על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  

מסע הצלב האחרון
טלויזיה / רז גרינברג
יום חמישי, 27/07/2000, שעה 19:16

יש חיים ב'בבילון 5'


הנה עובדה שקשה להתווכח אתה: 'בבילון 5' היא ללא ספק תכנית הטלויזיה השאפתנית ביותר שנוצרה אי פעם בז'אנר המד''ב. עצם הנסיון ליצור עולם עתידני עשיר בפרטים ולדחוס אותו לתוך הפורמט והאילוצים שמלווים הפקה של סדרת טלויזיה נראה בלתי אפשרי. אבל ג' מייקל סטרזינסקי, יוצר הסדרה, הצליח לעשות את זה - לא מעט בזכות תרגיל שנראה בדיעבד די פשוט, ומדהים שאף אחד לא חשב עליו קודם: הוא נתן לצופים, בשלב די מוקדם, את התמונה הכללית - ואז שלח אותם לחפש את הפרטים הקטנים. במקום השאלה הצפויה - ''מה הולך לקרות'' - הצופים של 'בבילון 5' ניסו יותר להבין את ה''איך'' ובעיקר את ה''למה''. זה עבד מצוין (לכל חובבי 'בבילון 5' מומלץ, אגב, לקרוא את סדרת הקומיקס 'Rising Stars' שסטרזינסקי עובד עליה כרגע, ואשר פועלת פחות או יותר על פי אותו עיקרון נראטיבי).

עד שהגיעה העונה החמישית.

ישנן נסיבות מקילות למה שהתרחש בעונה הזאת. העובדה שעד לרגע האחרון לא היה ברור אם היא בכלל תצא אל הפועל גרמה לסטרזינסקי לפתור את כל הקונפליקטים העלילתיים, פחות או יותר, בסוף העונה הרביעית. זה הפך את העונה החמישית למין הקדמה ארוכה (מדי) לסדרת-בת שאמורה היתה להתרחש בעולם של 'בבילון 5' ולהקרא 'קרוסייד' ('Crusade'). אבל בעונה הזו היו עוד שתי התפתחויות מוזרות, שההגיון מאחוריהן לא מובן לי עד היום: לא רק שנוספו עוד כמה דמויות שהתחרו על כתר הדמות המעצבנת (לוקלי וביירון), אלא שגם הדמויות המוכרות והאהובות (גריבלדי, ליטה, לונדו, לניר) עברו איזו מוטציה מפחידה. פתאום לכל אחד מהם היה סוד אפל, או מניע אנוכי, או תירוץ אחר להתנהג באופן מכוער. קשה היה להתנער מהתחושה שהאידיאליזם שהנחה את הדמויות בארבע העונות הראשונות התחלף באופורטוניזם קר.


כששודר פרק הפיילוט של 'קרוסייד', הרושם הראשוני שלי ממנו היה חיובי ביותר. נראה היה שסטרזינסקי למד מהטעויות שעשה ב'בבילון' ויצר סדרה טובה יותר, עם קצב עלילתי מהיר, הרבה אקשן, והזדמנות להעיף מבט עמוק יותר על העולם שמחוץ לתחנה. אבל מהר מאד התאכזבתי. הקצב המהיר התמסמס בשלב מאד מוקדם בפרקים שבהם בעצם לא קרה כלום (כמו 'The Well of Forever' או 'The Path of Sorrows'). הדמויות המעצבנות הפכו למגיפה ממש - בין אם מדובר בגושי קרח חסרי נשמה כמו גדעון, מת'סון וצ'יימברס, או בנודניקים חסרי תקנה כמו איילרסון או גיילן (שדווקא היה לו פוטנציאל בהתחלה). תופעה תמוהה עוד יותר היו פרקים שניסו לחקות - בצורה מאד לא מוצלחת - את הפורמט העלילתי של פרקי 'מסע בין כוכבים' ('The Long Road' ו'Appearances and Other Deciets'). זה נראה קצת מוזר שאחרי יותר מחמש שנים שבהן סטרזינסקי ניסה להציב אלטרנטיבה ל'מסע בין כוכבים' הוא גמר עם נסיונות לחקות אותה.

בכל אופן, 'קרוסייד' מעולם לא הושלמה - רשת TNT החליטה לבטל אותה לאחר שהופקו 13 פרקים - וכך המעריצים נותרו בלי תשובות של ממש לכל השאלות שהטרידו אותם. ובכן - עכשיו הם יכולים לקבל את התשובות האלה. טוב, לפחות את חלקן. בערך. פחות או יותר.

