על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

משחק הנסיכים
פרקים לדוגמה / גארת' ניקס
02/06/13
תגובות: 3  
ציידת הלילה
פרקים לדוגמה / המערכת
04/05/12
תגובות: 2  
דם כחול
פרקים לדוגמה / ורד טוכטרמן
23/09/11
תגובות: 1  
ימי תל-אביב האחרונים
פרקים לדוגמה / לביא תדהר וניר יניב
24/09/10
תגובות: 0  
מגן הלהט
פרקים לדוגמה / אילן גוייכמן
19/12/08
תגובות: 0  
בן אלמוות
פרקים לדוגמה / רוג'ר זילאזני
12/12/08
תגובות: 0  
פנטסיה 2000 - דבר העורך
פרקים לדוגמה / המערכת
06/10/08
תגובות: 39  
תחיית האגדות
פרקים לדוגמה / אילן גוייכמן
17/09/08
תגובות: 1  
חוק הקוסמים השני - אבן הדמעות
פרקים לדוגמה / טרי גודקינד
13/09/08
תגובות: 11  
סימנטוב
פרקים לדוגמה / אסף אשרי
18/04/08
תגובות: 6  
המים שבין העולמות
פרקים לדוגמה / הגר ינאי
06/04/08
תגובות: 6  
דרקון הוד מלכותו
פרקים לדוגמה / נעמי נוביק
24/09/07
תגובות: 16  
המגשר
פרקים לדוגמה / רביב מיוחס
14/09/07
תגובות: 74  
התחדשות
פרקים לדוגמה / קרול ברג
05/05/07
תגובות: 3  
בנות הדרקון
פרקים לדוגמה / מרית בן-ישראל
02/04/07
תגובות: 25  

אנדימיון
פרקים לדוגמה / דן סימונס
יום רביעי, 16/01/2002, שעה 2:21

פרק ראשון מתוך הספר השלישי בסדרת היפריון של דן סימונס


מן הכריכה האחורית:

דן סימונס שב לעולם של היפריון ונפילת היפריון בכרך השלישי ברביעיה עטורת הפרסים.

274 שנים לאחר הנפילה הגדולה, נשלח איש היפריון צעיר בשם רול אנדימיון למסע. הוא נשלח להציל נערה צעירה, ממלכודת כוחות הפקס, ממשלת הוותיקן ששולטת במה שהיתה פעם ההגמוניה. נערה זאת, אאניאה, בתם של ברונה לאמיה וג'ון קיטס, נועדה להיות משיחת האנושות.

והשרייק אורב בצללים ומכה ברגעי מפתח. אבל מה הן מטרותיו?



אל לנו לשכוח שהרוח האנושית,
אף שנוצרה עצמאית,
הפילוסופיה שלנו רואה בה
בלתי נפרדת
בלידתה ובגדילתה
מהיקום שלתוכו נולדה.

- טיילהארד דה שרדין



הבו לנו אלים, הוי, הבו לנו אותם.
הבו לנו אלים.
עייפנו מבני אדם
ומכוח המכונות

- ד. ה. לורנס



1

אתם קוראים את זה מהסיבות הלא נכונות.
אם אתם קוראים את זה כדי לדעת איך זה לתנות אהבים עם משיחה - עם המשיחה שלנו - לא כדאי שתמשיכו, כיוון שאתם סתם מציצנים.
אם אתם קוראים את זה כי אתם מעריצים של הקאנטוס של המשורר הזקן ואתם יוקדים מסקרנות לדעת מה קרה בהמשך חייהם של עולי הרגל להיפריון, אתם עלולים להתאכזב. אני לא יודע מה קרה למרביתם. הם חיו ומתו כמעט שלוש מאות שנה לפני שנולדתי.
אם אתם קוראים את זה כדי לזכות בהארה ולהבין את המסר של ''זו המלמדת'', אתם גם עלולים להתאכזב. אני חייב להודות שהיא מעניינת אותי יותר בתור אישה מאשר בתור מורה או משיחה.
לסיכום, אם אתם קוראים את זה כדי לגלות מה עלה בגורלה או אפילו בגורלי, אתם קוראים את המסמך הלא נכון. על אף שהגורלות שלנו נראו קבועים מראש, לא הייתי לצדה כשהתממש גורלה, ושלי ממתין לאקט הסיום שלו בעודי כותב מילים אלו.
אופתע אם תקראו את זה בכלל. אבל זו לא הפעם הראשונה שמאורעות הפתיעו אותי. בשנים האחרונות עברתי מאורעות לא סבירים בזה אחר זה, כל אחד מהם מרהיב ובלתי נמנע לכאורה יותר מקודמו. אני כותב כדי לחלוק את הזיכרונות האלה. אולי המניע שלי אינו לחלוק - כי אני כמעט בטוח שהמסמך הזה לא יימצא לעולם - אלא רק כדי לרשום את רצף המאורעות כדי שאוכל לארגן אותם בראשי.
''איך אדע מה אני חושב לפני שאראה מה אני אומר?'' כתב סופר טרום-היג'רי איזשהו. אני חייב לראות את הדברים לפי הסדר כדי להבין מה לחשוב עליהם. אני חייב לראות את המאורעות מותווים בדיו ואת הרגשות כתובים כדי להאמין שהם התרחשו באמת ונגעו בי.
אם אתם קוראים את זה מאותה סיבה שאני כותב את זה - להשליט מעט סדר בתוהו ובוהו של השנים האחרונות, לכפות דפוס על סדרת המאורעות האקראיים במהותם שמשלו בחיינו בעשור התקני האחרון - אולי בכל זאת אתם קוראים את זה מהסיבה הנכונה.

