על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

החינמניה מס' 38
שונות / המערכת
27/09/14
תגובות: 2  
החינמניה מס' 37
שונות / המערכת
12/07/14
תגובות: 1  
הגשת אירועים לאייקון 2014
שונות / המערכת
23/06/14
תגובות: 0  
תיקוצ'יקים ועולמות אחרים
שונות / איתי ליבנה
31/05/14
תגובות: 1  
החינמניה מס' 36
שונות / המערכת
26/04/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 35
שונות / המערכת
08/03/14
תגובות: 0  
פרס גפן 2014
שונות / המערכת
05/03/14
תגובות: 4  
קול קורא להגשת סיפורים
שונות / המערכת
15/02/14
תגובות: 0  
החינמניה מס' 33
שונות / המערכת
03/11/13
תגובות: 0  
קול קורא
שונות / המערכת
29/09/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 32
שונות / המערכת
07/09/13
תגובות: 2  
דיווחים חיים מוורלדקון
שונות / המערכת
24/08/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 31
שונות / המערכת
21/07/13
תגובות: 0  
החינמניה מס' 30
שונות / המערכת
27/05/13
תגובות: 0  
הרועה האחרון - סרט מסע פנטסטי
שונות / המערכת
02/04/13
תגובות: 0  

מה קורא?
שונות / המערכת
יום שישי, 31/10/2003, שעה 10:30

ספרי המד''ב והפנטסיה הטובים ביותר, המומלצים ביותר, החשובים ביותר – רשימת המלצות מפי טובי המומחים


מהם ספרי המדע הבדיוני והפנטסיה הטובים ביותר? מהם אלה שללא קריאתם לא יכירנו מקומו של אדם בין חובבים, או בחברה תרבותית בכלל? אילו ספרים מומלצים לקוראים מתחילים ואילו מומלצים בכלל? פרויקט חדש ומסעיר של אתר האגודה ישיב לכם על שאלות אלה ועל עוד כמה שלא נשאלו ואשר, כך על פי עורך אתר זה, מוטב היה להן ולנו אילו לא נשאלו מעולם.

לצורך הכנת ההמלצות המובאות למטה הסתייענו במיטב אושיות המד''ב והפנטסיה בארץ: ד''ר אהרון האופטמן, עורך מגזין המד''ב המיתולוגי ''פנטסיה 2000'' וחוקר בכיר במרכז הבינתחומי לניתוח ותחזית טכנולוגית באוניברסיטת תל אביב; דידי חנוך, עורך סדרת המד''ב והפנטסיה של הוצאת מודן, בעברו עורך סדרה כנ''ל של הוצאת אופוס; אסף אשרי, עורך סדרת המד''ב והפנטסיה של הוצאת אופוס; דותן דימט, עורך ''המימד העשירי'', כתב העת של האגודה; ורד טוכטרמן, סופרת מד''ב ועורכת ''חלומות באספמיה'', כתב עת למד''ב ולפנטסיה; אתגר קרת, סופר; רמי שלהבת, עורך המגזין המקוון ''בלי פאניקה''; וניר יניב, עורך אתר זה.
ההערות הנוגעות לכל ספר נכתבו על ידי דותן דימט, ניר יניב ורמי שלהבת. מפאת קוצר היריעה ההכרחי, הוספו בגוף המאמר ובסופו קישורים למידע נוסף אודות הספרים המומלצים.



ספרי המדע הבדיוני הטובים ביותר

חולית מאת פרנק הרברט
אחת מקלאסיקות המד''ב הגדולות ביותר בכל הזמנים. סיפורו של פול-מואד'דיב המגיע לכוכב הלכת חולית, שכולו מדבר, והופך למשיח. לחולית אקולוגיה מרתקת והיא מקור המרקוח – סם מאריך חיים בו תלויה כלכלת היקום כולו. תושביה, הדררים, הם בבחינת מסתורין. כל זאת על רקע קיסרות גלקטית עתירת בתי אצולה ותככים, כת בנות גשרית המסתורית המייצרת דתות שישרתו את מטרותיה, גילדת הנווטים השולטת במסע בחלל – וכל אלה זקוקים נואשות לסם המצוי בחולית לבדה.

עריצה היא הלבנה מאת רוברט היינליין
מושבת הירח מכריזה על עצמאות ומורדת בכדור הארץ, וגיבוריו (וגיבורותיו) העשויים ללא חת של היינליין נמצאים במרכז העניינים. קלאסיקת מד''ב מהדור הישן והטוב, ובה המחשב החי המקסים ביותר בעולם.

גילוי עיניים (The Persistence of Vision) מאת ג'ון וארלי
אוסף סיפורים קצרים מרתקים. וארלי עוסק הרבה בשינויים מכאניים או ביולוגיים קיצוניים בגוף האדם, תפיסה שונה של המין ובכלל – השפעתן של טכנולוגיות ביו-מכאניות עתידיות על בני המין האנושי. מספריו האחרים של וארלי: ''טיטאן'', ''חוף הפלדה'', ''קו החירום של אופיוקי''.