אתר Bookface מציע לקריאה שלושה תסריטים של 'קרוסייד' שלא הופקו. התסריטים האלה הם לגמרי בחינם - צריך להרשם כמשתמשים באתר, אבל ההרשמה לא עולה כסף. אין אפשרות להוריד או להעתיק את התסריטים, ולכן תיאלצו לקרוא אותם ישירות מהאתר עצמו (חוויה מתסכלת לעיתים) אבל השורה התחתונה היא - התוצאה מצדיקה את המאמץ. שלושת הפרקים האלה עולים באיכותם על רוב הפרקים של 'קרוסייד' שאכן צולמו. נתחיל דווקא עם 'Value Judgements' שנכתב על ידי פיונה אייברי. אייברי היא כנראה הדבר הכי טוב שיצא מ'קרוסייד'. היא התחילה את דרכה בפיקוח על נאמנות המוצרים הנלווים של 'בבילון' (כמו משחק התפקידים או הספרים) לחומר המקורי, עזרה בפיתוח סרטי הטלויזיה, והגיעה בסוף לכתיבת מספר פרקים של 'קרוסייד', שאחד מהם, 'Patterns of the Soul', הוא לטעמי המוצלח והשלם שבין כל הפרקים שצולמו לבסוף. 'Value Judgements' לא מגיע לרמה של 'Patterns of the Soul', אבל בהחלט מדובר בפרק טוב. עלילתו מתרחשת במושבה נידחת שבה מנסה צוות האקסקליבר לחלץ מה שנראה כתרופה אפשרית למגיפה שפקדה את כדור הארץ. למרבה הצער, התרופה הזאת נשמרת על ידי חסימה טלפאתית חזקה, שמחייבת את הצוות לשתף פעולה עם הנבל החביב על צופי 'בבילון' – אלפרד בסטר. בנוסף לכך, במושבה מסתובבים כל מני טיפוסים מפוקפקים שהגיעו למסקנה שמה שהצוות לא ימצא שם – הם חייבים לקחת אותו. הבלאגן, כצפוי, חוגג.
הפרק לא רק מספק מידע נוסף על מלחמת הטלפאטים, אלא אף מצליח להציג, בפעם הראשונה בתולדות 'בבילון 5', את בסטר כדמות מורכבת ואפילו סימפטית, במקום הנבל המרושע שאנחנו רגילים אליו. פרט לזאת מדובר בפרק מותח, משעשע לעתים ובסך הכל מהנה. בכל מצאתי כמה חסרונות: ראשית, כל מי שקרא את טרילוגיית חייל הטלפאתים (שני הספרים הראשונים יצאו גם בתרגום לעברית כמדומני) יוכל לנחש די בקלות איך הפרק נגמר, וכל מי שצפה באדיקות בכל פרקי 'בבילון 5' יוכל לנחש את הפואנטה של הסיום בערך עשרה עמודים לפני הסוף. שנית, הדמות המורכבת של בסטר מדגישה עוד יותר את חוסר הדמיון שבו עוצבו שאר דמויות הסדרה - שבפרק הזה לא רק מצטיירות כדהויות משהו אלא גם כחסרות מעוף לחלוטין (הם שומעים על טלפאת שחי במושבה ונקרא ''אל'' ולא חושדים לרגע שמדובר בבסטר?). למרות זאת - מומלץ.


