על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  
ערפדי אל.איי.
טלויזיה / רז גרינברג
10/12/02
תגובות: 27  

הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
יום ראשון, 13/04/2003, שעה 9:30

על 'פיירפליי', סדרתו החדשה של ג'וס ווידון, וגורלה האכזר


את ג'וס ווידון כמעט לא צריך להציג בפני חובבי המדע הבדיוני והפנטסיה. ווידון, יוצרה של סדרת הפנטסיה ''באפי קוטלת הערפדים'' ותסריטאי מוכשר בתוך הז'אנר ומחוצה לו, הנו האחראי העיקרי לתחייתה המחודשת של הפנטסיה בטלויזיה של השנים האחרונות, גם אם ניתן לומר שאף סדרת טלויזיה אחרת אחריה לא הצליחה להתעלות מעל ''באפי''. יותר מכל, ג'וס הפך לילד הפלא החדש של הטלויזיה, האדם שמעורבותו בפרויקט מספיקה כדי לפחות להתחיל הפקה של סדרה חדשה.
ניתן לראות הקבלה מעניינת בין ג'וס ווידון לבין שני יוצרי טלויזיה מצליחים נוספים מהז'אנר, ג'. מייקל סטרזינסקי וכריס קארטר: כל אחד מהם יצר סדרת טלויזיה מוצלחת, יחודית וסוחפת (באפי קוטלת הערפדים, בבילון 5 ותיקים באפילה בהתאמה), המשיך בסדרת בת פחות פופולרית (אנג'ל, מילניום וקרוסייד), ויצר, מאוחר יותר, פרוייקט שנכשל כמעט מיד: ''אגדת הסיירים'' לסטרזינסקי, ''Harsh Realm'' לקארטר. ג'וס ווידון יצר את ''פיירפליי''.
בשנת 2002, לאחר שבאפי סיימה את העונה השישית והלפני-אחרונה שלה ואנג'ל התבססה עם קהל צופים משלה, החל ווידון בהפקה של פיירפליי, הסדרה החדשה שלו. בניגוד לבאפי ולאנג'ל, ששודרו בערוצי נישה קטנים יחסית (UPN ו-WB), פיירפליי שודרה מלכתחילה בערוץ פוקס הארצי. הימור זה, שאם היה מצליח היה הופך את פיירפליי לסיפור הצלחה גדול עוד יותר מבאפי, נכשל כשלון חרוץ. אותו רייטינג שאפשר לבאפי ואנג'ל לשרוד מעל המים בערוצים הקטנים גרם לרשת פוקס להוריד את פיירפליי לאחר שידור עשרה פרקים בלבד, לא כולל הפיילוט המקורי, והפקת חמישה-עשר. הפרקים ששודרו בסופו של דבר מראים על פוטנציאל מופלא ומעלים שאלות רבות שהיו אמורות להפתר מאוחר יותר. הרבה סדרות לא שורדות את העונה הראשונה שלהן. במקרה של פיירפליי, זהו עוול.


''בעלת יכולת על חושית? זה נשמע כמו מדע בדיוני.''
''אנחנו חיים בספינת חלל.''
''אז?''

