על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  
מפלצות בע''מ
סרטים / רז גרינברג
06/02/06
תגובות: 4  

כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
יום ראשון, 12/06/2011, שעה 18:08

הסרט השביעי של הארי פוטר


הניסיון להשוות בין סרט לבין ספר המתבסס עליו תמיד בעייתי, וכשמדובר בסדרת סרטים המתבססת על סדרת ספרים (מה גם סדרת הארי פוטר על עדת מעריציה), המשימה מסובכת עוד יותר. אך לקראת צאתו של הסרט השמיני והאחרון בסדרה (הידוע בכינויו ''ספר שביעי, חלק שני'') ראוי לבחון את הסרט השביעי במבט קצת יותר כולל.

מי שליהק את השחקנים, בעיקר את שלושת הכוכבים הראשיים מתוך כוונה להשתמש מהם בכל הסרטים, לקח סיכון גדול. הוא היה עלול לאבד אחד או יותר מהשחקנים במהלך הפקת הסדרה. שיחק לו המזל וכולם הגיעו לבגרות גופנית פחות או יותר באותו שלב, איש מהם לא צמח פתאום לגובה של שני מטרים (כפי שקרה למשל לשחקן הצעיר שמגלם את נוויל לונגבוטום), ואיש מהם לא פרש באמצע בגלל כל מיני בעיות הקשורות לגיל הנעורים, מה גם שתמיד יש בעיה עם בני 20 ומעלה שצריכים לגלם בני 16-15 (לדניאל רדקליף ימלאו 22 ביולי הקרוב, רופרט גרינט מבוגר ממנו בשנה ובסרט השביעי זה כבר בולט מאוד; אמה ווטסון היא הצעירה שבחבורה). כדי להתמודד עם בעיה זו, שהתחילה להתעורר כבר בסרט השלישי, הסרטים החמישי והשישי צולמו במקביל, כמו גם השביעי והשמיני. גם ליהוקו של השחקן המנוח ריצ'רד האריס (יליד 1930) לתפקיד דאמבלדור היה סיכון בגלל גילו ומצבו הבריאותי, אבל למרבה המזל החלפתו בשחקן מייקל גאמבון בסרט השלישי לא גרמה כל בעיות.
גם מבחינת המראה החיצוני של הסרטים בסדרה ניכר שינוי שהתחיל כבר בסרט החמישי, שבו העיצוב של העיר ה''מוגלגית'' הפך לפתע הרבה יותר מודרני (הרכבות, המכוניות, הבתים) ונמשך גם בסרט הנוכחי, השביעי במספר, שבו חלק מהמרדף מתנהל בשדרת שאפטסבורי שבלב אזור התיאטרונים של לונדון.
וזה מוביל אותי אל הדיון בסרט השביעי. האם חלוקת הספר השביעי לשני חלקים היטיבה עם הסרט, או כל מה שהשיגה היה למתוח עוד קצת את הגומי? התשובה לשאלה זו קצת מורכבת. תשאלו כל מי שצפה בסרט, והוא יגיד לכם אילו קטעים אפשר היה לקצר, הבעיה היא שאין שניים שיצביעו על אותם קטעים. האם באמת אפשר היה לדחוס את הכול לסרט אחד? החלוקה אמנם מאפשרת להתרכז קצת יותר בפרטים ולהעמיק את ההיכרות עם הדמויות – ביניהן כאלה שלא הכרנו עד עתה, כגון הוריה ה''מוגלגים'' של הרמיוני, האחים הגדולים יותר למשפחת ויזלי, אביה של לונה לאבגוד ועוד – אבל באופן כללי, התחושה היא שהסרט ארוך וקצת אטי מדי.
העלילה מתרכזת מצד אחד בחיפושים אחרי ההורוקרוקסים של וולדמורט ובמאמצים להשמידם, ומצד שני בסיפור המקביל על שלושת האחים ואוצרות המוות, כשברקע צוואתו של דאמבלדור וירושתו לשלושת גיבורינו – שלושה אקדחים שנתלים על הקיר במערכה הראשונה ויורים כל אחד בתורו.
יש לציין לחיוב שמערכת היחסים בין שלושת הגיבורים נעשית מורכבת יותר ככל שהם מתבגרים – לרון יש תפקיד משמעותי הרבה יותר מאשר ''החבר של הארי'', הקטעים שבהם הוא והרמיוני מנסים לגשש ולברר את טיבה של מערכת היחסים ביניהם כמו כל זוג נורמלי משעשעים ביותר – אין מה לעשות, דברים כאלה עובדים כנראה יותר טוב בסרט. גם גמדי הבית דובי וקריצ'ר ממלאים תפקידים משמעותיים יותר, והעיצוב שלהם הזכיר לי מאוד את העיצוב של גולום-סמיאגול בסרטי ''שר הטבעות''.
בפעלולים אין חידוש משמעותי, חוץ מקטע האנימציה המלווה את הסיפור על שלושת האחים ואוצרות המוות. זהו קטע יפה ומרשים מאוד שיכול כמעט לעמוד בזכות עצמו.
למי שלא ראה מימיו סרט הארי פוטר מובן שלא כדאי לו להתחיל דווקא מהסרט הזה. המעריצים לא יתאכזבו – בהקרנה שאני יצאתי ממנה הקהל עמד ומחא כפיים בסיום הסרט. ועכשיו לא נותר אלא לחכות לסרט השמיני, שאמור להגיע אלינו בקרוב, ואז נוכל כולנו להיפרד סופית לשלום מהארי, רון, הרמיוני וחבריהם לבית הספר הוגוורטס לכישוף וקוסמות.



 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.