שער (וטרילוגיית ההיצ'י בכלל) מאת פרדריק פול
תחנת חלל נטושה של בני גזע זר מתגלה במערכת השמש ובתוכה מאות חלליות המסוגלות לעבור את מהירות האור ולהגיע לכוכבי לכת רחוקים. אך איש אינו יודע כיצד לנווט את החלליות הללו, וההרפתקנים המטיסים אותן לא יודעים כיצד יחזרו מהמסע – מיליונרים או מתים. מלנכולי ומצוין.

היפריון מאת דן סימונס
היפריון הוא הראשון בסדרה בת שני חלקים וארבעה ספרים הקרויה ''הקאנטוס של היפריון'': היפריון, נפילת היפריון, אנדימיון ועליית אנדימיון. הסדרה מגוללת אופרת חלל מתוחכמת וצבעונית, מבעיתה ואנושית, שבה נמהלים מסע בזמן, בינה מלאכותית, גורל האנושות, אימה, פעולה, אהבה ושירה.
בהיפריון אנו מלווים חבורת צליינים העושה דרכה בצל פלישה המאיימת על ההגמוניה האנושית אל קברי הזמן המסתוריים שעל הכוכב המרוחק היפריון, אשר נשמרים על-ידי השרייק, ישות בלתי-מפוענחת שמתקשרת רק דרך הרס והרג. לאורך הספר אנו מתוודעים לסיפוריהם האישיים של הצליינים ולסיבות שהביאו אותם למפגש הבלתי נמנע עם השרייק וקברי הזמן.
לאורך סיפוריהם של הצליינים, מחליף סימונס סגנונות וסוחף את הקורא למסע בין זרמי המד''ב השונים, מאימה גותית דרך סיפור בלשי, מאופרת חלל מיליטריסטית ועד סאטירה עוקצנית, מחמלה לרומנטיקה.

מבחר הסיפורת הבדיונית (א+ב) / רוברט סילברברג – עורך
אוסף סיפורי מד''ב קלאסיים שנבחרו על ידי חברי אגודת סופרי המד''ב של אמריקה (SFWA). כולל ציוני דרך כ''שקיעה'' של אסימוב, ''חלכן היה נמזר'' של לואיס פאדג'ט (שם העט של זוג הסופרים הנשואים הנרי קטנר וס. ל. מור), ''פרחים לאלג'רנון'' של דניאל קיז, ''ורדים לקוהלת'' של זלאזני, ''הסורקים חיים לשוא'' של קורדוויינר סמית ועוד.

פני מועדות לכוכבים מאת אלפרד בסטר
מסע הנקמה של גולי פויל על פני כל מערכת השמש שוקקת החיים, התככים, המלחמות והסטיות של המאה הכ''ה. נחשב בעיני רבים לאחד מספרי המד''ב הטובים ביותר בכל הזמנים.

האדם המושמד מאת אלפרד בסטר
זהו הספר הראשון שזכה בפרס הוגו. בעולם בו הטלפתיה הנה דבר של מה בכך והפשע הוא נחלת העבר, אדם אחד מתכנן מעשה רצח שלא יתגלה על ידי השוטרים קוראי המחשבות. תיאור מרתק של חברה בלתי אפשרית אך אמינה להפליא.

המנון לליבוביץ' מאת וולטר מילר
סיפור בשלוש מערכות של קימתה מחדש של האנושות אחרי שואה אטומית, שיקומה, ונפילתה מחדש. כל זה מתגלה לקורא דרך קורותיו של מסדר הנזירים על שם הקדוש היהודי ליבוביץ, ששם לעצמו למטרה לשמר את הידע האנושי אחרי האסון. ספר זה הוא ההוכחה הטובה ביותר לכך שגם ספרות פוסטאפוקליפטית יכולה להיות איכותית.

הקיבריאדה מאת סטניסלב לם
אוסף סיפורים היתוליים מבריקים העוסקים ברובוטים ומדגימים לנו דרכם תכונות אנושיות רבות. לם הנו סופר, רופא ופילוסוף פולני בעל שם עולמי. ספרים מומלצים אחרים שלו הם ''עדן'', ''יומני כוכבים'' וגם:

סולאריס מאת סטניסלב לם
כוכב הלכת סולאריס מכוסה כולו באוקיינוס ענק ומוזר, אולי אף תבוני. המדענים הבאים לחקרו נתקלים ב''אורחים'' – דמויות מעברם המתגשמות באורח מוחשי לחלוטין ומעמתות אותם עם שאלות עליהן הם לא יכולים לענות.

קץ הילדות מאת ארתור סי קלארק
תרבות חייזרית מתקדמת מגיעה לכדור הארץ בכדי לסייע למין האנושי בשלב הבא בהתפתחותו. האם האנושות מוכנה לכך? והאם תוכל לבטוח בעזרה המוצעת? טיפול קלאסי של אחד מבכירי סופרי הז'אנר בכמה מהרעיונות המרכזיים של המדע הבדיוני.

