על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

כנס רובוטריקון 2010
חדשות / המערכת
30/06/10
תגובות: 0  
הכישוף היהודי הקדום
חדשות / המערכת
09/05/10
תגובות: 0  
הקרנת הסרט ''סוד קבור''
חדשות / המערכת
07/05/10
תגובות: 0  
טולקין מגיע לירושלים
חדשות / המערכת
05/05/10
תגובות: 0  
קומיקס, זהות ופוליטיה באירופה ובישראל
חדשות / המערכת
03/05/10
תגובות: 0  
החיים במטריקס
חדשות / המערכת
08/12/09
תגובות: 2  
מפגש עם אסף גברון בירושלים
חדשות / המערכת
23/11/09
תגובות: 3  
סדנת כתיבה חדשה
חדשות / המערכת
19/11/09
תגובות: 1  
אדום בעיניים
חדשות / המערכת
31/10/09
תגובות: 0  
הזוכים בתחרות הסייפייקו - בדיון 2009
חדשות / המערכת
13/06/09
תגובות: 11  
פגישה עם צלם האימפריה
חדשות / המערכת
07/06/09
תגובות: 0  
כאמ''י קיץ 2009
חדשות / המערכת
30/05/09
תגובות: 3  
פנטסי.קון - קול קורא להרצאות
חדשות / המערכת
27/05/09
תגובות: 0  
קול קורא לאירועים באייקון
חדשות / המערכת
23/05/09
תגובות: 10  
קול קורא לסיפורים: שמיים וארץ
חדשות / המערכת
21/09/08
תגובות: 5  

על כוכבים, חורים שחורים ודינוזאורים
חדשות / גל חיימוביץ'
יום רביעי, 10/01/2001, שעה 20:27

לקט חדשות מדע


מעתה, מדי חודש (בערך), יובא לקט קצר של פיתוחים ותגליות מדעיות אשר, לדעת המחבר, יעניינו חובבי מד''ב ואולי אף יעוררו רעיונות לסיפורים. הפעם - חורים שחורים, כוכבי לכת חדשים, חיים על מאדים וארץ גם, ולסיום - קוריוז על מלכת אנגליה.


החור השחור

כידוע לכל קורא מד''ב, חור שחור הוא גוף סופר מסיבי אשר מהירות הבריחה מפניו גבוהה עד כי גם האור לא יכול לברוח ממנו. לפני כ-‏25 שנה הצליח סטיבן הוקינג להראות בצורה מתמטית כי חורים שחורים יכולים, למעשה, להקרין אור או חלקיקים. קרינה זו נקראת (כמה לא מפתיע) ''קרינת הוקינג''.
עתה, במאמר אשר פורסם ב-''Physical Review Letters'', מביאים שני חוקרים (Parikh & Wilczek) מודל מתמטי המבוסס על פיזיקה קוואנטית אשר מתאר כיצד תתכן קרינת הוקינג.
הרעיון הוא כדלקמן: לפי תורת הקוואנטים יתכן מצב בו שני חלקיקים - חלקיק ואנטיחלקיק - יווצרו בו-זמנית, כל עוד הם ישמידו אחד את השני תוך זמן קצר. נניח שזוג כזה יווצר קצת מעבר לגבול של החור השחור. תורת הקוואנטים מאפשרת לאחד החלקיקים לברוח החוצה (החוקרים קוראים לזה Tunneling). לכאורה נראה כאילו נוצר חומר יש מאין אך בעצם בריחת החלקיק מהווה הפסד אנרגטי לחור השחור כך שהנוסחה E=MC2 נשמרת.
פאריק ווילצ'ק מראים, בעזרת שימוש בחלל-זמן גיאומטרי חדש, שניתן לגזור את המודל הנ''ל ממשוואותיו של הוקינג, למרות שהספקטרום שונה מזה שהוקינג חזה.
האם זה אומר שעכשיו נוכל לראות חורים שחורים? לדברי ווילצ'ק – לא בעתיד הקרוב. עד היום לא זוהה בוודאות אף חור שחור. בנוסף, כל הגופים החשודים כחורים שחורים הם מאסיביים ביותר, והמודל מראה כי קרינת הוקינג קטנה ככל שהחור השחור גדול.