פיירפליי היא סדרת מדע בדיוני, העוסקת ראשית כל באנשים. אחת ההחלטות הבסיסיות ביצירת העולם של פיירפליי היתה בלי חייזרים. היקום של פיירפליי, רחב ככל שיהיה, מכיל בתוכו רק בני אדם. ובני אדם, בתנאים המתאימים, יכולים להפוך לחייזרים בעצמם.
המאה ה-‏26. בחמש מאות השנים בין עכשיו לאז, כדור הארץ נעלם מהמפה – נהרס, מוצה לחלוטין, ולמרות שלא נשכח, הוא כבר אינו יותר מאשר היסטוריה עתיקה. האנושות התיישבה בחלל, נאחזת בכל טיפת אדמה, קשה ליישוב ככל שתהיה. כוכבי הלכת הוותיקים והעשירים שנמצאים במרכז ההתיישבות הנם גן עדן כמעט, עם טכנולוגיה מתקדמת, רפואה מתקדמת אפילו יותר ועוד, ומאוחדים ב''ברית'' – הממשלה המרכזית של האנושות. אבל מחוץ לברית קיימים עולמות נוספים, כדורי בוץ רחוקים, בהם הטכנולוגיה מפגרת, החוקים נקבעים על ידי השליט המקומי, והדברים החשובים ביותר בחיים הם רובה והנכונות להשתמש בו. כוכבי הלכת העצמאיים האלה, מחוץ לטווח שליטתה של הברית, הם המערב הפרוע של העתיד, המאוכלס באנשים מכל הסוגים, פשוטי עם ומנהיגים. כולם, משום מה, מקללים בסינית.
בשנת 2506 חלה מלחמת אזרחים בין הברית לבין העולמות העצמאיים. העצמאיים הפסידו. מלקולם ''מל'' ריינולדס, מפקד בצבא העצמאיים (נתן פיליון), שאיבד את אמונתו בזמן המלחמה ועכשיו חי לו מיום ליום, רוכש ספינת מטען קטנה מדגם פיירפליי (גחלילית, על שם האור שנפלט מאחורי המנוע בזמן הפעלתו), וקורא לה סריניטי, על שם הקרב האחרון של המלחמה, בו הוא לחם והפסיד – הקרב על עמק השלווה. כקפטן הסריניטי, מלקולם ריינולדס יעשה הכל בשביל לשרוד: החל מעבודות תובלה חוקיות, דרך חילוץ מפוקפק של סחורות מספינות טרופות בחלל ועד למעשי פשע של ממש.
אל קפטן ריינולדס מצטרף צוות יורדי חלל מגוון: זואי (ג'ינה טורס) היא פקודתו מימי המלחמה, לוחמת חסרת מורא וסגניתו; וואש (אלן טודיק), טייסה של הסריניטי ובעלה של זואי, הוא בעל חוש ההומור שבצוות; קיילי (ג'ול סטייט), ילדת פלא הנדסית שאחראית, כמכונאית, על פעולתה התקינה של הסריניטי; ג'יין קוב (אדם בולדווין), שכיר חרב ומומחה לנשקים, חסר נאמנויות טיפש אך יעיל, שעוזר לצוות הסריניטי כי זו העסקה הטובה ביותר שיש לו כרגע; ואינארה (מורנה בקרין), מלווה ברשיון (במילים אחרות, כפי שווידון אוהב להזכיר בכל הזדמנות, זונה חוקית) המשמשת כשגרירתה של הסריניטי לעולמות הברית, כיוון שבאופן מפתיע היא בעלת המקצוע הלגיטימי ביותר מבין אנשי הצוות.
בפרק הפיילוט המקורי של הסדרה, ''סריניטי'', מצטרפות שלוש דמויות נוספות לצוות. בוק, הרועה (רון גלאס), הוא כומר מבוגר, אשר בכל הנוגע אליו רב הנסתר על הנגלה. סיימון טאם (שון מאהר) הוא רופא מאחד מעולמות הברית שהפך לנמלט לאחר שחילץ את אחותו הגאונית ריבר (סאמר גלאו) מתוך תוכנית נסיונית וסודית של הברית שהפכה אותה לשבר כלי פסיכולוגי אך גם לחיילת על.
פיירפליי היא נסיונם של תשעת האנשים הללו לחיות, לשרוד יום אחרי יום, בעולם שבו רגע אחד של חוסר תשומת לב יכול להביא למותך. הדמויות הראשיות הן גם אחד הגורמים העיקריים ליחודיות הסדרה. כבני אדם, הן מגלות גבורה רק לעיתים נדירות, והן מסובכות מעבר לכל הסבר פשוט. למרות חוש הצדק שמראים הגיבורים לעתים (בעיקר קפטן ריינולדס), הרי שלמעשה הם פושעים שלא יהססו לירות באדם בהנתן סיבה טובה. לכל הדמויות יש עבר אפל, ובמהלך הסדרה נחשף רק חלקו. פעולותיהן אידיאליות רק לעתים נדירות, ואף אדם איננו מושלם. כומר שמצטרף לפעולת תקיפה עקובה מדם, רופא המתכנן פריצה ושוד של בית חולים, שכיר חרב שמוכן לבגוד אפילו באנשי צוותו תמורת פרס, ומפקד שמוכן לעשות כל עבודה, בלתי חוקית כלל שתהיה, ובדרך לגנוב, לשקר, להכות נשים ולהכנס לקרבות סיוף, והכל בשביל להגן ולשמור על אנשי צוותו. הגיבורים של פיירפליי אינם האנשים המושלמים שקיימים ברוב הסדרות – הם אנשים רגילים, לא ''נבחרים'', צדיקים או רשעים, רק אנשים אמיתיים שנסיבות קשות גורמות להם לעשות מעשים קשים, ולכל היותר להצטער על ההכרח מאוחר יותר. הניגוד הגדול בין תפיסת הגיבורים הנוסחתית שלה אנו מצפים בטלויזיה ובין המציאות המוצגת של המאה ה-‏26 קשה לעיכול בהתחלה, אך למעשה הדבר משפר את הפרקים לעין ערוך, ולו בגלל שמעבר לידיעה כי בסוף הפרק יישארו כל הדמויות הראשיות בחיים, שום דבר לא ידוע. בדומה למל, גם לסדרה אין אלוהים.


''ספינה שכזו תלווה אותך עד יום מותך.''
''זה בגלל שהיא מלכודת מוות.''