פרנהייט 451 מאת ריי ברדבורי
גיא מונטג הוא כבאי, או איש-אש – תפקידו הוא לשרוף ספרים, והוא אוהב את עבודתו. אך מפגש עם נערה צעירה משנה את חייו. 451 מעלות פרנהייט הן טמפרטורת הבעירה של נייר. פרנהייט 451 הוא דיסטופיה קלאסית שהיתה בעלת השפעה כבירה על הז'אנר.

אדון האור מאת רוג'ר זלאזני
בעולם שבו הטכנולוגיה המתקדמת נשלטת בידי אליטה, מבצרים השליטים את מעמדם כאלים חיים בעזרת טכנולוגית גלגול נשמות המבטיחה חיי אלמוות. אך חבורת קושרים מוזרה שבראשה אל מוות מבריק וקוף ספרן מצליחה להחזיר לעולם את אויבם הגדול ביותר של האלים: הנסיך סידהארטה, המכונה אדון האור (אך המעדיף את השם סאם). אלים, שדים ובני-אדם נאבקים במשחק מהיר ורב-תהפוכות של תככים ותכסיסים בשדה קרב ססגוני וזרוע מוקשים של מיתולוגיה, טכנולוגיה ודת.

עוד מומלצים: ''לעמוד על זנזיבר'' מאת ג'ון בראנר (רצוי בשפת המקור: ''Stand on Zanzibar''), ''העיר והכוכבים'' מאת ארתור סי קלארק, ''1984'' מאת ג'ורג' אורוול, ''המשחק של אנדר'' מאת אורסון סקוט קארד, ''ספר השמש החדשה'' מאת ג'ין וולף, ''כנפי לילה'' מאת רוברט סילברברג, טרילוגיית ''המוסד'' מאת איזק אסימוב, ''מדריך הטרמפיסט לגלקסיה'' מאת דגלס אדמס, ''מלבד הכלב'' ו''ספר יום הדין'' מאת קוני ויליס, ''לראות'' מאת הארלן אליסון, ''מגונן'' מאת לארי ניבן, ''נוירומנסר'' מאת ויליאם גיבסון (רצוי בשפת המקור: ''Neuromancer''), ''יוביק'' מאת פיליפ ק. דיק, ''המנושל'' מאת אורסולה ק. לה גווין.



ספרי המדע הבדיוני המומלצים ביותר למתחילים

המשחק של אנדר מאת אורסון סקוט קארד
אנדר ויגין, ילד בעל יכולות יוצאות דופן, מגויס לבית הספר לקרב של צי החלל של כדור הארץ. בכדי לנצח את אויבי האנושות, זקוקה ההגמוניה למצביא גאון, והיא תעשה כל צעד שידרש בכדי להפוך את אנדר לכזה.

מלבד הכלב מאת קוני ויליס
יצירת המופת הקומית של ג'רום ק. ג'רום, ''שלושה בסירה אחת'', סובלת מליקוי מסוים, לפחות מבחינת הרשימה הזו: היא איננה סיפור מדע בדיוני. במלבד הכלב, קוני ויליס פותרת את הבעיה.

הפרדוקס האבוד מאת פרדריק בראון
פרדריק בראון הביא את אמנות הסיפור הקצר והקצרצר לידי שלמות. אוסף הסיפורים שלו, הפרדוקס האבוד, מביא ממיטב הסיפורים הללו.

מדריך הטרמפיסט לגלקסיה מאת דגלס אדמס
פרודית המד''ב המפורסמת ביותר. ארתור דנט נמלט מכדור הארץ המושמד עם ידידו הטוב, פורד פרפקט, סוכן נוסע מטעם ''מדריך הטרמפיסט לגלקסיה'' – הספר בעזרתו תוכלו לטייל בכל רחבי הגלקסיה בפחות מחמישה דולר אלטריאני ליום. בדרכם הם פוגשים בזאפוד ביבלברוקס, נשיא הגלקסיה לשעבר ופושע נמלט בהווה, מרווין האנדרואיד הפרנואיד וטריליאן הארצנית לשעבר, ויחדיו הם עוברים הרפתקאות משונות ומטופשות להרנין. הספר החל כתסכית רדיו של ה-BBC, ויש לו ארבעה המשכים: ''המסעדה שבסוף היקום'', ''החיים, היקום וכל השאר'', ''היו שלום ותודה על הדגים'' ו''לא מזיק ברובו'' (האחרון נחשב בדרך כלל לנחות שבהם). כמו כן כדאי לקרוא את ''סוכנות הבילוש ההוליסטית של דירק ג'נטלי'' ואת המשכו ''שעת התה הארוכה והאפלה של הנפש''.

