על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  

זמן לא חסר
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
יום ראשון, 20/01/2002, שעה 11:58

'גולשים בזמן' (Sliders) – עולמות מקבילים בטלויזיה שלכם


''מה אם הייתם מוצאים שער לעולם מקביל? מה אם הייתם יכולים לגלוש לאלפי עולמות שונים, כשהשנה אותה שנה ואתם אותם האנשים, אך כל השאר שונה? ומה אם לא תצליחו למצוא את הדרך הביתה?''

Sliders, שתורגמה בארץ (באופן מזויע אך לא מפתיע) ל-''גולשים בזמן'' (כבר מהפתיח נתן להבין כי הזמן הוא הדבר היחיד הקבוע כאן), הנה סדרת מד''ב אמריקאית. היא סובלת, אמנם, מרוב התחלואים הנפוצים בסדרות בנות מינה, אך עדיין מדובר במד''ב טוב. בארץ היא משודרת מדי פעם בערוץ הילדים, אך הסדרה בהחלט לא מיועדת לילדים בלבד.

הרעיון בסיסי של ''גולשים'' (כפי שתקרא מכאן והלאה) הוא עולמות מקבילים, נושא המהווה פתח להצגת אינספור רעיונות מד''ביים ופנטסטיים.
קווין מאלורי (ג'רי אוקונל) הוא סטודנט מבריק לפיזיקה בסן-פרנציסקו, גאון צעיר. הוא מצליח לבנות מכשיר מיוחד, מעין שלט רחוק (או מד-זמן, הנראה בדיוק כמו פלאפון מדגם אלפא בתוספת כמה מקשים), המאפשר לו לפתוח פתח, חור תולעת, המחבר בין העולם שלו לכדורי ארץ אחרים ביקומים מקבילים – יקומים שהתפצלו מהיקום שלנו בנקודת החלטה כלשהי, ממנה הלך כל יקום בדרך אחרת. קווין מזמין שני מכרים לצפות בפלא: ווייד וולס (סברינה לויד), ידידתו, ופרופסור מקסימיליאן ארטורו (ג'והן רייס-דייויס), פרופסור לקוסמולוגיה ואונטולוגיה (המקפיד להזכיר זאת בכל הזדמנות), המנחה שלו לתואר. השלישיה מחליטה לנסות את המכשיר החדש ו''לגלוש'' – לעבור בין יקומים מקבילים. עקב טעות קלה בכיוונו של מד הזמן, חור התולעת שהם פותחים בולע לתוכו גם את רמברנדט בראון (קליבנט דריקס), זמר מפורסם בעברו, שבדיוק היה בדרכו להופעת הקאמבק שלו. הארבעה מגיעים לעולם עוין ומבצעים טעות קריטית – הם מפעילים את מד הזמן לפני הזמן. ההפעלה המוקדמת מוחקת את זכרונו של המכשיר ושולחת את החבורה לעולם שנראה בדיוק כמו כדור הארץ המקורי – אך אינו. כאן מתחילה ההרפתקה: החבורה גולשת בין עולמות, בלי לדעת מראש להיכן תגיע, בתקווה כי אחת הגלישות תחזיר אותה הביתה – לכדור הארץ ה-''מקורי''.


