על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

ביבר הנייר
סיפורים / קן ליו
28/06/14
תגובות: 11  
וויסקי בקנקן (חלק שלישי)
סיפורים / רותם ברוכין
13/06/14
תגובות: 1  
וויסקי בקנקן (חלק שני)
סיפורים / רותם ברוכין
13/06/14
תגובות: 0  
וויסקי בקנקן (חלק ראשון)
סיפורים / רותם ברוכין
13/06/14
תגובות: 0  
הינדיק
סיפורים / הדס משגב
13/06/14
תגובות: 1  
שמים שבורים
סיפורים / יואב וקרן לנדסמן
13/06/14
תגובות: 1  
מתנת יום הולדת בחלקים
סיפורים / קרן לנדסמן
01/03/14
תגובות: 0  
דמשק
סיפורים / דריל גרגורי
31/08/13
תגובות: 8  
מיכאל
סיפורים / זיו קיטרו
03/05/13
תגובות: 0  
עד בלי ירח
סיפורים / נגה פרנקל
03/05/13
תגובות: 3  
הפוך, לקחת
סיפורים / רותם ברוכין
03/05/13
תגובות: 5  
הפוך, לקחת
סיפורים / רותם ברוכין
03/05/13
תגובות: 1  
יאגה
סיפורים / קרן לנדסמן
03/05/13
תגובות: 1  
היום הגרוע ביותר בשנה
סיפורים / קרן לנדסמן
15/02/13
תגובות: 8  
פיזור
סיפורים / חגי אברבוך
13/01/13
תגובות: 14  

שני השעונים של סבתא
סיפורים / לביא תדהר
יום ראשון, 18/07/2004, שעה 10:00

סיפור משפחתי


לסבתא


לסבתא היו שני שעונים על היד. שעון אחד הראה את הזמן הנכון, והשעון השני הראה את הזמן לפני שלושים ושמונה וחצי דקות. כששאלתי אותה, היא נהגה להצביע על השעון הראשון ולהגיד, “זה מראה את הזמן של הקיבוץ, וזה -” והיא הצביעה על השעון השני וחייכה, “זה לא.” עיניה איימו להיסגר וחיוכה נעשה עצוב בכל פעם ששאלתי, ובכל פעם שענתה, ולבסוף למדתי לא לשאול.
סבתא היתה הארכיונית של הקיבוץ, שומרת הסודות הרשמית של הקומונה: חדר העבודה שלה בבית-המוסדות היה מכוסה בניירות, וארונות מתכת עמדו בשורות, לכל חבר קיבוץ מגירה משלו בתוכם. לחדר היה ריח של ניירות ישנים, ריח שלפעמים אני עדיין נתקל בו בחנויות ספרים משומשים או בספריות משוללות-תקציב. אבל לריחות הללו, דומים ככל שיהיו, חסר ניחוח המסתורין שהיה לחדרה של סבתא: לסודות, היא נהגה לומר, היה ריח משלהם.
באתי לבקר אותה ביום שבת אחד, מתנשף מהריצה ומהתרגשות. “לא תנחשי מה מצאנו בשדה ליד האמפי!”
סבתא חייכה, והניחה בזהירות את כוס תה הלימון על השולחן. היא הביטה בי לרגע אחד ארוך בלי מילים. “היית בפעולה של התנועה?”
''נו, סבתא, באמת,” אמרתי. לבשתי את החולצה הכחולה עם שרוך לבן וסימני בוץ על החזית – איפה עוד יכולתי להיות בשבת בבוקר?
''טוב, ממילה, תרגע,” אמרה סבתא. “מה מצאתם ליד האמפיתיאטרון?”
''עב”מ!”
סבתא הסתכלה בי בשקט ולגמה מהתה. מחכה.
''טוב, לא עב''מ בדיוק,'' הודיתי. ''אבל מצאנו מעגל של עב”מים, בדיוק כמו שההיא מחיפה אמרה שיש!”
ההיא מחיפה היתה אשה עם שער פרוע ועגילים מתנדנדים שבאה לדבר בקיבוץ כחודש לפני כן. סבא לקח אותי להרצאה במועדון שלושים-פלוס והשקופיות שהיא הראתה לנו היו בדיוק כמו המעגל שמצאנו בשדה החיטה, ואמרתי את זה לסבתא.
''מעגל של עב”מים,” אמרה סבתא, וחייכה. “נו. את זה אני צריכה לראות.” היא שלחה אותי לרוץ קדימה ואמרה שהיא כבר תגיע עם סבא בקלנועית. כשחזרתי לשדה קהל של חברי קיבוץ סקרנים כבר התאסף. לא הייתי הילד היחיד שרץ לספר.
''אין כזה דבר, עב”מים!” אמר פרץ השמן למושיק הסדרן. מושיק נענע בראשו בהסכמה, אבל נראה מודאג מההפרעה הלא-רצויה ליום המנוחה שלו.
''באמת?” אמרה רונית, שהיתה סדרנית הרכב ושלפי הרכילות של המבוגרים היה לה רומן עם דובי מהמטעים. “אז איך אתה מסביר את זה בדיוק? אולי אלה היו גמדים שבאו הנה בלילה?” נימת הבוז שלה גרמה לפרץ להסמיק בזעם.
''שטויות במיץ עגבניות,” הוא אמר. “אולי מישהו שיחק משחקים עם טרקטור באמצע הלילה. או ש...”
''כן?” רונית אמרה במתיקות מזויפת. “או שמה? ואם זה היה טרקטור, איפה העקבות שלו? אנחנו באמצע שדה של חיטה.''
פרץ הפנה לה את גבו והחל להעביר את משקל גופו הכבד הרחק מרונית. “שטויות במיץ עגבניות,” הוא מלמל לפרידה, ספק לעצמו ספק לרונית.

