על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

דקה לפני האודיסאה
סרטים / רז גרינברג
שבת, 06/01/2001, שעה 13:46

שנת 2000 בקולנוע – סיכום


הרבה אנשים טוענים כי שנת 2000 היתה שנה רעה לסרטי המד''ב. זה לא מדויק. במיוחד לא אם מדובר בסרטי המד''ב שיצאו בישראל השנה. נכון, רוב סרטי המד''ב/פנטזיה שיצאו אצלנו השנה היו שאריות משנים קודמות, ובכל זאת, הוקרנה כאן לפחות יצירת מופת אחת (''הנסיכה מונונוקי'') עוד שני סרטים נפלאים – אחד הוקרן בקולנוע ואחד יצא ישר לוידאו (''סליפי הולו'' ו''גלקסי קווסט''), ועוד כמה סרטים, חלקם טובים, חלקם פחות, אבל כולם ראויים לצפיה, בקולנוע ובוידאו (''סודות הרוח'' ''טיטאן'' ''פיץ' בלאק'' ''יעד סופי'' ו''אקס-מן''). נכון – היו סרטים רעים (''אנשי המיסתורין'' ו''בלתי נראה'') ואפילו רעים מאד (''סופרנובה'' ו''הקרב על כדור הארץ''). אבל כמה מהם ספרנו כרגע? ארבעה. כמה סרטים טובים ספרנו קודם? שמונה. בואו נסתכל על חצי (או במקרה שלנו, שני שליש) הכוס המלאה.
בכלל – ניסיון לסכם את שנת 2000 בתחום המד''ב/פנטזיה בקולנוע במונחי סרטים טובים וסרטים לא טובים מחמיץ את העיקר. שנת 2000, כראוי לשנה האחרונה של המילניום, היא שנה שחיפשה כיוון. סרטי המד''ב/פנטזיה שיצאו בה, יותר משניסו להיות סרטים טובים, ניסו בעצם לסלול את הדרך עבור הסרטים האחרים בז'אנר שיצאו בשנים הקרובות. בואו ננסה לבדוק כמה מהדרכים האלה:

אנימציה – כמה טוב לגלות שלאנשים בהוליווד יש יותר אומץ ממה שנהוג לתת להם קרדיט (1). הכישלון המסחרי המהדהד של ''טיטאן'' השנה ו''ענק הברזל'' בשנה שעברה היה אמור לקבור סופית את סרטי המד''ב המונפשים עם הקריצה לקהל המבוגר. איפה. בשנים הקרובות מחכים לנו ''Final Fantasy'' של קולומביה פיקצ'רס, ''The Tiny Fairy Mirun'' של ג'ורג' לוקאס, וגם ''אטלנטיס'' ו-''Treasure Planet'' של דיסני. כולם סרטי מד''ב, כולם מונפשים, ואולי סוף סוף גם לארה''ב תהיה תעשיית אנימציה מפותחת כמו ליפאן.

במאי אינדי – כמה טוב לגלות שלאנשים בהוליווד יש יותר אומץ ממה שנהוג לתת להם קרדיט (2). רוצים לביים סרט על פי קומיקס? במאי קליפים לשעבר הם Out. אנשי אפקטים לשעבר הם Out. כמו שראינו השנה עם ''אקס-מן'' של בראיין סינגר, מה שעושים כרגע הוא לתת את הג'וב לבמאים של סרטי-אומנות דלי תקציב, שנותנים פרשנות מרחיקת לכת משלהם לחומר המקורי. בשנים הקרובות מחכים לנו שני עיבודים ל''באטמן'' של שני במאי אינדי אחרים – בועז יכין ודארן ארונופסקי. אה, כן – לפני ששוכרים במאים כאלה, צריך לוודא שהם גם יהודים, רצוי עם קשר חם למדינת ישראל. אנחנו על המפה.

הייאו מיאזאקי – יכול להיות שזה קצת מעליב לקחת במאי ולהגיד עליו שהוא סוג של ''כיוון'' אבל במקרה של מיאזאקי זו מחמאה, במיוחד בהתחשב בעובדה שמדובר, כבר עשרים שנה, בבכיר במאי האנימציה של יפאן, שהקהל הרחב בישראל (ובשאר העולם) למד להכיר אותו בעקבות ''הנסיכה מונונוקי'' (וגם ''Kikis Delivery Service'' ו-''Our Neighbor Totoro'' שהגיעו לאוזן השלישית). בשנה הקרובה דיסני מתכוונים להוציא בהפצה בינלאומית את סרטו ''Castle in the Sky'', שיצא במקור ב- 1985, עם רמיקס מחודש לפס הקול ודיבוב קולות משובח באנגלית. בקיץ הקרוב יצא למסכים ביפאן סרטו החדש – ''Sen To Chihiro No Kamikakushi''. דיסני כבר רכשו מראש את הזכויות לסרט, והשמועה אומרת שהם מתכננים עבורו הפצה מזורזת זמן קצר לאחר הקרנתו ביפאן. אפשר רק לקוות שהשניים האלו יגיעו אלינו. אם לא – אנשי ''האוזן השלישית'' מתבקשים לעבור לכוננות.