שני הפרקים היותר משמעותיים שניתן לקרוא באתר הם 'To the Ends of Earth' ו-'End of the Line'. הם היו אמורים להיות פרקי סיום העונה המקוריים של הסדרה. הרושם הראשון שמתקבל כאשר קוראים אותם (במיוחד בהשוואה ל-'Value Judgements') הוא שלסטרזינסקי אולי אין את כשרון הדיאלוגים של אייברי, אבל הוא ניחן, בניגוד אליה, בתשומת לב מדהימה לפרטים. החל מתיאור מפורט של איך האפקטים והסטים אמורים להראות ועד לתנועות המצלמה ולמחוות הקטנות של השחקנים, ישנה הרגשה שסטרזינסקי לא רק כותב את הפרק – הוא גם מביים אותו דרך התסריט. לקרוא את התסריטים של שני הפרקים האלה זה כמעט כמו לראות אותם מצולמים. במילה אחת: מדהים.
העלילה מתחילה ב-'To the Ends of Earth', כאשר האקסקליבר פותחת במרדף אחר ספינת הצללים שתקפה את החללית עליה שרת גדעון בימים עברו. ב-'End of the Line' הוא מגלה כמה עובדות לא סימפטיות על המקום ממנו באה החללית הזאת. למרות שהסיפור יעורר אצל לא מעט קוראים תחושת דז'ה-וו חזקה וריח של מיחזור חומרים (הטראומה של גדעון מזכירה את הבלק-אאוט של סינקלייר מהעונה הראשונה של 'בבילון 5', עלילת הקונספירציה שנחשפת דומה באופן חשוד לזו שעלתה בעונות השלישית והרביעית), הפרקים האלה מוצלחים מאד, כי הם מכילים את כל האלמנטים המבטיחים מפרק הפיילוט: התרחשויות בלתי פוסקות, אווירה של מיסתורין והרבה מאד אקשן. רוב הדמויות עדיין מעצבנות, אבל בשני הפרקים האלה לפחות ניתן מניע משכנע לפעולות שהן מבצעות, במקום התחושה שמדובר בחבורת סהרורים על טייס אוטומטי.

האם שני הפרקים האלה נותנים תחושה של סיום או סגירת מעגל? האם הם עונים על כל השאלות שנשאלו? התשובה שלילית. הסיום של 'End of the Line' הוא למעשה סיום פתוח (Cliff-Hanger) וזה הגיוני לחלוטין, בהתחשב בעובדה שהוא היא אמור להיות פרק סוף עונה, ולא הפרק האחרון של הסדרה. אם בכלל, הפרקים האלה פותחים שאלות חדשות יותר משהם עונים על הישנות. אבל אין מה לדאוג: 'בבילון 5', בניגוד לדיווחים, לא ממש מתה – יוצאים ספרים חדשים, ולאחרונה צצו שמועות עקשניות לגבי פרויקט טלויזיוני חדש.

השורה התחתונה: לכו לקרוא את התסריטים האלה. הם מספקים לא רק מידע לגבי מה יכול היה להיות, אלא גם לגבי התפתחויות עתידיות בעולם של 'בבילון 5'. הם מהווים מודל לצורה שבה כל הפרקים של הסדרה היו צריכים להיכתב. אם זה היה קורה, היא היתה יכולה להיות הרבה יותר מוצלחת.




Rising Stars פרוייקט הקומיקס הנוכחי של סטרזינסקי
בבילון 5 אתר המעריצים האולטימטיבי
Bookface שבו אתם יכולים לקרוא את הפרקים

