על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  
מפלצות בע''מ
סרטים / רז גרינברג
06/02/06
תגובות: 4  

חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
יום שלישי, 25/07/2006, שעה 9:29

מחווה אוהבת אך בעייתית – 'סופרמן חוזר' של בריאן סינגר


חמש שנים היה סופרמן בגלות. בשעה שכל ישראלי יוצא למסע שורשים במזרח אירופה, סופרמן יוצא למסע שורשים במקום הולדתו. הטיסה קצת יותר ארוכה מאשר למזרח אירופה, אבל שורשים הם שורשים, גם אם הם מצויים בגלקסיה אחרת בין שרידיו של כוכב לכת מפויח. לאחר שהתייחד עם מורשתו חוזר סופרמן לחוות הוריו המאמצים במופע אורקולי מחריש אוזניים וחוזר לעשות את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב: ללבוש חליפת טייטס כחולה ולהציל את העולם. אבל העולם השתנה בזמן שלא היה פה: לויס ליין מצאה בן זוג ויש לה ילד והעולם, כך נראה, הסתדר לא רע בזמן שהגיבור המפוקסל שוטט בחלל החיצון. גם חסרונו של קאלרק קנט לא הורגש, ולמעשה כמעט אף אחד לא זוכר אותו שם.

'סופרמן חוזר' של בראיין סינגר לא ממש החליט מה הוא רוצה להיות: המשכון סופרמן נוסף (שלישי במספר – את שני הסרטים שהפיקו גולן-גלובוס, כולם מעדיפים לשכוח, ובצדק; גם סינגר, שהתעלם מהם לחלוטין ואף הצהיר זאת בפומבי), מחווה לסרטיו של ריצרד דונר, או סרט סופרמן עצמאי. לכן הוא כל הדברים הללו ביחד ואף לא אחד מהם. 'סופרמן חוזר' הוא כשלון מפואר של במאי מעניין. לכל במאי מוצלח – ובראיין סינגר הוא כזה ללא ספק – מותר להכשל פעם אחת, ו'סופרמן חוזר' הוא הפלופ של סינגר.

את הבעיות ניתן לזהות כבר מהפתיחה: רצף הכותרות המרהיב והארוך הוא מחווה אחת גדולה לזה של 'סופרמן' הראשון. מחווה? חיקוי אוהב יהיה תיאור מדויק יותר. הרצף הנ''ל הוא תענוג צרוף: אותן כותרות כחלחלות וענקיות הנעלמות אל החלל, מלוות בפס הקול המוכר והנפלא של ג'ון וויליאמס. אבל אז עוברים לסרט עצמו, לוריאציות המוסיקליות הלא מוצלחות בעליל של ג'ון אוטמן (מי שאחראי למוסיקה בכל סרטיו של סינגר), ולמרות הדמיון הויזואלי לסרט ההוא, ברור לכולם שזו כבר לא ארץ עוץ. הכל דומה מאד, אבל לא הדבר עצמו. ברנדון ראות', שחקן מתחיל שנבחר לגלם את סופרמן, הוא הבעיה הגדולה מכולן. במקום לעצב דמות סופרמן חדשה (ומבמאי כה מקורי כמו סינגר בהחלט היה ניתן לצפות לכך) הוא מנסה להידמות ככל האפשר לכריסטופר ריב. למעשה, לפעמים נדמה שראות' אינו שחקן בשר ודם אלא דמות פיקסלית שיצאה מ'משפחת סופר על'. אלא שהדמויות בסרט ההוא של פיקסאר היו אנושיות פי כמה וכמה מדמותו המלאכותית והפלסטיקית של ראות' כסופרמן.

קייט בוסוורת' דווקא מוצלחת למדי כלויס ליין, אך התסריט לא נותן לה יותר מדי בשר לנעוץ בו שיניים. במקום לכתוב עבורה סצינות טובות שיהפכו אותה ללויס השנונה והמוכרת מהסרטים הישנים או מסדרת הטלויזיה 'לויס וקלארק', סינגר מעדיף למחזר סצינות ישנות מהסרט הראשון שאין להן צידוק עלילתי בסרט הזה. המעוף היפהפה של ריב וקידר מהסרט ההוא הופך כאן לסצנה מעיקה וחסרת כל הגיון. גם הנסיון הכושל להסביר בחצי שורת דיאלוג כיצד לויס לא זוכה למכת קור אדירה במעופה מעל העיר בלילה צפון אמריקאי טיפוסי לא עולה יפה ומעורר גיחוך. לפעמים עדיף להשאיר את הדברים כמו שהם ולא להסביר כל דבר.