רוב הפרקים מתנהלים במבנה קבוע וידוע מראש, וכאן טמונה חלק מהבעייתיות של ''גולשים'' כסדרה. בתחילה גולשת החבורה לעולם חדש ומוזר, כאשר מד הזמן מודד פרק זמן אקראי מסוים עד לגלישה הבאה (רק על ידי גלישה בדיוק עם תום הזמן שמודד שעון העצר קיים סיכוי לחזור לכדור הארץ האמיתי, והחמצה פירושה אי-אפשרות לעבור עולם למשך 29.7 שנים). מנקודה זו יכול התסריט לנוע בכמה כיוונים: בעיה מסוימת עומדת למנוע מהחבורה לגלוש עם תום הזמן (מד הזמן נעלם, התקלקל וכדומה), או היעלמות/הסתבכות של אחד מבני החבורה, המונעת ממנו מלהגיע לגלישה, או אסון נורא העומד לקרות לפני זמן הגלישה הנקוב. שאר הפרק עובר על הגיבורים בנסיון להגיע לגלישה בזמן.
שבלוניות זו, ההופכת את הסדרה לבינונית למדי, עדיין לא מפריעה לרעיון המיוחד, האלמנט ההופך את רוב פרקי הסדרה (בנפרד) למדע בדיוני טלויזיוני טוב. רובם הגדול של העולמות אליהם גולשת החבורה כאילו נלקחו מספרי מדע בדיוני, היסטוריה חלופית או פנטסיה. האפשרות של עולם מקביל, עולם בו התפתח משהו בצורה שונה מהעולם שלנו, מאפשרת לתסריטאים להמציא בלא מעט מהמקרים עולמות חדשים, הנחשפים לאיטם במהלך הפרק, והמבוססים על רעיון פנטסטי/מד''בי אחד או יותר. פרקי הסדרה הם מעין מדריך מקוצר לעולמות פנטסטיים, למשל: עולם בו הטורף הדומיננטי הוא ארנבות לבנות טורפות בגודל חמישה מטרים. בנוסף, היות ורוב העולמות המדוברים הנם רק גרסאות של העולם שלנו, קיימים בחלקם כפילים, שהם הגרסאות המקוריות של הגולשים השייכים לאותו עולם. בחלק מהמקרים מבוססת עלילת הפרק על הקונפליקט בין הגולשים ובין הכפילים שלהם.



''מה אם יכולת לנסוע לעולמות מקבילים? אותה שנה, אותו כדור הארץ, אך מימדים שונים? עולם בו הרוסים שולטים על אמריקה, או אשר בו חלומותיכם להיות כוכבי על קמו לתחיה, או שבו סן-פרנציסקו היא כלא שמור ביותר? חברי ואני מצאנו את השער. עכשיו הבעיה היא למצוא את הדרך בחזרה הביתה.''



העונה הראשונה (והקצרה מהרגיל) של הסדרה התבססה כמעט כולה על היסטוריות חלופיות, וכתוצאה מכך היתה הפילוסופית וה-''חכמה'' מכולן. תוך חיפוש אחר כדור הארץ המקורי, הגיעה החבורה לעולמות רגילים יחסית, אך כאלה בהם שינוי כלשהו בהיסטוריה גרם לתוצאות מרחיקות לכת. עולם בו לא הומצאה האנטיביוטיקה או פצצת האטום, עולם בו אמריקה נכבשה על ידי הרוסים, או הנה עדיין תחת שלטון בריטי, עולם בו הגברים הם המין החלש, או אשר בו האינטלקטואלים נערצים בדומה לספורטאים שבכאן – כל אלה הם עולמות אליהם גולשת החבורה בעונה הראשונה, ובהם הניגוד בין הגולשים לבין שאר העולם בולט ומעורר מחשבות.


בעונה השניה (גם בה יש פחות פרקים מהרגיל – ניתן לאחד את שתי העונות הראשונות ליחידה אחת בעלת מאפיינים דומים) ממשיכים הגולשים לחפש את עולם הבית שלהם. בניגוד לעונה הראשונה, בה היו השינויים בין העולמות מרכזיים ומשמעותיים, רוב ההיסטוריות החלופיות בעונה השניה התמקדו בהיסטוריה של ארה''ב – עולם בו הוצאה החוקה של ארה''ב אל מחוץ לחוק, עולם בו טקסס השתלטה על חצי מארה''ב והחיים נראים כמערבון, עולם בו השתלטה המאפיה על המדינה או עולם בו שולטים הצעירים ואנשים מוצאים לפנסיה בגיל שלושים. אך בעונה זו החלו להופיע גם עולמות מסוג חדש, כאלה שאינם מסתמכים על היסטוריה חלופית דווקא. ביקומים מקבילים אלה חוקי הטבע עצמם שונים, והם דומים יותר ויותר לעולמות פנטסיה אמיתיים. עולם הנשלט על ידי מכשפים (כולל מחווה לקוסם מארץ עוץ), עולם בו שרדו הדינוזאורים (והפכו לחיות בסכנת הכחדה) ועולם בו הזמן נע לאחור.