אבל רונית צדקה. בלב שדה החיטה נח לו מעגל מושלם, בקלות בגודל של מוסך הקיבוץ: שיבולי החיטה נרמסו כאילו כוח כבד ומסתורי מחץ אותן אל תוך האדמה. ובתוך המעגל עצמו, שלושה מעגלים קטנים יצרו משולש שווה-צלעות, ובהם החיטה והאדמה עצמה היו חרוכים בלי הכר.
''עב”מים בקיבוץ!” אמר שמחה מהמפעל וניגב את משקפיו בידיים רועדות. “רק חכה שהעיתונים יעלו על זה. לא יתנו לנו מנוחה חודשים.”
צפירה צורמת נשמעה במרחק, הרעש מתגבר כשהקולנועית של סבא הופיעה, והמשיכה ישירות למעגל בחיטה. היא נמנעה במזל מתאונה חזיתית עם פרץ השמן, כמעט דרסה את רגלה של רונית, ועצרה בלחיצה פתאומית על הברקס.
הצפירה נפסקה.
הדבר היחיד שסבא לא השיג בחייו היה רשיון נהיגה, והוא פיצה על כך ברגע שהקיבוץ נתן לו את הקלנועית. סבתא, שישבה מאחור, ירדה בזהירות מרכב המירוצים.
''זה מעגל של עב”מים?” היא אמרה בזלזול. רונית נעצה בה מבט זועם, אך נמנעה מלדבר. “ממילה, אל תסתכלי עלי ככה,” הוסיפה סבתא, והחלה לפסוע באטיות בתוך המעגל, בוחנת את האדמה. היא הסתכלה בשני השעונים על ידה ואז הביטה בשמיים, שוב בשעונים, ואז באדמה.
''מה אתה אומר סבא?” אמרתי. “חללית בקיבוץ!”
סבא חייך אלי. “אני לא רואה חללית, אדש,” הוא אמר. “רק מעגל בחיטה. בוא, ניסע לסיבוב.”
אף אחד חוץ מסבתא לא העז לנסוע בקלנועית. “לא תודה,” אמרתי מהר, “אני רוצה לחכות. אולי הם יחזרו!”
סבא משך בכתפיו והחל לנסוע ברוורס דרך קהל האנשים המבוהל. “אני אחזור לאסוף את סבתא עוד רבע שעה!”
עוד ועוד אנשים נוספו לקהל מסביב למעגל. סבתא, ראיתי להפתעתי, היתה עסוקה בשיחה ערה עם שני מתנדבים שאת פניהם זיהיתי במעורפל. היא הצביעה על המעגל ואמרה משהו, והם נדו בראשם בהסכמה.
הלכתי לכיוונם, ושמעתי את סבתא אומרת, בקול נמוך ובאנגלית קלוקלת, “איי טראסט יו טו דו דה ריית סינג.” כשהיא ראתה אותי היא נפנפה בידה כלפי המתנדבים והם נעלמו בתוך הקהל. “אדש של סבתא, אין לנו מה לעשות פה יותר. בוא.” היא לקחה את ידי בשלה והוליכה אותי הרחק מהקהל. “איפה סבא?”
באותו רגע נשמעה שוב הצפירה הנוראית של הקלנועית וסבא הופיע במטר של אבנים. “סיימנו?”
''סיימנו,” אמרה סבתא. עזרתי לה לעלות על הקלנועית וצפיתי בהם נעלמים באטיות בכיוון האורווה.
אז חזרתי למעגל, לחכות לחייזרים.