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
  (חדש)
עידו רייף יום שישי, 28/07/2000, שעה 8:53
בתור מעריץ מושבע של ''בבילון'' לא הסכמתי עם הרבה ממה שכתבת, אבל לפחות מרגישים ששמת לב למה שקורה בסדרה במקום סתם לרדת עליה, כמו הרבה אנשים שמסתייגים ממנה (למרות שאף פעם לא הבנתי בעצם למה). אני לא רוצה להכנס כאן לוויכוחים על פרטים קטנים, אבל כמה על כמה דברים אני חייב להגיב: עונה חמש באמת היתה מאכזבת קשות, אבל לדעתי זה קרה משום שהיתה תחושה של ''אוקי, מה קורה עכשיו?'' ה''אופורטוניזם הקר'' של כמה דמויות, הגיע מכך שאף אחת מהן לא ממש ציפתה להשאר בחיים כל כך הרבה זמן, כך שכשהמלחמות נגמרו והאבק שקע, כולם רצו להגשים את השאיפות שהתפתחו אצלם במשך הסדרה.
עוד תגובות בהמשך.
   כתוב תגובה
תגובה  (חדש)
רז גרינברג יום שישי, 28/07/2000, שעה 10:01
בתשובה לעידו רייף
במקרה שהדבר לא השתמע מתוך הכתבה אני רוצה להבהיר: אהבתי את ''בבילון 5'' וזו הסיבה שצפיתי בה לאורך חמש עונות, שני סרטים ועוד חצי עונה של ''קרוסייד''. אם לא הייתי אוהב אותה - לא הייתי טורח לצפות בה. דווקא בגלל שאהבתי אותה בארבע העונות הראשונות התאכזבתי מהעונה החמישית ומ-''קרוסייד''.
אגב, בתור מעריץ מושבע של ''בבילון'' אני תוהה: מה חשבת על התסריטים שפורסמו ב- Bookface?
   כתוב תגובה
תגובה  (חדש)
עידו רייף יום שישי, 28/07/2000, שעה 16:48
בתשובה לרז גרינברג
אם אהבת כל כך את ב5 אז נראה לי קצת מוזר שלא ידעת שהיה פרק בעונה החמישית שהוקדש כולו לבסטר (דמויות מהצוות הרגיל בקושי הופיעו) ובו בסטר דווקא מוצג באופן די סימפטי.
חוץ מזה, פרק הפתיחה של קרוסייד שכל כך אהבת(WAR ZONE) נראה לי דווקא הכי גרוע מבין פרקי הסדרה. הוא מבוים ברשלנות, אין בו ממש עלילה מלבד הצגה בסיסית של הדמויות והרבה פיצוצים ודיאלוגים פשוט דביליים. הסיבה היא שהרשת שהציגה את קרוסייד הכריחה את סטרזינסקי לכתוב פרק שבו מכירים את הדמויות וגם ישקף את התדמית של הסדרה כסדרת אקשן בסיסית בנוסח ''מורטל קומבט'',(אותה רשת שבסוף ביטלה את הסדרה משום שלא היה בה מספיק סקס ואלימות לטעמם) מה שמסביר את הפיצוצים הכפייתיים.
בזמנו צולם כבר מה שנועד במקור להיות פרק הפתיחה, RACING THE NIGHT שמציג אלטרנטיבה מעולה למה שקרוסייד היתה צריכה להיות, אבל לא קיבלה את ההזדמנות. הוא שודר מאוחר יותר כחלק מהעונה וכך ניתנה לנו ההזדמנות להשוואה: הוא מבוים בצורה פשוט מבריקה, יש לו עלילה מעניינת יותר מ99 אחוז של פרקי מסע בין כוכבים לדורותיו שראיתי, הדמוית מוגדרות היטב ומעניינות יותר מברוב הפרקים האחרים. הפרק הזה לטעמי הוא הטוב ביותר מבין אלו שצולמו (מלבד אולי PATH OF SORROWS).
בקשר למה שאמרת על פיונה אייברי: אני מסכים איתך שיש לה כשרון בלתי מבוטל, אבל דווקא PATTERNS OF THE SOUL היה הטריוויאלי מבין אלו שהיא כתבה. WELL OF FOREVER למרות שבאמת לא קורה בו הרבה, הוא מסע פילוסופי מרתק שכדאי לצפות בו שוב כדי להבין על מה אני מדבר. VALUE JUDGEMENT, שהתפרסם ברשת, הוא מעניין בבסיסו, אבל ''הכשרון של אייברי לדיאלוגים'' כדבריך, התמצה בכמה שורות טובות של בסטר וזהו. השאר גבל בבנאלי. על PATTENRNS אני לא יכול לומר שום דבר נחמד חוץ מאיך שעשו את הכוכב.
פרק מעולה אחר היה THE NEEDS OF EARTH, פרק שמסע בין כוכבים לא היו חולמים לעשות (או לפחות לסיים אותו ככה), ו VISITORS FROM DOWN THE STREET, למרות שלא היה משהו, עדיין היה הפארודיה המשעשעת והמשכנעת ביותר שראיתי על X FILES והוכיח שקרוסייד יכלה להיות גם אקצנטרית מדי פעם.
ולשאלתך: על VALUE JUDGEMENTS כבר הבעתי את דעתי, אבל שני פרקי הסיום היו פשוט מעולים.
   כתוב תגובה
תגובה  (חדש)
רז גרינברג יום שישי, 28/07/2000, שעה 20:21
בתשובה לעידו רייף
הפרק שאתה מדבר עליו מהעונה החמישית הוא כמובן The Corps is Mother, The Corps is Father ודווקא לא אהבתי אותו. הפרק הזה - למרות שהוא נעשה מנקודת מבטו של בסטר - לא הצליח להציג אותו כיותר מה-Bad Guy שלמדנו להכיר, ולא עורר בי שום סימפטיה כלפיו.
לגבי הפרקים האחרים שהזכרת: Visitors from Down the Street אכן היה פרק חביב אבל לא התעלה, לטעמי, מעל רמת הגימיק. את Racing the Night לא ראיתי (זה היה הפרק היחיד של ''קרוסייד'' שלא ראיתי) ולכן אני לא יכול להשוות אותו ל- War Zone. לגבי Path of Sorrows... טוב, הפרק הזה נתן המון פרטי טריוויה על העולם של ''בבילון'' והדיאלוגים היו מעל הממוצע, אבל בוא נודה בזה - עלילה של ממש לא היתה שם. את The Needs of Earth אהבתי, אם כי הוא הזכיר לי מאד דווקא את פרקי ''מסע בין כוכבים'' (כמובן, עם יותר ברוטליות ובלי Happy End). לגבי הנקודות שלא הסכמת איתי (אייברי, Patterns וכו')... עניין של טעם.
   כתוב תגובה
תגובה  (חדש)
עידו רייף שבת, 29/07/2000, שעה 12:19
בתשובה לרז גרינברג
אני לא מסכים איתך בנוגע לCORPS, לדעתי זה היה אחד מהפרקים הבודדים בעונה חמש שהיה באמת טוב. הוא גם הציג את בסטר בצורה יותר מעניינת מאשר VALUE JUDGEMENTS ושימש בסיס לספרי PSI CORPS המעולים. כנ''ל בנוגע ל PATH OF SORROWS אבל כמו שאמרת, עניין של טעם.
אם באמת בא לך לראות את RACING THE NIGHT (ואני ממליץ בחום), יש לי את כל הסדרה מוקלטת ואתה יכול לראות אותו אצלי.
   כתוב תגובה
סדרת המד''ב השאפתנית ביותר?  (חדש)
עוז יעוז שבת, 29/07/2000, שעה 12:56
לגבי ההערה של המחבר שבבילון 5 היא סדרת המד''ב השאפתנית ביותר של כל הזמני, אני הייתי מסכים איתו בזה עד לפני שבועיים. מה שקרה לפני שבועיים הוא שידיד כפה עלי ממש באיומי אלימות לצפות בסדרה שעליה שמעתי מעט מאוד עד אז בשם ''לאקס'' .להפתעתי הגדולה התברר לי מהפרקים שבהם צפיתי שזוהי אחת מסדרות המד''ב המרשימות ביותר שצפיתי בהן אי פעם ובהחלט משתווה ואף עולה על בבילון.
לקס בקצרה עוסקת בעתיד הרחוק כאשר צוות מוזר ביותר של חללית יוצא להאבק בשליט גלקטי מזוויע במיוחד ומתמודד עם שורה של תרבויות גלקטיות מהביזריות ביותר שנראו אי פעם על המסך הקטן או הגדול . ומה שנותן לסיפורים את קיסמם הוא השילוב של הומור שחור עם מתח מקפיא דם .
מומלץ בהחלט.
   כתוב תגובה
סדרת המד''ב השאפתנית ביותר?  (חדש)
עידו רייף שבת, 29/07/2000, שעה 15:06
בתשובה לעוז יעוז
יש לך את הקלטת של LEXX?
אני מחפש את הסדרה הזאת כבר שנים!
איך השגת אותה? האם אתה מוכן לשכפל לי עותק, או לתת לי לשכפל?
   כתוב תגובה
סדרת המד''ב השאפתנית ביותר?  (חדש)
gilad abiri שבת, 29/07/2000, שעה 17:13
בתשובה לעידו רייף
i got all of lexx .. we can talk .
send me an email .

