מפוחמת...).
אמ...ולגבי סצינת הרס ארץ - ראיתי אותה שלוש פעמים (כי כל פעם החזירו אחורה עבור המאחרים :-) וזה נראה משעשע יותר בכל פעם...
כשאני צפיתי בפיילוט, נשמעו קריאות bad acting מכל עבר אבל מה שאותי עצבן הוא הנסיון להראות תנועה באפס כבידה ע''י טלטול המצלמה.
אה, ולגבי ה''קונספירציה'' - זה עשה לי אסוציאציה לא רק לתיקים בפלה, אלא גם לסדרות כמו דארק סקייז ובעיקר מלחמת העולמות (ביחוד הקטע במפעל, או מה שזה לא יהיה).
מה עוד שבפרק אחד היו כלכך הרבה ''שיאים דרמטיים'' שבשלב מסויים זה כבר לא מעניין.
   כתוב תגובה
רז, משהו ששכחת  (חדש)
עידו יום ראשון, 18/08/2002, שעה 15:08
אני יודע שזוהי סקירה של סדרות חדשות, לא קיימות, אבל בכל זאת בתחילת המאמר כתבת שרוב הסדרות שנותרו הן או בינוניות או עברו עונה מאכזבת, מה שהיה נכון במאה אחוזים אם העונה הנוכחית (השלישית) של ''אנג'ל'' לא הייתה פשוט מעולה אפילו בהשוואה לעונות הכי טובות של באפי (השנה היא בכלל עברה אותה בהרבה).
   כתוב תגובה
מה שנכון נכון  (חדש)
רז מתקן את עצמו יום ראשון, 18/08/2002, שעה 15:27
בתשובה לעידו
העונה האחרונה של אנג'ל באמת הייתה מצויינת. מדכאת פחד, אמנם, אבל מה עוד חדש...
   כתוב תגובה
רז, משהו ששכחת  (חדש)
SISKO יום ראשון, 18/08/2002, שעה 19:32
בתשובה לעידו
גם בוויאג'ר שמשודרת ב YES+ יש הרבה פרקים שעשויים טוב ומספקים מתח, אקשן וקצת הומור ולפעמים אף תהיות עמוקות על רבדי מציאות ויחסי בן אנוש / מכונה. במיוחד הפרק בו כולם שקועים בשינה ולא מודעים לכך. או ששני תוכנות ההדמיה של רופא הסיפון נחלצים בכוחות משותפים לנטרל גזע עויין.
   כתוב תגובה
כן, אבל אלה פרקים ישנים (יחסית)  (חדש)
עידו יום ראשון, 18/08/2002, שעה 20:39
בתשובה לSISKO
וויאג'ר נגמרה כבר בארצות הברית. אנחנו התייחסנו לסדרות שמשודרות עכשיו שם.
   כתוב תגובה
בסדר, אבל לפחות סיפקתי את יצר  (חדש)
SISKO יום שני, 19/08/2002, שעה 19:50
בתשובה לעידו
הגרפומניה הרעב שלי !!!
   כתוב תגובה
לסיכויי הישרדות של סדרות ז'אנר  (חדש)
עדי יום חמישי, 19/09/2002, שעה 18:13
אינם גבוהים גם בתחנות נישה.
לראייה ערוץ sci-fi מבטל את פארסקייפ למורת רוחם הניכרת של הצופים.
כמובן שעדיין יש את המקרים היוצאי דופן כמו earth:final conflict ששרדה 5 עונות מתוכננות וסטארגייט שעדיין משודרת בעונה השישית.
   כתוב תגובה
''פארסקייפ'' אכן בוטלה  (חדש)
רז מהרהר יום חמישי, 19/09/2002, שעה 19:15
בתשובה לעדי
אבל אחרי ארבע עונות! אני סבור שבכל ערוץ אחר היא לא היתה שורדת כמות כזו של זמן (ולמעשה - אף אחת מהרשתות הגדולות לא היתה קונה סדרה אקצנטרית כל כך לשידור. בוודאי לא בפריים-טיים).
   כתוב תגובה
אז ראיתי את Birds of Prey  (חדש)
Sabre Runner נדחה יום רביעי, 16/10/2002, שעה 22:32
ומה יש להגיד? זה לא נורא כמו שחשבתי.

סדרת אקשן חביבה ובעלת הומור עצמי
(''Sorry, we don't have an opening for a junior Supergirl.'')
יש חורים טכניים מדי פעם (למה אורקל מצביעה על ההולגרמה ואומרת ''לשם'' אם דיינה יכולה רק לשמוע אותה?) והמחשבים עדיין נורא גרפיים ועושים הרבה יותר מדי אור.
אבל חוץ מזה זאת סדרת פעולה חביבה ביותר
(''I hate a man with no endurance. It's not challanging.'')
לא משהו שאני ארדוף אחריו אבל אם ישדרו את זה באחד הערוצים הנידחים אז אני אנסה לראות.

אז או שזאת באמת לא זוועה כמו שאומרים שזה או שציפיות נמוכות בהחלט מנמיכות את האכזבה (ציפיותומט לכל צופה!).
   כתוב תגובה
על לא דבר  (חדש)
עידו שבת, 19/10/2002, שעה 0:49
בתשובה לSabre Runner נדחה
אני כתבתי ביקורת שאולי קראת, אז ייתכן שאני האחראי להנמכת הציפיות שלך.

מה אגיד? אני לא סבלתי את הפיילוט. באמת שהוא היה אדיוטי ועשה לי רע (אם כי את התואר ''זוועתי'' הוא לא הרוויח לטעמי. אני שומר את זה לסרטים כמו ''מבוכים ודרקונים'').
לפחות לא סבלת...
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.