חושך – ''סודות הרוח'', ''אקס-מן'', ''פיץ' בלאק'' ו''יעד סופי'' היו כולם סרטים שעשו שימוש מאסיבי בתאורה חשוכה. לא סתם תאורה אפלה – ממש חושך. איך זה נראה? על המסך הגדול – מדהים. אבל כשרואים את הסרטים האלה בוידאו אין ברירה אלא לאמץ את העיניים כדי לנסות להבין מה לעזאזל הולך שם. תתרגלו לזה – נראה שהוליווד מצאה סוף סוף את הפטנט המושלם להכריח אנשים ללכת לקולנוע, גם אם הם מעדיפים לחכות לוידאו.

עיבודים לספרות פנטסיה לילדים – פיצוצים? יריות? דם? אתם לא מעודכנים. הטרנד הלוהט כרגע בהוליווד הוא עיבוד של ספרות פנטסיה לילדים בגילאים שבין 5 ל-‏12. מה שהתחיל עם ''הגרינץ''' על פי ד''ר סוס ימשיך בשנה הקרובה עם ''Shrek'' של דרימוורקס, על פי ספרו של ויליאם סטייג (הסרט הזה שייך, למעשה, גם לקטגוריית האנימציה שהזכרנו קודם) ו''הארי פוטר'' (אין צורך להרחיב).

טלויזיה – בתחומי הוידאו-קליפים והאפקטים יבשו הבארות, כאמור, וכך הפכה הטלויזיה ליצרנית הכשרונות הגדולה בסרטים של השנה: הבמאי וחלק גדול מהשחקנים של ''גלקסי קווסט'', המשכתב של ''טיטאן'' ופחות או יותר כל הצוות של ''יעד סופי''. בשנה הקרובה יצטרף אליהם גם רוב באומן, מבכירי ''תיקים באפילה'' שמביים סרט פנטזיה פוסט-אפוקליפטי בשם ''Reign of Fire''. במקביל התרחשה השנה (אם כי בארץ עוד לא זכינו לראות את זה) תופעה הפוכה של מעבר שמות גדולים מהקולנוע אל הטלויזיה: ''The Others'' ששובחה על ידי הביקורות אך נקטלה על ידי הרייטינג התהדרה בצוות של במאים מוערכים מתחום האימה כמו טובי הופר וביל קונדון, ו-''Dark Angel'' שגרפה רייטינג אדיר ונקטלה על ידי הביקורות, נבנתה בידי ג'יימס קמרון. גם לזה יהיה המשך השנה: הבמאי ג'ו דנטה (''גרמלינס'') עובד כרגע על סדרה בשם ''Jeramiah'' ביחד עם ג' מייקל סטרזינסקי מ''בבילון 5'', והוא יקפוץ לביים פרקים גם ב-''Night Visions'', סדרה חדשה המאיימת להחזיר את סדרות האנתולוגיה של המד''ב/פנטזיה לימי הזוהר של ''איזור הדימדומים''.


ובכן, בסופו של דבר לא היתה שנת 2000 גרועה עד כדי כך. היו לא מעט סרטים טובים, היו עוד יותר סרטים מעניינים, ובהנחה שאתם קוראים את המאמר הזה (כלומר, סוף העולם לא הגיע, למרות התאריך ההרסני), לא נותר אלא לקוות ששנת 2001 לא תיפול ממנה.