שחקנית קבועה נוספת בסדרה היא הסריניטי, החללית עצמה. מונעת על ידי כוח לא מוסבר (לא מוסבר לצופים, אולי בהחלטה מודעת של היוצרים, למניעת דיונים אינסופיים בין המעריצים הפוטנציאליים) אבל צורכת דלק, סריניטי היא ספינה מטולאת, לא מרשימה במיוחד, בהחלט לא יפה, אך בסופו של דבר היא עושה את המוטל עליה. עיצוב הסריניטי, שאר הספינות, וכל שאר הסדרה נשאר נאמן לכלל אחד: הסדרה מדברת על אנשים אמיתיים החיים בעולם אמיתי, גם אם עתידני. כסף מאפשר לך לקנות ספינה שהיא שיא השכלול; מי שחייב לעבוד בשביל לממן את הארוחה הבאה שלו משתמש במה שעובד, גם אם הוא לא נראה משוכלל או עתידני במיוחד. במאה ה-‏26, המאה העשרים היא היסטוריה עתיקה, וככזו ניתן לראות שאריות שלה בכל מקום. חולצות טי הן לא לבוש בלתי מתקבל על הדעת, כמו גם שמלות ויקטוריאניות, וכמעט כל הרובים בסדרה (ויש הרבה מהם) יורים כדורים בעזרת אבק שריפה. הסריניטי היא ממשיכת דרכה של הנוסטרומו (רק בלי חייזרים ועם תשעה נוסעים מלכתחילה) – ספינת חלל שיופיה חשוב פחות מהעובדה שהיא טסה.
גם כוכבי הלכת בהם מבקרים אנשי צוות הסריניטי נראים לפעמים פרימיטיביים ביותר, והסדרה כולה משווקת כ''מערבון בחלל'', החל מהאקדח הנמצא תמיד לצדם של האנשים וכלה בשיר הפתיחה שלה, בסגנון הקאנטרי. מן הסתם ימצאו צופים שמתייחסים לכך כחסרון, אך למעשה זהו דוקא היתרון הגדול של הסדרה. בעולם בו החלל הוא באמת הסְפר האחרון, כאשר המסע בין כוכב לכת אחד למשנהו נמשע ימים ושבועות, כל כוכב לכת הוא באמת עולם בפני עצמו, לכל אחד יש חוקים משל עצמו, ובני האדם הופכים להיות יותר משונים ומפחידים מכל חייזר שהוא, בין אם הם גנגסטרים חסרי רחמים, קניבלים סאדיסטיים או סתם אנשים חסרי עכבות מוסריות. כך, בלי איפור או חייזרים, מתקבלת סדרת מדע בדיוני שהנה, למעשה, חסרת גבולות, מלבד גבולות הפיזיקה- בחלל אי אפשר לשמוע שום דבר, מלבד הרדיו בחליפה שלך.


''הימים בהם לא לקחתי אותך ברצינות הגיעו לאמצעם.''

מרכיבים מד''ביים, טובים ככל שיהיו, אינם מספיקים ליצירת תוכנית טלויזיה טובה. לזכותה של פיירפליי עומד הצוות שאחראי גם על יצירתה של באפי, הכולל אנשי מקצוע ברמה הגבוהה ביותר. סימני ההיכר של ג'וס ווידון והצוות שלו הם דיאלוגים שנונים, הומור דק ועלילות מרתקות. כל אלה נמצאים בסדרה, ובנדיבות. חלק מהפרקים הם כמעט קומדיות, אחרים הם אקשן טהור, וכמה מהם נוטים דוקא לאימה פסיכולוגית. כמו כן, למרות שאין סיפור עלילתי בולט המאחד את כל הפרקים, ניתן לראות התפתחות עלילתית וסיפור מסגרת מסויים לאורך הסדרה. שאלות רבות עדיין לא נענו, כיוון שהסדרה, כאמור למעלה, נקטעה באמצעה.
מלבד היותה סדרת מד''ב טובה, פיירפליי היא סדרת טלויזיה טובה, בכלל זה אפילו פרקיה החלשים יותר. הורדת הסדרה לאחר שידור עשרה פרקים בלבד משאירה את הצופים ולשונם בחוץ. בעשרת הפרקים הללו נחשף טפח קטן מאד מהעבר של צוות הסריניטי, והנסתר רב על הגלוי. הסיכוי הנוכחי שהסדרה תחודש הוא קטן, וזהו הפסד גדול לצופי המד''ב. מאז באפי לא הייתה סדרת ז'אנר חכמה, שנונה ומעניינת כל כך.



פיירפליי האתר הרשמי
ציטוטים ומולטימדיה
אתר חדשות מעודכן
אתר מעריצים מועשר
אנג'ל
אגדת הסיירים לסטרזינסקי
באפי

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
ולמי שטרם ראה  (חדש)
שלמקו יום ראשון, 13/04/2003, שעה 10:44
בפסח הקרוב יהיו שתי הזדמנויות לראות פרקים לדוגמה של פיירפליי:

ב21/4, ב16:00 בכנס פנטזיקון, ישודר הפיילוט המקורי של הסדרה, ''סרניטי'', שעובד מחדש ושודר כפרק הסיום של הסדרה.

ב20/4, ב16:00, בכנס אבק כוכבים, ישודרו שני פרקים: ''קריית ג'יין'' ו''סיפורי מלחמה'', שילוו בהקדמה קצרה על הסדרה.
   כתוב תגובה
כנס ''אבק כוכבים'' ?  (חדש)
גיל יום ראשון, 13/04/2003, שעה 14:29
בתשובה לשלמקו
היכן יתקיים הכנס הזה?
יש איזה קישור לאתר הכנס?
בתודה מראש.
גיל.
   כתוב תגובה
ptr*  (חדש)
GandAlf יום שלישי, 15/04/2003, שעה 17:31
בתשובה לגיל
   כתוב תגובה
מאמר מצוין - סדרה מצוינת.  (חדש)
del.com יום ראשון, 13/04/2003, שעה 20:23
   כתוב תגובה
פיירפליי בהחלט היתה סידרה חד פעמית  (חדש)
Mil-Tsag-Ma יום ראשון, 13/04/2003, שעה 22:17
דוקא בתקופה זו, בה סדרת הדגל של המדע הבדיוני, ''מסע בין כוכבים'', ודומותיה מאבדות מהפופולאריות שלהן, היו לפיירפליי כל הנתונים להחליף אותם ולהפוך לשלאגר היסטרי. היה לה את הסטייל הייחודי, תמונת העולם הרחבה (שהוצגה באופן כל כך מצומצם שזה מכאיב) ועלילה שפשוט שואבת אותך פנימה ולא מרפה. אבל פיירפליי היתה הרבה יותר מזה. היא הייתה סידרת מד''ב על בני אדם. כל פרק ופרק אמר זאת, אנחנו לא מדברים על מנועי-על אולטרה-משוכללים, על הנדסה גנטית או על כלי נשק אקזוטים, אנחנו מדברים על התכונות הבסיסיות שהיו ותמיד יהיו למין האנושי, לא משנה עד כמה הוא יתפתח.