אנוכי הרובוט + בארץ הרובוטים מאת איזק אסימוב
שני אוספים הכוללים את סיפורי הרובוטים הקצרים של אסימוב. סיפורים אלה מהווים קלאסיקת מד''ב ותיקה, וחובבים רבים החלו את דרכם בקריאתם. הם עוסקים ברובוטים בעלי תבונה המוגבלים על ידי שלושת חוקי הרובוטיקה: לא יפגע רובוט בבן אדם; הרובוט יציית לכל פקודה שנתנה על ידי אדם אלא אם כן היא סותרת את החוק הראשון; הרובוט יגן על עצמו אלא אם כן יעמוד הדבר בסתירה לחוקים הראשון והשני. אסימוב בוחן את המצבים השונים שיכולים להיווצר באינטראקציה בין רובוטים כאלה לבין בני האדם.

מחר כפול תשע מאת איזק אסימוב
אוסף סיפורים קצרים של אסימוב מתקופת תור הזהב של המדע הבדיוני.

עיר מאת קליפורד סימאק
לאחר העלמות בני האדם, מספרים לעצמם הכלבים מעשיות סביב המדורה על הגזע ששלט בכדור הארץ לפניהם. כל זאת על רקע דו-קיום פגיע בין כלבים, נמלים, רובוטים, וזכר מקום מפלטם של שרידי האנושות האחרונים.

עוד מומלצים: ''כנפי לילה'' מאת רוברט סילברברג, ''האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות'' מאת פיליפ ק. דיק, ''הדרור'' מאת מרי דוריה ראסל, ''פרנהייט 451'' מאת ריי ברדבורי, ''רסיסים של כבוד'' מאת לויס מקמסטר בוז'ולד, ''ספר יום הדין'' מאת קוני ויליס, ''מלחמה לנצח'' מאת ג'ו הלדמן, ''מנהרה בשחקים'', ''המפלצת מן הכוכבים'' ו''עריצה היא הלבנה'' מאת רוברט היינליין, ''לראות'' מאת הרלן אליסון (אוסף), ''מעוף הדרקון'' מאת אן מקאפרי, ''חולית'' מאת פרנק הרברט, ''מבחר הסיפורת הבדיונית'' בעריכת רוברט סילברברג.

כמו כן ראוי להזכיר כאן שני ספרי מד''ב ישראליים משובחים מן העת האחרונה: לפעמים זה אחרת מאת ורד טוכטרמן, זוכה פרס גפן 2003, והצד האפל מאת גיא חסון, שסיפור קצר פרי עטו, ''אניTM'', זכה אף הוא בפרס גפן 2003.



ספרי הפנטסיה הטובים ביותר

שר הטבעות מאת ג'ון רונלד רעואל טולקין
טרילוגיית הפנטסיה ששינתה את פני הז'אנר לעד והשפיעה על כל מה שנכתב אחריה, אם במישרין ואם בעקיפין. סיפורם של ההוביטים פרודו ועוזרו הנאמן סאם, היוצאים להשיב את טבעת העוצמה אל הר האבדון על מנת להשמידה. טולקין יצר עולם מורכב ומפורט בעל היסטוריה, פוליטיקה, גיאוגרפיה, גזעים, שפות, אלים וקסמים, ואשר שואב רבות מהמיתולוגיה האירופית בכלל והנורדית בפרט. ''שר הטבעות'' מהווה נקודת יחוס מרכזית לכל המעונין לדעת דבר מה על ז'אנר הפנטסיה. מומלץ לקרוא לפני כן את ''ההוביט'' (ראו למטה), אם כי הדבר לא הכרחי.

הסיפור שאינו נגמר מאת מיכאל אנדה
בסטיאן בלתזאר בוקס נמלט משיעוריו, מסתגר בעליית הגג של בית הספר ושוקע בקריאת ספר הקרוי ''הסיפור שאינו נגמר'', בו נחלצים יצורים ואנשים להצלת ממלכת הפנטסיה הנתונה בסכנה. לאט לאט מתחוור לו כי גם לו עצמו שמור תפקיד בסיפור.

הקוסם מארץ ים מאת אורסולה לה גווין
גד הוא רועה עזים צעיר בעל כשרון יחודי הנשלח לבית הספר לקוסמים בלב הארכיפלג, שם יחל תהליך הפיכתו לקוסם הגדול בדורו. זוהי אגדה קסומה על סיפור חניכה ומהות הכישוף.

גשר ציפורים מאת בארי יוגארט
שור מספר עשר, כפרי חסון, שוכר את שירותיו של יו לו, החכם-בעל-הפגם-הקל-באופיו, כדי להציל את ילדי כפרו ממגיפה. הרפתקאותיהם של השניים מוליכות אותם על פני כל רחבי סין העתיקה בספר מרתק, מצחיק ומבריק.