“לא נשאר לי עוד הרבה זמן,” סבתא נהגה לומר לי, נוקשת עם האצבע על זכוכית אחד השעונים. “אל תדאג מַמילֶה, מה שאמת זה לא שקר.”
חשבתי על המשפט הזה שלה יום אחרי זה. העיתונאים באו והלכו, ואיתם המומחים למיניהם לענייני עב”מים, ביניהם ההיא מחיפה עם העגילים. לחייה הסמיקו באויר הקיבוץ והעגילים שלה נעו כמו שתי מטוטלות כבדות כשהכתב מהטלויזיה ראיין אותה. “לדעתי,” היא אמרה, חזה מתנפח כמו זה של תרנגול הודו ממשק הילדים, “לדעתי הם באים מאיזור יופיטר. ספינת החלל שלהם -” העגילים רטטו בהתרגשות וקולה עלה בדציבל כשהיא ביטאה את צמד המילים – “ספינת החלל שלהם מסתתרת מאחורי המסה של הכוכב. לכן, כמובן, לא גילינו אותם עד עכשיו.”
''כמובן,” אמר המראיין. הצלם לעס בזוקה העטיפות הוטלו על האדמה ונראה משועמם. “ואיך לדעתך הם נראים?”
''תראה,” אמרה המומחית מחיפה, “לפי תמונות סודיות שהשגנו מאֶרִיָה פיפתי-וַאן בארצות הברית, זה נראה שהם בגובה של ילד אנושי – בגובה שלו, נניח,” אמרה והצביעה על גיל בוגר הגנים, שעשה לה פרצוף. “הם בצבע כסוף, עם עיניים גדולות, וכמובן שהם טלפתים.”
''כמובן,” אמר המראיין. הצלם עשה לגיל פרצוף. קראו לגיל איך שקראו לו כי כשצ’יקו ודיקו, הקוסמים של דליק ווליניץ’, היו פעם בקיבוץ הם בחרו בו לעזור להם, וכששאלו אותו מי הוא גיל התמתח למלוא קומתו ואמר, בטון מופתע, כאילו היה זה הדבר הברור ביותר בעולם, “אני? אני גיל, בוגר הגנים!”
''אבל,” אמר הצלם עם הבזוקה בפה. “אם אלו תמונות סודיות מאיזור חמישים ואחת, איך בדיוק הן הגיעו אליך?”
''דובלה,” אמר המראיין בטון מזהיר. המומחית מחיפה העמידה פנים שהיא לא שמעה אותו.
דובלה התעלם ממנו. “יופיטר, הא?” הוא לעס לרגע, שקוע במחשבה, וירק את המסטיק על האדמה. “ואללה.”
“דובלה!”
חשבתי על המשפט הזה של סבתא, כי מאוחר באותו ערב, בזמן שיחת הקיבוץ המיוחדת שנאספה לדון במעגל המסתורי, הופיעו לפתע שני מתנדבים נבוכים על הבמה בחדר האוכל. “לא התכוונו לגרום בעיות,” אמר הראשון, שקראו לו פיליפ והוא בא מעיר באנגליה שנקראה בירמינגהם. היו לו פנים חיוורות ומבטא אנגלי שלא יכולתי להבין, אבל סבא תרגם לי. צפינו בשיחת קיבוץ בטלויזיה. “רק רצינו לעשות מתיחה.”
''מתיחה!” אמר הבחור השני, שקראו לו דייויד. “אצלנו בצפון -”
''בצפון של אנגליה הוא מתכוון,” אמר פיליפ.
''צפון!” אמר דייויד. “שם עושים את זה כל הזמן. אם חקלאי, נניח, לא הצליח עם היבול שלו איזו שנה, אז הולכים ועושים מעגל בחיטה -”
''או בכל יבול אחר,” אמר פיליפ. “אבל חיטה זה הכי טוב.”
''הכי טוב!” אמר דייויד ונד בראשו בהסכמה. “ואז התיירים באים לראות את מקום הנחיתה של העב”מ!”
''חשבנו שזה יעזור לקיבוץ,” פיליפ אמר. הוא נראה קרוב לדמעות.
''לא יכול להיות!” אמרה רונית הסדרנית. “זה בלתי אפשרי. מעגל מושלם כזה? ומה עם הסימנים של הנחיתה, מה עם האדמה החרוכה?”
''מחר -” אמר דייויד.
''נוכל להראות לכם,” אמר פיליפ. “זה לא באמת מסובך,” הוא הוסיף בהתנצלות. ''משתמשים בקרש ארוך כדי להשכיב את החיטה וליצור את המעגל – פשוט מזיזים אותו בסיבוב שלוש מאות שישים מעלות -”
''מעלות!” אמר דייויד.
''ואז עושים שלושה מעגלים קטנים, סוגרים אותם עם אבנים, ושורפים את החיטה בפנים בלי שהאש עוברת מחוץ למעגל.”
''אנחנו מאד מצטערים,” אמר דייויד.
''מאד מצטערים,” אמר פיליפ.
''אתה רואה ממילה?” סבתא אמרה וכיבתה את הטלויזיה. “זה כל מה שזה היה.”
''אבל סבתא!”
היא הסתכלה עלי במבט שהזהיר אותי לא להסתכן. “אבל... אבל... אבל את דיברת איתם! ראיתי אותך, בשדה!”
''ממילה,” אמרה סבתא, “אתה יודע שלא נשאר לי עוד הרבה זמן. יום יגיע בקרוב ואני כבר לא אהיה פה.” היא נקשה על זכוכית אחד השעונים להדגמה. סבתא איימה על כולנו – ילדים, נכדים, נינים – עם אותו משפט כבר שנים. זה לא עשה עלי רושם.
''זה היה עב”מ!” אמרתי, חונק דמעות פתאומיות שאיימו לפרוץ כנגד רצוני. “את יודעת שזה היה עב”מ!”
בעיניה של סבתא היה מבט עצוב ורחוק. סבא הניח יד מרגיעה על כתפי. “בוא,” הוא אמר. “אני אתן לך הסעה לבית הילדים. סבתא צריכה ללכת לישון.”
''אבל סבא!”
הסתכלתי על סבתא והכעס נטש אותי. קומתה הקטנה נראתה כאילו היא התכווצה עוד יותר, והיא ישבה שחוחה על הכורסא, עיניה מכוסות בדוק של דמעות. אצבעות קמוטות נעו בעיוורון על פני השעונים על ידה.
''אל תכעס על סבתא,” סבא אמר בעדינות. “לכולנו יש תפקיד שעלינו לשחק, לפעמים, אם אנחנו רוצים בו או לא. בוא,” הוא אמר, “אני אתן לך לנהוג.”
נתתי לו להוליך אותי החוצה, אבל לחדר הילדים הלכתי לבדי.
מעל ראשי השמיים היו מלאים בכוכבים, וכל הדרך חיפשתי ביניהם, לשווא, חלליות.