הדמויות בסדרה לא היו אותן דמויות נאורות ושטוחות שמאפיינות את אופרות החלל מאז תקופתו של רודנברי, הן היו אנשים אמיתיים. לכל אחת מהן היו רגשות ותשוקות, מגרעות והומור חד כתער. כל אחת מהן, בלי יוצאת מן הכלל, גרמה לך להתאהב בה. עבורי, ביטול הסדרה היה כמעת כמו לשמוע שתשעה מחבריך מצאו את מותם. ואפילו עכשיו, בעודי קורא את הכתבה, משהו בתוכי מרגיש חלול.
למה האמריקאים לא יכולים לזהות זהב כשהוא מונח להם בידיים? למה הם חייבים להצמד לאותן נוסחאות שחוקות במקום לפתוח את מוחם לכיוונים חדשים? למה הם חייבים להיות כל כך טיפשים לעזאזל?

ביטולה של פיירפליי הוא חטא של ממש כלפי עולם המד''ב. מנת חלקה היתה זלזול והזנחה מצד הרשת. יקח עוד הרבה זמן עד שסידרה אחרת תוכל לתפוש את מקומה.
   כתוב תגובה
מסכימה עם כל מילה,  (חדש)
Which Witch יום שישי, 18/04/2003, שעה 15:11
בתשובה לMil-Tsag-Ma
של הכתבה בכלל, ושל התגובה שמעלי בפרט.

אני חושבת שאחד הדברים הכי חזקים בסדרה הוא העובדה שהיא סדרת-אנסמבל, שהדמויות מחזיקות אותה. התמזל מזלי לראות את הסדרה בסדר שאליו אלוהים התכוון (כלומר, הפיילוט קודם ואז כל השאר), וכבר בסוף הפיילוט הייתי מאוהבת בדמויות לחלוטין. כל אחת ואחת מהן הייתה חשובה לי, עניינה אותי, הצחיקה אותי, ריגשה אותי, ולא יכולתי לחכות ולראות מה הולך לקרות עכשיו.

הדמויות של פיירפליי כל כך חזקות, כל כך עגולות, עמוקות ומסובכות, שלהגיע לפרק האחרון ולא לדעת מה יקרה איתם עכשיו זה פשוט שובר את הלב. כמו שאמר Mil-Tsag-Ma לפני, זה ממש כאילו 9 חברים טובים שלך מתו פתאום, לפני שהם הספיקו לספר את הסוד הגדול שהם הבטיחו לספר לך יום אחד.

אפשר להתנחם בעובדה שג'וס חוזר ואומר שפיירפליי עוד תשוב לטוס, ושהצוות כל כך מאוהב בה בעצמו, שנראה שהם לא מתכוונים לוותר עליה כל כך בקלות. אולי, בקרוב, על מסך הקולנוע הקרוב למקום מגורינו...?

ואסיים בציטוט, כי נראה שזה באופנה ;)

''קיבלת אישה? כל מה שאני קיבלתי זה את המקל המטופש הזה, שנשמע כאילו יורד גשם! למה אתה קיבלת אישה??''
   כתוב תגובה
מחשבות ריקות  (חדש)
Mil-Tsag-Ma שבת, 19/04/2003, שעה 6:08
בתשובה לWhich Witch
אין ספק שאם יש משהו שג'וס עושה יותר טוב מכל אדם אחר זה לכתוב דמויות. לבנאדם יש כישרון אדיר ביצירת קשר מידי בין הדמויות לצופים. אסור לתת לאדם כזה ליצור רק חצאי עונות, פשוט אסור!
היה שלב די ארוך אחרי הביטול שפשוט לא יכולתי לראות טלוויזיה. לכל סידרה שראיתי, מוצלחת ככל שתהיה, התלוותה מיד ההרגשה החמצמצה של ''נו, ואת זה כן השאירו?'', ושוב ''איך הם יכולים להיות כל כך עוורים?'' שאחריה סגירת הטלוויזיה בשאת נפש. לקח לי הרבה זמן לקבל את העובדה שסדרות אחרות לאו דוקא באות על חשבון פייפליי המנוחה.

אבל, הממ.. את מוכנה לפרט יותר בקשר לשיבתה של פיירפליי? דוקא עכשיו, כשהשלמתי עם העובדה שכנראה לא אשוב לראות את האנשים שלמדתי להכיר ולאהוב, את אומרת שיש עוד תקווה? אתם נהנים להתעלל בי, נכון? אני לא חושב שאני אשרוד עוד הודעת ביטול כזאת.

משום מה עולות עכשיו באזני שתי שורות מתוך שיר הפתיחה, כמאין הבטחה נשכחת:
''Take me out to the black, tell them I ain't coming back...
burn the land and boil the sea, you can't take the sky from me.''