(ענן אבק סביב חור שחור)


אבק כוכבים

ומחורים שחורים נעבור לגופים קצת פחות מאסיביים.
שלושה כוכבי לכת חוץ-סולאריים חדשים התגלו לאחרונה והם מתווספים לרשימה של 46 כוכבי הלכת החוץ-סולאריים שהתגלו עד עתה. שלושת כוכבי לכת אלו הם הראשונים שהתגלו בשמי חצי הכדור הדרומי.
כמו כוכבי הלכת שהתגלו בשמי הצפון, גם אלה הם ענקים גזיים וגם הם, כמו רבים מהצפוניים, נמצאים במסלולים קרובים לשמש. אחד מהם, סביב אפסילון רטיקולום, נמצא במסלול כמעט מעגלי בעל רדיוס של 1.1 יחידות אסטרונומיות. לעומתו, הפלנטה סביב סאגיטריוס נעה במסלול מעגלי בעל רדיוס של 0.045 י''א (כלומר פחות מ- 7 מיליון ק''מ); רק לשלוח יד ולגעת בשמש...
בנוסף, נמצא גם ננס חום (סביב שמש בשם HD164427).

העובדה שמרבית כוכבי הלכת החוץ סולאריים שהתגלו עד עתה נמצאים במסלולים פנימיים, בניגוד לענקים הגזיים במע' סול אשר נמצאים במסלולים חיצוניים, גרמה להפתעה רבה בקרב האסטרונומים ולשינוי התיאוריה של יצירת מערכות שמש. זה גם גרם אכזבה לחובבי המד''ב - אם ענקים גזיים נמצאים במסלולים הפנימיים אשר בהם אנו ציפינו למצוא כוכבי לכת ארציים, היכן, אם בכלל, נמצאים כוכבי לכת ארציים? האם מערכת סול יוצאת דופן?

(המסלולים של שלושת כוכבי הלכת החדשים והננס החום בסופרפוזיציה על כוכבי הלכת הפנימיים של מע' סול)


מסעותיה של שפלן החלל

בואו נכנס למערכת השמש, ובדרך אגב נזכיר שנאסא מתכננת שילוח של חללית מחקר לפלוטו, בסביבות 2004.
ניתוח הנתונים של החללית גלילאו ממעופה ליד גאנימד במאי 2000 מעלה את האפשרות שקיים אוקיינוס מים מלוחים מתחת לפני השטח (כ- 200 ק''מ מתחתיו). שכבת מים מלוחים נוזליים היא כרגע ההסבר הטוב ביותר להסביר כמה אנומליות בשדה המגנטי של גאנימד.