אותה שנה, מעגלים מסתוריים המשיכו להופיע בשדות הקיבוץ. פיליפ ודייויד כבר לא היו – המזכירות החליטה, בלא טקסים, לגרש אותם מהקיבוץ – אך המעגלים המשיכו להופיע. פרץ השמן האשים את הח”ץ, את המוסדניקים, את המתנדבים החדשים. העיתונים איבדו עניין. המומחית מחיפה האשימה את הקיבוץ בקשר של שתיקה, אבל אף אחד כבר לא הקשיב לה.
אני המשכתי לחפש בשמי הקיבוץ אורות נעים; בשלב מסוים אפילו הקמנו, אני ודרור ועופר, חבורה סודית שטיילה בשדות בלילה בתקווה שנפגוש בחייזרים, אך המעגלים המשיכו להופיע בלי שראינו, ובסוף הפסקנו לנסות.
לילה אחד הלכתי לרמפה של החדר-אוכל לסחוב תפוחי אדמה לצ’יפס בחדרים. עמדתי בחשיכה כאשר ראיתי את סבא וסבתא הולכים ברגל לבדם; הם עברו את הכלבו והמשיכו בכיוון החניה. הם נעו באטיות, סבתא מסתכלת בשעונים ובשמים לסירוגין. משהו גרם לי לעקוב אחריהם; מעולם לא ראיתי אותם מסתובבים ברחבי הקיבוץ מאוחר בלילה.
ממגרש החניה הם ירדו אל הכביש העוקף; משם, להפתעתי, הם החלו לרדת בשביל העפר שהוליך אל הואדי.
היה זה לילה ללא ירח; קולות של צרצרים ומקהלה של צפרדעים כיסו את קול רגלי על החצץ. סבא וסבתא עברו את הקידוח וחצו את הנחל; פנו שמאלה לכיוון השדות. הם עצרו מספר פעמים, לנוח. לבסוף הם עצרו בשולי אחת הגבעות והתיישבו בזהירות על גזע עץ שנפל. תחושה של חוסר-מציאות השתלטה עלי. עמדתי במרחק קטן מהם, חבוי בחשכה, וחיכיתי.
נדמה לי שנרדמתי אז; כשפקחתי את עיני הירח היה בשמים. זה לא יכול להיות, חשבתי בטשטוש, ואז הירח החל לנוע, גדל ככל שהוא התקרב עד שהוא הסתיר את כל הכוכבים.
סבא וסבתא קמו והסתכלו למעלה. זה לא היה הירח, הבנתי פתאום. מה שראיתי, נע בשקט מתוך החשכה, היה דיסק כסוף; אורות נצצו בשוליו. הדיסק נע באטיות עד הוא נעמד ישירות מעל הסבים. מעגל של אור נפתח בבטנו והתמקד עליהם.
''סבתא!”
הם פנו אלי, מבטים מופתעים הופכים לדאגה כשהם ראו אותי רץ אליהם.
''אדש, מה אתה עושה פה?” סבתא אספה אותי בזרועותיה, והחזקתי בה חזק.
''מה את עושה?” אמרתי. דמעות לא רצויות נאספו בקולי. סבתא הסתכלה עלי בעיניים אוהבות. “אמרתי לך שלא נשאר לי הרבה זמן. זה בסדר ממילה, זה בסדר. אל תבכה.”
''אני לא בוכה,” אמרתי. סבתא חייכה. “הזמן שלי הגיע,” היא אמרה בפשטות. “תמיד ידעתי שיום אחד הרגע הזה יגיע, ואני אצטרך לעזוב את חיי.”
''אבל...” פתאום, לא ידעתי מה להגיד. מעלינו, הדיסק הכסוף המתין בסבלנות. “לאן את הולכת?”
''ליופיטר,” אמרה סבתא. “הנה.” היא הורידה מהיד את אחד השעונים: זה שהראה את השעה שלושים ושמונה וחצי דקות לפני. “זה השעון שמראה את הזמן שם. נורא קרוב, לא? שלושים ושמונה וחצי דקות אור בלבד.” היא הביטה בי, ליטפה לי את השיער, והושיטה לי את השעון. “תמיד תוכל לראות מה הזמן אצלי אם תרצה.”
לקחתי ממנה את השעון. סבתא חיבקה אותי. “להתראות,” היא אמרה לי, וראיתי דמעות בעיניה. “תשמור על סבא בשבילי.”
היא דחפה אותי אל מחוץ למעגל האור. עמדתי שם בלי לדעת מה להגיד בזמן שסבא וסבתא התחבקו ואמרו שלום בלי מילים. ואז גם סבא יצא מתוך המעגל.
עמדנו ביחד בחשיכה וסבתא נופפה לנו. מעגל האור התחזק, וסבתא החלה לרחף באויר לקראתו, עד שהיא נעלמה בתוך החללית. הפתח נסגר והאור נעלם; והחללית שבאה לקחת את סבתא החלה לנוע, במהירות הולכת ומתגברת, לעבר השמיים הממתינים.
ידו של סבא לקחה את שלי בשתיקה, והחלנו ללכת חזרה, לכיוון הקידוח והכביש העוקף והאורות הממתינים של הקיבוץ, שקועים בשקט משותף.


מה שאמת זה לא שקר, סבתא נהגה להגיד, וחשבתי על המשפט הזה שלה יום אחרי זה. רציתי לראות איפה היא ומה הזמן שם, אבל כשהוצאתי את השעון שהיא נתנה לי מהכיס ראיתי שהמחוגים עצרו בשעה המדויקת שבה היא הלכה, והבנתי אז שיש יותר מסוג אחד של אמת ושלפעמים, לפעמים סיפורים לא ממש מספיקים, אבל הם כל מה שנותר לנו.