   כתוב תגובה
חוסר הבנה של מטרת העונה ה5  (חדש)
ארן רהט יום ראשון, 13/08/2000, שעה 3:09
לפי דעתי האמירות שלך על העונה החמישית מעידות על חוסר הבנה בוטה של מטרתה של העונה החמישית.
בתור התחלה אני רוצה להזכיר מה היה המטרה הנראטיבית של הפרויקט: לבנות סדרת טלויזיה שתבנה כמו ספר אולם תשתמש במדיום הטלויזיוני. כלומר לא לקחת ספר ולתרגם אותו למדיום הטלויזיוני אלא להתשמש בכלים של המדיום החדש כדי לספר סיפור כמו רומן גדול. סביר (א כי אין לי שום אינדיקציה ברורה לכך) שהמודל לספר שעמד מול JMS הוא הרומן האירופאי הקלסי מהמאה ה19.
לרומן כזה היו כללים ברורים והם דרשו בין השאר סיום סגור דהיינו שכל הדמויותהראשיות ימותו או יתחתנו. בהמשך התפתחות הרומן הקלאסי נמצאו עוד מספר סיומים קבילים (למשל מעבר של דמות למושבות לגלות) לפי דעתי העונה החמישית נועדה בדיוק למטרה זו JMS ניסה ולדעתי אף הצליח ל''סגור'' את כל קווי החיים של גקיבורי הסדרה. למעט ליטה והטלפטים אין לנו שאלות מה יקרה בעתידם של הדמויות ונו ''יכולים לישון בשלווה'' בלי שגורלם העתידי יטריד אותנו. הערכתי את בבילון 5 עלתה פלאים לאחר העונה החמישית שבה JMS כביכול כותב את פרק הסיום של הספר המופלא שהוא כתב.
   כתוב תגובה
צר לי, אבל... - ספויילרים  (חדש)
רז גרינברג יום ראשון, 13/08/2000, שעה 8:45
בתשובה לארן רהט
ארן, אני מקווה שיש לך זמן וסבלנות, כי זאת עומדת להיות תשובה ארוכה...
קודם, הייתי רוצה לבחון את העונה החמישית לפי שיטתך. אתה טוען, בעצם, שהעונה הזו ''סגרה'' את כל השאלות לגבי גורלם של הדמויות? לא רק שהעונה הזו לא ענתה על שאלות רבות שעלו במהלך 4 העונות הקודמות - היא גם פתחה שאלות חדשות! דוגמאות בולטות (פרט לנושא מלחמת הטלפאטים, שאותו כבר הזכרת):