מגאנימד אנו מגיעים ישירות למאדים, כוכב הלכת הנחקר ביותר מלבד כדור הארץ.
על סיפונה של הספינה ביגל (Beagle) החל דארווין, בזמנו, לפתח את תורת האבולוציה. בעוד 3 שנים תנחת ספינת החלל ביגל 2 על המאדים על מנת לחפש שם סימני חיים.
אף על פי שביגל 2 תופסת טרמפ על המאדים אקספרס (MARS Express) של סוכנות החלל האירופית, ביגל 2 אינה פיתוח של סוכנות ממשלתית כלשהי. רעיון החללית הועלה ע''י האסטרוביולוג הבריטי קולין פילינגר, המפקח עתה על צוות המדענים ומהנדסים הבונים אותה.
אך זה אינו יוצא הדופן היחיד. לפי התכנון, ברגע הנחיתה תשדר ביגל 2 למרכז הבקרה שיר רוקנרול אשר יוקלט מראש ע''י הלהקה הבריטית Blur. על מנת לכייל את המצלמות תמקד אותן החלליית על ציור אוונגרדי של הצייר דמיאן הירסט. בנוסף על כל זה, ביגל 2 תכוסה בפרסומות.
המטרות המדעיות של ביגל 2 הן למצוא נוכחות מים, קרבונטים ומולקולות אורגאניות, לברר את מורכבותן של המולקולות האורגניות ואת יחסי האיזוטופים בין חומר אורגאני לאינאורגאני. הנוכחות של מולקולות אורגאניות מורכבות תהווה עדות חזקה לקיומם של חיים (בהווה או בעבר) על המאדים.
לשם איסוף דוגמאות מצויידת ביגל 2 בחפרפרת רובוטית בשם פלוטו ובמטחנה ומקדח מיוחדים, אשר תוכננו ע''י רופא שיניים!
הדוגמאות ינותחו במספר שיטות שלא יפורטו כאן - נזכיר רק כי שיטות אלו שימשו גם לניתוח מטאוריטים כדוגמת ALH84001.

(החפרפרת ''פלוטו'')

מטאוריט ALH84001 מוזכר כאן היות ונמצאו בתוכו עדויות נוספות לחיים. זהו אותו מטאוריט מפורסם, שמקורו כנראה מאדימי, שבו נתגלו עדויות לחיים לטענת חוקרי נאסא במחקר מ- 1996. מחקר חדש שבוצע גילה, עמוק במטאוריט, גבישים מיקרוסקופיים של המינרל מגנטיט (Fe3O4), אשר צורתם והרכבם של לפחות 30% מהם תואמים להפליא גבישי מגנטיט הנוצרים ע''י חיידקים מגנטוטקטיים. חיידקים אלה יוצרים בתוך התא שרשרות של גבישי מגנטיט בעלי צורה והרכב יחודיים, המשמשים להם מעין מצפן וחשובים להשרדותם. עד היום לא נמצא תהליך אינאורגאני טבעי או מלאכותי אשר יכול ליצור גבישי מגנטיט בעלי הרכב וצורה מיוחדים אלו.
עדות זו, יחד עם עדויות לשדה מגנטי בעברו הרחוק של מאדים (וחשוב אף יותר - עדויות לקיום נהרות ואגמים בעבר), מוסיפים עוד תמיכה לתיאוריה שיש - או לפחות היו פעם - חיים על המאדים.

(מכתש הולדן על המאדים. עדויות לאגם בעבר הרחוק?)

אם בחיים קדומים עסקינן - מדעני המכון לאסטרוביולוגיה של נאסא גילו בדרום אפריקה משקע אורגאני בן 2.6 מיליארד שנה - ממצא המעלה את האפשרות של חיים על היבשה בתאריך מוקדם בהרבה משהיה מקובל עד עכשיו (חצי מיליארד עד 1.2 מיליארד שנה). קיומם של חיים על האדמה מרמז גם על אטמוספירה עשירה בחמצן ובעלת שכבת אוזון מגינה. אפשרות זו תגביר את הסיכוי למציאת כוכבי לכת נושאי חיים, כיוון שהאוזון קל יחסית לזיהוי. מקובל שחיים באוקיינוס החלו לפני כ- 3.8 מיליארד שנה.