שירה
מסעותי עם אל-קעידה

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מבצע סבתא פוגש את תיקים באפלה!  (חדש)
the raven יום ראשון, 18/07/2004, שעה 10:44
ואני אומר את זה אין א גוד וואי.יופי של סיפור! גם מבחינת האווירה שהוא בונה,הדינמיקה הפנימית של קיבוצים, עם הקריצה של הסבתא וגם השימוש באפקט מעגלי התבואה.
יופי לביא!
כמו שאומרת סבתא של מישהו אחר ממקום אחר:
''פעם קיבוצניק- תמיד סופר מדע בדיוני טוב!''
   כתוב תגובה
מבצע סבתא זה לא  (חדש)
אורחת יום שני, 02/08/2004, שעה 11:25
בתשובה לthe raven
בתור קיבוצניקית שמאד אהבה את מבצע סבתא, ההגחכה הסטראוטיפית של הקיבוצניקים בסיפור הזה נראית כנסיון לא ממש מוצלח להוסיף נופך לסיפור שכמוהו (אבא\סבא\חבר\שכן שלי וכו' חיזר) שמענו כבר הרבה. בניגוד למבצע סבתא, שהוא כולו פרודיה אוהדת מלווה בהומור פנימי, פה יש פשוט אוסף של סטראוטיפים שלדעתי לא תורמים כלום לסיפור. אבל זו רק דעתי.
   כתוב תגובה
חמוד להפליא. :-)  (חדש)
Boojie יום ראשון, 18/07/2004, שעה 13:05
   כתוב תגובה
אני לא אהבתי  (חדש)
איציק יום ראשון, 18/07/2004, שעה 13:35
סיפור בנאלי ויש יותר מידי סימני קריאה.
   כתוב תגובה
אני לא אהבתי  (חדש)
! יום ראשון, 18/07/2004, שעה 19:08
בתשובה לאיציק
אל תבלבל את המוח איצי ק.
רק 23 סימני קריאה ואף לא אחד כפול.
   כתוב תגובה
אני לא אהבתי  (חדש)
איציק יום ראשון, 18/07/2004, שעה 20:05
בתשובה ל!
אולי לא שמת לב אבל הסיפור מאד קצר ו23 סימני קריאה בסיפור כזה קצר זה יותר מידי. והם עוד מרוכזים. יש חלק בסיפור שכל מה שאחת הדמויות אומרת נגמר בסימן קריאה וזה קופץ בעיניים. סופר *טוב* אמור לדעת לכתוב בלי להשתמש בסימני קריאה כמעט בכלל - לדעת להשתמש במילים כדי להמחיש אווירה ולא לקחת את הדרך הקלה ולמלא את הטקסט בסימני קריאה. אגב, זה לא רק אני אומר את זה - נתקלתי בטענות האלה בהרבה מאד ביקורות אינטרנטיות על סיפורים בפורומים של כתיבה יוצרת.
   כתוב תגובה
אם אתה חושב שהדרך למדידת טיבו  (חדש)
NY יום ראשון, 18/07/2004, שעה 20:58
בתשובה לאיציק
של סיפור היא חלוקת מספר המילים במספר סימני הקריאה, הרי אתה טועה. למעשה, אין כל דרך מדידה ''מדעית'' שכזו.
סופר טוב אמור לדעת לכתוב טוב, עם או בלי סימני קריאה. לכותבים מתחילים מומלץ, כמובן, להמנע מהללו, אך זאת בעיקר כיוון שמתחילים נוטים תמיד להגזים בשימוש בהם ולעשות זאת בדיוק היכן שלא צריך.
לביא, לעומת זאת, כבר יודע לכתוב, ומי שיודע לכתוב יכול לעשות כל מה שהוא רוצה, כל עוד זה עובד. אצלו זה עובד. פשוט.
   כתוב תגובה
אבל זה לא עובד  (חדש)
איציק יום ראשון, 18/07/2004, שעה 21:27
בתשובה לNY
עובדה שהטקסט צרם לי בעיניים. גם סטיבן קינג נחשב לסופר טוב לא? אולי גם הוא חשב שבגלל שכך חושבים עליו הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה, ולכן כתב את לוכד החלומות. אחרת אין לי הסבר אחר לספר ההוא, ואין לי הסבר גם לסיפור המשעמם הזה שלביא כתב. אבל זה בסדר, הוא טוב אז הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה וכולנו נחבק אותו על כך, כי בכל זאת: הוא לביא תדהר.
   כתוב תגובה
הייתי כותב כאן כמה הסברים,  (חדש)
NY יום ראשון, 18/07/2004, שעה 21:38
בתשובה לאיציק
אבל כולם היו מעליבים מאופן מרנין מדי לכהונתי הרמה, ולכן אמנע.
כמו כן, אוהדי קינג שבקהל מתבקשים לחסוך באנרגיה, ודי לחכימא.
   כתוב תגובה
זה עובד אבל לא זה העניין  (חדש)
the raven יום שני, 19/07/2004, שעה 0:18
בתשובה לאיציק
העניין הוא ההבדל בין בחירה מודעת בסימני קריאה (וכן הדמות צעקנית משהו! וכן זה יכול לשמש כאפיון דמות!)כשהיא מתבצעת על ידי כותב מנוסה זאת בחירה. בניגוד לסופר מתחיל שצריך קודם להכיר את הכללים ורק אחר כך למצוא את המקומות שבהם אפשר ומעניין לשבור אותם.זוהי דרך הטבע וככה זה עובד.