אני מחזיק אצבעות.
   כתוב תגובה
כמה נקודות של אור בקצה המנהרה...  (חדש)
Which Witch שבת, 19/04/2003, שעה 21:27
בתשובה לMil-Tsag-Ma
מקבץ ציטוטים מעוררי תקווה, בסדר הפוך-מכרונולוגי:

* אדם בולדווין (ג'יין) פרסם לאחרונה תגובה קצרצרה בלוח של האתר הרישמי, ואמר שג'וס אמר: ''We will fly again'':
* והינה קטע מתוך ראיון עם נת'ן פיליון (מל), שבו הוא מבכה את גורל הסדרה:http://www.fireflyfans.net/news.asp?newsid=377

* וזה מה שהוא כתב בפברואר בלוח של האתר הרישמי:
* מעריצה של FF (שארגנה בזמנו פרוייקט מחאה ענקי בנסיון להשאיר את הסדרה באויר), פגשה את ג'וס ושאלה אותו על גורל הסדרה ואלה מסקנותיה:
* ובינואר, טים מניר בכבודו ובעצמו הגיב ב''באפיסטס'':
* ואחרון אחרון חביב, האיש עצמו, ג'וס ווידון, באותו מקום, שפך את ליבו בעניין הסדרה וגורלה (אוקיי, אמנם כשהוא כתב את הדברים האלה, היו הרבה יותר תקוות מאשר עכשיו שימצאו לה בית חם, אבל אפשר עדיין לראות כמה ג'וס מחוייב ל-FF, וזה גם משהו):
מקווה שזה עושה לך טוב... אני יודעת שלי יש עוד תקווה בלב (כי אני עדיין, באמת, מסרבת להאמין שזה נגמר!)

WW
ואסיים, כרגיל, בציטוט:
''!I knew you let her kiss you''
:)
   כתוב תגובה
פיירפליי בהחלט היתה סידרה חד פעמית  (חדש)
גיל גולן שבת, 16/06/2007, שעה 22:36
בתשובה לMil-Tsag-Ma
אני כל כך מסכים מילה במילה. סדרה גאונית שמאז cowboy bebop לא מצאתי משהו בסגנון.
השילוב הפראי של הג'אז עם המערבון המדע בדיוני, הכימי בין השחקנים, הדמויות הצבעוניות ומלאות החיים, הנקודות הומור הכל יוצא פשוט יצירת אומנות צבעונית שמצליחה לרגש כל פרק מחדש. וכן! האמריקאים הם חבורה של אידיוטים.
   כתוב תגובה
אהמ...  (חדש)
vlvl יום שני, 14/04/2003, שעה 16:04
איך אפשר לכתוב ביקורת על Firefly ולהתעלם מ'פארסקייפ'? לדעתי ההשוואה מתבקשת.
   כתוב תגובה
מספר סיבות  (חדש)
שלמקו יום שני, 14/04/2003, שעה 17:14
בתשובה לvlvl
1. לא ראיתי מספיק פארסקייפ בשביל להשוות
2. פארסקייפ הייתה תוכנית שנוצרה על ידי צוות אלמוני יחסית, בעוד פיירפליי סווגה עוד לפני התחלתה כ''סדרה של ג'וס ווידון''
3. פארסקייפ בוטלה אחרי ארבע עונות, בעוד פיירפליי לא סיימה את עונתה הראשונה
4. גם התעלמתי ממס''ב, רוזוול, סטארגייט ומנהרת הזמן. למעשה, לא הזכרתי שום סדרה שהיא לא פיירפליי, מלבד בהתייחסות ליוצרים שלה, וכאמור- היוצרים של פארסקייפ לא משמעותיים.
   כתוב תגובה
בקשר ל-‏2  (חדש)
o.c. יום ראשון, 27/02/2005, שעה 22:21
בתשובה לשלמקו
היוצר של פארסקייפ בהחלט לא היה אלמוני, הוא היה יותר מפורסם מג'וס כיוצר החבובות.
כולם ידעו שהוא הולך ליצור סידרה מצחיקה בטירוף עם הרבה בובות (רייג'ל וכדומה) די מציאותיות, הוא בהחלט לא היה אלמוני!!!
   כתוב תגובה
רוקני ס' אובאנון לא היה אלמוני?  (חדש)
שלמקו יום ראשון, 27/02/2005, שעה 23:32
בתשובה לo.c.
הסדנה של הנסון, עם כל הכבוד, לא הייתה היוצרת של פארסקייפ.
   כתוב תגובה
הא?  (חדש)
עידו יום שלישי, 15/04/2003, שעה 1:40
בתשובה לvlvl
מה בדיוק הופך את פארסקייפ לכל כך דורשת השוואה? העובדה ששתיהן התרחשו על ספינת חלל? הדבר היחידי שאני מוצא שבאמת דומה ביניהם זה העובדה שלשתיהן יש צוותים שהם פושעים, אבל זהו. לפיירפליי היה סטייל שונה לחלוטין, וברובה גם עסקה בנושאים שונים מפארסקייפ. הייתי אומר שלפארסקייפ בראשית דרכה היה פוטנציאל להיות כמו פיירפליי אבל היוצרים שלה בחרו ללכת בכיוון שונה לגמרי (כמובן שזה מטעה כי גם פיירפליי בעצם לא הייתה - אפילו עונה אחת לא הושלמה).