אם בעונה השניה ניסו התסריטאים, עדיין, לשמור על הגיון יחסי בעולמותיהם, הרי שבשלישית הם התירו כל רסן. העולמות אליהם הגיעו הגולשים הפכו מוזרים יותר ויותר: עולם של מכשפים ודרקונים, עולם בו סערות טורנדו חשמליות חיסלו את רוב האוכלוסיה, עולם בו נלכדים הגיבורים בתוך משחק לחיים ולמוות, עולם בו הגברים נכנסים להריון... הם פוגשים, אפילו, בלהבה תבונית. סוג נוסף של עולמות התפתח בעונה זו – מחוות (או גנבות בוטות) של עולמות פנטסיה אחרים: דרקולה, זומבים, האי של דוקטור מורו, המורלוקים של מכונת הזמן, העקלתונים של חולית, סיוט ברחוב אלם ואפילו שרלוק הולמס.


באמצע העונה השלישית, עקב נתוני רייטינג נמוכים, החליפו המפיקים את פרופסור ארטורו בדמות חדשה, מגי בקט (קארי וווהרר), טייסת בנחתים. תפקידה העיקרי היה, בתחילה, להפגין את נוכחותה במינימום ביגוד. מגי, שעולמה הושמד ע''י פולסארים, הצטרפה לחבורת הגולשים במטרה לרדוף אחר המפקד שלה, קולונל ריקמן, שהרג את בעלה ושגלש בין העולמות תוך שאיבת מח-עצמות מאנשים. לאחר שריקמן נהרג, בסוף העונה השלישית, המשיכה מגי עם הגולשים כיוון שנשארה ללא עולם משלה. בדיעבד הובילה דמותה של מגי ללא מעט עלילות מעניינות, אך יש הטוענים כי בקו השבר הזה, בו הושפעו המפיקים משיקולי רייטינג, החלה הסדרה להדרדר.


העונה הרביעית עומדת בסימן הקרומגס. הקרומגס הם גזע של גולשים, אשר התפתחו בארץ מקבילה מקופים קטלניים. הם הוצגו לראשונה בסוף העונה השניה, כאויבי הגולשים וכל העולמות אליהם ניתן לגלוש. בעונה הרביעית הפכה המלחמה בהם להיות סיפור המסגרת. לעונה הרביעית הגיע ג'רי אוקונל בעמדת יתרון. ג'רי, כוכב הסדרה, הפך בעונה זו גם למפיק, עמדת כוח שאפשרה לו להכניס את אחיו, צ'רלי אוקונל, כמשתתף קבוע בסדרה (הוא הופיע בשני פרקים בלבד קודם לכן). כיצד? קווין גילה כי הארץ ''שלו'' היא למעשה רק עולם בו הוחבא בזמן מלחמה עם הקרומגס, וכי יש לו אח. החיפוש אחרי אחיו של קווין, קולין מאלורי (שגולם, כמובן, על ידי צ'רלי), ואחרי הנשק כנגד הקרומגס הפך להיות סיפור הרקע של העונה הרביעית. קולין מאלורי הוסף לסדרה שאחר שסברינה לויד, שגילמה את ווייד, פוטרה ממנה (דמותה הפכה לדומיננטית מדי) בין העונה השלישית לרביעית (מגי נחטפה נחטפה על ידי הקרומגס). הדבר לא עזר לסדרה. למרות כמה פרקים טובים במיוחד וכמה עולמות מעניינים (למשל סיפור רומיאו ויוליה בין בחורה בעולם מקוון ובין בחור לואו-טקי, עולם בו סמים הם חובה, עולם בו משתמשים בשיבוטים כמקור לאיברים, עולם המחובר כולו לתכנית טוק-שואו אחת ועולם בו נכלאת החבורה בתוך מציאות מדומה), החליטה רשת פוקס על ביטול הסדרה בסוף עונה זו.