והייתי מבטיח לך שאם סטיבן קינג היה כותב כאן סיפור מחורבן הייתי אומר לו את זה אבל הסיכוי שהדבר יקרה נמוך.
א)לא נראה לי שהוא יכתוב כאן.
ב)לא נראה שאם הוא יגיע לכאן הדבר הראשון שיהיה לי להגיד לו זה כמה הסיפור הספציפי מחורבן.נראה לי שאני אתרכז בלהגיד לו כמה הוא סופר גדול בעיני.
   כתוב תגובה
טוב, זה ברור לי שאתם חברים של  (חדש)
איציק יום שני, 19/07/2004, שעה 0:46
בתשובה לthe raven
לביא ואין סיכוי שתגידו עליו משהו רע, אז כדי להיות ''אחד מהחברה'' החלטתי לשנות את הודעתי המקורית לזו:
לביא אתה ענק! אתה כותב מחונן, אני מעריץ אותך, כל מילה זהב - כל אות ותו. תתחתן איתי לביא! אני רוצה להביא לך ילדים!
   כתוב תגובה
מצטער אבל לא  (חדש)
the raven יום שני, 19/07/2004, שעה 1:33
בתשובה לאיציק
אין לי שום הכרות אישית עם מר תדהר ולכן אין לי מושג מה דעתו על מוסד הנישואין ואני לא יודע אם הוא ישמח אם תביא לו ילדים.
אני מבין שמדובר בתקופת חופשת הקיץ והצורך להפטר מהם הוא חזק אבל בישראל קיימות מספר רב של קייטנות ואפילו אם הפרוטה מצויה בכיסך אתה יכול לשלוח אותם לסאמר סקול.אולי לביא יוכל להמליץ לך על כמה בלונדון.
בכל מקרה, אני שמח שיש מי שנושא את הגחלת.
כל כמה זמן יש מישהו שמתעורר ומציג תאורית קשר סבוכה כזו או אחרת לגבי קבוצות כותבים וקליקות מסואבות.אז לכל השגיאים,השגיבים ושאר אנשי הקונספרציות, עלו והצליחו!
לבנו אתכם!קדימה אל המהפכה ואם בדרך אתם יכולים להחריב את קתרגו ,מה טוב!
   כתוב תגובה
קרתגו דלנדה אסט!  (חדש)
גרומיקאטו יום שני, 19/07/2004, שעה 10:58
בתשובה לthe raven
   כתוב תגובה
אהא! יש לנו גם שפה סודית משלנו!  (חדש)
NY יום שני, 19/07/2004, שעה 11:43
בתשובה לגרומיקאטו
העלילה מסתבכת! הקנוניה נחשפת והולכת!
   כתוב תגובה
עוד פעם קונספירציה?  (חדש)
Preacher יום שני, 19/07/2004, שעה 9:47
בתשובה לאיציק
די כבר! הבנאדם גר בלונדון, לכל הרוחות, איזה ''חברים'' כבר יהיו לו כאן? לא יודע מי אתה איציק אבל אתה וחבריך מחפשי הקונספירציות נמאסתם עלי לחלוטין. מתי כבר תתפסו שהסיבה שיש סופרים שאתם לא כל כך מתרשמים מהם אבל הם מאוד אהובים כאן על חלק מהאנשים היא שלאותם אנשים *יש טעם שונה משלכם*?
   כתוב תגובה
זה לא ברור?  (חדש)
בבר שבת, 31/07/2004, שעה 21:14
בתשובה לאיציק
תבין, בפורום הזה, קיימים כאלה שאסור לכתוב עליהם משהו לא טוב ולא משנה מה הם יכתבו, כנראה שלביא הוא אחד מהם.
תנסה לכתוב משהו רע על הקוגלים, תראה איך אתה הופך להיות אחד מהחברה.
קראתי את הסיפור של לביא שפורסם באספמיה האחרונה (אולי הלפני האחרונה).
מהסיפור הספציפי הזה לא נהניתי, אני מסכים עם איציק.
הסיפור נדוש ומשעמם.
   כתוב תגובה
התכוונתי לומר, שאהבתי מאד את הסיפור שפורסם באספמיה.  (חדש)
בבר שבת, 31/07/2004, שעה 21:17
בתשובה לבבר
   כתוב תגובה
''הקוגלים''?  (חדש)
Boojie יום ראשון, 01/08/2004, שעה 11:08
בתשובה לבבר
מה, הוא מתרבה??? =:-0
   כתוב תגובה
מצטרפת להסכמה  (חדש)
כוכב יום ראשון, 01/08/2004, שעה 15:45
בתשובה לבבר
קראתי כמה סיפורים שלו שהיו ממש יפים והפעם לא הלך..
מה שאני רוצה להגיד זה:
אוהבים אותך, אבל אתה מסוגל ליותר!
   כתוב תגובה
אוקיי, אז יש קיבוץ  (חדש)
Preacher יום ראשון, 18/07/2004, שעה 13:52
ויש חייזרים, והוכחנו (כמו אלף ואחד סיפורים מהשנים האחרונות) שניתן לכתוב סיפורי מד''ב עם רקע ישראלי.
נו אז? המד''ב הוא מהסוג הכי הכי נדוש שיש, וחוץ מהרגשה של נוסטלגיה לקיבוץ (סבתא שלי גרה בקיבוץ וכן, זה הזכיר לי דברים מהילדות), שממש לא קשורה לצד המד''בי של הסיפור - אין כאן כלום.
   כתוב תגובה
אוקיי, אז יש קיבוץ  (חדש)
מינקפופ יום ראשון, 18/07/2004, שעה 17:36
בתשובה לPreacher
חייב להסכים. אין ממש מתח בין הדמויות, לא גילוי מדהים, לא סטינג חדשני.