הדינזאור מת מצחוק

ברוכים הבאים לכנס דינו-גדון. אנא הגיעו עם בלוני-חמצן ומטריה עמידה במיוחד!
חוקרים משערים, ויש לכך עדויות חזקות, שלפני כ-‏65 מיליון שנה פגע אסטרואיד בקוטר של כ- 15 ק''מ בכדור הארץ, באיזור מפרץ מקסיקו. ההשערה היתה שפגיעת האסטרואיד גרמה ליצירת ענן אבק שהסתיר את השמש למשך שנים ובכך גרם להשמדת הדינוזאורים. מחקר חדש גילה שבאיזור המכתש ישנם מרבצים גדולים של קארבונטים וסלעי גופרית. עובדה זו העלתה תיאוריה חדשה באשר לסיבה להכחדת הדינוזאורים - פגיעת האסטרואיד איידה הרבה גופרית ופחמן לאטמוספירה. ריכוז הפחמן דו-חמצני עלה וגרם גם לאפקט חממה וגם לחנק של בעלי חיים. הגופרית, לעומת זאת, יצרה תרכובות רעילות באטמוספירה וגרמה גם לגשם חומצי. שהתיאוריה החדשה, ם כן, גורסת שמלבד ''חורף גרעיני'', הדינזאורים נחנקו מפחמן דו-חמצני וסבלו מגשם חומצי ושאר תרכובות גופרית רעילות.


אל נצור המלכה

ומה עם מלכת אנגליה? ובכן, מחקר חדש אשר פורסם לאחרונה ב-''Nature'' קובע כי המלכה אליזבת השניה שינתה את דפוסי דיבורה במהלך חמישים השנים האחרונות. צורת ההגייה של שפה כלשהי משתנה עם הזמן, בעיקר בגלל הצעירים. אך האם משנים גם המבוגרים את דפוסי ההגייה שלהם? החוקרים לקחו הקלטות של נאומים שהמלכה נשאה בין שנות החמישים לשנות השמונים של המאה שעברה ולאחר ניתוח של דפוסי ההגייה גילו שהמלכה שינתה את המבטא שלה לכיוון המבטא של אנשים צעירים או בעלי מעמד נמוך שהיה שכיח בשנות השמונים.


עד כאן הלקט להפעם. המשך יבוא.



קרינת הוקינג
כוכבי לכת חוץ סולאריים חדשים
על הווצרותם של ענקים גזיים
פלוטו
גלילאו
ביגל 2
מגנטיט ב-ALH84001
אגמים על המאדים
חיים קדומים על היבשה - תקציר של נאס''א
דינו-גדון

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
יפה מאוד!  (חדש)
אהרון האופטמן יום חמישי, 11/01/2001, שעה 13:14
...ותמשיך להרביץ בנו ידע, גל!
כמה תהיות והערות:
''עד היום לא זוהה בוודאות אף חור שחור'' - אז מה הם הגופים ה''חשודים''? מה מופיע בתמונה?
ולגבי כוכבי הלכת שהתגלו - בכמה מאמרים אחרונים נטען שחלקם (ואולי כולם) אינם כוכבי לכת כלל, אלא ''ננסים חומים''. (נצטרך אולי להמציא צורת חיים שיכולה להתקיים על ''ננס חום'')
   כתוב תגובה
חורים  (חדש)
גל יום חמישי, 11/01/2001, שעה 14:14
בתשובה לאהרון האופטמן
הגופים החשודים הם גופים החשודים כחורים שחורים
זאת אומרת שהם בעלי מסה מתאימה
ועוד כמה דברים שמתאימים לתיאוריה
אבל עד כמה שאני יודע ובעצם אני ציטטתי
 את המחבר של המאמר בנייצ'ר 
זה לא ודאי שאלו הם באמת חורים שחורים
אני מניח שבשביל להוכיח זאת צריך לנסוע לשם
לזרוק משהו פנימה ולראות מה קורה:-)
אולי אמנון סטופ יוכל לשפוך אור על הנושא 

אגב, ניר
הרעיון של הכותרות הפנימיות שהוספת מאוד נחמד
אבל '' הדינוזאור מת מצחוק''?
באמת!
   כתוב תגובה
חורים  (חדש)
ניר יניב יום חמישי, 11/01/2001, שעה 14:23
בתשובה לגל
מודה באשמה. לא יכולתי להתאפק. פשוט דמיינתי לעצמי דינוזאור אוחז במטריה, ומכאן קצרה הדרך...
   כתוב תגובה
רעיון  (חדש)
איתי שלמקוביץ יום חמישי, 11/01/2001, שעה 16:16
בתשובה לאהרון האופטמן
למה לחפש צורת חיים שיכולה לחיות על ננס חום [בפעם הראשונה שהקלדתי יצא לי 'חור שחור'], כשיותר פשוט להניח שיש לננס החום ירח בגודל של כדור הארץ? אסימוב עשה את זה...
   כתוב תגובה
ננסים  (חדש)
גל יום חמישי, 11/01/2001, שעה 16:56
בתשובה לאהרון האופטמן
תוכל לתת לי רפרנס למאמרים הנ''ל?