* גריבלדי: כשעזבנו אותו בסוף העונה ה- 5 הוא עמד, למראית עין, לעזוב את ''בבילון 5'' כדי לחיות עם ליס. אבל רק למראית עין - למעשה הוא היה חדור שנאה אובססיבית וממוקד במטרה אחת - להרוג את בסטר. מה יקרה הלאה? האם הוא ילכוד את בסטר? אנחנו לא יודעים (לא, בכל אופן, מהעונה החמישית).

* לונדו: הקייסר החדש של סנטאורי, הוא למעשה בובה בידי ה-''דראק'' (אני מקווה שאייתתי את השם נכון, אם לא, אתכם הסליחה). מה הולך לקרות אתו הלאה? מה הולך לקרות לסנטאורי פריים? הסיפור של לונדו נגמר בדיוק בנקודה שהוא היה צריך להתחיל.

* לניר: אחרי הבגידה שלו בשרידן, לניר פשוט... ברח. אפשר להגיד שזה האנטי-קלימקס הגדול ביותר בסדרה. דמות שהכרנו ואהבנו עושה פתאום תפנית של 180 מעלות באישיות, אומרת שלום והולכת. לאן הוא הולך? מה הוא יעשה?

* שרידן ודלן: בדרכם להנהיג את הברית, שאננים ובטוחים, לא יודעים שמעבר לפינה מחכה להם קטסטרופה. מה הולך לקרות? אנחנו לא יודעים, העונה נגמרה.

אף אחת מהדוגמאות האלה לא יכולה להיחשב כסיום ''סגור'' לגבי דמות.

ולפני שתזכיר לי פרקים כמו ''War Without End'' או ''Sleeping in Light'': הפרקים האלה לא יכולים להיחשב כפרקים ש-''סגרו'' את השאלות האלה. הפרקים האלה מוקמו שנים רבות אחרי העלילה המרכזית של ''בבילון''. הם נתנו את ה-''סוף'' ל-''התחלה'' שהציגה העונה החמישית. מה עם ה-''אמצע''?

אז נכון, חלק די גדול מהשאלות האלה נענה בספרים, בסרטים וב-''קרוסייד''. אבל אי אפשר לתת קרדיט לעונה החמישית בנושא הזה.

עוד נושא שהעונה החמישית לא ''סגרה'' (ומכאן הטענה שלי שהיא בעצם הייתה הקדמה ל-''קרוסייד''): המלחמה עם ה-''דראק''. סטרזינסקי עשה כאן טעות איומה כשהוא נתן לצופים מידע על המלחמה הזאת בסוף העונה הרביעית, אבל השאיר את הדמויות של ''בבילון'' לאורך *כל* העונה החמישית עיוורות לנושא הזה (שוב, Sleeping in Light לא נחשב). בהתחלה זה היה מותח, אחר כך סתם מתסכל. למעשה, לא היה כל עימות ישיר בין הגיבורים (חוץ מלונדו) לבין ה-''דראק''. העונה החמישית התחילה משהו, והשאירה אותו באוויר. בשום אופן לא סיום ''סגור''.