* * *

במה להתחיל? אולי בגזר דין מוות. אבל של מי מאיתנו - שלי או שלה? ואם בשלי, באיזה מהם? אפשר לבחור מבין כמה. אולי מתאים להתחיל באחרון. להתחיל בסוף.
אני כותב מתוך קופסת החתול של שרדינגר במסלול רחב סביב עולם ארמגאהסט הנתון בהסגר. הקופסה היא לא ממש קופסה, אלא דומה יותר לביצה חלקת-דפנות בגודל של שישה מטרים על שלושה מטרים. היא תהיה כל עולמי עד סוף חיי. חלק הארי של פנים עולמי הוא תא ספרטני המכיל ממחזר אוויר-פסולת מסוג קופסה שחורה, הדרגש שלי, יחידת סנתוז המזון, דלפק צר שמשמש לי שולחן אוכל ושולחן כתיבה כאחד, ולסיום - השירותים, הכיור והמקלחת, שממוקמים מאחורי מחיצת סיבפְּלסטיק מסיבות נימוס שנבצרות מבינתי. אף אחד לא יבקר אותי פה. פרטיות היא כמו בדיחה חסרת טעם.
יש לי לוח טקסט וחרט. בכל פעם שאני מסיים דף אני מעביר אותו לעותק כתוב על המיקרו-קלף שהפיק הממחזר. הצטברות הדפים הדקים כאפיפית היא השינוי היחיד הנראה בעולמי.
כמוסת הגז הרעיל לא גלויה לעין. היא קבועה בתוך המעטפת הסטטי-דינמית של קופסת החתול, מחוברת ליחידת האוורור בצורה כזו שכל ניסיון לשחק בה יביא לשחרור הציאניד, וכך גם כל ניסיון לפרוץ את המעטפת עצמה. גלאי הקרינה, שעון העצר שלו ואלמנט האיזוטופ מוטבעים באנרגיה הקפואה של המעטפת. אני לא יודע מתי שעון העצר האקראי מפעיל את הגלאי. אני לא יודע מתי אותו אלמנט תזמון אקראי פותח את מסך העופרת של האיזוטופ הקטן. אני לא יודע מתי האיזוטופ פולט חלקיק.
אבל ברגע שהאיזוטופ יפלוט חלקיק, אדע שהגלאי הופעל. ריח של שקדים מרים יתפשט בחלל בשנייה-שתיים לפני שאומת בגז.
אני מקווה שזה לא אורך יותר משנייה-שתיים.
מבחינה טכנית, על-פי החידה העתיקה של פיסיקה קוונטית, עכשיו אני לא חי ולא מת. אני במצב מושעה של גלי הסתברות חופפים שיוחדו פעם לחתול בניסוי המחשבתי של שרדינגר. כיוון שהמעטפת של תיבת החתול הזו היא בסך הכול אנרגיה מוטבעת-מיקום הדרוכה להתפוצץ לנוכח ההפרעה הקלה ביותר, אף אחד לא יציץ פנימה לראות אם אני חי או מת. תאורטית, אף אחד לא אחראי במישרין להוצאתי להורג, כיוון שחוקי מכניקת הקוונטים הבלתי ניתנים לשינוי מוחלים לי או דנים אותי למוות בכל מיקרו-שנייה. אין צופים.
אבל אני צופה. אני מחכה לאותה קריסה של גלי ההסתברות בעניין כלל לא מנותק. בשניות שלאחר שריקת הגז, לפני שזה יגיע לריאותיי, ללבי ולמוחי, אדע באיזו דרך בחר היקום לארגן את עצמו.
או לפחות, באיזו דרך הוא בחר בכל הנוגע לי. בסופו של דבר, זהו ההיבט היחיד של החלטות היקום שמעניין את מרביתנו.
בינתיים, אני אוכל וישן ומאיין פסולת ונושם ועובר את כל הטקס היומי של מי שנשכח מלב כליל. וזה אירוני, כיוון שעכשיו אני חי - אם ''חי'' היא המילה המתאימה לתאר את זה - רק כדי לזכור. וכדי לכתוב את מה שאני זוכר.
אם אתם קוראים את זה, אתם בטח עושים את זה מהסיבות הלא נכונות. אבל כמו לגבי הרבה דברים בחיים שלנו, הסיבה לעשות משהו היא לא הדבר החשוב. עובדת העשייה היא מה שנשאר. רק העובדות הבלתי ניתנות לשינוי, שכתבתי את זה ושאתם קוראים את זה, נשארות חשובות בסופו של דבר.
במה להתחיל? בה? היא זו שעליה תרצו לקרוא והאדם היחיד בחיי שאני רוצה לזכור, יותר מכל דבר ומכל אדם אחר. אבל אולי כדאי שאתחיל במאורעות שהובילו אותי אליה ואז לכאן, דרך מרבית הגלקסיה ומעבר לה.
נראה לי שאתחיל בהתחלה - בגזר דין מוות הראשון שלי.