ערוץ המדע הבדיוני האמריקאי קנה את הסדרה והפיק לה עונה חמישית ואחרונה, וג'רי אוקונל התפוטר יחד עם אחיו. בניסיון (מוצלח לדעת כותב שורות אלה) להסביר את היעלמותן הפתאומית של שתי דמויות בסדרה, בנו התסריטאים עלילה מתוסבכת: מדען מטורף (פיטר ג'ורסיק, המוכר כלונדו מולארי), בעל אג'נדה משלו, משתמש באחד מכפיליו של קווין, מלורי (רוברט פלויד) ובעזרתה הלא מודעת של ד''ר דיאנה דייויס (טמבי לוקי) מאחד אותו עם קווין המקורי, בעוד קולין נעלם בתוך המערבולת. על מנת למצוא את קולין, ולהפריד את קווין ממלורי, מצטרפים דיאנה ומלורי לחבורת הגולשים (כי הרי תמיד חייבים להיות ארבעה גולשים).
העונה החמישית היא אולי החלשה מבין עונות הסדרה, כאשר רבים מהפרקים עוסקים בפיתוח הדמויות החדשות או ההשלמה עם הגולשים שהלכו, שלא לדבר על ההסברים הדרושים לשינוי הגדול בינה לבין זו שקדמה לה. בנוסף, המשיכו בעונה זו המחוות לסרטים ולספרים (לאו דווקא מד''ביים), כמו עולם בו נזירים שומרים על כל הידע הקיים, או עולם בו מצטרפים הגולשים לחבורת אופנוענים. עדיין היו במהלך העונה כמה פרקים טובים עם מוסר השכל, כמו פרק בו כל העולם הנשלט על ידי מכונות והרגלי קניה. למרבה הצער, לא הגיעו השחקנים החדשים לרמתם של קודמיהם, והעונה החמישית, למרות לא מעט פרקים טובים בפני עצמם, היתה גם העונה האחרונה.


בפרק האחרון של הסדרה, שעירב עולם בו קיימת סדרת טלויזיה בשם ''גולשים'', נסגרו רוב פתילי העלילה שנפתחו בעונה החמישית והמעטים שנשארו מהעונות האחרות. כך הסתיימה הסדרה ללא שאלות פתוחות (או, על כל פנים, ללא שאלות פתוחות מעניינות). עם זאת, השאירו התסריטאים פתח לסרט שאולי יופק בעתיד. מגוון העלילות שניתן להפיק מהרעיון הבסיסי של הגלישה הוא קרוב לאינסופי.

למרות שכל עולם אליו גולשת החבורה מכיל חוקים משלו, התיאוריה הנשזרת לכל אורך הסדרה שומרת על אחידות (אם כי לעיתים קשה מאד לעקוב אחריה). העולם הבדיוני בו קיימת הגלישה הוא בעל הגיון פנימי יציב, המצליח לספק חומר למחשבה. אמת, לעתים הפרקים עצמם מגוחכים או מעיקים, אך בסופו של דבר – האין זו שאיפתם של חובבי המד''ב והפנטסיה, לחקור עולמות חדשים?



''מה אם הייתם יכולים למצוא עולמות חדשים, ממש כאן בכדור הארץ, כשהכל אפשרי? אותו כוכב-לכת – מימדים שונים. אני מצאתי את השער!''