בסופו של דבר, אהבתי מאוד את הסדרה, אם כי לא כל הפרקים היו שווים באיכותם (מה לעזאזל המפגרים האלה חשבו כששידרו את הפרק השני קודם ואת הפיילוט האדיר חודשים אח''כ?) אבל לכל סדרה יש קרטועים בהתחלה. יותר התנגדתי לעובדה שוודון הקדיש עוד פחות תשומת לב ל''באפי'' ו''אנג'ל'' ולקח את הכשרונות האמיתיים לסדרה החדשה שלו וכתוצאה השתיים האחרות סבלו. לדעתי הוא היה צריך ללכת פרה פרה ולא להתפרש ליותר מדי כיוונים. מי יודע, אם הוא היה עושה את זה אולי פיירפליי לא הייתה מורדת מהאוויר כ''כ מהר.
   כתוב תגובה
תגובה לאהמ...  (חדש)
Dark Muse יום שישי, 16/07/2004, שעה 16:06
בתשובה לvlvl
''איך אפשר לכתוב ביקורת על Firefly ולהתעלם מ'פארסקייפ'? לדעתי ההשוואה מתבקשת''

אין פה מה להשוות. פארסקייפ לא רואה את פיירפלי המשעממת ממטר...
   כתוב תגובה
אפשר להציע משקפיים?  (חדש)
Boojie יום שישי, 23/07/2004, שעה 21:49
בתשובה לDark Muse
   כתוב תגובה
אגב, בנוגע לקללות הסיניות:  (חדש)
עידו יום שלישי, 15/04/2003, שעה 1:53
וודון ציין בראיונות כי ביקום של פיירפליי שתי התרבויות הדומיננטיות שהתפשטו לחלל בסופו של דבר היו המערבית (קרי, האנגלו-אמריקאית) והסינית, אשר התמזגו זו בזו לתרבות אחת גדולה. לברית יש שני פלנטות ''בירה'', אחת מהם היא מרכז התרבות המערבית ושניה של הסינית.
   כתוב תגובה
ואת הסינית בטח לא הספקנו לראות  (חדש)
יעל יום שלישי, 15/04/2003, שעה 13:42
בתשובה לעידו
אני עדיין מקוה ש UPN יקחו על עצמם את הסדרה או איזה ערוץ נורמלי אחר.

ואת האולפנים של פוקס צריך לשרוף.
   כתוב תגובה
''מילניום'' היא לא סידרת בת של ''תיקים באפילה''  (חדש)
ניר יום שלישי, 15/04/2003, שעה 17:21
למעשה, אין שום קשר בין שתי הסדרות, למעט הופעת אורח קצרה של פרנק בלק באחד מפרקי ''תיקים באפילה'', בשלב ה-ר-ב-ה יותר מאוחר.
   כתוב תגובה
נכון  (חדש)
שלמקו יום שלישי, 15/04/2003, שעה 21:32
בתשובה לניר
אבל מצד שני, היא מזכירה בהרבה מובנים (בעיקר אווירתיים) את תיקים באפילה, אפשר להגיד שהם מתרחשים באותו יקום. אז הקשר ביניהם הוא הרבה יותר עקיף מאשר בין באפי לאנג'ל, אבל זאת עדיין סדרת בת, פחות או יותר.
   כתוב תגובה
רק שאלה אחת:  (חדש)
השועל בכרם יום שלישי, 15/04/2003, שעה 18:01
מדוע אנשים שלא יהססו לירות במישהו אחר בהנתן סיבה טובה לכך, הם פושעים?
ניחא אם הם היו יורים בו בלי סיבה. אבל אם יש סיבה טובה?
   כתוב תגובה
השאלה הזו עלתה גם אצלי כשערכתי  (חדש)
NY מאושר יום שלישי, 15/04/2003, שעה 18:22
בתשובה להשועל בכרם
את המאמר...
ואז שכחתי ממנה.
אבל אל תתן לי להפריע לך. נטפק את שלמקו עד העצם! לאחר שהוא סרב לנטפק את עצמו - מגיע לו!
;-)
   כתוב תגובה
זו לא הסיבה שהם פושעים  (חדש)
יעל יום שלישי, 15/04/2003, שעה 18:41
בתשובה להשועל בכרם
הם פושעים כי בין השאר הם עוסקים בגניבות ובהברחות לא חוקיות.

חוץ מזה הם לא יהססו לירות במישהו בהנתן סיבה טובה לכך.

ועוד ציטוט מתורגם:
''לפני היום לא יריתי באף אחד''.
''הייתי שם, בן, עדיין לא ירית באף אחד''.

אוח, זה נהרס בתרגום!
   כתוב תגובה
אה, פשוט מאד.  (חדש)
שלמקו יום שלישי, 15/04/2003, שעה 21:35
בתשובה להשועל בכרם
קבלו סצינה ספוילרית מסריניטי.

מישהו מכוון אקדח לראשו של איש צוות. במקום להתחיל לדבר איתו, לנסות לגרום לו להוריד את האקדח, מל יורה בו מיד, בלי אפשרות שלו להתחמק.