אמבר – חמשת הספרים הראשונים בסדרה, מאת רוג'ר זלאזני
אמבר היא העולם האמיתי היחיד, וכל האחרים הם רק צללים שלו. המלך נעלם, תשעת נסיכי הממלכה מסוכסכים בינם לבין עצמם, והמאבק ביניהם מאיים על שלום אמבר, ובכך גם על שלום כל העולמות הנגזרים ממנה. אתגר קרת משווה את זלאזני לסרט בהצגה יומית, ומדובר במחמאה.

ההוביט מאת ג'ון רונלד רעואל טולקין
ספרו הראשון של טולקין שזכה לפרסום ניכר. זהו מסעו של בילבו באגינס, ההוביט שוחר השלום, בחברת שלושה עשר גמדים וקוסם זעפני אחד, להשבת האוצר שנגזל על ידי הדרקון סמוג. הוא מוגדר, אמנם, כספר ילדים, אך הוא מהנה למדי בכל זאת – או בגלל זאת. ''שר הטבעות'', ספרו הידוע ביותר של טולקין, נכתב כהמשך לספר זה.

הזדמנות אחרונה מאת טים פאוארס
בילדותו איבד הקלפן סקוט קריין לא רק את עינו אלא גם את נשמתו במשחק קלפים אוקולטיסטי נגד אביו, המלך האמיתי של המערב. כעת יש לו הזדמנות אחרונה לנסות להרוויח את חייו חזרה, במשחק שהוא אינו מכיר את חוקיו. זוהי פנטסיה מודרנית על טארוט, לאס וגאס והמלך הדייג, מאת יוצר מבדר המתמחה בהיסטוריות סודיות.

עוד מומלצים: ''שערי אנוביס'' מאת טים פאוארס, ''The Iron Dragon’s Daughter'' מאת מייקל סוואניק, ''חרבות ומעשי שטן'' מאת פריץ לייבר, ''The Gods and Time'' מאת לורד דונסאני, ''טיגאנה'' מאת גאי גבריאל קיי, ''קללת הלורד פאול'' מאת סטיבן דונלדסון.



ספרי הפנטסיה המומלצים ביותר למתחילים

אמבר – חמשת הספרים הראשונים בסדרה, מאת רוג'ר זלאזני
ראו למעלה

ההוביט מאת ג. ר. ר. טולקין
ראו למעלה

שר הטבעות מאת ג. ר. ר. טולקין
ראו למעלה

גשר ציפורים מאת בארי יוגארט
ראו למעלה

שיר של אש ושל קרח מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין
אחת מסדרות הפנטסיה המשובחות, המפורסמות והמצליחות ביותר כיום. שליטים, מלכות, אצילים, רוזנות, לוחמים, מכשפים, נסיכות ופשוטי עם מככבים בסאגה הנפרשת על פני שבע ממלכות. תככים ומזימות, קרבות ומלחמות, בספר שאין בו שחור ולבן, טוב ורע, אלא רק גוונים שונים ומעניינים של מה שביניהם.

לעולם לא עולם מאת ניל גיימן
בחורה מסתורית המבקשת עזרה גוררת את הגיבור אל תוך לונדון האחרת, זו השוכנת בין הסדקים, בתוך המנהרות התת-קרקעיות, המבנים הנטושים והאגדות הנשכחות. בהזדמנות זו כדאי להזכיר גם את ''עשן ומראות'', האוסף החדש של גיימן, המצטיין במיוחד בסיפוריו הקצרים. הספר הוא פתח טוב למעוניינים בפנטסיה אורבנית.

ג'הרג מאת סטיבן בראסט
ולאד טאלטוס הוא בן אנוש המשמש כמתנקש ושכיר חרב של בית הפשע ג'הרג באימפריה הראגיאנית – תרבות חייזרית פאודלית המתייחסת בזלזול רב לבני האדם החיים לצידה. שלא בטובתו הוא נקלע למאבקי כוח בין כמה מהבתים הגדולים השולטים באימפריה. זהו הספר הראשון בסדרת ספרי ולאד טאלטוס, המשלבים היטב מדע בדיוני, פנטסיה, הומור ואפילו טכניקות של פילם-נואר.

הסיפור שאינו נגמר מאת מיכאל אנדה
ראו למעלה

חרב השאול + אבי-סער מאת מייקל מורקוק
אלריק ממלניבונה של מורקוק הוא האנטי-גיבור המוחלט של תת-הז'אנר המכונה ''חרבות וכשפים'': במקום הברברי המסוקס שמשתמש בשריריו וחרבו נגד המכשפים מזמני-השדים, אלריק הוא אציל דקדנטי, לבקן השואב את כוחו מחרבו השטנית, אבי-סער, ובעצמו עוסק בכישוף ובזימון שדים נמרץ. עלילותיו שטופות הדם, הפאתוס והצבעוניות המודעת-לעצמה מהוות בו-זמנית סיכום מזוקק ומהנה של תת-הז'אנר וקריאה ביקורתית וצינית שלו.