גלקסי קווסט
הנסיכה מונונוקי
סליפי הולו
טיטאן
פיץ' בלאק
אקס-מן
בלתי נראה
יעד סופי

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
כתבה יפה מאוד  (חדש)
יאיר יום ראשון, 07/01/2001, שעה 2:12
באמת כל הכבוד על הניתוח המעמיק.
רק דבר אחד שכחת - 2 סרטים על מאדים, MISSION TO MARS ו -RED PLANET. לשני הסרטים היה פירסום נרחב וציפייה, שניהם התגלו כפלופ רציני. מכה כואבת לאוהבי מד''ב.
   כתוב תגובה
ומה עם העולם שמחוץ לארה''ב?  (חדש)
אלי יום שני, 08/01/2001, שעה 5:26
בתשובה ליאיר
כתבה ממצה מאוד . הייתי רוצה שרז יכתוב כתבה מקבילה גם על הנעשה בטלוויזיה האמריקנית בשנה האחרונה , ועוד כתבה על הנעשה בשאר העולם ( בריטניה , צרפת , גרמניה , איטליה, רוסיה וכו' ) בתחום המד''ב המוסרט. הצרה היא שאנחנו מעודכנים היטב על מה שנעשה בארה''ב , והודות למאמציו של רז על מה שמתרחש ביפן,. אבל חוץ מזה אין לנו מושג על מה שמתרחש בתחום בשאר העולם הגדול . ואולי מופיעים שם דברים לא פחות מעניינים מבארה''ב ?
   כתוב תגובה
זו אכן בעיה  (חדש)
רז גרינברג יום שני, 08/01/2001, שעה 9:16
בתשובה לאלי
להוציא את בריטניה ויפאן, ישנו מעט מאוד מידע אודות מה שמתרחש בתחום המד''ב המוסרט בשאר העולם (ולדברי אלי ישנה בישראל פעילות עניפה של סטודנטים לקולנוע בתחום המד''ב - האגודה אכן צריכה לחשוף בפנינו את הפעילות הזו...).
כתבה על הסדרות החדשות בטלוויזיה האמריקנית (המשך ל-''דברים שרואים משם'') תיכתב לקראת סביבות מרץ, כשאפשר יהיה לבחון גם את הסדרות שעלו בתחילת השנה וגם את אלה שעלו באמצע העונה.
   כתוב תגובה
כתבה יפה מאוד  (חדש)
שטוטמן ולדיסלב יום שני, 08/01/2001, שעה 12:02
בתשובה ליאיר
דוח לא מפורת בחלל כיאלו בן אדם מדבר על דברים שהוא לא ידעה אותם תאלה רק שמעה מחברים
הוא שכח את כל הסרטים ש עושלהם קול ואיבוד תמונה חדשים
,חוץ מזה שכח את ''פנטזי''
שלפחות 3 סרטים חדשים יצו לאור
ולחקת הסרטים המדוברים ביותר זה לא חוחמה
מה לגבי הסטודיות הקטנות של הוליווד
   כתוב תגובה
אני מוכן להתייחס לכל ביקורת  (חדש)
רז גרינברג יום שלישי, 09/01/2001, שעה 15:22
בתשובה לשטוטמן ולדיסלב
ויעידו הויכוחים הידידותיים (בד''כ לא הגענו לידי שימוש בנשק חם) שערכתי פה עם המבקרים באתר (ראה הכתבה שלי על ''אנשי המיסתורין'' שאותו קטלתי ללא רחמים, ומיד קמו כל חובבי הסרט הנ''ל להסביר לי שהסרט הזה הוא לא פחות מביאת המשיח. עכשיו הם מנסים לשכנע אותי שהעולם מרובע. אני סבור שיש להם קייס).
אבל אין לי מושג איך להתייחס לתגובה של מר שטוטמן, משום שבכל הכנות לא הבנתי מה רצה המשורר לומר. ''משורר'' ולא ''כותב התגובה'' בשל השימוש היצירתי שהוא עושה בשפה העברית.
מה זה ''פנטזי'' ש-''יצו'' לו לפחות שלושה סרטים?
לאיזה סרטי מד''ב/פנטסיה חוץ מ-''2001'' ו-''מגרש השדים'' (כשהאחרון הוא מקרה גבולי מאד בכל הנוגע להגדרת הז'אנר, אבל ניחא) עשו ''קול ואיבוד תמונה חדשים'' השנה? וכמה מהסרטים האלה הגיעו לארץ (אף אחד מהם, ככל הזכור לי)?ולגופו של עניין, הכתבה לא אמורה להיות ''דוח מפורת'' אלא סיכום של הסרטים שיצאו השנה (אם אתה רוצה מבט מפורט עליהם - על רובם כתבתי ביקורות במשך השנה).
   כתוב תגובה
אני חושב שהוא התכוון  (חדש)
שלמקו שבת, 27/01/2001, שעה 22:06
בתשובה לרז גרינברג
ל''פנטסיה 2000'' (של דיסני, לא של אהרון...)
   כתוב תגובה
מה זה מד''ב/פנטזיה?  (חדש)
דג אדום יום שלישי, 09/01/2001, שעה 15:20
להגיד שהשנה היתה מוצלחת לסרטי המד''ב/פנטזיה זה כמו להגיד שהיתה שנה מוצלחת לסרטי הפשע/פורנו. מה הקשר? בתחומים אחרים יש אולי הרבה ויכוח על הגבולות שבין הז'אנרים, אבל בקולנוע הוליווד יש הפרדה מוחלטת: יש מד''ב, ויש פנטזיה. השנה היתה אולי לא רעה לסרטי פנטזיה (והשנה הבאה תהיה טובה יותר), אבל ממש ממש רעה לסרטי מד''ב (ורז, זה שלא הזכרת עוד סרטים גרועים ברשימה זה לא אומר שאותם סרטים גרועים לא קיימים).