הפעלולים המיוחדים בסרט בעייתיים בפני עצמם, וכשמדובר בסרט מסוג זה הרי שהבעיה בולטת במיוחד. כל סצנות הפעולה, ובמיוחד שלה של מעבורת החלל והבואינג הנושא אותה, נראות כאילו יצאו ממשחק המחשב הביתי שלכם. וגם ברנדון ראות', כאמור, נראה כאילו יצא ממשחק מחשב.

התסריט מחמיץ כל אפשרות לפתח את הסיפור לכיוונים מעניינים: יש בסרט כמה וכמה הזדמנויות לשחק על הניגוד בין קלארק לסופרמן ומערכת היחסים הדואלית שלו עם ליין, אבל הוא מתחמק מכל אחת מהן. יש כמה הזדמנויות לפתח את דמותו הטראגית משהו של ריצ'ארד וויט (ג'יימס מרסדן, בתפקיד לא רע), אבל התסריט מתעלם מהן. ויש גם המון הזדמנויות לפתח את דמותו של לקס לות'ור לכיוונים מעניינים בהרבה, אבל הוא מתאמץ מאד (ולפעמים גם מצליח) שלא לגעת בהן. יש בסרט סצינה נפלאה אחת – אחת הסצנות הטובות ביותר שנראו בסרטי קומיקס מאז ומעולם – שהיתה יכולה לסיים את הסרט באופן מעורר השתאות. אך סינגר, שביים אותה בצורה כה טובה, בוחר להמשיך את הסרט אל סיום דביק עמוס בקיטש הוליוודי מוסרני. האומנם זהו סינגר שהחדיר מסרים חתרניים אל שני סרטי 'אקס מן'? קשה להאמין.

המזל הגדול של הסרט ושל צופיו הוא שאת תפקידו של לקס לות'ור נבחר לגלם קווין ספייסי. ספייסי, מסתבר, מסוגל לחולל נפלאות גם בדמות שלא נכתבה היטב, ומוכיח תוך כדי כך שוב שנבלים הם דמויות מעניינות בהרבה מאלו של ה''טובים''. גם פארקר פוסי בתפקיד קיטי קוואלסקי – הגרופי של לקס – מצוינת בתפקיד הקטן שניתן לה, והיא מצליחה להאפיל על ראות' בסצינה הקצרה והנפלאה שסינגר מעניק להם יחד. ספייסי ופוסי הם אחת הסיבות הטובות לראות את הסרט הזה. אבל יש עוד כמה. למרות החסרונות הבולטים, יש בסרט כמה רגעים משובבים: נגינת הפסנתר המשותפת של בנה של ליין עם אחר הבריונים של לות'ור היא רגע כזה. הצילומים המרהיבים של ניוטון תומס סיגל הם סיבה נוספת. והאהבה הגדולה שסינגר חש כלפי סרטיו של דונר אולי מזיקה לסרט, אבל עדיין ברור שהוא ניסה ליצור משהו מעניין, גם אם התוצאה כושלת ומעט מעייפת.

ובכל זאת, למרות הכל, 'סופרמן חוזר' הוא סרט קיץ מהנה למדי, גם אם ברור שמסרט של סינגר ציפינו ליותר.
הרבה יותר.


סופרמן חוזר (Superman Returns)
במאי: בראיין סינגר
תסריט: מייקל דוהרטי, דן האריס
עם: ברנדון ראות', קייט בוסוורת', קווין ספייסי, פארקר פוסי, ג'יימס מארסדן, פרנק לאנג'לה, אווה מארי סיינט, סאם האנטינגטון
בתפקיד ארכיוני מיוחד: מרלון ברנדו
פסקול: ג'ון אוטמן בפראפרזה על ג'ון וויליאמס
ארה''ב, 2006, צבע, 158 דקות



סופרמן חוזר – האתר הרשמי
סופרמן - הסרט המקורי
סופרמן - גבר גבר!

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מה הם שני סרטי ההמשך של גולן?  (חדש)
ארן יום רביעי, 26/07/2006, שעה 0:12
כי אם אתה מתכוין לסופרגירל הוא דווקא היה חמוד.
   כתוב תגובה
לא. הכוונה היא לסופרמן 3 וסופרמן 4  (חדש)
רני יום רביעי, 26/07/2006, שעה 0:56
בתשובה לארן
שהופקו על ידי גולן-גלובוס. תת רמה אמיתית. לא פלא שמעדיפים להתעלם מהם.
   כתוב תגובה
אתה טועה  (חדש)
ניר יום רביעי, 26/07/2006, שעה 16:34
בתשובה לרני
גולן-גלובוס הפיקו רק את הסרט הרביעי. הסרט השלישי הוא הפקה של איליה ואלכסנדר סלקינדג, כמו שני הראשונים.