טיגאנה מאת גאי גבריאל קיי
חבורת מורדים אמיצה מנסה לשחרר את ארצם מכיבושה בידי שני מכשפים אכזריים. בספר אפי זה מצליח קיי לפרוש מורכבות ואמביוולנטיות מוסרית רבה מכפי שניתן לצפות מהתיאור שהובא כאן. תוך כדי-כך הוא יוצר את אחת מדמויות ה''נבלים'' המרתקות (והסימפטיות) ביותר בספרות הפנטסיה.

בשורות טובות מאת ניל גיימן וטרי פראצ'ט
מלאך ושד חוברים יחד בכדי למנוע את בוא האפוקליפסה. האם יצליחו לעצור את אדם, ילד צעיר שלא יודע שהוא האנטיגרייסט, ואת כלב השאול השומר עליו?

עוד מומלצים: ''ינדי'' מאת סטיבן בראסט (המשכו של ''ג'הרג'' שהוזכר למעלה), ''הקוסם מארץ ים'' מאת אורסולה ק. לה גווין, ''קונן הכובש'' מאת רוברט אי. הווארד, ''The Weirdstone of Brisingamen'' מאת אלאן גארנר, כל ספרי טרי פראצ'ט.



ציוני דרך בתולדות המד''ב והפנטסיה

שר הטבעות מאת ג. ר. ר. טולקין
ראו למעלה

חולית מאת פרנק הרברט
ראו למעלה

סדרת המוסד מאת איזק אסימוב
המתמטיקאי הארי סלדון הוא מגלה הפסיכוהיסטוריה – שיטה מתמטית לחיזוי סטטיסטי של העתיד. על רקע קריסתה של האימפריה הגלקטית הוא יוצר תכנית שתאפשר את הפחתת תקופת האנרכיה לאלף שנים בלבד. הסדרה המקורית היא אוסף של סיפורי פואנטה משובחים המתארים את שלוש מאות השנים הראשונים לתכנית סלדון.

נוירומנסר מאת ויליאם גיבסון
עבריין מחשבים מחוק מגוייס על-ידי שכירת-חרב ביונית לפריצה נועזת כדי לשחרר בינה מלאכותית רבת-עוצמה. פילם נואר רטוב כמו גשם, זוהר כמו ניאון, סהרורי כמו טריפ רע ואפל כמו שרק שנות השמונים יכלו להיות, נוירומנסר הוא טקסט מכונן של תת-הז'אנר הידוע בשם סייברפאנק (Cyberpunk).
מומלץ לקרוא באנגלית (Neuromancer מאת William Gibson), הן בגלל הפרוזה הדחוסה והנוצצת של גיבסון והן כיוון שהתרגום העברי בעייתי מאד.

פני מועדות לכוכבים מאת אלפרד בסטר
ראו למעלה

כוכב ושמו שאול מאת קורדוויינר סמית
סיפוריו הקצרים של קורדוויינר סמית מציגים היסטוריה עתידית ארוכה ומפורטת באופן פיוטי ויפהפה. כוכב ושמו שאול מכיל רבים מהסיפורים הללו. לקוראי האנגלית כדאי לרכוש את The Rediscovery of Man, אוסף מלא הכולל את כל הסיפורים הקצרים של סמית'. כמו כן כדאי לקרוא את נורסטריליה, ספר המד''ב השלם היחיד של סמית', המשתלב גם הוא בהיסטוריה העתידית הנ''ל.

מלחמת העולמות מאת ה. ג'. וולס
זהו כפי הנראה הספר הראשון שתאר פלישה לכדור הארץ, והיתה לו השפעה מכרעת על ראשית התפתחותו של המדע הבדיוני. בני מאדים פולשים לאנגליה של סוף המאה ה-‏19 (התקופה בה נכתב הספר) ופוצחים במסע השמדה והרג באמצעות הטכנולוגיה העדיפה שברשותם.

מכונת הזמן מאת ה. ג'. וולס
בספר זה נעשה השימוש הראשון במכונת זמן בספרות. בניגוד לספרים מאוחרים יותר שעסקו בנושא, מטרתו האמיתית של ''מכונת הזמן'' היתה ביקורת חברתית על אנגליה של שלהי התקופה הויקטוריאנית.

חזיונות מסוכנים / הארלן אליסון – עורך
אנתולוגיה עבת כרס זו בישרה את בוא הגל החדש וסיימה את תור הזהב של המדע הבדיוני.

Sandman מאת ניל גיימן
סדרת קומיקס פורצת גבולות זו היתה הראשונה מסוגה לזכות בפרס הפנטסיה העולמי. סאגת קורותיו של שליט החלום בנדודיו בין ממלכתו לבין כדור הארץ.

פרנקנשטיין מאת מרי שלי
נחשב על ידי רבים לספר המדע הבדיוני הראשון. ד''ר פרנקנשטיין מפיח חיים באדם שיוצר מחלקי גופות, והתוצאות הרות אסון. האדם שיוצר נראה כמפלצת אך הנו בעל מודעות מלאה ורגשות משלו, והוא מטיל את האחריות לבריאתו ולמצבו על בוראו. ספר מטריד ומעורר מחשבה שהשפיע עמוקות על המדע הבדיוני בפרט ועל שדה הספרות בכלל.