רק תיאור של קיבוץ וחללית וזהו.
   כתוב תגובה
ןמכיוון שלי אין נוסטלגיה לקיבוץ,  (חדש)
שלמקו יום ראשון, 18/07/2004, שעה 22:46
בתשובה למינקפופ
זה היה סתם סיפור בנאלי.
   כתוב תגובה
גם לי אין  (חדש)
NY יום ראשון, 18/07/2004, שעה 23:15
בתשובה לשלמקו
(נולדתי באחד, אבל עזבתי אותו על רקע אידאולוגי בגיל שנה), אבל הסיפור הזה, לטעמי, כלל אינו בנאלי. המד''ב שבו כן - מן הסתם בכוונה - אבל הסיפור עצמו לא.
   כתוב תגובה
רק אחרי שפרסמתי את התגובה  (חדש)
Preacher יום שני, 19/07/2004, שעה 0:38
בתשובה לPreacher
שמתי לב לכך שהסיפור מוקדש לסבתו של המחבר, ו... טוב, איך להגיד את זה, יש כאן סיפור אישי מאוד. עכשיו אני רואה את הסיפור באור קצת שונה, אבל אני עדיין לא ממש אוהב את החלק המד''בי שלו. ויש גם הבדל של חוויות אישיות, אבל זה כבר עניין אחר.
   כתוב תגובה
סיפור אישי זה טוב ויפה  (חדש)
שלמקו יום שני, 19/07/2004, שעה 6:47
בתשובה לPreacher
אבל זה לא ממש רלוונטי לדעתי על איכות הסיפור.
   כתוב תגובה
סיפור מקסים.  (חדש)
רני יום שני, 19/07/2004, שעה 3:08
מד''ב קלאסי מצד עם ניחוחות של נוסטלגיה.
   כתוב תגובה
משעמם ומיותר  (חדש)
ילדה יום שלישי, 20/07/2004, שעה 18:47
ולכן, אפשר לנפטק כמתבקש: 9 שעות ו-‏50 דקות. זהו אורך היממה של צדק. לכן שעון שמפגר בזמן קבוע משעון ארצי, לא יכול להראות את הזמן שם.
   כתוב תגובה
אבל השעון של סבתא לא מראה את השעה על יופיטר.  (חדש)
רני יום שלישי, 20/07/2004, שעה 19:57
בתשובה לילדה
הוא רק מראה את מרחק האור, כלומר: 38 וחצי דקות אור, שזה המרחק של הארץ מיופיטר. כדאי לקרוא היטב לפני שמנטפקים, זה כתוב בסיפור.

חוץ מזה, זה ממש לא משנה למהותו של הסיפור עצמו.
   כתוב תגובה
אבל השעון של סבתא לא מראה את השעה על יופיטר.  (חדש)
ילדה יום שלישי, 20/07/2004, שעה 20:27
בתשובה לרני
כלומר, באותה מידה היא יכולה הייתה לענוד על ידה פיסת בריסטול עליה כתוב ''38.5'', ולהתבונן בה מידי פעם כדי לגלות האם שעתה הגיעה? אם אכן כך, סליחה.

ובאשר לסיפא: נכון. זה היה כתוב בהודעתי המקורית. כדאי לקרוא היטב וגו' (ובכל זאת: מדובר בפרט טכני מרכזי בסיפור, היה נחמד אילו המחבר הנכבד היה מקדיש עוד מילי-שניה או שתיים של מחשבה לשם סיפורו).
   כתוב תגובה
את לא מרגישה שזה קצת טפשי,  (חדש)
Preacher יום שלישי, 20/07/2004, שעה 23:15
בתשובה לילדה
לנטפק ככה סיפור שמאוד ברור שהוא לא אמור להיות הגיוני? מה עם העובדה שסיכויי השרידה של סבתות מהקיבוץ בלחצים והכבידה של צדק לא הכי גבוהים? זה לא ראוי לניטפוק?
   כתוב תגובה
לא, אני לא.  (חדש)
ילדה יום שלישי, 20/07/2004, שעה 23:46
בתשובה לPreacher
תודה על ההתעניינות. איך אצלך?
   כתוב תגובה
לא אהבתי  (חדש)
מייק יום רביעי, 21/07/2004, שעה 15:47
דמויות קרטון שטוחות המתנהגות בצורה תמוהה שנוחה למחבר ודחוסות בתוך עלילה פשטנית וילדותית.

הדיעה לעיל הינה דעתי האישית והיא איננה גורעת מזכותם של אחרים לחשוב שהסיפור נפלא / מקסים / חמוד / מופתי / ראוי לשבח.
   כתוב תגובה
סיפור טוב  (חדש)
ח. קוגל יום רביעי, 21/07/2004, שעה 15:55
   כתוב תגובה
סיפור טוב  (חדש)
נתנאל יום שישי, 09/12/2005, שעה 11:50
בתשובה לח. קוגל
   כתוב תגובה
סיפור בעל פוטנציאל  (חדש)
בנימין יום רביעי, 21/07/2004, שעה 16:27
אבל לא ממומש, לצערי.
באמת קצת בנאלי, וחשבתי שכבר נטשנו את כל הרעיון של צלחות מעופפות, לא? :)

