על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

בבואה נאה
ספרים / איתי שלמקוביץ
יום שלישי, 07/02/2006, שעה 10:02

'בבואה' מאת י. קמין – טוב ליהודים


מארק בולאג מתעורר יום אחד לאחר ליל שכרות ומגלה שכולם קוראים לו מר בולוג. נואה גדלה כל חייה ללא אב ובידיעה שתתחתן עם הגבר שנתן לה מדליון בהיותה בת ארבע. נורמן מילו הוא סוהר בבית כלא שלא קיים. הגמד הוא פסיכופט חסר כבוד לחוק. איזי סוויט תמיד סבלה מבדיחות על שמה. ניטו פשוט אוהב בני אדם. דוקטור פראט היה פעם חתול. ה-הוא הנו העוזר הראשי של אלוהים, ויד ימינו הוא, ובכן, יד ימינו של השטן.

הטוב והרע הם משחק בירוקרטי ארוך בין כוחות הטובוכוחות הרוע. המאבק נמשך מאז ומעולם, נערך על פי חוקי מלחמה קבועים וידועים, ומגובה במערך מנהלתי, הירארכי וחוזי ענף, ובשיווי המשקל בין יעול ובין כסתו''ח, בין יוקרה אישית למציאת גורמים להאשים. בכל צד יש לוחם ראשי – בולוג אצל הטובים, הגמד (שהיה פעם שותפו של בולוג ובגד בו) אצל הרעים. וכמו בכל בירוקרטיה, המאבק סובל מעודף כוח אדם חסר יכולת ומהצורך לקטלג כל בני האדם שמתו בשני הצדדים, במיוחד לאחר מלחמת העולם השניה. ההיסטוריה רצופה בהמצאות פרי יוזמת הצדדים בנסיון לחזקם במאבק – מיסיונריות, המחשב האישי, איפור...
ה-הוא ויד ימינו עסוקים בגיוס סוכנים לצדם, במלחמה בסוכני הצד האחר, ובנסיון לחזק את אחיזת הצד שלהם בעולם. אך גם ללא השפעתם, לחיים יש קצב משל עצמם: הארי בולוג חסר הבית מוצא יום אחד ברחוב את מארק ומאמץ אותו; נואה גדלה עם אמה בלבד לאחר שאביה קארל נעלם; אנשים גדלים, מתים, הולכים לאוניברסיטה. החיים האנושיים, בדיוק כמו המאבק בין הטוב לרוע, נעים בשגרה במסלולם. אבל הדברים מתחילים להשתנות: ספר נבואות המכיל גרסה שונה במקצת לסיפור הבריאה נופל לידיו של הארי, בעיירה מנומנמת מתחילים להתאסף כל חתולי העולם, שלישיית אנשים שקטים אך רבי כוח, נסתרים מעיני הטוב והרע, מופיעים פתאום ועוקבים אחרי מלצרית יפה, ועוד. מלחמת הטוב ברוע מסלימה, וסוף העולם עומד להגיע.

'בבואה' הוא ספרו השני של קובי קמין ושל הוצאת קדמת עדן שלו, לאחר 'יממה' שראה אור בשנה שעברה. שני הספרים מתחילים בצורה דומה: הם מציגים עולם חדש ומבלבל ועומס גדול של דמויות ושל קשרים ביניהן. כאילו כדי להוסיף על כך, 'בבואה' אף מתרחש לאורך מספר קווי זמן לא לינאריים, קופץ מעבר לעתיד ללא הבחנה ובונה לכל קו זמן קצב התרחשות שונה.
עומס הדמויות והעלילות גבוה כל כך, עד כי בפרקים האחרונים הסופר נאלץ להסביר מה בדיוק התרחש בפרקים הראשונים. אך בסופו של דבר כל הפיסות מתחברות למקומן, העלילות משתלבות, רוב הדמויות מוצאות את תפקידן ואפילו משחקי הזמנים מתבהרים.

'בבואה' אינו ספר מקורי במיוחד. אני קישרתי בינו לבין הקונספירציות של פאוורס, האנשת האלוהויות של 'אלים אמריקאיים' וכל תיאורי העולם הבא כממלכה בירוקרטית המצויים בספרות הז'אנר, בין השאר, אבל הוא משלב ביניהם בצורה מוצלחת ושוטפת. הספר מרתק, גם אם מדובר רק הנסיון למצוא סדר בעושר הפרטים והדמויות המוטחים בקורא בתחילתו. ואם הוא חוטא מדי פעם בנטיה להסברים (כמו הקשר בין שמות הדמויות אין, ניטו וקוג), הרי שברוב המקרים הללו נדרשים. בנוסף על כך, למרות כמות הדמויות הרבה, רובן כתובות היטב, אפילו כשהן רק חלק משבלונה, ומעטים עד מאד המעשים שאינם מוסברים כחלק מאופיין. בולטים מעל כולם ה-הוא ויד-ימינו, שלמרות מיקומם בראש פירמידת כוחות הטוב והרע, עדיין מוצגים כאנושיים להפליא.

הספר כתוב, ברובו, בצורה רהוטה וקריאה, עם מספר נמוך יחסית של טעויות הגהה. הבעיה העיקרית היא שלמרות שמדובר בספר מקור, הוא נראה כמו תרגום מאנגלית. אפילו אם לא מתחשבים בדמויות עם שמות אמריקאיים המצויות בסביבה אמריקאית, הספר מכיל לא מעט משחקי מילים שנראים כאילו תורגמו מאנגלית: שמה של אחת הדמויות, ''איזי סוויט'', והלעג לו היא זוכה בגללו, התייחסות לאלוהים כאל ''הבוס'' בהתחלה ושינוי הכינוי בעקבות גילוי מינה האמיתי, והכינוי ''הקוצר הנורא''.

'בבואה' מציע מבט קליל על מלחמת הטוב ברוע ועל הגלגלים שמזיזים את העולם. הוא משעשע, מפחיד במקצת, וטווה עלילה מקורית ממרכיבים מוכרים. בתור ספר מתורגם, הוא מוצלח. בתור ספר מקור, הוא טוב מאד.



בבואה
מאת י. קמין
הוצאת קדמת עדן, ‏‏2006
456 עמודים



בבואה – זה רע ליהודים
בבואה – פרק לדוגמה
יממה מאת י. קמין – ביקורת
יממה - עוד ביקורת

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
שאלה לשלמקו
יעל יום שלישי, 07/02/2006, שעה 14:07
(3 תגובות בפתיל)
עם כל האהבה
דם יום שלישי, 07/02/2006, שעה 14:55
(35 תגובות בפתיל)
אני לא מתפלא
צחי יום שלישי, 07/02/2006, שעה 17:20
(45 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.