אז נכון, יש סיבה- אבל בן אדם מהוגן לא פשוט יורה בלי אזהרה, נכון?
   כתוב תגובה
יש סיבה פשוטה  (חדש)
לוסי יום שלישי, 15/04/2003, שעה 22:48
בתשובה לשלמקו
ג'וס ידע שאם אנשים יראו עוד פעם אחת סצנת 'תוריד את האקדח!' , הם לא יהיו אחראים למעשיהם.
   כתוב תגובה
נו, ג'וס הוא גאון טלוויזיה, את זה כבר אמרתי.  (חדש)
שלמקו יום שלישי, 15/04/2003, שעה 22:56
בתשובה ללוסי
אבל התנהגות שכזו היא לא מה שאת מצפה מדמות ראשית בסדרת טלוויזיה.
   כתוב תגובה
להיפך  (חדש)
לוסי יום שלישי, 15/04/2003, שעה 23:11
בתשובה לשלמקו
נמאס לי מעודף הכאילו-מוסריות של דמויות טלוויזיוניות.
   כתוב תגובה
אז את הולכת למות על פיירפליי...  (חדש)
שלמקו יום שלישי, 15/04/2003, שעה 23:28
בתשובה ללוסי
   כתוב תגובה
בהחלט  (חדש)
יעל יום רביעי, 16/04/2003, שעה 0:32
בתשובה לשלמקו
עכשיו עלה בדעתי שאולי מי שגרם להורדת הסדרה היה איגוד התסריטאים של הוליווד (אם יש ארגון כזה), שראה בעיניים כלות איך כמעט בכל פרק וודון רוצח קלישאה אחרת ששירתה אותם בנאמנות - והם פשוט חששו שאם הסדרה תמשיך הם יאלצו ממש להיות מקוריים כדי לזכות באהדת הקהל.
   כתוב תגובה
סליחה ?  (חדש)
גיא תמיה קשות יום שישי, 09/05/2003, שעה 14:48
בתשובה לשלמקו
ממתי להזהיר אויב חמוש במהלך פעולה עוינת (כיוון כלי נשק בהחלט נחשב) הוא קריטריון למהוגנות ?

הרבה צלפים הם בני אדם מהוגנים. בן אדם מהוגן לא הורג ללא _סיבה_, אך היה וצריך להרוג, בהחלט יורה ללא אזהרה.

הדוגמה הנ''ל _כפי שמתוארת_ (אלא אם ישנו עוד קונטקסט שאינו מוזכר) כלל אינה דוגמה לאי-מוסריות, רק לשכל ישר ונאמנות לחבר-צוות.

נשמעת בהחלט סידרה מענינת .
   כתוב תגובה
בוודאי זה לא סימן לאי מוסריות  (חדש)
יעל יום שישי, 09/05/2003, שעה 16:51
בתשובה לגיא תמיה קשות
אבל זה רצח של אחת הקלישאות הכי מקובלות בהוליווד. תמיד מסיטואציה כזו התסריטאי עושה מטעמים, מותח את הזמן, גורם להתפרצות רגשות מצד כל הדמויות, הופך מישהו לפסיכולוג שמנסה לגרום למאיים להוריד את הנשק.

לא פה. הגיבור עושה את הדבר הכי הגיוני, שמשום מה אף פעם לא נעשה, ויורה במאיים ופותר את המצב בצורה הכי פשוטה שאפשר.

הסדרה הזו היא פשוט משחתת קלישאות נהדרת. אחד הדברים הכי טובים שיצא לי לראות בטלויזיה.

יועלו פוקס על המוקד לאלתר! לשרוף ת'תחנה!
   כתוב תגובה
ניתן שתי דוגמאות אחרות:  (חדש)
טווידלדי יום שלישי, 03/06/2003, שעה 10:37
בתשובה לגיא תמיה קשות
זהירות, ספויילרים כדת!

1. אחרי ששלוחיו של איזה פסיכופט ניסו לחסל את ריינולדס ושות' ונכשלו, ריינולדס מתכוון לשלוח אותם חזרה לשולחם, בתוספת הודעה. הבוס של אותם מחסלים מאיים עליו משהו בסגנון ''אני ארדוף אותך עד סוף היקום, בלה, בלה בלה''.
אז ריינולדס בועט אותו - בועט אדם קשור בידיו - לתוך המנוע.
2. בפרק 10 בא צייד-פרסים לנסות לצוד את ריוור. כשהוא יוצא מהחללית, ריינולדס מופיע מאחוריו ולא לוקח אותו בשבי - אלא בועט אותו לתוך החלל. נפילה חופשית מכאן ועד להודעה חדשה.

זה בהחלט מנוגד לכל מוסכמה הוליוודית או טלוויזיונית לגבי איך מתנהג ה-Good guy, לא?
   כתוב תגובה
רק אני שם לב לדמיון לאסימוב?  (חדש)
עמית יום חמישי, 17/04/2003, שעה 20:19
כדור הארץ נהרס, אין חייזרים, המין האנושי מרוכז בכוכבים מבוססים עם טכנולוגיה מרשימה לעומת כוכבים בפריפריה עם תרבות של מערב פרוע... רק חסרים רובוטים והגענו היישר לעולם המוכר של אסימוב, בסדרת הרובוטים שלו.