בכל אופן, איפה עובר הגבול בין ענק גזי לננס חום?
כוכבי הלכת החדשים הם בגודל של צדק 
פחות או יותר (עד פי2)
ואילו הננס החום הוא פי40 מצדק

זה נראה לי הבדל מספיק רציני כדי להגיד על כוכבי הלכת
החדשים שהם באמת כוכבי לכת ­ ענקים גזיים
ולא ננסים חומים

ולעניין הלווינים של ענקים גאזיים כאלו ­ 
אולי באמת אלו הן הפלנטות הארציות
   כתוב תגובה
הוכחה  (חדש)
גל יום שישי, 12/01/2001, שעה 9:32
בתשובה לאהרון האופטמן
כן כן סוףסוף יש כנראה הוכחה לקיומם של חורים שחורים
עכשיו קיבלתי את חדשות נאסא ומסתבר
שמחקר שנעשה באמצעות טלסקופ צ'נדרה
(X-ray) מביא הוכחה לקיומם של חורים שחורים
מה שהם הראו הוא שחומר שנופל לגופים חשודים 
כחורים שחורים פולט רק אחוזים בודדים של קרינת X
לעומת חומר שנופל על כוכב נויטרונים
והחוקרים משערים שהחומר והקרינה פשוט נבלעים מעבר 
לסף האירוע של החור השחור

הגיעה בדיוק בזמן ההוכחה הזו לא?
   כתוב תגובה
!כול הכבוד  (חדש)
אלון פיאדה יום חמישי, 11/01/2001, שעה 16:03
תמשיכו ככה.
מאמר מענין,ראוי להרחבה.

נ.ב:למה פעם בחודש,יש הרבה חומר בנושא זה.
כמו כן,כהמלצה אישית,כול שבוע ביום ראשון מוסף עסקים(הכתום) במעריב דף אחרון,מאמרים בנושאי טכנולוגיה שונים.
   כתוב תגובה
scientific maariv  (חדש)
גל יום חמישי, 11/01/2001, שעה 16:39
בתשובה לאלון פיאדה
זה באמת מוסף לא רע
ועד לפני כשנה וחצי הייתי מקפיד לקרוא אותו כל שבוע
אבל מאז שהתחלתי את התואר השני 
ונחשפתי לכל העיתונים המדעיים הגדולים
גם אין לי זמן אז אני לא טורח

לגבי פעם בחודש:
קודם כל, העלתי את ההצעה לכתוב טור מדעי בפורום
ואמרו לי שפעם בחודש מספיק
שנית,  פעם בחודש זה מספיק עבודה בשבילי (בייחוד שאני צריך למצוא PC לכתוב עליו בעברית כי עם מק זה לא פועל)
וגם מספיק עבודה בשביל ניר
שלישית ואחרונה ­ 
אין הרבה חומר בנושא!
יש המון המון המון מליון ת'לפים חומר בנושאים 
מדעיים שמעניינים אותי ואני מניח שגם אחרים
אני בקושי מספיק לעקוב אחרי החומר הרלוונטי למעבדה שלי
ועל העיתונים העיקריים מהם דליתי את החומר לכתבה זו