עוד ציוני דרך: ''לעמוד על זנזיבר'' מאת ג'ון בראנר (רצוי בשפת המקור: ''Stand on Zanzibar''), ''עולם חדש ונועז'' מאת אלדוס האקסלי, ''האדם הראשון והאחרון'' מאת אולף סטייפלדון, ''מסעות גוליבר'' מאת סוויפט, ''1984'' מאת ג'ורג' אורוול, ''גר בארץ נוכריה'' מאת רוברט היינליין, ''מעבר לעלטה'' מאת אורסולה ק. לה גווין, ''המנון ללייבוביץ''' מאת וולטר מילר, ''Odd John'' מאת אולף סטייפלדון, ''היפריון'' מאת דן סימונס, סדרת אמבר מאת רוג'ר זלאזני.



חולית - ומשיח חולית, מאת פרנק הרברט
עריצה היא הלבנה מאת רוברט היינליין
גילוי עיניים מאת ג'ון וארלי
שער מאת פרדריק פול
היפריון מאת דן סימונס
מבחר הסיפורת הבדיונית (א' וב') - עורך: רוברט סילברברג
פני מועדות לכוכבים מאת אלפרד בסטר
האדם המושמד מאת אלפרד בסטר
המנון לליבוביץ' מאת וולטר מילר
הקיבריאדה מאת סטניסלב לם
סולאריס מאת סטניסלב לם
קץ הילדות מאת ארתור סי. קלארק
פרנהייט 451 מאת ריי ברדבורי
אדון האור מאת רוג'ר זלאזני
המשחק של אנדר מאת אורסון סקוט קארד
מלבד הכלב מאת קוני ויליס
הפרדוקס האבוד מאת פרדריק בראון
מדריך הטרמפיסט לגלקסיה מאת דגלס אדמס
אנוכי הרובוט מאת איזק אסימוב
בארץ הרובוטים מאת איזק אסימוב
מחר כפול תשע מאת איזק אסימוב
עיר מאת קליפורד סימאק
שר הטבעות מאת ג'ון רונלד רעואל טולקין
הסיפור שאינו נגמר מאת מיכאל אנדה
הקוסם מארץ ים מאת אורסולה ק. לה גווין
גשר ציפורים מאת בארי יוגארט
אמבר - הסדרה - מאת רוג'ר זלאזני
ההוביט מאת ג'ון רונלד רעואל טולקין
הזדמנות אחרונה מאת טים פאוורס
שיר של אש ושל קרח מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין
לעולם לא עולם מאת ניל גיימן
ג'הרג מאת סטיבן בראסט
חרב השאול מאת מייקל מורקוק
אבי-סער מאת מייקל מורקוק
טיגאנה מאת גאי גבריאל קיי
בשורות טובות מאת ניל גיימן וטרי פראצ'ט
סדרת המוסד מאת איזק אסימוב
נוירומנסר מאת ויליאם גיבסון
כוכב ושמו שאול מאת קורדוויינר סמית'
מלחמת העולמות מאת ה. ג'. וולס
מכונת הזמן מאת ה. ג'. וולס
חזיונות מסוכנים - עורך: הארלן אליסון
Sandman קומיקס מאת ניל גיימן
פרנקנשטיין מאת מרי שלי
קורדוויינר סמית
לפעמים זה אחרת מאת ורד טוכטרמן
הצד האפל מאת גיא חסון