כמו שכבר אמרתי במקומות אחרים, _כל_ מה שנחשב למד''ב ''קלאסי'' בקולנוע - כלומר, סרטים על חלליות - נכשל השנה, עם היוצא מן הכלל הזעיר של ''פיץ' בלאק''. לא שזה רע בהכרח - אולי ילמדו בהוליווד לעזוב לרגע את החלליות והחייזרים ולעשות גם סרטי מד''ב אחרים.
   כתוב תגובה
לכל אחד יש את ההגדרה שלו  (חדש)
רז גרינברג יום שלישי, 09/01/2001, שעה 18:37
בתשובה לדג אדום
אני סבור שבתחום הקולנוע הגבול בין מד''ב לפנטסיה הוא מטושטש לחלוטין - וראה את הויכוח עתיק היומין על ''האם 'מלחמת הכוכבים' הוא מד''ב או פנטסיה?''
דוגמא נוספת - 'שליחות קטלנית' שעד לפני שנה סברתי שהוא מד''ב, אבל לאחר עיון באנציקלופדיית הפנטסיה התברר לי שהוא ''טכנו-פנטסיה'' (אני אחסוך מהקוראים את ההסבר מה זה בדיוק ''טכנו-פנטסיה''- החיים קצרים).
ולעניין הרשימה שכתבתי - ''טיטאן'', ''אקס-מן'' ו-''גאלאקסי קווסט'' שהופיעו בה הם סרטי מד''ב (אפשר לטעון שהם יותר פנטסיה ממד''ב - מה שמוכיח בדיוק את הטיעון שלי על הגבולות המטושטשים). נכון שהשארתי בחוץ כמה סרטים גרועים אבל גם עוד כמה סרטים טובים, לצורך העניין, כך שהפרופורציה היא אותה פרופורציה.
אני בפירוש סבור שקו הגבול בין מד''ב לפנטסיה בקולנוע הוא מאד מטושטש.
אבל להקים אגודה ישראלית לסרטי פשע/פורנו נשמע דווקא אחלה רעיון...
   כתוב תגובה
אני חושב ההפך.  (חדש)
שלמקו שבת, 27/01/2001, שעה 22:06
בתשובה לרז גרינברג
אני חושב שכשדיברנו על ההבדל בין מד''ב לפנטזיה, אחת מהדעות (אחת שאימצתי בחום) הייתה שאם ישנו הגיון פנימי, זה מד''ב, ואם דברים יכולים לקרות בלי סיבה ממשית, זוהי פנטזיה.

מהסיבה הזאת, רוב הסרטים של מד''ב שנעשו הם פנטזיה. ובצדק- בשעה וחצי של סרט מאד קשה (ומשעמם) לפרט מספיק על העולם של הסרט בשביל לפתח הגיון פנימי. לכן, מד''ב/פנטזיה זה ז'אנר אחד.

שליחות קטלנית זוהי הדוגמא האידיאלית- יש בסרט הזה יותר חורים בהגיון, בכל קשת הצבעים, מאשר במעבורת שהופיעה בסצינה הראשונה של ''ארמגדון''. אין שום הגיון פנימי ובכלל, בכך שאדם שולח את חברו לעתיד כדי שיהפוך לאביו, וכדי להגן על אמו מרובוט שהומצא על בסיס השרידים של עצמו...

יחסית לשליחות קטלנית, אפילו ''בחזרה לעתיד'' נראה כמו סיפור מד''ב קשה.
   כתוב תגובה
ההפך חושב אני  (חדש)
ניר יניב יום ראשון, 28/01/2001, שעה 11:21
בתשובה לשלמקו
ההגדרה שלך בעייתית מעט, משתי סיבות:
א. יש ספרי מד''ב שאינם מושתתים על הגיון פנימי בלתי מעורער, ולמרות זאת אין ספק בהשתייכותם לז'אנר. ראה רוב ספריו של פיליפ ק. דיק, למשל.
ב. הסטורית, אופרות חלל ושאר Pulp הנם חלק מתולדות הז'אנר.
לכן, אני מציע, אם חייבים להגדיר, לכנות את ''שליחות קטלנית'' ואת דומיו ''מד''ב רך'' או ''מד''ב Pulp'', להבדילם ממד''ב קשה מחד ומפנטסיה - שהנה דבר אחר לגמרי - מאידך.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.