ולטענה המרכזית שלי נגד העונה החמישית לא הגבת: הדמויות היותר סימפטיות בסדרה (ליטה, גריבלדי, לניר) הפכו פתאום לאנוכיות ואופרטוניסטיות. אחת התגובות לכתבה כאן טענה שזו התפתחות הגיונית בהתחשב במה שקרה בעונות הקודמות. יכול להיות, אבל לי לפחות, זה הרס המון.
   כתוב תגובה
הסבר בדבר מוסכמות על סוף סגור.  (חדש)
ארן רהט יום חמישי, 14/09/2000, שעה 0:39
בתשובה לרז גרינברג
כפי שציינתי בקטע הקודם לדעתי, המודל הנראטיבי שעמד בפניו של JMS הוא הרומן האירופאי הקלסי של המאה 18-19.
ע''פ מוסכמות אילו דמות אשר מגשימה את מטרתה דהיינו נישאת נחשבת לדמות שסיפורה נסגר. דמות אשר יוצאת לגלות נחשבת לדמות שסיפורה נסגר. בהתאם לכך גריבלדי שרידן ודלן הם דמויות אשר סיפורן (*על פי מוסכמות אלו*) סגור. אין זאת אומרת שאין לנו שאלות בדבר עתידן אבל מבחינה נראטיבית (ושוב אם הניתוח וההנחה שלי בדבר הדגם הנראטיבי נכונות) זהו הסוף.
לנדו הגשים את יעדו וייעודו ובכך הוא מגיע ג''כ לסוף, דבר אשר מהווה פיתוח מסויים של האופציות של סגירה. ליטה ג'קאר וכן לניר יוצאים לגלות ולכן הסוף שלהם הוא סגור.

כדאי להוסיף שהדרך בה למשל JMS דאג למחליפים לתפקידים שונים (טאלון, הרופאה לוקלי מס' 1) מראה לדעתי על נסיון שהוא בסה''כ מוצלח לסגור את הסדרה במובן שאני מדבר עליו.
   כתוב תגובה
צר לי, אבל... - ספויילרים  (חדש)
אלמוני יום חמישי, 21/09/2000, שעה 14:18
בתשובה לרז גרינברג
לניר בגד בשרידן?

יו אני כבר ממש לא זוכר...

מישהו מוכל לתת קצת ריענון זיכרון?
   כתוב תגובה
צר לי, אבל... - ספויילרים  (חדש)
אמיר פלדמן שבת, 02/06/2001, שעה 3:08
בתשובה לאלמוני
כן כאשר ניסו להרוג (נראה כת הלוחמים) את שרידן בגז לניר יכל להציל אותו אבל בגלל שאהב את דלן הוא בחר לא לפתוח את הדלת ולהציל אותו ואז הוא ברח... לבסוף הצילו את שרידן
   כתוב תגובה
  (חדש)
אמיר פלדמן שבת, 02/06/2001, שעה 3:04
מצטער לפי דעתי הרבה דברים לא נסגרו דווקא בבילון 5 אלא נשארו פתוחים לפחות לפי דעתי לסידרת בת בנוגע לעתיד הרחוק שבה הבן של נשיא הפדרציה (שאת שמו שכחתי כרגע) מקבל את המתנה של לנדו יש את מלחמת הטלפתים.
אם תוכל למצוא לי את התשובה לשאלות הללו אני אשמח מאוד
   כתוב תגובה
באיזו שנה שידרו את בבילון 5 לראשונה  (חדש)
ששש יום שלישי, 19/08/2003, שעה 1:59
???
   כתוב תגובה
בחו''ל?  (חדש)
blackwolf יום שלישי, 19/08/2003, שעה 23:46
בתשובה לששש
הפיילוט יצא ב 22 לפברואר 1993,

הפרק הראשון שודר ב 26 לינואר 1994.

על בבילון 5

ובכלל

   כתוב תגובה
ואם יודע כבודו הרבה על הסדרה הנ''ל,  (חדש)
NY שבת, 23/08/2003, שעה 12:34
בתשובה לblackwolf
מה דעתו לכתוב לנו מאמר אודותיה? אני, למשל, צפיתי רק בפרק אחד, במקרה, ולא הבנתי כלום.
(נכון, זה היה בארה''ב והרמקולים של הטלויזיה לא עבדו, אבל זה לא חשוב...)
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.