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
ובמאמר מוסגר:
NY יום שישי, 31/10/2003, שעה 10:34
(16 תגובות בפתיל)
יופי של פרוייקט.
גל יום שישי, 31/10/2003, שעה 12:06
(2 תגובות בפתיל)
R.U.R/קארל צ'אפק
ogenblik יום שישי, 31/10/2003, שעה 14:57
מפתיעה אותי העדרותו של
דדאלוס יום שישי, 31/10/2003, שעה 15:11
מפתיע אותי היעדרותו של
Gal יום שישי, 31/10/2003, שעה 15:35
(29 תגובות בפתיל)
רשימה מכובדת ביותר. אני הייתי מוסיף גם את ''תחנת רחוב פרדידו''
רני יום שישי, 31/10/2003, שעה 17:25
(34 תגובות בפתיל)
האם יש
בייזל יום שישי, 31/10/2003, שעה 21:14
ספויילר לאמבר!!!
יעל יום שישי, 31/10/2003, שעה 21:52
(9 תגובות בפתיל)
''רשימות למתחילים'' זה קל.
טל כהן שבת, 01/11/2003, שעה 10:36
(35 תגובות בפתיל)
הפרדוקס האבוד
טייני הצב יום ראשון, 02/11/2003, שעה 21:05
(21 תגובות בפתיל)
רשימה מוצלחת :-)
לוסי יום ראשון, 02/11/2003, שעה 22:47
(3 תגובות בפתיל)
שאלה:
עידו יום שלישי, 04/11/2003, שעה 9:56
(3 תגובות בפתיל)
נא לסגור את השער
מאור גרינברג יום שלישי, 04/11/2003, שעה 23:32
(2 תגובות בפתיל)
ומה עם...
אפרת יום חמישי, 06/11/2003, שעה 20:48
(5 תגובות בפתיל)
לטעמי הרשימה הנ''ל מאד חסרה ויש בה כמה בחירות תמוהות
נחום שבת, 08/11/2003, שעה 14:01
(3 תגובות בפתיל)
כל הכבוד על היוזמה.
ארז לנדוור יום שלישי, 11/11/2003, שעה 7:38
(2 תגובות בפתיל)
האם אני היחיד שתמה
אבי יום חמישי, 27/11/2003, שעה 15:48
(7 תגובות בפתיל)
רובין הוב: הרואים למרחק, ספינות חיות
ירון רודזנבוים יום שני, 12/04/2004, שעה 2:33
(3 תגובות בפתיל)
שכחו רומח הדרקון!!!!!!!!
עדו יום שישי, 11/06/2004, שעה 13:41
(4 תגובות בפתיל)
ומה עם די זמן לאהבה?
N יום רביעי, 14/07/2004, שעה 14:33
ר.א סלבטורה - אלף אפל
mastero יום שישי, 06/08/2004, שעה 11:44
(2 תגובות בפתיל)
לכל מטיחי העלבונות....
שחר יום שלישי, 10/08/2004, שעה 0:14
(2 תגובות בפתיל)
דחוף!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
לא משנה מה השם יום ראשון, 03/10/2004, שעה 21:47
(6 תגובות בפתיל)
על אדם
איזי יום שני, 18/10/2004, שעה 22:17
אמבר
Black-Sabbath יום שישי, 29/10/2004, שעה 13:52
(3 תגובות בפתיל)
(ללא כותרת)
tom יום רביעי, 24/11/2004, שעה 11:43
(4 תגובות בפתיל)
מחאה...
Der Fool יום שלישי, 15/03/2005, שעה 12:25
(2 תגובות בפתיל)
חסרים לדעתי
רועי יום שלישי, 21/06/2005, שעה 14:58
(4 תגובות בפתיל)
קצת כבוד, בבקשה..
עידן יום שלישי, 12/07/2005, שעה 13:44
(17 תגובות בפתיל)
שאלה!!!
B.N יום ראשון, 31/07/2005, שעה 13:42
(2 תגובות בפתיל)
אבל לפני הכול.....
יאיר פרדלסקי יום ראשון, 18/09/2005, שעה 1:07
(4 תגובות בפתיל)
(ללא כותרת)
אדוה יום שני, 24/04/2006, שעה 15:13
(7 תגובות בפתיל)
ספרים ישנים - רובט היינליין
אופיר יום חמישי, 11/05/2006, שעה 22:09
(2 תגובות בפתיל)
ביקורת ספרים
אברהם בוטבול יום שני, 12/06/2006, שעה 14:53
מה עם Galactic Patrol ויתר הסדרה?
מרב יום ראשון, 02/07/2006, שעה 19:05
מה עם הנרי לאיון אולדי?
הרוסי הקטן (ההוא מפישאיי) יום שישי, 14/07/2006, שעה 11:56
(7 תגובות בפתיל)
חסרים כאן כמה ספרים טובים...
הודיה יום שני, 06/11/2006, שעה 11:33
(2 תגובות בפתיל)
***
ליליקס שבת, 18/11/2006, שעה 20:24
שערוריה
נעם יום שני, 05/02/2007, שעה 8:35
(3 תגובות בפתיל)
ומה עם ''על אדם'' של סטרג'ן?
אפרת יום שלישי, 27/02/2007, שעה 7:42
אלים אמריקאים
sandman יום שישי, 28/12/2007, שעה 22:08
ומה עם ''אראגון'' ???
sandman יום שישי, 28/12/2007, שעה 22:12
הלו הלו!
בת 12 שבת, 09/02/2008, שעה 13:06
(2 תגובות בפתיל)
אבל מה עם עולם חדש מופלא?
דנה 12 יום ראשון, 27/07/2008, שעה 8:13
(3 תגובות בפתיל)
יהיה נחמד לעשות רשימה דומה
גולי (יניב) יום שלישי, 13/10/2009, שעה 12:15
(4 תגובות בפתיל)
חומר קריאה לשנים
ראובן יום ראשון, 29/08/2010, שעה 22:42
(2 תגובות בפתיל)
אפשר להוסיף את - שטוחלנדיה -
גרופי יום שלישי, 19/10/2010, שעה 9:05
פיח... אין פה הארי פוטר
matan ma יום שלישי, 18/10/2011, שעה 15:01
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.