גולשים בזמן - האתר הרשמי
אתר מידע, כולל תיאורי פרקים ומולטימדיה
אתר החובבים הרשמי
אתר הסדרה מיקום מקביל
משחקי תפקידים וגלישה
FAQ (כולל הסצינה החסרה)

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
אחלה כתבה!
Dragoran יום ראשון, 20/01/2002, שעה 13:26
(4 תגובות בפתיל)
כתבה טובה
אבישי יום ראשון, 20/01/2002, שעה 14:45
(5 תגובות בפתיל)
בקשר לפרק האחרון בסדרה...
נועה יום ראשון, 20/01/2002, שעה 16:17
(7 תגובות בפתיל)
הפנטזיה האולטמיטיבית
יו יום ראשון, 20/01/2002, שעה 20:18
(21 תגובות בפתיל)
המשך לסדרה
שני יום שני, 21/01/2002, שעה 7:11
(2 תגובות בפתיל)
גולשים
פו יום שני, 21/01/2002, שעה 14:14
כתבה מעולה
Anonymous Incognito יום שני, 21/01/2002, שעה 19:42
(3 תגובות בפתיל)
מה ששנאתי בגולשים בזמן
דימיטרי יום שלישי, 22/01/2002, שעה 14:19
(6 תגובות בפתיל)
תיקון-לפי הזיכרון שלי
sany_black יום שלישי, 22/01/2002, שעה 22:56
(5 תגובות בפתיל)
כתבה טובה-רעיון מוחמץ
אמנון יום רביעי, 23/01/2002, שעה 11:27
(6 תגובות בפתיל)
זכרונות מאדיס אבבה...
עידו שבת, 26/01/2002, שעה 19:15
''האמא'' של גולשים בזמן
baby g שבת, 02/02/2002, שעה 18:59
(2 תגובות בפתיל)
באגים בסדרה?
טילוני שבת, 23/02/2002, שעה 15:23
(4 תגובות בפתיל)
ביקורת טובה
מיי יום שלישי, 22/10/2002, שעה 9:58
למה פרופסר ארתורו מת?
ברבי שבת, 18/01/2003, שעה 10:36
(2 תגובות בפתיל)
גולשים בזמן - הסידרה הטובה בטלויזיה!
ספיר יום שישי, 07/02/2003, שעה 15:12
הוכחה מדעית ל''גלישה''
נמרוד זוטא יום שישי, 07/02/2003, שעה 21:14
(3 תגובות בפתיל)
סדרה מעולה מכל הבחינות
ארז יום שלישי, 25/02/2003, שעה 16:10
תענו לי דחוף!!! אני רוצה לדעת משהו...
עידן יום שני, 03/03/2003, שעה 23:03
מה עם הסרט
עודד גופמן יום שישי, 14/03/2003, שעה 13:36
סליידרס
עמיר רחום יום שני, 17/03/2003, שעה 14:29
(6 תגובות בפתיל)
סידרת המד''ב הכי טובה שיש!
גבי יום שלישי, 25/03/2003, שעה 12:12
(5 תגובות בפתיל)
Last Days
Bennish יום שלישי, 06/05/2003, שעה 13:19
(14 תגובות בפתיל)
קווין נורה
גבי יום רביעי, 30/07/2003, שעה 14:26
(2 תגובות בפתיל)
באיזה עולם אתם הייתם מבקרים?
אריאל שבת, 06/12/2003, שעה 23:38
(6 תגובות בפתיל)
דעתי
נמרוד זוטא יום חמישי, 22/01/2004, שעה 19:17
עונה 6?
D-man יום שני, 29/03/2004, שעה 1:21
(5 תגובות בפתיל)
(ללא כותרת)
צופה אנונימי יום שני, 17/05/2004, שעה 9:57
(ללא כותרת)
קרנוצי יום שלישי, 03/05/2005, שעה 9:20
שמתם לב
י''י יום שישי, 26/08/2005, שעה 2:04
וואי איזה כתבה ישנה... *אבל מעולה*
Alice007 יום ראשון, 27/08/2006, שעה 14:42
(2 תגובות בפתיל)

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.