זה לא מונע ממנו, כמובן, להיות סרט נוראי.
   כתוב תגובה
סלקינדג=סלקינד  (חדש)
ניר יום רביעי, 26/07/2006, שעה 16:35
בתשובה לניר
   כתוב תגובה
והוא אכן כזה :-)  (חדש)
רני יום רביעי, 26/07/2006, שעה 16:55
בתשובה לניר
   כתוב תגובה
לגבי הסרט השלישי  (חדש)
אסף רזון יום רביעי, 26/07/2006, שעה 18:28
בתשובה לניר
ראיתי אותו בילדותי, אבל אז מאד נהניתי - ולו בגלל ריצ'ארד פריור שלא הכרתי לפני כן...
   כתוב תגובה
סרט איום  (חדש)
ניר יום רביעי, 26/07/2006, שעה 21:17
בתשובה לאסף רזון
אולי אפילו יותר גרוע מהרביעי.

הדבר היחיד החיובי שאפשר להגיד עליו, אולי, הוא קטע הפתיחה הייחודי שלו, שנעשה, אאל''ט, בטייק אחד.
   כתוב תגובה
ריצ'ארד פריור הוא המלך  (חדש)
ג'ינו יום חמישי, 27/07/2006, שעה 13:56
בתשובה לניר
ועל זה למעשה סופרמן III
   כתוב תגובה
ריצ'ארד פריור הוא שחקן מצויין  (חדש)
ניר יום חמישי, 27/07/2006, שעה 16:50
בתשובה לג'ינו
בסרט ''סופרמן III'' הוא היה נוראי.

ואם הסרט מתבסס על האתנחתא הקומית, אז זה רע מאוד. מאוד מאוד. מאוד מאוד מאוד.
   כתוב תגובה
הבעיה שסופרמן לא נלחם על כלום  (חדש)
אור יום שני, 31/07/2006, שעה 18:37
בסרט הראשון בסדרה - הוא נלחם על הזהות שלו. להתערב או להתערב. לשנות או לא.

בסרט השני הוא נלחם ברצון שלו להיות כמו כולם, לחיות חיים רגילים, אישה, כלב, ילד...

(בסרט השלישי - יש קטע טוב אחד - ובו הוא נלחם בעצמו... מגניב)

אבל בסרט הנוכחי לא ברור מה הוא רוצה. האם הוא רוצה שלואיס תחזור אליו, להחזיר אהבות נושנות - אז הוא לא נלחם על זה.
לסופרמן בסרט הנוכחי אין שום רצון, ולכן הסרט לא מעניין.
כי ברגע שיש לך פלקט, בעל כוח בלתי יתואר, שלובש את התחתונים על המכנסיים, ושלא ממש החליט מה הוא רוצה מעצמו...
אז בינתיים הוא מציל את העולם מאיזו תוכנית מטופשת של לקס לותר (כן, מ'זה מטופשת, מין חיקוי דהוי ולא הגיוני של הסרט הראשון) רק בשביל להעביר את הזמן.
וזה לא מספיק מעניין.

ובריאן סינגר, לא יעזור כלום, היה חייב להשאר ולביים את X מן 3. או לפחות לדאוג שיהיה לו תסריט טוב וכוכב מעניין.

איי...
סופרמן...
כמה כייף שלאמריקאים יש גיבורים מוסריים כאלו... ורק אנחנו תקועים עם גידם וחסמב''ה.
   כתוב תגובה
הבעיה שסופרמן לא נלחם על כלום  (חדש)
אמיר יום שישי, 04/08/2006, שעה 15:09
בתשובה לאור
סופרמן כן נלחם בסרט החדש, הוא נלחם על הצורך להוכיח שהעולם כן זקוק לו.