אגב, קצת הפריע לי (כן, אני מעצבן) הטעות הקטנה, שצדק ממש לא נמצא 38 דקות אור מאיתנו. לפחות שעה, אם אני לא טועה.
   כתוב תגובה
סיפור בעל פוטנציאל  (חדש)
Preacher יום חמישי, 22/07/2004, שעה 0:15
בתשובה לבנימין
המרחק לצדק תלוי במיקום שלו ושלנו מסביב לשמש - בקיצור, הוא משתנה כל הזמן.
   כתוב תגובה
הללויה! סיפור מצוין!  (חדש)
שפריר יום רביעי, 21/07/2004, שעה 17:37
נפלא ומעורר מחשבה!
   כתוב תגובה
סיפור נחמד שהמד''ב בו הוא רק באווירה  (חדש)
רועי יום חמישי, 22/07/2004, שעה 12:23
וזה אולי מה שהפריע פה לחלק מהאנשים.
   כתוב תגובה
וואו. שיגעון!  (חדש)
מרפנטסיה יום שישי, 23/07/2004, שעה 20:12
טוב, אז לביא, כמו תמיד, הצלחת להפתיע אותי. כל סיפור שלך (טוב, כמעט), ולא משנה היכן הוא מפורסם, מצליח לסחוף אותי ולהכניס אותי פנימה עמוק אל תוך העלילה. כל הכבוד! ממש יפה! שיהיה לך המון הצלחה!
ואגב כך, למרות שאמרתי שעניין העב''מים כבר מוצה והוא פאסה, לפי דעתי, אתה בכל-זאת הצלחת לגרום לי להבין שאני טעיתי, וזה בזכות כך שלקחת עלילה פשוטה וקלישאית, וגרמת לה להיראות יפה, מוארת (תרתי-משמע) ומקושטת במידה הנכונה.
   כתוב תגובה
סיפור נפלא!!  (חדש)
עומרי גל שבת, 24/07/2004, שעה 21:30
יופי של סיפור, מקסים, קריא וכיפי!
סיפור מד''ב קצר קלאסי ונעים.

כל הכבוד!
   כתוב תגובה
אוקיי, זה קצת Off-Topic  (חדש)
טייני הצב יום ראשון, 25/07/2004, שעה 20:54
אבל הגיע הזמן שמישהו יאמר את זה. אני יודע שאני מתאפק כבר הרבה זמן:

בכל פעם שאני מסיים לקרוא סיפור באתר הזה, ויהא הוא סיפור טוב ככל שיהיה, תמיד עוברת בראשי אותה מחשבה:

NY, מאיפה מצאת את התמונה הזאת שתלווה את הסיפור? האילוסטרציות הקטנות האלה הן כל כך תמציתיות, וכל אחת מתאימה לסיפור שלה כמו כפפה ליד, כמו מושונוב לבראבא, כמו אמנון לתמר, כמו משה לתיבה.

זהו. אף לא סימן קריאה אחד, אבל בהחלט ''כל הכבוד'' החלטי ורם.

חזק ואמץ.
   כתוב תגובה
סיפור מקסים.  (חדש)
חשנורה יום חמישי, 12/08/2004, שעה 13:29
מדע בדיוני עדין ונפלא שלא נוחת על האנשים בתוקפנות.
כל הכבוד. המשך ככה.
   כתוב תגובה
הסיפור טוב, אבל...  (חדש)
יעל יום ראשון, 05/09/2004, שעה 15:22
לא יודעת. הפריע לי הפתרון הדי באנלי שלו. מרוב שזה היה צפוי ציפיתי שכן תהיה הפתעה בסוף.

בתור מדע בדיוני הוא ''ככה ככה''. אבל בלי המדע הבדיוני אין לו הרבה צידוק, כי הוא לא באמת אומר משהו. לא משהו שאני ראיתי, בכל אופן.

סיכום: נהניתי לקרוא, אבל נשארתי עם טעם של אכזבה בסוף.
   כתוב תגובה
סיפור עם עוצמה ועם נשמה  (חדש)
חגי שבת, 18/12/2004, שעה 10:30
כתוב באהבה, בכנות, בהומור, בחום ובכישרון רב. היפה הוא שהוא אכן מבוסס על אירוע אמיתי (תושבי האיזור זוכרים אותו היטב), אפילו מומחית חיפאית לחייזרים היתה גם היתה. אבל רק אדם רגיש ומוכשר כלביא יכול להפוך את זה לסיפור כל כך יפה. חלק מהתגובות כאן מוזרות, בלשון המעטה. הקיבוצניקית שלא יכולה לקבל תיאור הומוריסטי של חברי קיבוץ, סופרי סימני הקריאה למיניהם. נו באמת. תתייחסו לסיפור עצמו, לעלילה המפתיעה, לדמויות החיות, לעולם האמיתי, הרלבנטי, שמעוצב בו, לשילוב בין ריאליזם לפנטסיה. למקוריות, לנשמה.
   כתוב תגובה
הסוף לא מפתיע, להפך   (חדש)
כתוב בהחלט טוב שבת, 17/08/2013, שעה 21:34
בתשובה לחגי
זו איזו אמירה אוהבת על הקיבוץ שהגיע לסוף דרכו. שהחלום של הקיבוץ היה ''חייזרי'' מדי לעולם הזה. אמנם כול זה רק ברמז אבל אני כן נרמז. אני משתתף בצער אוהבי הקיבוץ וזה נוגע. דווקא הקטעים העיתונאיים עם המעגלים והמרצה מחיפה ואזור 51 פחות מעניינים, כי זה לעוס קצת, לקוח מהעיתון והטלוויזיה אבל זה תמיד כתוב טוב.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.