אתה ואחרים מוזמנים גם לכתוב מאמרים
אני אשמח ואני בטוח שגם אחרים
   כתוב תגובה
תרגום מאמרים  (חדש)
אלי יום שישי, 12/01/2001, שעה 13:09
בתשובה לגל
אני מקווה שבזמן המוגבל שיש לגל הוא ימשיך לתרום לנו גם ובעיקר מאמרים מקוריים כמו ''הפסיכוהיסטוריה המטורפת של העולם''. אם עלי לבחור בין תרגומים של כתבות שאותם כבר ניתן למצוא ובין כתבות מקוריות אז אני מעדיף את הכתבות המקוריות פרי עטו .
   כתוב תגובה
תודה  (חדש)
גל יום שישי, 12/01/2001, שעה 15:05
בתשובה לאלי
אל דאגה אלי
מלבד חדשות מדע יש לי בתכנון 
נכון לעכשיו עוד לפחות שלושה נושאים למאמרים מקוריים
שייכתבו, אני מקווה, בערך אחד לחודש

ותודה לך על המאמרים המקוריים שלך
מעניין איזה עוד אוצרות מדביים עבריים  תחשוף בפנינו
   כתוב תגובה
מציאת כוכבי לכת  (חדש)
אורי שגיא יום חמישי, 18/01/2001, שעה 1:24
למיטב ידיעתי, הדרך היחידה שלנו למצוא כוכבי לכת היא באמצעות השפעת המשיכה שלהם על הכוכב אותו הם סובבים. בין כה וכה ההשפעה קטנה, גם במקרה של ענקי גז, ובמקרה של כוכב לכת מוצק דמוי ארץ, לא בטוח שההשפעה ניתנת למדידה. מכאן שייתכן שסביב חלק מהשמשות יש חיים, אבל איננו מסוגלים למוצאם, בגלל אכזריות היקום. דרך אגב, ברכות על המאמר.
   כתוב תגובה
רעיון מצוין לפתוח טור שכזה  (חדש)
שפן הלוח יום ראשון, 28/01/2001, שעה 13:53
אבל יש איזו סטירה שמנקרת במוחי מאז קריאתו. אם הכחדת הדינוזאורים נוצרה מחנק ומגשם חומצי, היונקים (כן, זה אומר אנחנו) לא היו צריכים למות גם?

כי ככול שידוע לי ככה נוהגים המדענים להסביר את זה, בעלי דם קר מתים ובעלי דם חם צוחקים על הדינוזאורים כל הדרך להשתלטות על העולם.

איפה הטעות שלי?
   כתוב תגובה
האמת, אני באמת לא יודע!  (חדש)
גל יום שלישי, 30/01/2001, שעה 22:02
בתשובה לשפן הלוח
אני יכול לשער השערות:
לדוגמה, יתכן שהיונקים התחבאו במחילות וכך לא נחשפו
לגשם החומצי בעוד שלדינוזאור בגודל 2או 20 מטר יהיה
קשה להכנס למחילה...

יתכן שהלב בעל ארבעת החדרים של היונקים
ואולי שיפורים נוספים במערכת הלב­ריאה עזרו
ליונקים להתגבר על רמת הפחמן­דו­חמצני הגבוהה
מצד שני,היותם בעלי דם חם אומר שהיונקים דווקא
בעלי מטבוליזם יותר פעיל ולכן,אני משער,יותר רגישים
לפחמן דו­חמצני
אין לי מספיק ידע בפיזיולוגיה משווה כדי לתת יותר מזה
   כתוב תגובה
יש לי שאלה  (חדש)
עומר יום רביעי, 01/09/2004, שעה 18:01
גל( או כל מי שיכול), אנא ממך עזור לי.
הייתי רוצה לדעת האם יש נוסחה מתמטית כלשהי המאפשר לדעת מה מספר הכוכבים. האם נוסתה אי פעם נוסחה כזו וכשלה. האם בכלל זה אפשרי. לא מעניינת אותי הנסוחה עצמה, אלא האם היפוטטית בכלל אפשרי להעלות נוסחה כזו
אם תוכל לענות לי אשמח.
תודה מקרב לב
עומר
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.