לא ראיתי את הסדרה, אבל אני משער שיוצריה בטח שמו לב והתייחסו לנושא. או שאני בודה השוואות מדמיוני?
   כתוב תגובה
אני חושב שבלבלת קצת...  (חדש)
עידו יום חמישי, 17/04/2003, שעה 23:10
בתשובה לעמית
בין סדרת הרובוטים ולסדרת *המוסד* של אסימוב.

וכן, יש דמיון שטחי, ואני מתאר לעצמי שמישהו בצוות המוחות שם קרא את אסימוב בזמנו, אבל אותו דבר ניתן לומר על המון סרטי, סדרות וספרי מד''ב. דוגמא: מלחמת הכוכבים מכילה אימפריה בין גלקטית, כוכב בירה שמורכב כולו מעיר אחרת גדולה וחלליות שמשתמשות בהנעת על-חלל. רואה? לאסימוב הייתה השפעה אדירה על כל הז'אנר עד היום.

פיירפליי דווקא שואבת הרבה יותר ממערבונים ישנים וספרים על מלחמת האזרחים האמריקנית (שבעצם הועברה ישר לעתיד ונוקתה מנושאי עבדות לא נעימים).
   כתוב תגובה
רק אני שם לב לדמיון לאסימוב?  (חדש)
Preacher יום שישי, 18/04/2003, שעה 12:21
בתשובה לעמית
אסימוב לא המציא את רעיון האימפריה הגלאקטית. דוק סמית היה שם קודם.
   כתוב תגובה
אסימוב המציא את רעיון  (חדש)
אלי 666 יום ראשון, 20/04/2003, שעה 5:52
בתשובה לPreacher
האימפריה הגלקטית שכולה מורכבת מבני אדם שמוצאם בכדור הארץ , בלי אף חייזר בשטח וזה רעיון שאף אחד לא חשב עליו קודם.
   כתוב תגובה
יש לי זכרון איום ונורא - אבל  (חדש)
מאור גרינברג שבת, 03/05/2003, שעה 17:24
בתשובה לאלי 666
לא כתבת פעם משהו על איזה סופר, Tabb, Tobb, או משהו בסגנון, שכתב סדרה של 32 ספרים על אימפריה אנושית ענקית, כולל כדור ארץ נשכח, שהקדימה את אסימוב?
   כתוב תגובה
אכן כתבתי על סדרה כזאת  (חדש)
אלי 666 יום שישי, 23/05/2003, שעה 19:54
בתשובה למאור גרינברג
במאמר הראשון שלי שהופיע ברשת , אבל הסדרה הזאת של תאב ''דומארסט מטרה '' נוצרה כ27 שנה אחרי סדרת המוסד של אסימוב.
   כתוב תגובה
באייקון הבעל''ט  (חדש)
שלמקו יום שלישי, 07/10/2003, שעה 22:59
ישודרו שני פרקי פיירפליי, מהטובים בין שאר הפרקים המעולים (ואני לא אומר את זה כי אלו היו הפרקים שהצעתי לאייקון. הם במקרה התאימו לנושא הכנס):

''בלי דלק'', שבו אנו לומדים על ימיה הראשונים של הסריניטי תחת קפטן ריינולדס;

''אריאל'', שבו כתר המנהיגות של החללית עובר לדמות הבלתי צפויה לחלוטין, ובין הפרקים הכתובים הכי טוב מבין פרקי הסדרה.
   כתוב תגובה
אני רואה שאתם מבינים עיניין פה...  (חדש)
Me שבת, 01/11/2003, שעה 1:29
בחיים לא שמעתי על קיום הסידרה הזאת לפני 5 דקות אבל לאחר התקלות מקרית בכתבה במסך המפוצל נורא נגנבתי ואני כבר מורידה מקאזה את הפיילוט, אבל בגלל שיש שני פיילוטים (המקורי והשני שהאלה מפוקס רצו - לא הבנתי למה, אבל מה הקטע לשדר פרקים לא לפי הסדר?!) אז השם של המקורי זה: The train job??
תגידו שכן, בבקשה, בבקשה....
זאת נשמעת ממש סידרה שווה חבל שהורידו אותה מהמסך כ''כ מהר (לא שזה ממש משנה *פה* - בישראל איפה שאין ערוץ פוקס - אבל בכל זאת... תמיד יש מצב שערוץ 3 או סטאר וורלד יקנו).
אז תענו לי, אוקיי?
אה ונ.ב. יש מאיפשהו להוריד כתוביות? כי במסך המפוצל כתבו שקשה להבין את המבטא הדרומי של חלק מהדמויות וזה אז אני אשמח לדעת.

הייתי מוסיפה ציטוט לפרידה אבל בנתיים כל מה ששמעתי היה: your move...
   כתוב תגובה
טוב אז לא משנה.....  (חדש)
Me שבת, 01/11/2003, שעה 1:36
בתשובה לMe
באתר הרישמי כתוב שזה אכן הפיילוט
   כתוב תגובה
זה לא המקורי, זה השני  (חדש)
יעל שבת, 08/11/2003, שעה 9:37
בתשובה לMe
הפיילוט המקורי נקרא serenity, והוא בן שני חלקים. המנהלים הדבילים של פוקס לא אהבו אותו, ואז וודון יצר את הפיילוט האחר הנקרא The train job ששודר ראשון. מומלץ קודם לראות את serenity (שממוספר כפרק 11 ו 12 בדרך כלל).

לגבי כתוביות אני ממש לא יודעת. זה עדיין לא שודר בארץ.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.