אנדימיון (Endymion)
מאת דן סימונס (Dan Simmons)
עברית: יעל סלע
הוצאת אופוס, 2001
570 עמוד



דן סימונס - האתר הרשמי

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מזל טוב.  (חדש)
Boojie יום רביעי, 16/01/2002, שעה 12:45
ואי''ה, עליית אנדימיון בקרוב. איי, איי, לא לזרוק עלי אבנים! :-)
   כתוב תגובה
מזל טוב.  (חדש)
עמית יום רביעי, 17/05/2006, שעה 16:07
בתשובה לBoojie
כבר יצא מיזמן הספר הרביעי בסידרה שלדעתי היא הטובה ביותר שניכתבה אי פעם
   כתוב תגובה
וואלה. לא שמתי לב.  (חדש)
Boojie מבודחת יום חמישי, 18/05/2006, שעה 12:02
בתשובה לעמית
   כתוב תגובה
  (חדש)
DarkeN יום חמישי, 17/01/2002, שעה 20:42
אני רק רוצה לציין שכרגע אני קורא את ספר ההמשך לעלייתו של אנדימיון - יותומי הספיראלה
   כתוב תגובה
אה???  (חדש)
Boojie תוהה קשות יום חמישי, 17/01/2002, שעה 22:15
בתשובה לDarkeN
   כתוב תגובה
אתה בטוח  (חדש)
THE OY יום רביעי, 23/01/2002, שעה 20:58
בתשובה לDarkeN
כי רשום בכריכה האחורית שיש רק 4 ספרים
   כתוב תגובה
אתה בטוח  (חדש)
DarkeN יום שלישי, 29/01/2002, שעה 20:36
בתשובה לTHE OY
כן אני בטוח,
זה סיפור המשך קצר,
מדובר בסיפור המשך לקהילה שהצילה את אנדימיאון כשייתה לו אבן בכלויות ( אלו שהיו בשלשות)
   כתוב תגובה
רגע, זו בדיחה?  (חדש)
איה יום שלישי, 29/01/2002, שעה 23:02
בתשובה לDarkeN
ואני מתכוונת למגיב עצמו, לא לתגובה, ומעולם לא שמעתי על אבנים בכלויות.
   כתוב תגובה
Orphans of Helix  (חדש)
איה יום שני, 04/02/2002, שעה 18:06
בתשובה לDarkeN
מופיע באנתולוגיה של סילברברג: far horizons
לצד סיפורים של ברין, קארד, לה גווין, מקאפרי וכו'.
   כתוב תגובה
זה לא שיר?  (חדש)
אדוה יום שלישי, 14/05/2002, שעה 8:42
סתם להשכלה כללית ''אנדמיון'' ו''היפריון'' הם שירים של ג'ון קיטס, משורר מהתקופה הרומנטית..
   כתוב תגובה
כאילו, דה.  (חדש)
Boojie יום שלישי, 14/05/2002, שעה 12:52
בתשובה לאדוה
   כתוב תגובה
כאילו, דה.  (חדש)
ליזה יום ראשון, 01/05/2005, שעה 17:39
בתשובה לBoojie
כאילו דה yes yawohl ano , כל הקנטוס של היפריון הינו יצירה אינטרטקסטואלית שבה שזורים איזכורים וציטוטים מתקופה הרומנטית הבריטית ולא רק קיטס. דרך אגב הסיפור של למיה כמו כן האנדימיון נער שהתאהב בירח והטיטאן היפריון ומנמוסין מקורם במיטולוגיה היוונית. כל הסיפורים או רובים איבדו בפואמות השונות של קיטס. סיפור של תחייה דרך הצלב מזכיר איכשהו את הפואמת ''pot of basil'' של קיטס פשוט איןסוף רגעים אינטרטקסואליים.
   כתוב תגובה
כאילו, דה ביותר!  (חדש)
איה יום רביעי, 29/05/2002, שעה 14:20
בתשובה לאדוה
לקיטס יש גם פואמה בשם לאמיה. ועוד אחת שמוקדשת ללי האנט. (אני כבר לא זוכרת איפה הוא הופיע בספר.
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.