אבל כן התסריט על הפנים.
   כתוב תגובה
הבעיה שסופרמן לא נלחם על כלום  (חדש)
קסם שבת, 19/08/2006, שעה 15:35
בתשובה לאור
הלוו... אם אתה מדבר על סופר מן חוזר אז הייתה לו מתרה לקס רצה להרוג אותו (אני לא יודעת למה כי בנעורייהם קלארק כלומר סופר מן הציל את חייו של לקס ומאז הם היו חברים) אז בקיצור קלארק הגן על עצמו ועל העיר או היבשת אז אני לא מבינה מה הבעיה הייתה לו מתרה ברורה בהחלט וזהו!!!
   כתוב תגובה
הממ..קצת התבלבלת עם ''סמולוויל'', נראה לי  (חדש)
ניר יום ראשון, 20/08/2006, שעה 16:58
בתשובה לקסם
ברור לך שבגירסה המקורית של הסיפור קלארק ולקס מעולם לא נפגשו בתור נערים, וכל השטות הזאת זה המצאה של התסריטאים של ''סמולוויל''?
   כתוב תגובה
אתה טועה  (חדש)
אסף רזון יום שני, 28/08/2006, שעה 12:32
בתשובה לניר
לפחות בחלק מן הגרסאות, קלארק ולקס גדלו שניהם בסמולוויל. כך היה כבר בספר שקראתי לפני כ-‏20 שנה, וכך גם בסיפור המחודש של ה-Origin של סופרמן, שפרסם לפני שנה-שנתיים מארק מילר (כמדומני?) תחת השם Birthright.
[לגבי האחרון, אין ספק שהוא הושפע ממה שנעשה בסדרה, אבל הנקודה הזאת היתה גם קודם].
   כתוב תגובה
דיברתי על הגירסה המקורית  (חדש)
ניר יום שני, 28/08/2006, שעה 17:28
בתשובה לאסף רזון
לא על כל הוורסיות התמוהות שהופכות את סופרמן לגרוזיני או ווטאבר.
   כתוב תגובה
בגרסה המקורית, אין בכלל לות'ר.  (חדש)
שלמקו GRAS יום שני, 28/08/2006, שעה 23:11
בתשובה לניר
   כתוב תגובה
הגרסה המקורית, שבה מוצג לות'ר לראשונה  (חדש)
ניר יום שלישי, 29/08/2006, שעה 0:55
בתשובה לשלמקו GRAS
לא הגרסה הראשונית לעלילות סופרמן.
   כתוב תגובה
אז אם יש כמה גרסאות לפני לות'ר,  (חדש)
שלמקו GRAS יום שלישי, 29/08/2006, שעה 6:36
בתשובה לניר
יש כמה גרסאות לאחרי לות'ר.
   כתוב תגובה
הסרט  (חדש)
אלמוני יום רביעי, 23/08/2006, שעה 19:34
הסרט הזה הוא הסרט הכי טוב שראיתי בעולם!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! כולו!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
   כתוב תגובה
הסרט  (חדש)
צחי יום ראשון, 31/12/2006, שעה 21:15
בתשובה לאלמוני
לא הבנתי כלום מהסרט הזה סרט דפוק
איך סופרמן עזב ובסוף הסרט מראים שיש לו ילד עם לויס
עלילה לא הגיונית , סיפור משעמם וחבל ...
ציפיתי ליותר אפקטים ויותר אקשן אבל הסרט רק מורח אותך ומורח
מתבאס שביזבזתי 30 ש''ח לקולנוע
   כתוב תגובה
ביקורת סופרמן חוזר  (חדש)
משה 06 יום ראשון, 08/04/2007, שעה 17:25
אני מודה שהעלילה היתה מעט לא אופיינית לדמותו של סופרמן,אבל...זה היה סרט טוב,ברנדון ראו'ת מספק את הסחורה,אני חושב שאני יודע כיצד יש לסופרמן ילד מלואיס...זוכרים שהוא נילחם ב3 הקריפטונים הרעים ונאלץ לוותר על כוחותיו(תא השינוי הגבישי),יתכן שהוא העניק ללואיס...(אהבה'' מבינים?!),ליפני שכוחותיו שבו אליו ובקשר ללנה לאנג,בקומיקס הם אכן הכירו בסמולוויל,אך מעולם לא היתה אהבה ביניהם,אלא רק קשר אפלטוני מצידו,מי שמפקפק בדברי מוזמן ליקרוא בספר ''מותו וחייו של סופרמן'' או ליקרוא את הקומיקס ''סופרמן-איש הפלדה''
   כתוב תגובה
ביקורת סופרמן חוזר  (חדש)
ברק יום חמישי, 18/10/2007, שעה 20:50
בתשובה למשה 06
סופרמן החדש מיתקשה בתפקיד אבל סרט מאולה
הסרט מענין ומוטך
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.